Titel
3
|
Islam
Vi arbejder med islam i den formative periode, de centrale tekster og trosforestillinger, sunni/shia og ritualer og sharia-begrebet. Desuden undersøger vi islam aktuelt ved at se på muslimer i europæisk og dansk kontekst.
Nøgleord: Korans vigtige myter: "Muhammeds åbenbaringer" og "Profetens natte- og himmelrejse", Koran, sunna, hadith, profeten Muhammed, sunni, shia, de fem søjler, helligsteder, de 6 trosartikler , livsmønster og regler (herunder tildækning, spisevaner, klassifikation af handlinger), det islamske samfundssyn - sharia, strafferet, fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme, Jihad, sufisme, fatwa.
Eleverne har været delt op i grupper og hver gruppe har fordybet sig i et delemne, som de har fremlagt om. Grundbogen til Religion C, 3. udgave, bogen Islam og Muslimerne af Jens Forman (Systime 2011) og selvvalgte kilder har dannet grundlag for elevernes arbejde.
Målet: Kunne redegøre for de væsentligste sider af islam samt islam set i et globalt perspektiv under inddragelse af dens danske og europæiske kontekst. I arbejdet indgår både tekster fra koranen og tekster fra i dag. Kunne karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale. Kunne formulere og udpege væsentlige problemstillinger vedrørende bl.a. forholdet mellem religion og det moderne samfund.
Kompetencer: Kultur- og samfundsforståelse Analyse, komparation og refleksion
Der blev arbejdet med følgende sider fra Grundbogen til Religion C, 2. udgave: 89, 92-118.
Der blev arbejdet med bogen Islam og Muslimerne af Jens Forman, primært med del 1 (baggrund, teori) via elevernes fremlæggelser - dvs. frem til side 89.
Der blev arbejdet med følgende tekster fra samme bog: Tekst 1 (side 90-91), tekst 7 (side 98 - 100), tekst 15 (side 111 - 113), tekst 23 (side 124 - 125), side 109 (indledning til søjler), side 130 - 131 (indledning til Sharia)
|