Holdet 2022 re/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anna Søgaard Hanusová
Hold 2022 re/l (3l re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion, religionsfænomenologi
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik - etik ved livets afslutning, medicinsk etik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion, religionsfænomenologi

Forløbet er en introduktion til religionsfaget, de centrale begreber og religionsfaglig metode, herunder religionsfænomenologi og religionssociologiske forklaringsmodeller (fx deprivationsteori, socialisationsteori, rational choice theory, teorien om søgen efter mening og tilknytning). Forløbet indebærer desuden en diskussion af religionsdefinitioner og begrebet religion: Hvad forstås ved religion, og hvorfor skal vi have religion i gymnasiet?

Vi arbejder med modeller som Ninian smarts 7 dimensioner, Bruce Lincolns minimalisme og maksimalisme, Jan Hjärpes indhold, funktion og engagement, Arnold van Genneps model for analyse af overgangsritualer, senmoderne religion  

Andre nøglebegreber: Gudsbegreber (mono/poly/panteisme, ateisme), civilreligion,  indefra-udefra, elite-mainstream, myte, ritual+overgangsritual.

Faglige mål: Anvende religionsfaglig terminologi Redegøre for centrale religiøse fænomener (myte, ritual etc.) Kendskab til religionssociologiske teorier om religiøsitet.

Kompetencer: Begrebsdefinition, begrebs- og indholdsanalyse komparativ metode, kvantitativ og kvalitativ metode

Der blev arbejdet med følgende sider fra Grundbogen til Religion C, 3. udgave: 330, 332-333, 335 - 337, 306-319, 14 - 24
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Kristendom

Forløbet handler om kristendom fra den formative periode til verdensreligion i sine forskellige udtryk og trosretninger. Desuden undersøges den danske folkekirkes historie, og hvordan man er kristen i dagens Danmark. Nøgleord: Nøglemyter i kristendommen, trosbekendelsen - den hellige treenighed, den gamle og den nye pagt - Jesu forhold til loven, Jesu to naturer, næstekærlighed, menneskesyn, Paulus, kristendommens hovedretninger, reformationen+Luther, den danske folkekirke, mangfoldighed i den danske folkekirke, senmoderne kristendom.


Faglige mål: Kunne redegøre for kristendommens grundtræk fra den formative periode til i dag. Opnå en forståelse for kristendommens udvikling i et globalt perspektiv særligt i Europa og Danmark. I arbejdet indgår kanoniske, historiske såvel som moderne tekster for at danne et samlet indtryk og forståelse af kristendommen.

Kompetencer: Analytiske evner, kildekritik, kultur- og samfundsforståelse ud fra en historisk kontekst samt forståelse for de metodiske tilgange til religion i praksis: Religionsfænomenologi samt religionssociologi.

I Grundbogen til Religion C, 2. udgave blev der arbejdet med følgende sider:
Religion i det senmoderne: side 11 - 15, 49, 52-79
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Islam

Vi arbejder med islam i den formative periode, de centrale tekster og trosforestillinger, sunni/shia og ritualer og sharia-begrebet. Desuden undersøger vi islam aktuelt ved at se på muslimer i europæisk og dansk kontekst.

Nøgleord: Korans vigtige myter: "Muhammeds åbenbaringer" og "Profetens natte- og himmelrejse", Koran, sunna, hadith, profeten Muhammed, sunni, shia, de fem søjler, helligsteder, de 6 trosartikler , livsmønster og regler (herunder tildækning, spisevaner, klassifikation af handlinger), det islamske samfundssyn - sharia, strafferet, fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme, Jihad, sufisme, fatwa.

Eleverne har været delt op i grupper og hver gruppe har fordybet sig i et delemne, som de har fremlagt om. Grundbogen til Religion C, 3. udgave, bogen Islam og Muslimerne af Jens Forman (Systime 2011) og selvvalgte kilder har dannet grundlag for elevernes arbejde.

Målet: Kunne redegøre for de væsentligste sider af islam samt islam set i et globalt perspektiv under inddragelse af dens danske og europæiske kontekst. I arbejdet indgår både tekster fra koranen og tekster fra i dag. Kunne karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale. Kunne formulere og udpege væsentlige problemstillinger vedrørende bl.a. forholdet mellem religion og det moderne samfund.

Kompetencer: Kultur- og samfundsforståelse Analyse, komparation og refleksion

Der blev arbejdet med følgende sider fra Grundbogen til Religion C, 2. udgave: 89, 92-118.
Der blev arbejdet med bogen Islam og Muslimerne af Jens Forman, primært med del 1 (baggrund, teori) via elevernes fremlæggelser - dvs. frem til side 89.
Der blev arbejdet med følgende tekster fra samme bog:  Tekst 1 (side 90-91), tekst 7 (side 98 - 100), tekst 15 (side 111 - 113), tekst 23 (side 124 - 125), side 109 (indledning til søjler), side 130 - 131 (indledning til Sharia)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Buddhismens oprindelse, udvikling og virkningshistorie. Der læses klassiske og repræsentative tekster og gennem hele forløbet sammenlignes og kontrasteres med islam og kristendom. Fokus på Tros-verdens-menneskeforestillinger, praksis, samt buddhisme i DK. Undervisningen er opbygget omkring den buddhistiske trosbekendelse, dvs. Buddha - Dharma - Sangha.
Vi arbejder bl. a. med at tegne det buddhistiske livshjul, omformulere benares talen til en Tween, samt arbejder med udsendelsen Vis mig din tro 3:4, som følger den daglige praksis af en Soka Gakkai-buddhist Julie, samt med præsentationsvideoen fra Diamantvejsbuddhisme i DK.


Faglige mål: Redegøre for kernefaglige begreber inden for buddhismen som karma, samsara/livshjulet, lidelsesbegrebet, de 4 ædle sandheder, den 8-leddede vej, de 5 skandhaer, buddhismens 3 retninger, Buddha, de tre juveler. Kobling af kernefaglige begreber til nutidig dansk buddhistisk praksis, samt bevidsthed om buddhisme som brand i populær kultur. Tekstanalyse, fokus på kobling mellem kernefaglige begreber og citater fra en konkret tekst. Eksamenslignende arbejde med de taksonomiske niveauer, sætte buddhisme i perspektiv til kristendom og islam.

Kompetencer: Kendskab til en af de store verdensreligioner, indsigt i en anderledes kultur- verdens- og religionsforståelse og opnåelse af evne til at sætte eget liv i perspektiv i mødet med det fremmede.

Der blev arbejdet med følgende sider fra Grundbogen til religion C, 3. udgave: side 181 - 193, 196 - 200.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Etik - etik ved livets afslutning, medicinsk etik

I dette forløb fokuserer vi på etik ved livets afslutning.

Vi taler om hvad etik og hvem etisk råd er, gennemgår de etiske positioner som nytteetik og pligtetik. Derefter fokuserer vi på debatten i forhold til livets afslutning. Vi ser på forskelle mellem aktiv og passiv dødsjælp samt assisteret selvmord og vi inddrager faglige begreber som palliation, autonomi, glidebane mm.

Vi ser udsendelsen "En værdig død", som følger en ALS patient Jane Hoffmanns rejse på selvmordskliniken i Schweiz, og arbejder med argumenterne for og imod legaliseringen af aktiv dødshjælp.  Til sidst ser vi på, hvordan de tre verdensreligioner Kristendom, islam og buddhisme forholder sig til aktiv dødshjælp.

Fokus ligger på at reflektere, diskutere og udtrykke sig præcist med anvendelse af de faglige begreber, der hører etikken til.

Materialet til forløbet er sammensæt og inspireret af forskellige kilder, bl. a. Etisk råds hjemmeside, Etisk råds pjece om aktiv dødshjælp: "Død og Pine" (2007), bogen "Religion og Etik" (Systime ibog) mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde