Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Bodil Haue-Pedersen
|
Hold
|
2022 re/k (3k re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religion
Til mundtlig eksamen må benyttes: www.ordnet.dk (Den Danske Ordbog)
PENSUM I RELIGION ER ALT LÆST STOF - BÅDE GRUNDBOGSSTOF OG TEKSTER
Introduktion til faget og grundlæggende fagbegreber og metoder.
Diskussion af begrebet religion og religion i det senmoderne samfund.
Læst stof:
Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C (2012) s.11-12, 14-15, 18-19, 251-256, 267-268
To inuit-myter (Se fil)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Vi arbejder med islams formative periode, centrale trosforestillinger og ritualer. I slutningen af forløbet ser vi på forskellige positioner inden for moderne islam.
Forløbet er afsluttet med en individuel skriftlig opgave med tekstanalyse .
Læst stof:
Intro: Forforståelse af islam, div. statistikker og kort over islams udbredelse.
Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C (2012):
s.89-95, s.110-112, s.114-118.
Forman: Islam og muslimerne s.20-22 (minus boks om myter s.21), 25-27, 30-43, 49-52, 130-131 (skema) samt tekst 16 og 17 om bøn (s.114-115), og tekst 23 og 24 om tørklæde (s.124-126)
Profetens himmelfart, Bay: Fremmede religioner i nutiden s. 214-216 (se fil)
Koranen om Muhammeds himmelfart sura 17, vers 1 (se fil)
Koranen sura 1 og 56 (se fil)
Dokumentarfilm om valfarten til Mekka– Hadj (BBC (2002)
Nina Rasmussen: Pilgrim i Mekka og Koranuddrag (Skriftlig opgave - se fil)
Diverse danske muslimske hjemmesider (se plan over gennemført forløb)
Taliban: Dekret om hijab, maj 2022 (se fil) + diverse link om tørklædedebat
(se linket Tekstanalyse- tørklædediskussion nedenfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Fokus i forløbet er den protestantiske kristendom i Danmark. Af emner behandles især: Kristne trosforestillinger og ritualer samt menneskesyn og etik. Forløbet afsluttes med et at se på kristendom i senmoderniteten. Desuden har eleverne arbejdet i grupper med forskellige kristne kirkesamfund og holdt oplæg for klassen.
Læst stof:
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C (2014) s. 25-26, 52- 65, 67-79
Poul Storgaard Mikkelsen: Kristendom (2003): Den kristne grundmyte s.8-11 (se fil)
Billede: Hans Holbein den Yngre: Allegori over Det Gamle og Det Nye Testamente(se fil)
Ramsdals trosbekendelse (se fil)
GT: 1. Mosebog kap.1-3 (se fil)
Lise Trap: Bibelen er fuld af ikke perfekte mennesker (se fil)
Dorothee Sölle: Syndefald, arbejde og kærlighed (se fil)
Bibelen Leth fortalt (om syndefaldet) Megaradio fra tidskode 19.00 (se link)
GT: Esajas bog kap.9,5-6 og kap.53,4-5 (se fil om Messiasbegrebet)
NT: Apostlenes Gerninger kap.9,1-19 (om Paulus´ omvendelse) og Romerbrevet kap.5, 12-21
Markusevangeliet kap.1,1-34 , kap.14, 53-65 og kap.15-16,8
Lukasevangeliet kap.15 (især Lignelsen om den fortabte søn)
Podcast: Bibelen Leth fortalt (om lignelsen om den fortabte søn) (se fil)
Matthæusevangeliet kap.20,1-16 (Lignelsen om arbejderne i vingården)
Talmud: Den fortjente løn (perspektivering til jødedom (se fil)
Jonathan Spang: Bibelen (teater) akt 2 - arbejderne i vingården
Lukasevangeliet kap. 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner) (se fil)
Debattekster om næstekærlighedsbegrebet og flygtninge:
http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste
Folkekirkens dåbsliturgi s.1-5 (se fil med pp om kristne ritualer og senmoderne kirkeaktiviteter)
Albinus m.fl.: Religionerne lever (2017) s.77-78, 79-83, 86-90 (se fil)
Adam Price TV-serien Herrens veje II afsnit 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Forløbet koncentrerer sig om Theravada-buddhismen. Vi ser dog også på andre former – herunder buddhisme i Vesten.
Forløbet afsluttet med en ekskursion til Buddhistisk Center i Hellerup, København
Læste tekster:
Grundbog til religion C s.143-163, 167-170
Anders Nielsen: Buddhisme - introduktion og tekster (2016) s.19-20, 25, 45-48, 50-51
Buddhalegenden (se fil)
Samsaras endeløshed og karma (se fil)
Om karma (se fil)
Benarestalen (se fil)
Milindapanha, Buddhisme s.140-142
Sujata trøster sin far, Granum-Jensen: Buddhisme s. 73-74 (se fil)
Da Baan blev munk, Buddhisme s.174-176 + videoklip
Guide til buddhistmeditation i Thailand, Granum-Jensen: Buddhisme s.106- 109 (se fil)
Ole og Hannah Nydahl: Når jernfuglen flyver (Uddrag - se fil)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Etik ved livets afslutning og begyndelse
Vi undersøger etiske problemstillinger i forbindelse med aktuelle debatter om aktiv dødshjælp og om rugemoderskab.
Af etiske teorier inddrages nytteetik, pligtetik og tabuetik.
Læst stof:
Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling? s. 13-20 (se fil)
TV-dokumentaren: En værdig død CFU (DR2) 2014 - uddrag
Tekster nedenunder (se filer og link)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985597",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985597",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985597"
}