Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Mette Holm
|
Hold
|
2022 id/l (1l id, 2l id, 3l id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Volley
Boldspil: volley. Vi har arbejdet med baggerslag, fingerslag, smash, underhåndsserv, spilforståelse og principper. Se faglige mål for evalueringskriterier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jive
• Musikalsk forståelse - altså om I er i stand til at danse i takt til musikken
• Bevægelseskvalitet (æstetik og stil, ligner det jive)
• Om I kan tilegne jer de forskellige variationer, både dem som gennemgås i undervisningen, samt dem som I selv skal udarbejde.
• Udarbejde jeres egen koreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis/squash
Pga af aflysninger ender vi med to moduler. Vi spiller squash i det ene mpdul og bordstennis i det andet. Fokus på grundslag, slagarm, benstilling.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Flagfootball
Vi skal arbejde med kaste og gribe teknik. Eleverne stifter bekendtskab med kast over forskellige afstand og gribeteknik afhængig af position og løb. Vi arbejder med snap-teknik og forskellige angrebsåbninger. Derudover nåede vi kort at arbejde med forsvar, og hvordan man taktisk arbejder i forsvaret.
Regler, positioner blev også berørt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Badminton
Teknik: clear, greb, svingsløjfe, loop, lob, smash, serv (kort, lang)
Taktik: double
Regler, point
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rytmisk opvarmningsprogrammer
Vi skal arbejde med opvarmningsprogrammer til musik. Fokus: opbygning af program, musiktælling, bevægelseskvalitet, organisering, teoretisk: hvorfor skal man varme op? Test før og efter opvarmning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Basketball
Eleverne skal arbejde med teknik og taktik. Vi starter med driblinger, skud, afleveringer, spil på ½ bane 3 mod 3,- hvorefter vi arbejder os hen i mod lay-up, rebound, finter, forsvar, og angrebsåbninger. Derudover taler vi om energiprocesser,- aerob og anaerob.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Vi skal arbejde med kondition, træningsplanlægning, og gennemførsel. Vi starter med Cooper test og slutter med Cooper test i uge 41.
De første moduler løber vi sammen,- derefter starter vi et bokseforløb.
Teori: aerob træning og energiomsætning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træningsprojekt
|
21-08-2024
|
Træningsprojekt 2
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Boksning
Boksning og konditionstræning.
Teknisk:
• Benstilling/ benarbejde (venstre fod forrest, tyngdepunktet er lavt).
• Hurtige hænder
• Jab
• Kryds
• Hook – højre og venstre
• Uppercut
• Kombinationer
• Samarbejde ved padworks
• Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste
• Fokus på at beskytte hagen
• Parader (hoved-kryds, krop/hook spejlvendt)
• Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvleser
• Paradetræning og kontraslag
Fysisk
• Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, sækketræning, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
• Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser – evt. med inddragelse af vægte
• Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
• Forskellig former for cirkeltræning
Teori: muskelopbygning, styrketræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Pickleball
Pickleball: Bygger ovenpå i 4 modulers forløb fra 1.g med bordtennis og squash. Eleverne skal arbejde med
Teknik: greb, serv,
Taktik
Teori: oprindelse af spillet, DK idrætshistorie + nyere idrætshistorie.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Lancier og Folkedanse
Eleverne skal arbejde med forskellige folkedanse, med fokus på Le Lancier. Vi starter med danske folkedanse, hvorefter vi bruger 2 moduler på amerikanske folkedanse. Vi afslutter med 3 moduler med lancier. Vi skal arbejde med bevægelseskvaliteter, kendetegn i de forskellige folkedanse, fællestræk og forskelle i bevægelseskvalitet, kort koreografi i line dance, og kvadrilledans både i USA og Frankrig. Derudover arbejde vi med rytmeforståelse, musiktælling, m.m.
Teori: bevægelsesanalyse (Laban)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Teori og pensum oversigt
Oversigt over forløb og teori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860603",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860603",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860603"
}