Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Niels Leifer
|
Hold
|
2024 sa/m (1m sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politikere og borgere
Forløbet vil have fokus på hvad der præger politikernes valg af og formidling af politiske standpunkter, og hvilke muligheder borgerne har for at deltage i de politiske beslutningsprocesser, samt hvad der præger borgernes beslutninger.
Vi vil også som en aktuel case undersøge hvad der afgjorde det amerikanske valg.
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
(Alt relevant materiale til forløbet (ud over bøger...) ligger i en mappe i Lectio med samme navn som forløbet)
Online hjælpemidler: ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen i 1m Sa
-
Luk samfundet op, 4. udg.; sider: 100-112, 114-120, 129-133, 157-160, 196-204
-
Fokus vil være på resultatet af valget i USA - så jeres lektie er at have læst/hørt nyheder om valget. Helst om morgenen, ellers fra aftenen før.
-
Fordelingspolitik og værdipolitik.docx
-
What Is the Nolan Chart? | GoodParty.org
-
I modulet arbejder vi med de politiske ideologier, med udgangspunkt i en powerpoint (vedhæftet).
-
I skal læse videre om ideologier, denne gang deres "underafdelinger".
-
Side 110-112 er ikke lektie, det gennemgås i timen
-
I dagens lektie skal vi se på hvordan partiers og vælgeres valg af politiske standpunkter/holdninger afhænger af meget andet end bare ideologier.
-
downs model.docx
-
Udsat fra sidst:
-
I timen vil vi bl.a. lave denne øvelse om vælgerprofiler:
-
Læs resten af teksten/kopierne om vælgeradfærd (afsnit 6.4) om "rational choice"-teorier.
-
Her er arbejdsspørgsmål, som vi vil bruge i timen:
-
Denne gang skal vi se på mediernes betydning i den politiske debat, og politikernes brug af medierne.
-
Vi tager hul på et nyt forløb om den danske velfærdsstat.I bedes læse side 196-200, og besvar følgende:
-
intro til velfærd.pptx
-
Besvar følgende spørgsmål:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fremtidens velfærd
Vi skal arbejde med den danske velfærdsstat og de udfordringer den står overfor. Vi vil her også sammenligne med hvordan velfærdsstaten er indrettet i andre samfund.
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
(Alt relevant materiale til forløbet (ud over bøger...) ligger i en mappe i Lectio med samme navn som forløbet)
Online hjælpemidler: ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmarks økonomi
Vi skal arbejde med hvordan man "tager temperaturen" på et samfunds økonomi, og se på hvordan man politisk kan søge at styre den økonomiske udvikling og fx prøve at skabe mere vækst og flere arbejdspladser.
Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
(Alt relevant materiale til forløbet (ud over bøger...) ligger i en mappe i Lectio med samme navn som forløbet)
Online hjælpemidler: ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Ung i det senmoderne samfund
Vi skal inden for sociologi arbejde med hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund.
Herunder skal vi arbejder videre med og repetere begreber om identitetsdannelse som I havde i grundforløbet
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
(Alt relevant materiale til forløbet (ud over bøger...) ligger i en mappe i Lectio med samme navn som forløbet)
Online hjælpemidler: ordbogen.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forskellige liv i Danmark
Vi repeterer og udbygger stof I har haft i grundforløbet om ulighed og forskellige måder at leve på i Danmark.
Fokus vil være på hvorfor der stadig, på trods af den velfærdsstat vi har, er relativt store forskelle på hvordan forskellige befolkningsgrupper lever deres liv. Vi vil også prøve at forstå hvorfor den sociale arv stadig er relativt stærk, og vi vil undersøge hvad de forskellige partier mener om dette emne?
Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I skal se et afsnit af dokumentaren "Sygt sund" som optakt til nyt forløb om ulighed.
-
Ingen lektie, men husk bogen (Luk samfundet op), for vi skal arbejde videre med forløbet om ulighed.
-
Luk samfundet op, 4. udg.; sider: 79-99
-
Opgave i timen: Lav en oversigt over Kirsten Sørensens, Fatima Ceric og Søren Hansens daglige prioriteringer (tekstboks 4.1). Hvordan prioriterer de arbejde, fritid, penge, interesser, ambitioner, familie og venner internt og i forhold til hinanden.B
-
Unge drømmer om et arbejdsliv uden for meget arbejde - forkortet.docx
-
Glemte at taste det ind, så ok, vi læser i timen: Dette er siderne om livsstilsanalysen, og om Pierre Bourdieu, som den bygger på:
-
Link til timen:tvm.gallup.dk/jub/testdigselv.htm
-
Prøv at besvare spørgsmålene på den første side af det vedhæftede. Så er I bedre klædt på til den eksamenstræning vi vil lave i timen.
-
I timen arbejder vi desuden med dette eksempel på et eksamensspørgsmål:
-
Samme lektie som sidst, så hvis I har styr på den, behøver I jo ikke læse den igen.
-
Og så arbejder vi også videre med eksamensspørgsmålet:eksempel Eksamensspørgsmål 2 - social ulighed.docx
-
Og så skal vi arbejde med 2. side af disse spørgsmål fra sidst:
-
Vi skal arbejde med Lars Olsens syn på "den nye ulighed i Danmark" ud fra den vedhæftede tekst.
-
I timen vil vi arbejde med resten af pdf'en, hvor I i matrixgrupper skal fremlægge et afsnit for hinanden.
-
den nye ulighed - ulighedens mange ansigter.pdf
-
Vi vil bl.a. se video om mundtlig eksamen "Ved det grønne bord".
-
Sidste time i samfundsfag - ingen lektie, men måske lidt quiz eller lignende.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985829",
"T": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985829",
"H": "/lectio/3058/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74278985829"
}