Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kim Drejer Nielsen
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historiefaget
Titel 2 Antikkens samfund
Titel 3 Europæisk middelalder og Danmark tilblivelse
Titel 4 Dansk-historie forløb
Titel 5 Renæssance og reformation
Titel 6 Enevælde, kolonisering og oplysningstid
Titel 7 Revolution, folkestyre og industrialisering
Titel 8 Ideologiernes kamp 1900-1945
Titel 9 Israel-Palæstina
Titel 10 Den kolde krig
Titel 11 Globaliseringens tidsalder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historiefaget

Introduktion til fagbegreber, historiesyn, historisk debat, historiografiske skoler, kildekritik samt billedanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Antikkens samfund

Gennemgang og undersøgelse af de antikke samfund, fra sumererne over Egypten, de indoeuropæiske folkeslag og Grækenland til Romerriget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Europæisk middelalder og Danmark tilblivelse

Europa efter Romerrigets fald: Folkevandringstiden og Frankerriget; kirkens betydning; Danmarks oldtid, samling, kristning samt etablering som stat frem mod 1200-tallet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Dansk-historie forløb

Fokus på perioden ca. 1870-1914.
Forholdene på landet og i byen. Fremkomsten af det moderne samfundet præget af urbanisering, industrialisering, specialisering, sekularisering og rationalisering, herunder de videnskabelige nybrud.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 5 Renæssance og reformation

Træk ved renæssancen i Europa og forudsætninger for reformationen. Årsager til reformationen og forløbet af denne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Enevælde, kolonisering og oplysningstid

Beskrivelse af adelsvældet og standssamfundet fra 1536 og frem.
Statsomvæltningen og enevældens indførelse 1660. Enevældens reformperiode frem til 1699.
Oplysningstiden, dens forudsætninger, karakteristika og forløb.

Koloniseringens begyndelse i 1400-tallet, årsager, forudsætninger og forløb.
Slaveri og slavehandel. Definition af slavesamfund og slaveejende samfund. Hvid og sort slavehandel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Revolution, folkestyre og industrialisering

Den Franske Revolution 1789-1799 og den betydning for eftertiden.
Den Amerikanske Revolution 1775-1783,

Indførelsen af folkestyre i Danmark og vejen mod demokratisering.

Slavespørgsmålet og Den Amerikanske Borgerkrig 1861-1865.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Ideologiernes kamp 1900-1945

Stormagtsrivalisering op til Første Verdenskrig.
Første Verdenskrigs årsager og forløb.
Fokus på nazismens opstigen og magtovertagelse.
Den russiske revolution og borgerkrig - Sovjetunionens etablering.
Mellemkrigstidens ideologiske og territorielle stridigheder.
Anden Verdenskrig.
Holocaust.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Israel-Palæstina

Eleverne arbejder med:
- Begrebet zionisme
- Udviklingen i området Israel/Palæstina
- Dannelsen af staten Israel og krigen 1948-49
- Krigene i 1967 og 1973
- Fredsprocessen og udviklingen fra 1990'erne til i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Den kolde krig

Den kolde krigs forløb med fokus på årsagerne, den faste bipolaritet i 1950'erne, afspændingen ca. 1968-1979, konfrontationen 1979-1985 samt afslutningen 1985-1991.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Globaliseringens tidsalder

- Danmarks internationale placering efter 1989
- EU og østudvidelsen
- Nye konflikter: Jugoslavien, Afghanistan, Irak og Ukraine

Udarbejdelse af problemstillinger, der omhandler forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde