Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Kim Drejer Nielsen
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til historiefaget
Introduktion til fagbegreber, historiesyn, historisk debat, historiografiske skoler, kildekritik samt billedanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Antikkens samfund
Gennemgang og undersøgelse af de antikke samfund, fra sumererne over Egypten, de indoeuropæiske folkeslag og Grækenland til Romerriget.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Europæisk middelalder og Danmark tilblivelse
Europa efter Romerrigets fald: Folkevandringstiden og Frankerriget; kirkens betydning; Danmarks oldtid, samling, kristning samt etablering som stat frem mod 1200-tallet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Dansk-historie forløb
Fokus på perioden ca. 1870-1914.
Forholdene på landet og i byen. Fremkomsten af det moderne samfundet præget af urbanisering, industrialisering, specialisering, sekularisering og rationalisering, herunder de videnskabelige nybrud.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Renæssance og reformation
Træk ved renæssancen i Europa og forudsætninger for reformationen. Årsager til reformationen og forløbet af denne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Enevælde, kolonisering og oplysningstid
Beskrivelse af adelsvældet og standssamfundet fra 1536 og frem.
Statsomvæltningen og enevældens indførelse 1660. Enevældens reformperiode frem til 1699.
Oplysningstiden, dens forudsætninger, karakteristika og forløb.
Koloniseringens begyndelse i 1400-tallet, årsager, forudsætninger og forløb.
Slaveri og slavehandel. Definition af slavesamfund og slaveejende samfund. Hvid og sort slavehandel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Revolution, folkestyre og industrialisering
Den Franske Revolution 1789-1799 og den betydning for eftertiden.
Den Amerikanske Revolution 1775-1783,
Indførelsen af folkestyre i Danmark og vejen mod demokratisering.
Slavespørgsmålet og Den Amerikanske Borgerkrig 1861-1865.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Ideologiernes kamp 1900-1945
Stormagtsrivalisering op til Første Verdenskrig.
Første Verdenskrigs årsager og forløb.
Fokus på nazismens opstigen og magtovertagelse.
Den russiske revolution og borgerkrig - Sovjetunionens etablering.
Mellemkrigstidens ideologiske og territorielle stridigheder.
Anden Verdenskrig.
Holocaust.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fra Oplysningstid til europæisk integration; sider: 197-204, 206-210
Grubb & Hemmersamm (red.)
-
Læs "Imperialismen og Første Verdenskrig", s. 51-53 + 70-77 (pdf-siderne 1-2 + 6-9)
-
Forstå samtidens synspunkt på imperialisme samt forholdet mellem de europæiske stormagter op til 1914.
-
Læs: "Første Verdenskrig", s. 220-224 (pdf-siderne 1-5)
-
Forstå årsagerne til udbruddet af Første Verdenskrig samt krigens forløb de første par år.
-
Læs "Første Verdenskrig", s. 224-229 (pdf-siderne 5-10)
-
Forstå årsagerne til Centralmagternes nederlag samt krigens eftervirkninger.
-
Kort Første Verdenskrig.docx
-
Forstå omkostningerne og resultaterne af Første Verdenskrig
-
Det Tredie Rige; sider: 15-27, 29-35, 45-54, 65-73, 96-107, 109-111, 215-219
Peter Frederiksen
-
Fokus: Hvordan var NSDAP anderledes end andre partier?
-
Arbejdsspørgsmål fra sidst, vedr. s. 55-63
-
Læs om De Russiske revolution.
-
Fokus: Årsager og forløb
-
Læs om den russiske borgerkrig og terror 1918-1920
-
Læs "Sovjetunionens historie", s. 89-92.
-
Forstå kollektiviseringen af landbruget i Sovjetunionen
-
Læs "Sovjetunionens historie", s. 93-97.
-
Forstå industrialiseringen af Sovjetunionen
-
Medbring bogen "Det Tredie Rige".
-
Læs "Anden Verdenskrig", s. 238-247.
-
Forstå krigens gang 1939-1942.
-
Læs "Anden Verdenskrig", s. 247-257.
-
Forstå krigens gang 1943-1945.
-
Medbring bogen "Det Tredie Rige"
-
Forstå begrundelsen for og omfanget af holocaust
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Israel-Palæstina
Eleverne arbejder med:
- Begrebet zionisme
- Udviklingen i området Israel/Palæstina
- Dannelsen af staten Israel og krigen 1948-49
- Krigene i 1967 og 1973
- Fredsprocessen og udviklingen fra 1990'erne til i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Den kolde krig
Den kolde krigs forløb med fokus på årsagerne, den faste bipolaritet i 1950'erne, afspændingen ca. 1968-1979, konfrontationen 1979-1985 samt afslutningen 1985-1991.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Globaliseringens tidsalder
- Danmarks internationale placering efter 1989
- EU og østudvidelsen
- Nye konflikter: Jugoslavien, Afghanistan, Irak og Ukraine
Udarbejdelse af problemstillinger, der omhandler forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860429",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860429",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860429"
}