Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/j - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Jacob Holmkær Vrist
Hold
2022 SA/j (
1j SA
,
2j SA
,
3j SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Midtvejsvalget i USA
Titel 2
Ulighed i Danmark og velfærdsstaten
Titel 3
Famlie og identitetsdannelse i det senmoderne samf
Titel 4
Danmarks økonomi
Titel 5
Dansk Politik
Titel 6
Køn og ligestilling
Titel 7
EU's udfordringer
Titel 8
Integration
Titel 9
Det amerikanske præsidentvalg 2024
Titel 10
USA, Danmark, Afghanistan og Syrien
Titel 11
Socialisation i det senmoderne samfund
Titel 12
Krigen I Ukraine
Titel 13
Trump, told og økonomi
Titel 14
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Titel 15
Forløb#10
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Midtvejsvalget i USA
Forløb om det amerikanske midtvejsvalg med fokus på lovgivingsprocessen, Højesterets betydning samt specielt fokus på de værdipolitiske emner abort og våben.
Indhold
Kernestof:
Vi skal beskæftige os med Midtvejsvalget. Læs derfor "Hvad er et midtvejsvalg?" (Vedhæftet fil)Hvad er et midtvejsvalg.docx I skal vide, hvordan et lovforslag gennemføres i USA.
Vi skal samle op på midtvejsvalget. Læs artiklen En dårlig dag for Trump: Ingen 'rød bølge' til Republikanerne ved midtvejsvalget i USA
Vi skal beskæftige os med Højesteret og hvordan det er gået med Midtvejsvalget siden sidste gang. Læs derfor "USA's udfordringer" side 172-175. Se vedhæftet filUSA's udfordringer side 172-175 Højesteret.pdf
Vi skal undersøge om Demokraterne og Biden kan få held til at få gennemført en lov, der giver ret til fri abort i hele USA. Læs derfor "USA's udfordringer side 78-81. I skal gennemskue figuren på den første side, samt vide hvad der menes med en filib
Vi skal beskæftige os med værdipolitik Inglehart og postmaterielle værdier. Læs derfor artiklen "Samfundsforsker: De materielle vilkår som unge vokser op under bestemmer, hvor tolerante de bliver", Information den 30. juli 2018: I skal vide hvad der
Vi skal beskæftige os med racisme og om der er racisme i USA. Specielt skal vi beskæftige os med den strukturelle racisme.
Vi skal beskæftige os med Kyle Rittenhouse. Læs derfor artiklerne "Teenager skød og dræbte to og gik fri - derfor splitter sagen USA", tv2.dk den 20. november 2021
Vi skal beskæftige os med våben og skyderier i USA. Læs derfor "Det bevæbnede Folk", i Jesper Steinmetz "Live fra Amerika" side 47-55. I skal vide hvad der skete i Newtown i 2012, hvad der skete i Sutherland Springs i 2017, kende til personerne Adam
Vi skal stadig beskæftige os med våben i USA. Herunder bevægelsen March for our Lives. Læs derfor artiklen "Amerikanske teenagere udvandrede fra undervisningen i protest mod våbenlovgivningen. Det er sådan her vi sørger"
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ulighed i Danmark og velfærdsstaten
Et forløb om ulighed i Danmark og velfærdststatsmodellerne.
Der kommes ind på de tre velfærdststatsmodeller, ideologier, relativ og abslout fattigdom, Bourdieus forklaring på social arv, funktionalisternes syn på ulighed og marxsmens syn på ulighed
Indhold
Kernestof:
Vi skal se på velfærdsstatsmodeller. Læs derfor om socialdemokratisme i "Luk samfundet op" side 108 og læs også om velfærdsmodeller på side 197-204.
Trumps tale til NRAs kongres.docx
Vi skal først beskæftige os med den korporative velfærdsstat. (Gen)læs derfor "Luk samfundet op" side 202-203.
Vi skal beskæftige os med social arv.
Vi skal beskæftige os med den danske velfærdsstats problemer. Læs derfor "Luk Samfundet op" side 204-207. I skal vide, hvad der menes med den demografiske udfordring.
Vi skal beskæftige os med borgernes forventninger til velfærdsstaten. Læs derfor "Luk samfundet op" side 207-209
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2022-01-01-00-00-50
Læs "Luk samfundet op" side 209-213. I skal vide, hvad der menes med flexicurity-modellen og social dumping
Vi skal beskæftige os med konkurrencestaten. Læs derfor "Luk samfundet op" side 214-220 samt artiklen "Velfærdspolitik: Hvad er konkurrencestaten", Ræson den 22. september 2013.
Vi skal beskæftige os med en af de vigtigste samfundsfaglig teoretikere - Pierre Bourdieu samt hvad der menes med levevilkår.
I skal læse "Luk samfundet op" side 90-91. I skal vide hvad der menes med social stratifikation og hvad kriterierne er for hvordan man deler befolkningen op i sociale klasser
https://klassesamfund.dk/hvilken-klasse-tilhoerer-du
Vi skal beskæftige os med ulighed og fattigdom. Læs derfor "Luk samfundet op" side 96-99 samt figuren side 95
Vi skal beskæftige os med løn og ulighed. Læs derfor artiklen Skatteminister bekræfter: Ulighed vokser med regeringens nye plan. I skal vide hvilken betydning ændringen af topskatten får for uligheden.
Liberal Alliance og ulighed.docx
Vi skal beskæftige os med mønsterbryderen Lisbet Zornig.
Luk Samfundet op; sider: 86-91, 96-99, 108, 197-207, 214-220
Vi skal beskæftige os med marxismens syn på ulighed. Læs derfor "Ulighedens mange ansigter" side 113-117. (Vedhæftet fil) I skal fokuserer på, hvem der er i borgerskabet og hvem der er i arbejderklassen samt hvad der menes med merværdi. Ulighedens m
Vi skal beskæftige os med funktionalisternes syn på ulighed.
I skal læse om Webers syn på ulighed i "Ulighedens mange ansigter" side 119-125. I skal vide, hvad der menes med klasse, status og parti samt hvad der menes med at teorien er aktørbaseret og ikke strukturbaseret.
Vi skal tale om den næste aflevering "SF og velfærdsstaten".
Opsummerinsgspøgrsmål om ulighed.docx
Ulighedens mange ansigter; sider: 108-111, 113-117, 119-125
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Famlie og identitetsdannelse i det senmoderne samf
Forløb om familien og identitetsdannelsen i det senmoderne samfund. Der er fokus på teorier om senmoderniteten som Giddens og Beck.
Derudover kommes der ind på, hvordan familien har ændret sig i det senmoderne samfund med f.eks. dobbeltsocialisation
Indhold
Kernestof:
Luk Samfundet op; sider: 61-78
Vi skal beskæftige os med familiens rolle. Læs derfor Sociologi ABC side 19-23. I skal oveveje hvordan familiens rolle er blevet forandret samt hvad dobbeltsocialisation betyder.
I skal læse artiklerne "Livslange venskaber er døende", den 21. november 2006
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Danmarks økonomi
Forløb om Danmarks økonomi med fokus på de økonomiske mål og sammenhænge samt Keynes' syn på økonomien og monetarismen.
Kernestof
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold
makroøkonomiske sammenhænge,
Økonomiske mål, herunder forskellige former for arbejdsløshed.
Sammenhæng mellem inflation og arbejdsløshed
Automatisk budgetreaktion
Finanspolitik og pengepolitik
Indhold
Kernestof:
Vi skal beskæftige os med økonomi og de økonomiske mål. Læs derfor "Økonomiens Kernestof" side 9+ side 21-25 samt artiklen "Populær fedme og diabetesmedicin giver Novo Nordisk tocifret milliardoverskud", dr.dk den 10. august 2023
Vi skal tale videre om de økonomiske mål og specielt inflationen. Læs derfor "Økonomiens Kernestof" side 25-32 samt artiklen "For første gang siden oktober - nu stiger inflationen igen" dr.dk den 10. august 2023
Læs "Økonomiens Kernestof" side 34-41.
Økonomisk politik under coronakrisen.docx
Vi skal beskæftige os med konjunktursvingninger. Læs derfor "Økonomiens kernestof" side 48-55. Det vigtigste er at vide, hvad der menes med opsparingsparadokset og den automatiske budgetreaktion.
Eksamensopgave den 18. august.docx
Samfundsfaglig regnemaskine.xlsm
Vi skal beskæftige os med forskellige makroøkonomiske teorier. Læs derfor "Økonomiens kernestof" side 74-81. Det er meget vigtigt at I har styr på Keynes og Monetarismen og deres syn på arbejdsløshed og inflation.
Aflevering Dansk økonomi udfordret.pdf
Undersøgelsesopgave.docx
vi skal beskæftige os med Monetarisme og arbejdsløshed. Læs derfor "Økonomiens kernestof" side 88-91 samt side 105-110. I skal vide hvad monetaristerne prioriter højst - lav arbejdsløshed eller lav inflation.
Gruppearbejde den 25. august.docx
Vi skal beskæftige os med arbejdsmarkedspolitik. Læs derfor
Vi skal beskæftige os med den offentlige sektor. Læs derfor "Økonomiens kernestof" side 118-124 samt artiklerne "Liberal Alliance vil skære i offentligt ansatte", BT den 16. april 2023
Spørgsmål om. Flexicutity, Keynes og Monetaristerne.docx
Vismandsspillet.docx
Vi skal beskæftige os med regeringens finanslov.
Vi skal beskæftige os med konkurrenceevne og globalisering. Læs derfor "Økonomiens Kernestof" side 204-206 samt 210-214
Økonomiens Kernestof; sider: 21-41, 48-55, 74-81, 88-91, 111-124, 204-225, 230-236
Vi skal høre et oplæg om marxismen.
Trump og frihandel.docx
Vi skal beskæftige os med EU's økonomiske politik. Læs derfor "Økonomiens Kernestof" side 230-236.
Krisehåndtering og Liberal Alliance.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dansk Politik
Forløb om dansk politik og de politiske partier.
Kernestof
politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Politiske skillelinjer
Værdipolitik og fordelingspolitik
Ole Borres opdagelse om værdipolitik
Nationalisme
Catch-All partier og Downs Model
Molins Model
Denmokratiopfattelser
Mediernes rolle og Eastons Model
Indhold
Kernestof:
Læs "Politikbogen" side 77-81. I skal have styr på de tre elementer, der skal være til stede for at man kan tale om en politisk skillelinje.
Opgave om BNP og beskæftigelse. .docx
Vi skal beskæftige os med Socialdemokratiet og skattelettelser. Læs derfor "Politikbogen" side 70-71. Undersøg også hvad der menes med "Virtue man" og "solidaritet" i Politikbogen side 50.
Beregning af konfidensintervaller.xlsx Opgave om meningsmåling.docx
Vi skal beskæftige os med populisme. Læs derfor "Politikbogen" side 72-74.
Inger-demokraterne
Vi skal beskæftige os med den værdipolitiske akse. Læs derfor "Politikbogen" side 88-93. Fokuser på hvad Ole Borre opdagede, hvad der er mest afgærende for, hvor på den værdipolitiske akse man som vælger befinder sig, samt hvad Ingleharts teori om po
Vi skal beskæftige os med Dansk Folkeparti og nationalisme.
Læs Politikbogen side 113-115 samt side 127-133.
Vi skal beskæftige os med holdningen til ulandsbistand, specielt i forbindelse med Israel/Palæstina-konflikten.
Politikbogen; sider: 70-81, 88-93, 113-115, 127-135, 142-147, 158-165, 180-194
Vi skal beskæftige os med vælgeradfærd. Læs derfor "Politikbogen" side 133-135
Opgave om arbejdervælgeren.docx
Vi skal beskæftige os med demokratiformer. Læs derfor "Politikbogen" side 180-185. I skal vide hvad forskellene er på repræsentativt demokrati og direkte demokrati.
Skriveopskrift Lineær Regression.docx
Vælgeradfærd og Danmarksdemokraterne.docx
Opgave om demokrati på Det frie Gymnasium.docx
Vi skal beskæftige os med demokrati på Det frie Gymnasium og Christania. Læs derfor om demokrati på det frie Gymnasium
Vi skal beskæftige os med rettigheder og medborgerskab. Læs derfor "Politikbogen" side 187-193
Lineær regression og organisationsdiagram.docx
Arbejdsøvelse: Partier, ideologier og medborgerskab
Læs "Politikbogen" side 193-199 om de forskellige medborgerskabstype.
Vi skal beskæftige os med Medier og politisk kommunikation. Læs derfor "Politikbogen" side 142-147. I skal vide hvad der menes med at medierne skal være en vagthund samt hvad der menes med gatekeeper funktionen.
Eksamensopgave hypoteser.docx
Hypoteseopgave.docx
Vi skal beskæftige os med medialisering, nyhedskriterier og hvem der sætter den politiske dagsorden. Læs derfor "Politikbogen" side 147-154.
Opgave om kamphunde
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Køn og ligestilling
Forløb om køn og ligestilling især med fokus på arbejdsmarkedet
Horisontal og vertikal kønsarbejdsdeling
Rip Rap og Rup-effekten
EU og øremærket barsel
Løngab mellem mænd og kvinder
Samtykkelovgivningen
#meetoo og strukturel magt
Lande på forskellige udviklingstrin samt køn og ligestilling i et globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Læs "Køn og ligestilling" side 86-89. I skal vide hvad dr menes med et løngab, samt læs artiklen "Eksperter tvivler på at der kommer flere fuldtidsansatte. Det er ikke kun et spørgsmål om penge", dr.dk den 5. december 2023
Vi skal beskæftige os med barsel og specielt øremærket barsel til fædrene. Læs derfor "Køn og ligestilling" side 89-92 samt artiklerne "Fars korte barsel bremser mos karriere", Jyllands-Posten den 12. maj 2018 Fars korte barsel bremser mors karriere
Slides for nye øremærket barsel til mænd og slides imod.
Læs "Køn og ligestilling" side 93-98. I skal vide hvad der menes med henholdsvis beskæftigelsesfrekvens, erhvervsfrekvens og Hochschilds tidsfælde
Afs
I modulet skal vi tale om jeres aflevering
Opgave den 18. december
2j SRO.docx
Vi skal beskæftige os med køn og velfærdsstaten. Læs derfor "Køn og ligestilling" side 98-103 samt artiklen "Det er slet ikke alle der har råd til det. Forslag kan fjerne ulighed i fertilitetsbehandling", Politiken den 1. januar 2024
Læs "Køn og ligestilling" side 104-107
Læs "Køn og ligestilling" side 108-116
Et ja uden ord
Se på figuren side 115 i "Køn og ligestilling" om de tre feministiske bølger. Bagefter skal vi beskæftige os med den fjerde. Læs derfor "Køn og ligestilling" side 116-118 og artiklen
Metodisk undersøgelse voldtægtssag.docx
Vi skal beskæftige os med #metoo i forhold til magt. Læs derfor "Køn og ligestilling" side 118-122. Fokuser på den strukturelle magt, Bourdieus maskuline dominans og Youngs to dimensioner af magt.
Læs artiklerne "Anklager om at #metoo undergraver mænds retssikkerhed må tages alvorligt", Information den 22. januar 2018 Anklager om, at #MeToo undergraver mænds retssikkerhed, må tages alvorligt | Information
Køn og ligestilling; sider: 86-127, 164-177, 187-193
Læs om kvinders repræsentation i demokrati i "Køn og Ligestilling" side 123-127 samt artiklen
Opgave den 29. januar.docx
Undersøgelsesopgave.docx
Udfyld tabellen den 31. januar.docx
Hypoteseopgave den 31. januar.docx
Læs "Køn og ligestilling" side 171-177 samt artiklen FN's verdensmål. Sådan får undertrykte afrikanske kvinder ligestilling", Videnskab.dk den 15. september 2020
Vi skal beskæftige os med migration og køn. Læs "Køn og ligestilling" side 187-193. I skal vide hvad der menes med push og pull-faktorer care-drain samt Trafficking
Vi skal beskæftige os med EU. Læs derfor "Køn og ligestilling" side 164-171. I skal vide hvad Kommissionens, Parlamentets og Ministerrådets rolle er i forhold til EU's lovgivning
Opgave om EU og ligestilling
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
EU's udfordringer
Forløb om EU's udfordringer med særligt henblik på demokrati, beslutningsproces, gerunder EU's økonomiske samarbejde, EU's ydre grænser og migration samt LGBT
Kernestof
De politiske systemer i Danmark og EU.
EU's lovgivningsproces og er der demokratisk underskud i EU?
Teorier om integration
Føderalisme, funktionalisme, Neofunktionalisme og transaktionsanalyse
Indhold
Kernestof:
Vi skal beskæftige os med om udenlandske studerende kan/skal have SU.
Europe Alive (europeatwork.org)
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/UFU/bilag/3/2256895.pdf
Vi mødes kl. 9.00 i K105/K106
Vi skal se på de økonomiske forskelle mellem EU's lande. Læs derfor "Det politiske Europa" side 67-71.
Opgave om EU og ulighed den 11 marts.docx
Vi skal beskæftige os med lobbyisme i EU og om der er et demokratisk underskud.
Vi skal beskæftige os med EU's demokrati(ske) underskud og om hvorfor Storbritannien var så utilfredse med at være medlem af EU. Læs derfor "Det Politiske Europa" side 133-139
Vi skal beskæftige os med Polen. Læs derfor artiklerne: LGBT+ rettigheder i Polen - en sag for EU? https://www.eu.dk/-/media/sites/euobeta/filer/pdf/undervisning/ungdomsuddannelser/filmpakke/lgbt/lgbt-faktaark.pdf Gravide kvinder i Polen kan risikere
Vi skal tale om Polen, landbrugsstøtte og EU's regionalpolitik. Læs derfor "Det politiske Europa" side 51-55 samt artiklen "Her er modstandskampen mod EU's grønne agenda: Hvis kulminerne lukker, lukker vores samfund også", Information den 11. oktober
Medbring airpods
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023/genstart-pis-af-11802350505
Vi skal tale om SRO-årsprøven.
Mundtlig årsprøve 2j SRO.docx
Vi skal beskæftige os med EU's udenrigspolitik. Læs derfor "Det politiske Europa" side 126-132 samt artiklen "EU vil fortsætte med at sende våben Ukraine" Kristeligt Dagblad den 27. oktober 2023. Fokuser på om EU's lande er enige i om der skal sendes
Vi skal beskæftige os med EU's ydre grænser
Opgave den 11 april.docx
Vi skal tale videre om EU's ydre grænser og hvad man kan gøre for at fordele flygtninge mellem landene. Læs derfor "Det politiske Europa" side 114-116 + 139-142.
Læs "Det politiske Europa" side 157-162. I skal vide, hvad der menes med neofunktionalismen og spill-overeffekten. Læs derudover artiklen "Danish Crown lukker kæmpe slagteri- fyrer over 1000", Jyllands-Posten den 18. april 2024
Opgave om Anders Vistisen og Dansk Folkeparti.docx
Vi skal beskæftige os med Transaktionsanalyse og intergovernmentalisme. Læs derfor "Det politiske Europa" side 162-165
Rollespil om EU og flygtningepolitik.docx
Opgave om Danmark EU og flygtninge.docx
Vi skal beskæftige os med Danmarks forhold til EU. Læs derfor "Det politiske Europa" side 170-179
Vi skal beskæftige os med ØMU'en. Læs derfor "Det politiske Europa" side 48-51 samt side 181-184
Opgave om Finanspagten.docx
Vi skal beskæftige os med Grækenlands økonomiske krise efter Finanskrisen og EU's økonomiske krav. Læs derfor artikler om Grækenlands økonomiske krise. I skal arbejde med dem i modulet Artikler om Grækenlands krise.docx Derudover skal I læse artiklen
Det politiske Europa; sider: 48-55, 61-71, 81-88, 106-114, 133-139, 157-162, 181-184
Vi skal beskæftige os med Coronakrisen og om EU ændrede politik i forhold til Finanskrisen samt hvordan Italien blev påvirket af Coronakrisen. Læs artiklerne EU's genopretningsplan revolutionerer samfundet mere end Corona, Altinget.dk den 25. maj 202
Sammenligningsopgave.docx
Vi skal beskæftige os med Ungarn. Hør derfor podcasten "Regnbuebold"
Jeg har uploadet jeres afleveringer om EU bortset fra dem med en TikTok video som jeg ikke har kunnet åbne i jeres dokument.
I skal lave en synopsis. Læs bilagene hertil Når I læser dem skal I overveje om man kan anvende nogle af teorierne neofunktionalisme, intergovernmentalisme og transaktionsanalyse på bilagene. Bilag til synopsis.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Integration
Et forløb om integration der munder ud i FF3 med religion.
Forløbet er primært sociologisk, hvor der tages udgangspunkt i forskellene mellem det traditionelle og det senmoderne samfund.
Der kommes også ind på politik ud fra forskellige cases
Centrale begreber og teorier
Ære og skam
Integration, segregation og assimilation
Radikalisering og parallelsamfund
Hylland Eriksens tre identitetsvalg
Bourdieus teori og habitus og kapitaler
Honneths teori om anerkendelse
Vædipolitik , Downs Model og Molins Model
Cases.
Tildækningsforbud, omskæringsforbud, Kvinder og børn i Islamisk Stat og om de skal have mulighed for at vende tilbage til Danmark, Basil Hassans radikalisering og tilslutning til Islamisk Stat, Æresdrabene på Sonay, Banaz og Ghazala Khan
Indhold
Kernestof:
Vi skal tale om ære og skam. Læs derfor "Ære og skam" side 82-88. I skal vide, hvad forskellene er på mandens og kvindens ære samt hvordan familien kan få forbedret sin ære.
Vi fortsætter med at have fokus på Storbritannien og skal beskæftige os med de uroligheder, der har været efter drabet på tre børn
Hypoteseopgave.docx
Opgave Partivalg og udenlandsk arbejdskraft.docx
Læs "Ærekedansker-Perkerdansker" side 9-18. I skal have styr på, hvad en flygtning er samt hvilke push og pull-faktorer, der er for indvandrere til at komme til Danmark.
Modul den 21 august integration assimilation, segegration.docx
Læs "Ærkedansker-perkerdansker" side 76-82. I skal især fokusere på, hvad der menes med dobbeltsocialisering og overveje, hvorfor man gerne vil have dobbeltsocialiseret børn med indvandrerbaggrund.
Gymnasielæreren og pizzamanden spørgsmål.docx
Læs om Bindestregsidentitet og den Kreolske identitet i ærkedansker - perkerdansker side 83-84.
Læs "Ærkedansker -perkerdansker" side 91-95.
https://www.mm.dk/artikel/de-kortuddannede-traekker-mod-blaa-blok
Undersøgelsesopgave.docx Hypoteseopgave.docx
Læs om den rene identitet i Ærkedansker-perkerdansker" side 82-83. Vi skal beskæftige os med Basil Hassan og om hvorfor han valgte den rene identitet.
Basil Hassan spørgsmål.docx
Læs artiklerne
Jeg vil giftes med en IS-kriger
Læs artiklen "Dansk dreng og hans mor skal hentes hjem i lejr fra Syrien", dr.dk den 29. august 2024 https://www.dr.dk/nyheder/udland/dansk-mor-og-dreng-skal-hentes-hjem-fra-lejr-i-syrien-lejrene-fungerer-i-vid
Undersøgelsesopgave.docx
Hvem har ansvaret for børnene i de syriske lejre?
Vi skal beskæftige os med Honneths meget vigtige teori om anerkendelse. Læs derfor "Ærkedansker-perkerdansker" side 98-102.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-05-29-test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve
Vi skal beskæftige os med tildækningsforbuddet også kendt som burkaforbud og udlændingepolitik.
3j indfødtretsprøve.docx
Vi skal beskæftige os med omskæring.
Ærkedansker-Perkerdansker; sider: 9-18, 76-84, 91-102
Vi skal afslutte forløbet om integration og beskæftige os med ægteskab og parallelsamfund.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det amerikanske præsidentvalg 2024
Et forløb om det amerikanske præsidentvalg 2024, hvor der er et kendskab til det amerikanske politiske system, og hvilke faktorer der afgjorde præsidentvalget samt den polarisering der er blandt den amerikanske befolkning .
I forløbet har klassen haft et oplæg af Niels Bjerre Poulsen, der er ekspert i amerikansk politik.
Kernestof
Politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
magt- og demokratiopfattelser
Vigtige begreber
Michiganmodellen
Downs Model
Det amerikanske politiske system, herunder rammerne for præsidentielle dekreter (executive orders) samt Højesterets indflydelse på amerikansk politik
Den todimensionelle højre- venstre skala
Populisme
Vigtige emner i amerikansk politik: Inflation, abort, våben, stormen på Kongressen den 6. januar 2021
Indhold
Kernestof:
Vi skal have oplæg om det amerikanske valg ved Niels Bjerre Poulsen, der er ekspert i amerikansk politik.
Vi skal beskæftige os med Højesteret og abortspørgsmålet.
Vi skal beskæftige os med de to store partier og deres vælgere. Læs derfor "USA's udfordringer" side 84-91 samt artiklen
Opgave om de forskellige vælgertyper i de brede partier.docx
Vi skal beskæftige os med svingstaterne. Læs "USA's udfordringer" side 102-109 samt artiklen Hold øje med disse syv stater, når valget skal afgøres tv2.dk den 19. oktober 2024
Vi skal beskæftige os med de amerikanske vælgere og økonomien. Læs "USA's udfordringer" side 140-146
Læs "USA's udfordringer" side 146-151 samt artiklen "Trump og Harris vil begge gøre drikkepenge skattefrie - økonomer advarer mod konsekvenserne", Politiken den 4. september 2024
Læs artiklerne I Georgia frygter Trump-støtter valgsvindel: 'Hvis det sker igen, vil vi tage landet tilbage – på en ikke voldelig måde'dr.dk den 4. november 2024
Vi skal beskæftige os med, hvad Trump egentligt kan gøre som præsident. Læs "USA's udfordringer" side 56-62. Der vigtigste er hvad der menes med præsidentielle dekreter (executive orders).
Vi skal beskæftige os med filibuster, lobbyisme og NRA. Læs derfor USA's udfordringer side 74-78 samt artiklen Ved årsmøde i våbenlobbyens højborg er præsidentvalget i gang, og Trump modtog klapsalver dr.dk den 15. april 2023
USA's Udfordringer; sider: 46-62, 66-91, 102-109, 128-165
Need to know om det amerikanske præsidentvalg.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
USA, Danmark, Afghanistan og Syrien
Et forløb der tager udgangspunkt i amerikansk udenrigspolitik og Afghanistan og Syrien.
Et forløb i samarbejde med Historie, hvor der i historie er fokus på Danmark er der i dette forløb mest fokus på USA.
Kernestof:
International politik
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Centrale begreber og teorier:
De udenrigspolitiske skoler: Neorealisme (offensiv og defensiv), neoisolationisme, liberal internationalisme
Polaritetsformer: Unipolaritet, bipolaritet og multipolaritet
Danmarks som småstat
Danmarks udenrigspolitik - aktivisme eller tilpasningspolitik
Fukuyama og historiens afslutning (den historiske og den posthistoriske verden)
Huntington og civilisationernes sammenstød
FN's opbygning (Sikkerhedsrådet og Generalforsamlingen)
FN som en aktør eller arena?
Indhold
Kernestof:
Vi skal beskæftige os med Huntington, der er Fukuyamas modsætning. Læs "Global politik" side 212-217 (se vedhæftede fil) Huntington.pdf
Vi skal beskæftige os med svage stater og USA's exit af Afghanistan
Vi skal tale om, hvorvidt det er afgørende hvem der er amerikansk præsident. Læs derfor "USA's udfordringer" side 197-201
USA indrømmer, at droneangreb dræbte 10 civile, men ingen terrorister
Global Politik; sider: 163, 191-193, 217
Diskussionsopgave.docx
Vi skal beskæftige os med FN.
USA's Udfordringer; sider: 182-189, 197-208, 214
Vi skal beskæftige os med Danmarks udenrigspolitik og Danmarks som småstat samt det egyptiske statsbesøg i Danmark.
Vi skal beskæftige sig med Danmarks udenrigspolitiske fremtid herunder hård og blød aktivisme.
Læs artiklerne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Socialisation i det senmoderne samfund
Et forløb om socialisation i det senmoderne samfund, der beskriver hvordan individets socialisation er kompleks og under forandring. Der er primært fokus på unges socialisation i forløbet.
I forløbet kommes der også ind på struktur-aktør forholdet
Kernstof
Sociologi
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Centrale teorier
Giddens og Ziehes teorier om socialisation i det senmoderne samfund, herunder aftraditionalisering, adskillelses af tid og rum, udlejring af sociale relationer og formbarhed
Durkheims teori om mekanisk og organisk samfund
Maffesolis teori om retraditionalisering i det senmoderne samfund
Goffmans teori om frontstage-backstage
Castells teori om de virtuelle netværk
Lash teori om narcissisme
Hartmus Rosas teori om accelerationssamfundet samt viden om at velfærdsstaten har udviklet sig til en konkurrencestat
Habermas' teori om at systemverden koloniserer livsverden
Medborgerskab - rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med sociologi.
Vi skal beskæftige os med Giddens og Ziehe.
Vi skal beskæftige os med arbejdslivet i det senmoderne samfund med særligt fokus på konkurrencestaten. Læs derfor "Fri eller fortabt" side 74-79 samt artiklen Svend Brinkmann: Konkurrencestatens reformer skaber vækst. Men ødelægger de mon mere, end
Vi skal beskæftige os med stress og Hartmut Rosas teori om accelerationssamfundet. Læs derfor "Fri eller fortabt" side 79-87
Vi skal beskæftige os med aktør-struktur forholdet. Læs derfor "Fri eller fortabt" side 41.
Undersøgelsesopgave.docx Sammenligningsopgave.docx Hypoteseopgave.docx Diskussionsopgave.docx Notat.docx Vejledning lineær regression i Excel 2.0 TS.pptx Samfundsfaglig_regnemaskine.xlsm
Vi skal beskæftige os med Maffesoli og neostammerne Genlæs "Fri eller fortabt" side 101-105
Vi skal beskæftige os med Goffmans teori om frontstage og backstage. Læs "Fri eller fortabt" side 65-67. Derudover skal vi beskæftige os med Castells teori om de virtuelle netværk. Læs "Fri eller fortabt" side 105-109
Læs om Lasch og narcissismens kultur og om foreningslivet og fitnesskulturen i "Fri eller fortabt" side 173-175
Fri eller fortabt; sider: 22-31, 41, 65-67, 79-87, 105-117, 173-175
VI skal beskæftige os med medborgerskab og om unges demokratiske deltagelse i det senmoderne samfund.
I det første modul skal vi beskæftige os med medborgerskab. Læs "Fri eller fortabt" side 118-125. Fokuser på de rettigheder og pligter man har som medborger og overvej hvorfor nogle ikke-vestlige indvandrere bliver kritiseret for ikke at være medborg
I modulet skal vi beskæftige os med en teori om Habermas' teori om civilsamfundet og hvordan systemverdenen koloniserer livsverdenen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Krigen I Ukraine
Et forløb om international politik der bygger videre på forløbet om amerikansk og dansk udenrigspolitik i relation til Syrien.
I forløbet beskæftiger vi os med forholdet mellem Ukraine og Rusland fra 2014 frem til i dag, samt Danmarks, EU's og USA's (Bidens og Trumps) syn på krigen.
Derudover tales der om, hvordan Rusland har udviklet sig til et autokrati under Putin.
Kernestof:
International politik
aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Centrale begreber og teorier:
De udenrigspolitiske skoler: Neorealisme (offensiv og defensiv), neoisolationisme, liberal internationalisme
Polaritetsformer: Unipolaritet, bipolaritet og multipolaritet
Danmarks som småstat
Danmarks udenrigspolitik - aktivisme eller tilpasningspolitik
Fukuyama og historiens afslutning (den historiske og den posthistoriske verden)
Huntington og civilisationernes sammenstød
FN's opbygning (Sikkerhedsrådet og Generalforsamlingen)
FN som en aktør eller arena?
EU - mellemstatsligt og overstatsligt samarbejde samt high politics og low politics
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med Krigen i Ukraine og i modulet skal vi have om optakten til krigen.
Vi skal beskæftige os med hvorfor Rusland valgte at invadere Ukraine og deres stormagtsambitioner.
Vi skal beskæftige os med Putins opposition og specielt hans ærkefjende Aleksej Navalnyj.
Vi skal beskæftige os med forskellene mellem Trump og Biden i deres udenrigspolitik
Vi skal beskæftige os med EU's og Europas syn på krigen i Ukraine.
Vi skal beskæftige os med forholdet mellem USA og Rusland og om mulighederne for en våbenhvile.
Fredsforhandlinger.docx
Læs også artiklen Liberal Alliance: De skal betale regningen for Forsvaret bt.dk den 16. marts 2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Trump, told og økonomi
Et forløb om økonomi med specielt fokus på Trumps straftold og hvilke konsekvenser dette har haft og vil få for USA og Danmark. Derudover er forløbet en genopfriskning af et tidligere økonomiforløb.
I forløbet har klassen været på besøg i Finansministeriet.
Kernestof:
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning
heraf
globaliseringens betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Centrale begreber og teorier
Økonomiske målkonflikter - Philipskurven, samt økonomisk vækst og bæredygtig vækst
Forskellige former for inflation - omkostningsinflation og efterspørgselsinflation
Arbejdsløshedsformer strukturarbejdsløshed og konjunkturarbejdsløshed
Finanspolitik og pengepolitik
Keynes og monetarismen
Merkantilisme
Adam Smith og de absolutte fordele
Davis Ricardo og de komparative fordele
Wallersteins verdenssystemteori
Rostows faseteori
Indhold
Kernestof:
Læs også artiklen Liberal Alliance: De skal betale regningen for Forsvaret bt.dk den 16. marts 2025
Økonomiens Kernestof; sider: 74, 84-94, 119-124, 165-186, 214-226
Vi skal beskæftige os med kritik af BNP og klimapolitik. Læs derfor "Økonomiens Kernestof" side 90-94 samt artiklen Det er superemner i den politiske debat.docx , Berlingske den 14. april 2025
Vi skal beskæftige os med Klimaforandringer og Rostows faseteori. Læs derfor "Økonomiens Kernestof" side 180-186 og se videoen om Rostows faseteori Rostow model Artikler til forløbet
Vi skal lave synopsis. Læs bilagene hertil
Synopsis skabelon.docx
synopsis eksamen.html
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Hent makroen X Y Labels
http://www.appspro.com/Utilities/ChartLabeler.htm
Den danske ordbog
https://ordnet.dk/ddo
https://www.ordbogen.com/da/
Link til Rostows faseteori
https://www.orient-dsk.dk/undervisning/Geografi/ekstra/Industri/udvikling/index.html
Link til Wallersteins verdenssystemteori.
https://samfundsfag.dk/begreber/international-politik/generel-ip/verdenssystemteori/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Forløb#10
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860620", "T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860620", "H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860620" }