Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Bodil Haue-Pedersen
Hold 2022 DA/e (1e DA, 1e DA vejl, 2e DA, 3e DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2022 - Retorik og mundtlighed
Titel 2 Introduktion til litteraturlæsning
Titel 3 Digte til tiden
Titel 4 Nyhedsformidling i aviser
Titel 5 DHO om Danmark 1850-1915
Titel 6 Oplysningstiden og forfatteren Ludvig Holberg
Titel 7 Romantikken
Titel 8 Fortællende journalistik
Titel 9 Dokumentargenren: Krigen og krigen i familien
Titel 10 Ud og stjæle heste
Titel 11 Den reflekterende artikel
Titel 12 Nord-festival: Litteratur i nyeste tid
Titel 13 Modernisme og realisme i mellemkrigstiden
Titel 14 Diskursanalyse
Titel 15 Eksistens og litteratur
Titel 16 Stilistik og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2022 - Retorik og mundtlighed

TIL EKSAMEN MÅ BENYTTES DISSE NETSIDER
ORSBOGEN: WWW.ORDNET.DK SAMT MIN LÆRING (DANSK 3E)

Der arbejdes i forløbet med en introduktion til retorik med særligt fokus på talegenren og den argumenterende tale. I forløbet introduceres eleverne for en række retoriske virkemidler samt Toulmins model, ligesom det receptive understøttes af elevernes egen produktion af argumenterende taler. Slutteligt arbejdes kort med kropssprog i forbindelse med, at talerne holdes mundtligt i klassen.

Teksterne ligger i Dokumenter i Lectio

Teoritekster:

1. Pentagrammet (Helle Borup: Ud med sproget s. 48-54)
2. Talegenrer (Sprog og tale s. 10-19)
3. Appelformer (Helle Borup: Ud med sproget s. 40-46)
4. Elocutio (Sprog og tale s 54-58)
5. Argumentation (om Toulmins model)
6. Faglige forbindelser (s. 32-35 om det hørlige, det synlige og det sproglige ved en tale; desuden enkelte argumenttyper: generalisering, autoritet, ad hominem, banalitet)

Primærtekster (taler):
1) Olivia Kubasiak Kløvedal Reich 2019
2) John F. Kennedy 1963
3) Niviaq Korneliussen 2021
4) Jonas Eika 2019
5) Ditte Giese 2022
6) Volodymyr Zelenskyj 2022
7) Laxmy Baleswaran Krishnapillai 2021
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Introduktion til litteraturlæsning

Efter at I har arbejdet med retorik i grundforløbet, går vi nu i gang med et forløb om litteratur – især noveller. Samtidigt med, at vi læser disse tekster, arbejder vi med begreber, som I skal bruge til analyse og fortolkning af litteratur.
Fokuspunkter: Hvad skal der til for at skabe en historie? Vi har bl.a. fokus på genre, komposition, synsvinkel og fortæller samt personkarakteristik.

Læste tekster:
Thøger Jensen:  Nu sad det unge par sikkert og så video, i bogen: Faglige forbindelser i dansk Antologi s. 113
Folkeeventyret Det grimme dyr (se fil)
Jesper Wung Sung: De tre veninder (Antologi s. 16-18)
Julia Butschkow: Lauge (se fil)
Værklæsning: Thomas Korsgaards novellesamling Tyverier

Teori om analysebegreber- fra Håndbog til dansk : se filer.

I forbindelse med skriftlige opgaver (både produktion og analyse af fiktionstekst) er arbejdet med skriveproces, grammatik og tegnsætning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Digte til tiden

Som optakt til poesiens dag for alle 1.g klasser med forfatterbesøg af Glenn Bech undersøger vi lyrikgenren og har særligt fokus på samfundskritisk lyrik.

I forbindelse med poesiens dag har eleverne skrevet manifestdigte og oplæst dem for andre klasser.

Læste tekster:
Micha Sloth Carlsen: Fortællingen spejl s. 29-33 (se fil om lyrik)
Øvrige tekster: Se filer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyhedsformidling i aviser

Fokus i dette forløb er på nyheder i aviser, både papir- og netaviser. Vi undersøger begrebet nyhed, ser på journalistiske kriterier for udvælgelse af nyheder, kildetyper og på udformningen af nyheder, herunder nyhedsgenrer og sprog.
Vi slutter af med at se på, hvad det betyder, at en del af nyhedsformidlingen flytter fra etablerede medier til sociale medier.  

I forløbet indgår også en mindre skriftlig øvelse i reportageskrivning.

Læst stof:   
Håndbog til dansk (4.udg):  s.198-202 (avistyper og Habermas´ model) og 203-204 (nyhedskriterier), s.205-211 og s.217-218 (Kilder, vinkling, informationsgenrer, nyhedstrekanten) s. 212- 213 (meningsgenrer), s.220-222 (journalistikkens sprog) (se filer nedenunder)

Udvalgte danske aviser og netaviser fra samme dag – 1.03.23
Diverse avistekster (se filer)
Tom Jensen: I stedet for oplyst borger .. (se fil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DHO om Danmark 1850-1915

DHO-FORLØB I DANSK: DANMARK 1850-1915
I både dansk og historie arbejder vi med temaerne: Livet i byen: Industrialisering og arbejderbevægelse, kvinder og kvindebevægelse samt sociale forhold på landet som optakt til DHO, og det er de temaer,  I kan skrive DHO-opgave om.
Alle tekster til forløbet i dansk ligger som filer nedenfor.

I forløbet er indgået en ekskursion til København med besøg i Nationalmuseets Et klunkehjem og Arbejdermuseet.

Læste tekster: Se nedenstående filer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Oplysningstiden og forfatteren Ludvig Holberg

Eleverne arbejder med oplysningstidens ideer og komediegenren,  og vi læser og opfører dele af en Holbergkomedie.

Læste tekster:
Litteraturhistorien på langs og på tværs (3.udgave) s. 80-82, s. 88-89 (nederst) og s. 96-97.

Ludvig Holberg: Uddrag af Jeppe på Bjerget i Danske tekster bd. 1 s. 37-41, 45-50


I forlængelse af forløbet har vi arbejdet med den debatterende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Romantikken

Efter vores forløb om Holberg og oplysningstiden tager vi fat på perioden 1800-1870. Vi arbejder med perioderne romantikken, nationalromantikken og romantismen ud fra tematiske læsninger.
Som værk læser vi en række af H.C. Andersens eventyr. Der vil også være en skriftlig opgave om et selvvalgt eventyr af ham.

I perioden er også et mindre forløb i forbindelse med et foredrag om utilstrækkelighedsfølelse og moderne ungdom for skolens 2.g-klasser af Christian Hjortkjær. Klassen har også lavet en debatterende artikel herom.

Læste tekster:
Litteraturhistorien på langs og på tværs (3.udg.) s. 99-118, 121-125
Schack Staffeldt: Indvielsen – Danske tekster bd. 1 s.85
Adam Oehlenschlæger: Morgenvandring (se fil)
Adam Oehlenschläger: Af brev til Christiane Heger (Oehlenschlägers forlovede) (se fil)
Perspektivering til nutidige musikvideoer (se link)
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land (se fil)
N.F.S. Grundtvig: Langt højere bjerge (se fil)
Diverse malerier om nationalisme
H. C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren (i bogen Eventyr DLF)

Værklæsning af H.C. Andersens eventyr (matrixgrupper)
Eventyrene: Klokken, Nattergalen, Fyrtøjet, Skyggen, Nissen hos Spekhøkeren  i bogen Eventyr
Desuden eventyret De røde sko fra danske tekster s. 167-171.
Efterskrift: s. 133-137 i bogen Eventyr.

Steen Steensen Blicher: Uddrag af Erindringer (se fil)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Fortællende journalistik

Vi følger på sidste års forløb om nyhedsformidling ved at undersøge fortællende journalistik. I forløbet er både arbejdet med analyse af  og elevernes egen produktion af features.

Læste tekster:
Bankrøverier:
Svenskere fængslet for fem bankrøverier, Jyllandsposten 9.8.06 (se fil)
Jens Lenler & Hanne Mølby Henriksen: Historien om et røveri (se fil)

Søren Boy Skjold: Den journalistiske fortælling, DLF s. s. 13-15 (øverst), 17-20, 23-26, 28, 36-37, 39-43, 59-65
s.127-137: Nana Toft: Truckerkrig
s. 83-88: Hanne Mølby Henriksen: Bruderov
s. 89-98: Tine Vaaben: Fire sekunder

Herman Bang: fra Lighuset (se fil) (læsning af kanonforfatter)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentargenren: Krigen og krigen i familien


Målet med forløbet er at få indsigt i dokumentargenren og dens forskellige undergenrer og kunne analysere, vurdere og diskutere dokumentarens muligheder. Vi har fokus på dokumentarens forhold til virkeligheden - herunder tegn på autenticitet  og fiktionalisering.

Som medieværk arbejdes med Skyggen af en helt (2015) af Laurits Munch-Petersen - om hans morfar, Gustaf Munch-Petersen, der døde i den spanske borgerkrig, hvilket fik store konsekvenser for hans familie. Vi perspektiverer til dokumentaren Krigen der splittede min familie af Benjamin Fischermann

I forløbet har klassen fået vist dokumentaren Bedraget i Helmand i Helsingør og haft samtale med instruktøren - arrangeret af ASK WHY? Docs.
Klassen har skrevet analyserende artikel om dokumentarer om mænd i krig.

Læst stof:
Teori:
Rangvid/Sørensen: Perspektiver i dansk:
s.42, 48-52 (om begrebet paratekst, fiktionalisering og autenticitet) (se fil)
s.240-249 (om dokmentartyper og dokumentaren Skyggen af en helt) (s fil)
s.260-262 (om filmiske virkemidler og fortolkning af en dokumentar) (se fil)
Bogen: Medier i dansk: Om analyse af billeder og lyd (s.145-151) og om en samlet analysemodel (s.152-153-  4-lagsmodellen)

Diverse klip fra dokumentarer
Medieværk: Skyggen af en helt af Laurits Munch-Petersen (Filmcentralen)
Gustaf Munch-Petersen: Digtet:  til mine forældre (se fil)
Anders Højbjerg Kamp: Anmeldelse af Skyggen af en helt (Ecco) (se link)

Dokumentaren Krigen der splittede min familie af Benjamin Fischermann (20189) (DR)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Ud og stjæle heste

Som værklæsning har vi læst romanen Ud og stjæle heste af Per Petterson.
Desuden har vi talt om norsk som nabosprog.
Der er indgået en skriftlig analyseopgave i forløbet.

Endelig har vi set filmatiseringen af romanen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Den reflekterende artikel

Vi arbejder med den skriftlige genre den reflekterende artikel. I forløbet indgår mindre skriveøvelse samt en skriftlig aflevering: Reflekterende artikel om rejsen som selvfremstilling.
Samtidigt introduceres til begreberne facework og multimodalitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Nord-festival: Litteratur i nyeste tid

Vores næste forløb handler om den nyeste danske litteratur, og det er centreret om et besøg på NORD- festival for nordisk litteratur fredag 13. september på Kulturværftet i Helsingør. Vi skal møde 4 forfattere (den ene i forbindelse med en koncert) og læse og analysere tekster af dem inden. To af dem har modtaget nordisk Råds litteraturpris, så vi læser også deres taler i forbindelsen med modtagelsen, så vi også får repeteret noget retorik fra 1. g.

I forløbet indgår en skriftlig opgave -  en analyserende artikel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Modernisme og realisme i mellemkrigstiden

Som periode arbejder vi med mellemkrigstiden - med fokus på temaet storbyen (skildret gennem forskellige former for modernisme).

I forløbet er desuden arbejdet med faglig formidling. Klassen har lavet podcast eller artikler om kultur i 1930´erne.

Læst stof:
Litteraturhistorien på langs og på tværs (3.udg.) s.153-157, 161-167, 170-173

Intro til det moderne liv og menneske:
Johs. V. Jensen: På Memphis Station i Danske tekster bd. 1 s. 275-278 + noter
Tv- udsendelsen: Danske digtere afsnit 2 (15 min)

Mange modernismer - Storbyen som tema  (matrixgruppearbejde):
Gruppe 1: Ekspressionisme  Tekst: Tom Kristensen: Middag (Danske tekster bd.2 s.8-9) + oplæg om ekspressionisme
Gruppe 2: Ekspressionisme  Tekst: Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål (Dokumenter) + oplæg om Tom Kristensen
Gruppe 3: Ekspressionisme  Tekst: Rudolf Broby Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT fra digtsamlingen BLOD (LH s.165) + Uddrag af Broby Johansens forsvarstale for BLOD (Dokumenter)
Gruppe 4: Futurisme   Tekst: Bønnelycke: Århundredet (Danske tekster bd.2 s.5-6 (linje8)  og billeddigtet: Berlin (Sikken et perspektiv s.48) + oplæg om futurisme
Gruppe 5: Freud og hans tanker om det ubevidste – oplæg om Freud og hans personlighedsmodel  + overvejelser over, hvordan det kan sætte spor i kunst og litteratur (Litteraturens veje s. 514-515)
Gruppe 6: Surrealisme  Tekst: Gustav Munch Petersen: det underste land (Danske tekster 2 s. 25-26) Bodil Bech: Grille (Dokumenter) + oplæg om surrealisme i kunst og litteratur

Fælles tekster:
Podcasten: Tom Kristensen - Kanon14 - podcast til undervisning (se fil)
Tom Kristensen: Nat i Berlin (se fil)
Intro til tv-serien: Drømmenes hus (2022) om Berlin i mellemkrigstiden Drømmenes hus: Sæson 1 – 1. episode | Se online her | DRTV  00-16:07 (se fil)

Socialrealisme
Harald Herdal: Kolonihaven (Danske tekster bd.2 s.27-40)

Kulturradikalisme:
Norsk: Cora Sandell: Når toget går (Sikken et perspektiv s.76-78 )
Værklæsning: Knud Sønderby: Midt i en Jazztid (udgave fra DLF)
Litteraturens veje s.295-297 (om Midt i en Jazztid)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Diskursanalyse

Et begrebsapparat til diskursanalyse opbygges, og vi laver diskursanalyse af en række tekster inden for emnerne sundhed og identitet og køn.


Læste tekster:
Græsborg/Møller Jørgensen: Diskursanalyse i dansk s. 8, 12-18, 22-26, 36-40, 42, 121-123
s. 149-152: Signe Wennerberg: Madeliten svigter underklassen, der æder sig ihjel i frituremad
s.152-157 Ninka Bernadette Mauritsen: kernesund familie sådan (om mælk) + Sundhedsstyrelsen kommentar hertil.



-samt nedenstående filer:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Eksistens og litteratur

I vores sidste forløb undersøger vi med nedslag i litteratur efter 2. verdenskrig, hvad litteraturen kan fortælle om at være menneske…
Vi indleder med at se på forskellige metoder til analyse af litterære tekster – og bruger Ringen af Karen Blixen som eksempel. Vi får også hjælp af filosoffer og sociologer.

Litterære analysemetoder:
Håndbog til dansk (5. udgave) s. 87-97
Karen Blixen: Ringen danske tekster bind 2 s.72-80
Leif Søndergaard: Syv fantastiske analyser af Karen Blixens Ringen (uddrag) (se fil)
Om Karen Blixen - se link

Eksistentialisme – med inspiration fra Søren Kierkegaard:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk s. 9-25
Kierkegaard: Uddrag af Diapsalmata (1843) ( se fil)
Jørgen Leth:  Kokkens datter (2005) se fil)

Efterkrigstid og eksistentialisme:
Litteraturhistorien s. 173-177 (Om Heretica og efterkrigsmodernisme)
Stig Dagerman: Att Döda ett Barn (svensk) 1948 ( se fil)
+ filmatisering (se fil)
Martin A. Hansen: Agerhønen, Eksistentialisme i dansk s.114-119

Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk s.40-46 (om Albert Camus)
Albert Camus: Uddrag af Sisyfosmyten (se fil)
Litteraturhistorien s. 182-183 (Om Peter Seeberg)
Peter Seeberg: Hullet (se fil)
Opslag om absurdisme (se fil)

Litteraturhistorien s, 178-181 (om 1960´ermodernismen)
Klaus Rifbjerg: Digtene: Film, Tømmermænd og Firkanter (se fil)

Senmoderniteten i et eksistentialistisk lys:
Liselotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk s. 92-99
Helle Helle: Fasaner, eksistentialisme i dansk s.126-129
Asta Olivia Nordenhof: det nemme og det ensomme (Værklæsning)

Perspektivering til folkeviser og kvindeliv:
Litteraturhistorien s. 34-36 (om folkeviser)
Folkevisen Harpens kraft (Danske tekster bind 1 s.27-29)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Stilistik og repetition

Vi ser på metode og begreber til stilistisk analyse af litterære tekster og repeterer stof fra især 1. og 2. g gennem, bl.a. stilistisk analyse af kortere tekster fra  forløbene.


Jan Sørensen: Stilistisk analyse s. 9-13, 16-18,  78-82, 84-86, 93-94
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer