Holdet 2024 sa/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 1
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Niels Leifer
Hold 2024 sa/m (1m sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politikere og borgere
Titel 2 Fremtidens velfærd
Titel 3 Danmarks økonomi
Titel 4 Ung i det senmoderne samfund
Titel 5 Forskellige liv i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politikere og borgere

Forløbet vil have fokus på hvad der præger politikernes valg af og formidling af politiske standpunkter, og hvilke muligheder borgerne har for at deltage i de politiske beslutningsprocesser, samt hvad der præger borgernes beslutninger.

Vi vil også som en aktuel case undersøge hvad der afgjorde det amerikanske valg.
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,

(Alt relevant materiale til forløbet (ud over bøger...) ligger i en mappe i Lectio med samme navn som forløbet)

Online hjælpemidler: ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fremtidens velfærd

Vi skal arbejde med den danske velfærdsstat og de udfordringer den står overfor. Vi vil her også sammenligne med hvordan velfærdsstaten er indrettet i andre samfund.

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

(Alt relevant materiale til forløbet (ud over bøger...) ligger i en mappe i Lectio med samme navn som forløbet)

Online hjælpemidler: ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmarks økonomi

Vi skal arbejde med hvordan man "tager temperaturen" på et samfunds økonomi, og se på hvordan man politisk kan søge at styre den økonomiske udvikling og fx prøve at skabe mere vækst og flere arbejdspladser.

Kernestof:
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.

(Alt relevant materiale til forløbet (ud over bøger...) ligger i en mappe i Lectio med samme navn som forløbet)

Online hjælpemidler: ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Ung i det senmoderne samfund

Vi skal inden for sociologi arbejde med hvordan det er at være ung i det senmoderne samfund.
Herunder skal vi arbejder videre med og repetere begreber om identitetsdannelse som I havde i grundforløbet

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering

(Alt relevant materiale til forløbet (ud over bøger...) ligger i en mappe i Lectio med samme navn som forløbet)

Online hjælpemidler: ordbogen.com
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Forskellige liv i Danmark

Vi repeterer og udbygger stof I har haft i grundforløbet om ulighed og forskellige måder at leve på i Danmark.
Fokus vil være på hvorfor der stadig, på trods af den velfærdsstat vi har, er relativt store forskelle på hvordan forskellige befolkningsgrupper lever deres liv. Vi vil også prøve at forstå hvorfor den sociale arv stadig er relativt stærk, og vi vil undersøge hvad de forskellige partier mener om dette emne?

Kernestof:
- sociale og kulturelle forskelle.
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske beslutningsprocesser i Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning