Holdet 2024 ps/7 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Kathrine Rosamunde
Hold 2024 ps/7 (2g3g ps7)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og kønsroller - en introduktion til psykologi
Titel 2 Omsorgssvigt og barnets udvikling
Titel 3 Digitalisering og det tænkende menneske
Titel 4 Ondskab og mobning
Titel 5 Ungdom og belastninger af individet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og kønsroller - en introduktion til psykologi

Introduktion til psykologi som videnskab
Forskellen mellem intuitiv hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
Freud og psykoanalysen - en lynintro

Dokumentarer:
Fra Bruce til Brenda (CFU)
Et helt menneske (DR)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Omsorgssvigt og barnets udvikling

Kernestof:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Omsorgssvigt
– tilknytning, sårbarhed og resiliens
Supplerende stof:
- det praksis- og anvendelsesorienterede
– videnskabelige og metodiske forhold

Vi kigger på den sunde udvikling overfor den usunde udvikling.
Vi har fokus på Erikson, Mahler, Bowlby, Stern, Ainsworth
Vi har fokus på udsatte børn
Som en del af forløbet har vi set:
'Er du Mors lille dreng?'
Uddrag af 'Jørn 10 år senere'
Uddrag af "Tvangsfjernet" - Indefra med Ander Agger, DR.DK
Uddrag af "Christianias Børn", DR.DK
Ainsworth Strange situation: https://www.youtube.com/watchv=QTsewNrHUHU
Sådan er det bare: https://www.dr.dk/drtv/episode/saadan-er-det-bare_99080 (om tilknytningstyper)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Digitalisering og det tænkende menneske

Udviklingspsykologi
Kernestof:
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Supplerende stof:
videnskabelige og metodiske forhold. Spejlneuroners opdagelse og deres betydning for forskningsområdet omkring forståelsen af mennesket udvikling og empati.
Vi har fokus på tænkningens udvikling i lyset af nyere tids digitalisering.
Vi har fokus på Piaget og Bandura
Som en del af forløbet har vi set Piagets forsøg:
https://www.youtube.com/results?search_query=piaget+konservationsfors%C3%B8g
https://www.youtube.com/watch?v=QxUxgPwpfgk
https://www.youtube.com/watch?v=TRF27F2bn-A
Banduras doll experiment
"Er voldelige computerspil skadelige for børn" DR.dk DR2 2012. Tilgået på CFU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Ondskab og mobning

Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Supplerende stof:
– videnskabelige og metodiske forhold (kritik af Stanford experiment, fejlkilder)

Vi har fokus på udviklingen af ondskab og mobning.
Vi dykker ned i begreber som konformitet, lydighed, autoritet, grupper og gruppepres, moralsk frakobling og tilskuereffekt.

Herunder arbejdede vi med tekster og videoer fra www.exbus.dk

Som en del  af forløbet har vi set
Ondskab, film Mikael Håfström 2003
The Stanford Prison experiment: https://www.youtube.com/watch?v=_6tz72i3_ac
Milgram experiment:https://www.youtube.com/watch?v=xOYLCy5PVgM&t=215s
The psychology of evil: https://www.youtube.com/watch?v=OsFEV35tWsg
Asch konformitetsforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Bogen: 20 Eksperimenter, Plurafutura, red Henrik Høgh Olsen og Thomas Dalsgaard, s.66-72
'Hængt ud på nettet'. Dr.dk 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Ungdom og belastninger af individet

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping. Opdragelse, familie, daginstitution
Sorg og krise og sorgekslusionens exit i forbindelse med WHO’s reviderede diagnosemanual ICD-11.
Vi har set, forsøg med pædagogiske metoder:
https://www.youtube.com/watch?v=7knYHysbDlo
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
Vi har hørt podcast hvor Iben Maria Zeuthen interviewer Ghita Nørby:
https://www.bing.com/videos/search?q=Iben+Zeuthen+og+Ghita+N%c3%b8rby+Interview&docid=608037111643377204&mid=3BC91C5D3502E1373CA13BC91C5D3502E1373CA1&view=detail&FORM=VIRE

Som en del af forløbet har vi set:
Stress portrait of a killer
https://www.youtube.com/resultssearch_query=stress+portrait+of+a+killer+-+full+documentary
Fældet af stress: https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=titel:%20F%C3%A6ldet%20af%20stress%20(1)&orderby=title&SearchID=2c0fb88f-46ea-49cf-adb1-0624f0615334&index=1
Ingen styr på ungerne, DR1 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde