Holdet 2022 re/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Anne Erben
Hold 2022 re/a (3a re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik
Titel 6 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Introduktionskursus til religionsvidenskab, herunder religionshistorie, religionssociologi og religionsfænomenologi. Introduktion til fagets rammer og mål. Vi stiller spørgsmål som: Hvad er religion? Hvad skal der til for at noget er en religion? Hvad er myte, ritual, offer, bøn, tro, mystik? Hvad er gudsbillede, menneskesyn, verdenssyn?
Læst fra Lene Madsen et.al.: Grundbog til Religion C: 11-20, s.245-248, 251-257 (minus tekster), 261-269
Estimeret sidetal læst: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Introduktion til fagets metoder og indhold. Brug af forforståelse.
  • Almene (tværfaglige) - Træning af analyse af forskellige kilder, træning af kommunikative færdigheder.
  • Personlige - Træning af reflekteret faglig analyse, tilstræbt objektivitet.
  • Sociale - Samarbejde i forskellige konstellationer
  • IT - Digitale og analoge arbejdsformer.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Kristendom

Med udgangspunkt i gammeltestamentlige tekster gennemgås klassiske og nutidige kilder til kristendommen. Hovedvægten bliver på den jødiske og den kristne etik som fremstillet i GT-myter, NT-lignelser, beretninger og belæringer, men kristendommens formative periode og dens virkningshistorie berøres også inden for kerneområderne. Gennem analyse af bl.a. kilder arbejdes der med kernebegreber og kristendom i DK i dag. Der arbejdes desuden med folkekirkens liturgi, aspekter i kristendommen set ud fra Ninian Smarts religionsdimensioner.
Læses fra Lene Madsen et.al.: Grundbog til Religion C: s.49, 52-56, 59, 62-64, 67-78 minus tekster og faktabokse (dog læses tekst 11 s.72)
Estimeret sidetal i forløbet: 50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Arbejde med kristendommens kernestof og supplerende materiale. Kristendomens opståen, udvikling, virkningshistorie, nutidige udtryk.
  • Almene (tværfaglige) - Træning af analytiske evner, kommunikative færdigheder.
  • Personlige - Træning af selvstændigt at kunne overskue og strukturere sit stof
  • Sociale - Samarbejdsevne, at kunne arbejde i forskellige konstellationer.
  • IT - digitalt og analogt arbejde.
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Islam

Vi gennemgår den tidlige islam, islams udvikling og moderne udtryk. Der vil løbende være perspektivering til andre religioner/livsopfattelser. I forløbet bliver der gjort brug af bl.a. konversionsteori, deprivationsteori, model over graden af religiøst tilhørsforhold, og vi arbejder med begreber som indefra-udefra, minimalisme-maksimalisme og kulturmøde-kulturkløft.
I forløbet indgår ekskursion til Det Islamiske Trossamfund: https://ditsamfund.dk/
Læses fra Lene Madsen et.al.: Grundbog til Religion C: S.89-94, 97-110+faktaboks s.111, 112, 113-118

Estimeret sidetal: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Buddhisme

Buddhismens oprindelse, udvikling og virkningshistorie introduceres med udgangspunkt i elevernes forforståelse. Der læses klassiske og repræsentative tekster og gennem forløbet sammenlignes og kontrasteres med de andre verdensreligioner. Der vil i forløbet være elevoplæg om forskellige emner og problemfelter inden for religionssociologi og religionshistorie. Som del af forløbet er der ekskursion til Soka Gakkai International,  København: https://sgi-dk.org/ med særlig fokus på bøn/chant, ritual, konversion i forhold til at være født ind i religionen (tre forskellige informanter)
Læses fra Lene Madsen Et.al.:Grundbog til Religion C: s.143-150, 156-162, 167-170
Estimeret sidetal: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Buddhismens oprindelse, opståen, udvikling, virkningshistorie og nutidige former i vesten/DK
  • Almene (tværfaglige) - Træning af analytiske evner og kommunikative færdigheder
  • Personlige - Selvstændig stillingtagen, refleksion.
  • Sociale - Samarbejdsevne, at være gæst på feltarbejde
  • IT - Brug af digitalt og analogt værktøj
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde