Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Majse Kolling Smith
Hold 2022 DA/j (1j DA, 1j DA vejl, 2j DA, 3j DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvem er jeg - introforløb
Titel 2 Nyhedsformidling/Avisjournalistik
Titel 3 Poesiens dag: manifestpoesi - Glenn Bech
Titel 4 DHO: det moderne gennembrud
Titel 5 Reflekterende artikel + Johannes V. Jensen
Titel 6 Humor og satire
Titel 7 Værklæsning: Hvis der skulle komme et menneske for
Titel 8 Foredrag: Christian Hjortkjær: Utilstrækkelig
Titel 9 Dokumentar
Titel 10 Demokratisk og digital dannelse
Titel 11 Noveller
Titel 12 Værklæsning digtsamling: Det værste og det bedste
Titel 13 Eksistentialisme kort og introducerende
Titel 14 Romantik og romantisme
Titel 15 HCA og litterær metode (biografisk og nykritisk)
Titel 16 Diskursanalyse (+ kort repetition af retorik)
Titel 17 Karen Blixen ( + metoder og eksistentia)
Titel 18 TERMINSPRØVE/EKSAMEN OG HJÆLPEMIDLER
Titel 19 Ekskursion Glyptoteket + impressionisme
Titel 20 Eksistentialisme på svensk
Titel 21 Ekspressionisme + Malte Tellerup + kropsfænomenolo
Titel 22 EG-forestilling + Hermeneutik
Titel 23 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvem er jeg - introforløb

Forløbet har fungeret som en introduktion til fagets forskellige hovedområder og genrer med dertilhørende genrespecifikke fagbegreber og en enkelt model. Gennem analyse, fortolkning og perspektivering af teksterne har fokus været på teksternes personer og deres handlinger for at finde ud af, hvem personerne er og hvorfor de handler, som de gør.
Eleverne er i denne forbindelse blevet inviteret til at skulle forholde sig til sig selv og til spørgsmålet "Hvem er jeg?" samt til spørgsmål om, hvad litteratur er og kan.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Poesiens dag: manifestpoesi - Glenn Bech

På EG afholder vi hvert år Poesiens Dag for alle 1.g'ere og 1.HF'ere. Dette år  skulle eleverne skrive deres egne "manifest-digte" med inspiration fra dels Glenn Bechs manifest "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" fra 2022 og dels fra et fælles event/forfatterbesøg/interview af Glenn Bech på EG.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Reflekterende artikel + Johannes V. Jensen

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gruppeopgave Fusijama 10-08-2023
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Humor og satire

Fagteori/grundbog:

Michael Balle Jensen: "Humor i dansk", Systime 2007 - kapitel 1, 2, 3, 4 og 5.

Kapitel 1: Huller i verden
Kapitel 2: Flere betydninger
Kapitel 3: Når sproget handler
Kapitel 4: Situationer vi forventer
Kapitel 5: Hvad er sjovt?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - Reflekterende artikel 31-08-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Værklæsning: Hvis der skulle komme et menneske for

Klassen gik i gang med at læse og arbejde med værket inden læse-/sommerferie og skulle læse romanen færdig over sommerferien.
Der er i forbindelse med værket blevet arbejdet med begreberne paratekst, fordobling (denotativ og konnotativ), tomme pladser, herunder under- og overbestemtheder, meddigtning, autofiktion og minimalisme.

Klassen så også youtube-videoen "Minimaliseme og Helle Helle" af og med Søren Vrist Christensen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 - Humoranalyse 13-10-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Foredrag: Christian Hjortkjær: Utilstrækkelig

FORBUDS- kontra PÅBUDSSAMFUNDET
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Dokumentar


Fokus har været på:

1. definition af dokumentar
2. autencitetsmarkører (faktakoder) og fiktionskoder
3. dokumentargenrer
4. filmteknik og filmiske virkemidler
5. dramaturgi og karakterer

Klassen har set følgende dokumentarer:

- "Det perfekte menneske", Jørgen Leth 1968
- "De 5 benspænd", Lars Von Trier og Jørgen Leth 2003
- "Indefra med Agger: Israel", Anders Agger og DR 2013
- Anslaget til "Bjergene", Chirstian Einshøj 2023
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 - debatterende artikel Satiren 03-12-2023
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Demokratisk og digital dannelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Værklæsning digtsamling: Det værste og det bedste

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksistentialisme kort og introducerende

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 HCA og litterær metode (biografisk og nykritisk)

Som optakt til klassens studietur til Firenze havde vi et forløb med fokus på H.C. Andersens liv og virke, på hans eventyr om "Metalsvinet", på biografisk og nykritisk metode samt på enkelte af hans rejsebeskrivelser til Italien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 18 TERMINSPRØVE/EKSAMEN OG HJÆLPEMIDLER

TILLADTE DIGITALE /ONLINE HJÆLPEMIDLER:

Ved terminsprøve og eksamen må I gerne tilgå "Den Danske Ordbog" på Ordnet, "Min læring" og "Indidansk". Alle andre online hjælpemidler er ikke tilladte, heller ikke Lectio og Teams. Materiale herfra må I downloade før prøverne.
I må gere medbringe alle de fysiske (trykte) hjælpemidler såsom fagbøger og noter, som I har lyst til.

HUSK HUSK HUSK at medbringe TRÅDEDE HØRETELEFONER.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Ekskursion Glyptoteket + impressionisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Eksistentialisme på svensk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 22 EG-forestilling + Hermeneutik

Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer