Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Trine Cámara Døssing
|
Hold
|
2022 re/n (3n re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er religion?
Som introduktion til religionsfaget udarbejder eleverne deres egen religion, som de fremlægger for hinanden på klassen. Vi samler til sidst op ved at se på hvilke fænomener der går igen i religionerne og hvad det er der gør en religion til en religion. Introduktion til Smart i forlængelse deraf.
Gruppearbejde og fremlæggelse.
Klasseundervisning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Vi starter med at læse og arbejde med udvalgte pagter i GT, med henblik på at få forståelse for og indblik i baggrunden for kristendommens opståen. I kristendommen har vi fokus på at forstå Jesu betydning og det nye bud, han frelsesgerninger, lidelseshistorien og genopstandelsen. Til sidst ser vi på forskellige måder at være kristen på i den moderne verden, her ser og arbejder vi bla med programmet "De Unge præster" .
Pensum:
Bibelen:
Gammel Testamente:
1. mosebog, kap. 1-3, kap. 12, v.1-9, kap. 15, v.1-21, kap. 17, v. 1-27, kap. 22, v. 1-18
2. mosebog kap. 19+20,
Esajas´bog, kap.9, v.1-6 og kap. 53
Ny testamente:
Lukasevangeliet, kap. 22, v.14-23,
1. Korintherbrev, kap. 11, v. 23-34,
Matt: kap. 16, v.13-20
Mark., kap. 8, v.27-30
Luk., kap. 9, v. 18-21 og kap. 7, v. 18-23,
Matt., kap. 5, v. 17-48
Mark., kap. 14-16.
Ligenelsen om den fortabte søn
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
1. Korintherbrev, kap. 15
Romerbrevet, kap. 3
Martin Luther: Om et kristenmenneskes frihed (i uddrag)
Grundbogen til religion C, s. 35, s. 51, s. 52 (ikke øvelse 6), s. 53-54.
Svend Lindhardt og Bente Lund
Gyldendal Undervisning,1998, 1. udg."Da Gud slog i bordet", s. 62-65.
I øvrigt set uddrag fra Spang/Klan: Bibelen samt DR dokumentarprogrammet "De unge præster"
Som en del af kristendomsforløbet har vi været på studietur i Madrid med rel og historie og har i den forbindelse arbejdet med den katolske forståelse af livet som kristen, tro/gerninger og frelse.
Religionsnørden: https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&t=534s
5 skarpe om Kristendommen .
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Inuit - grønlandsk religion
Vi starter forløbet med at se dokumentaren Inuit - et fangerfolk på frysepunktet og arbejde med den. Læreroplæg om naturens betydning for grønlandske samfund.
Eleverne arbejder derefter med relevante fænomenologiske begreber og laver oplæg om dem på klassen (Mana-tabu/totem og hellige gentande, sort/hvid magi, myte, ritual og rite, herunder A. Van Genneps analysemodel, inua, sila, tabu, taburegler og tabubrud, slutteligt kommer vi ind på begreber som fortid-nutid-fremtid og ligeartet fremkalder ligeartet)
Vi læser og analyserer forskellige myter, b.la om Havkvinden, Månemanden, Solen og Månen samt andre tekster, hvor vi har anvendt ovenstående fænomenologiske begreber.
Som afslutning har vi lyttet til og læst tekster fra det grønlandske band Nanok og set nærmere på ansigtstatoveringer og identitet i det moderne Grønland.
Læst stof:
Grønlandskompendium:
Den levende tradition (begreber som myter, mana, tabu osv) s. 1-8
Menneskets land, Havkvinden+myten om hende: s. 9-14
Angakkoquen og Månemanden: s. 14-18
Lasse Brandstrup og Hanne Josephsen: Eskimoerne - en tekstcollage om religion og eksistens, Gyldendal, 1975:
S. 26-28 (ikke tekst 12)
S. 122 øverst (om kosmologien)
T84 (Solen og Månen)
T13 (Mislykket hvalfangst)
Desuden udleveret lærer PPT fra intro til Inuit, som hører med til pensum.
Dokumentaren "Fangerfolk på frysepunktet" ligger på CFU
Klip fra Youtube: Ansigtstatoo - redbarnet: https://www.youtube.com/watch?v=d5gJh0qX3_w&ab_channel=P3Essensen
Om ansigtstatatoveringer: https://sermitsiaq.ag/node/197787
Lyttet til sangen og set musikvideoen med det grønlandske band, Nanok: https://www.youtube.com/watch?v=4fjkrk4UMRw&list=RDgxhz0sUemb0&index=3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Vi starter med at læse om Muhammeds liv og islams opståen for at få indblik i væsentlige sider af islam fra den formative periode til i dag. Dernæst bevæger vi os til tro og praksis, koranens betydning, søjlerne mv. I forbindelse med dette laver eleverne fremlæggelser og læser og diskuterer diverse tekster med forskellige synspunkter og tilgange for at se religiøse og kulturelle forskelle mellem islam og kristendom.
Vi træner også anvendelse af centrale religionsfaglige begreber.
Pensum:
Jens M. Steffensen: Islam - fra beduinkult til verdensreligion, Systime,2001, 1.udg: s.7-17, s. 24-37. Teksterne: 19, 20, 21, 22, 34
Jens Forman: Muslimernes religion, Systime, 2006, s. 27-29, s. 49-55 samt tekst 3 og tekst 11
Edvard Wulff Pedersen: Islam - tekster og stemmer fra den muslimske verden, , Gyldendal, 1980, teksterne: 25, 31-34, 38, 52,53
Artikler:
"At ville forbyde Sharia svarer lidt til at ville forbyde De 10 bud" fra Kristligt Dagblad 26.okt. 2024
Artikler om Ramadanen:
Pia Kjærsgaard: Skal Ramadanen gøres til noget dansk? Ikke på vilkår: https://jyllands-posten.dk/debat/kommentar/ECE16947553/skal-ramadanen-goeres-til-noget-dansk-ikke-paa-vilkaar/
Tre muslimer: Sådan holder vi Ramadan: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/tre-muslimer-saadan-holder-vi-ramadan
Anna Rytter: Derfor må min søn ikke faste: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/derfor-m%C3%A5-min-s%C3%B8n-ikke-faste
Dokumentar fra BBC "Når Sharia dømmer"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Buddhisme
Vi arbejder med væsentlige sider af buddhismen og får gennem læsning af centrale tekster opbygget et grundlæggende kendskab til buddhismens tankegang og centrale begreber.
Gennem arbejde med og analyse af buddhistiske tekster ud fra en religionsfaglig terminologi diskuterer og perspektiverer vi dels inden for religionen samt på tværs fænomenologisk til de andre religioner, vi har arbejdet med. Vi diskuterer buddhismen som religion eller livsanskuelse og buddhismens popularitet i samfundet i dag.
Pensum:
Lene Højholt, Buddhismen - tanker og livsformer, Buddhas lære og den tibetanske buddhisme, Gyldendal Uddannelse,1999, 1.udg.: s.9-19, 24-36, 37-40, 75-78
Jens Bruun, Christian Lindtner, Peter Boile Nielsen
Gyldendal,1982: Teksterne: T6, T7,T8,T9, T11-14, T39, T40
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985600",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985600",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985600"
}