Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Martin Winkler Wille
|
Hold
|
2022 DA/b (2b DA, 3b DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Oldtiden og middelalderen
Gennemgang af oldtidens og middelalderens litteratur med fokus på folkeviserne.
Kernetekster:
Læst fra Litteratur Udvalg, bind 1:
Folkeviser:
- Germand Gladensvend
- Harpens Kraft
- Ebbe Skammelsøn
Salme:
- Hver har sin Skæbne, T. Kingo
Film: Rosens navn
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Oplysningstiden
Gennemgang af den Oplysningstiden som litteraturhistorisk periode. Der fokuseres på inspirationen og udviklingen i resten af Europa og på L. Holberg.
Læst i Litteraturens Veje:
s. 116-122
Værk: Erasmus Montanus, L. Holberg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kognitive metaforer
Gennemgang af kognitive metaforer.
Følgende begreber gennemgås:
Strukturelle, orienterende og ontologiske metaforer.
Overordnede metaforer og afledte metaforer.
Metaforteorien bruges både som redskab til at analysere prosa og sagprosa tekster.
Endvidere benyttes metaforteorien som sprogfilosofisk emne med inddragelse af erkendelsesteori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romantikken
Litteraturhistorisk gennemgang af Romantikken og Romantismen.
Der lægges vægt på nationalromantik, universalromantik og biedermeier endvidere inddrages Romantismen som en overgang til DMG.
Læst i Litteraturens Veje:
s. 146-153, 156-159, 162-165
Kernetekster:
Læst i Litteratur Udvalg, bind 2:
- Der er et yndigt Land, A. Oehlenschlæger
- Guldhornene, A. Oehlenschlæger
- Et jævnt og muntert, virksomt Liv på Jord, N. F. S. Grundtvig
- Indvielsen, S. Staffeldt
- Skyggen, H. C. Andersen
- Klokken, H. C. Andersen
Udleveret i kopi:
- Den lille Havfrue, H. C. Andersen
Hist hvor vejen slår en bugt, H. C. Andersen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det moderne gennembrud
En litteraturhistorisk gennemgang af Det moderne gennembrud. Forløbet er bygget op omkring tankerne hos dem, der i undervisningen er blevet kaldt: De fem store: G. Brandes, C. Darwin, F. Nietzsche, S. Freud, K. Marx
I forløbet er der lagt vægt på, hvordan disse tænkere har haft indflydelse på tiden og på litteraturen.
Læst i Litteraturens Veje:
205-213, 233-237
Kernetekster:
Læst i Litteratur Udvalg, bind 3:
- Fusijama, J. V. Jensen
- uddrag fra "Hovedstrømninger i det 19. årh. litteratur", G. Brandes
- uddrag fra "Således talte Zarathustra", F. Nietzsche
- uddrag fra "Fru Marie Grubbe", I. P. Jacobsen
- "Ørneflugt", H. Pontoppidan
Udleveret i kopi:
- uddrag fra Den gotiske renæssance, "Maskinerne", J. V. Jensen
- Eventyr: Den lille Rødhætte, Grimm
- "Ringen", K. Blixen
- "Foran Alteret", H. Bang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Afslutning af Det moderne gennembrud
Afslutning af forløb fra 2.g om Det moderne gennembrud. Der fokuseres på det folkelige gennembrud, socialisme, Marx og arbejderlitteratur.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriveøvelse
|
13-08-2024
|
Skr. prøve: Det moderne gennembrud
|
10-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stilistisk analyse
Gennemgang af stilistisk analyse med fokus på brugen af ordklasser, stil, figurer og syntaks.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlig opgave om Fight Club
|
28-10-2024
|
Stilistik opgave Grupper
|
18-11-2024
|
Prøve Stilistik
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mellemkrigstid/Ekspressionisme
Gennemgang af mellemkrigstiden ekspressionisme i både tekst og billeder. Her benyttes især stilistisk analyse i tekstanalysen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Modernisme
Gennemgang af modernisme med fokus på sproget og kvindefrigørelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3b DA skr. terminsprøve
|
24-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Postmodernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Minimalisme
Gennemgang af novellesamlingen Rester af Helle Helle.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Efter 2000
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860415",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860415",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860415"
}