Holdet 2022 SA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Thomas Hangård Rasmussen
Hold 2022 SA/m (1m SA, 2m SA, 3m SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Dansk politik og folketingsvalget 2022
Titel 2 Forløb 2: Dansk økonomi
Titel 3 Flerfagligt Forløb 1: Die Mauer im Kopf
Titel 4 Forløb 3: EU - studietur til Bruxelles
Titel 5 Forløb 4: Køn og ligestilling
Titel 6 Forløb 5: Mediernes rolle i demokrati og i politik
Titel 7 Forløb 6: En ny verdensorden?
Titel 8 Forløb 7: Velfærdsstatens udfordringer
Titel 9 Forløb 8: USAs Uforenede Stater
Titel 10 Forløb 9: Ulighed og social arv
Titel 11 Forløb 10: Skriftlighed i samfundsfag
Titel 12 Forløb 11: Klimaudfordringen
Titel 13 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Dansk politik og folketingsvalget 2022

Folketingsvalget er over os. Valgurnerne faktisk kunne lige åbnet, når vi mødes torsdag morgen.
Vores første forløb i 1a handler om dansk politik, politiske ideologier, vælgerne og vælgeradfærd, samt om partiadfærd.

- om de tre klassiske ideologier - liberalisme, konservatisme og socialisme - samt om ideologiske knobskydninger som socialdemokratisme/reformsocialisme, socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme, økologisme (grøn ideologi).

- om danske partier og deres ideologiske ståsted, samt om de danske vælgere og deres partipræferencer og vælgernes dagsordenpræferencer

- teorier om partiadfærd. 1) Molins model 2) Kaare Strøms model: office seeking, policy seeking og vote seeking.

- teorier om vælgeradfærd. Downs model (retningsmodel og nærhedsmodel), kernevælgere og marginalvælgere, issue-voting teori og egotropiske vælgere overfor sociotropiske vælgere.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver til valgresultaterne ved folketingsvalget 17-11-2022
Partiernes ideologiske ståsted - partifilm 02-12-2022
Paneldebat besvarelser - foreløbigt 13-12-2022
1. aflevering: Dansk politik 22-01-2023
5. aflevering: Udledning - statistisk usikkerhed 05-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Dansk økonomi

I dette forløb introduceres eleverne for samfundsøkonomi, dansk økonomis tilstand og dens udfordringer lige nu. VI har brug for arbejdskraft lige nu - hvorfor?  Hvorfor har vi den høje inflation i dansk og international økonomi lige nu? Hvordan kan økonomien styres/reguleres?

Kernestof:

- De økonomiske mål for en samfundsøkonomi, Og målkonflikter (når der opstår konflikter mellem de økonomiske mål)

- De økonomiske konjunkturer

- Markedsøkonomi, planøkonomi og blandingsøkonomi

- Udbud og efterspørgselskurven og prisdannelsesmekaninsmen

- Det økonomiske kredsløb

- Økonomisk politik: Finanspolitik (ekspansiv og kontraktiv), pengepolitik, strukturpolitik, derunder arbejdsmarkedspolitik

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvilken konjunktur er dansk økonomi på vej ind i? 13-01-2023
Ideologisk indholdsanalyse fra før vinterferien 21-02-2023
opgavespørgsmål om pengepoliitik (og finanspolitik 21-02-2023
Jesper Rangvid inflations-analyse opgaver 07-03-2023
2. aflevering: Økonomi. Udledning og Hypoteser 18-03-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Flerfagligt Forløb 1: Die Mauer im Kopf

I dette forløb med tysk og samfundsfag er emnet Die Mauer im Kopf; dvs. med fokus på forskelle mellem øst og vest i Tyskland i dag.

Problemformulering:
Unterschiede zwischen dem ehemaligen Ost- und Westdeutschland heute – Welche gibt es noch? Und warum?

Opgaveformulering
1. Redegør for nutidige forskelle mellem tyske borgere i det tidligere Øst- og Vesttyskland.
2. Foretag en analyse af det tyske vælgerkorps‘ stemmeadfærd med udgangspunkt i valgresultatet ved det seneste forbundsvalg i Tyskland.
3. Diskuter hvordan man kan formindske polariseringen af det tyske samfund. Inddrag nogle af de tyske begreber, der knytter sig til emnet.

Samfundsfagligt kernestof:
- Ideologier og partier
- Vælgergrupper og vælgeradfærd - derunder vælgervandringer
- Social ulighed og polarisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 3: EU - studietur til Bruxelles

I forbindelse med en studietur til Bruxelles i 1g - sammen med det andet studieretningsfag, Tysk, skal I introduceres til EU's politiske system. Der er tale om et kortere forløb.
I skal lære om EU's politiske institutioner, en række af EU's udfordringer i dag, de danske partiers holdning til Danmarks deltagelse i EU-samarbejdet, skillelinier i danskernes holdninger til EU.

Kernestof:

- EU's politiske system, derunder EU's forskellige institutioner (Det Europæiske Råd, EU-Kommissionen, EU-Parlamentet, Ministerrådet).

- Lovgivningsprocessen i EU...sammenlignet med lovgivningsprocessen i dansk politik.

- EU som 'overstatsligt samarbejde' (overfor 'mellemstatsligt samarbejde...fx FN).

-  Suverænitetsbegrebet. Formel suverænitet over for reel suverænitet.

- EU-integration i bredden og EU-integration i dybden

- Mediernes dækning af EU-stoffet (oplæg i Bruxelles ved DR's EU korrespondent Per Bang Thomsen)

- De danske partiers repræsentation i EU Parlamentet, og de store europæiske partigrupper i EU Parlamentet.

- Danskernes syn på EU over tid...blevet mere positive over for det danske EU medlemskab



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 4: Køn og ligestilling

Forløbet undersøger på tværs af disciplinerne sociologi, økonomi og politik hvilken rolle køn spiller i familien, i uddannelsessystemet, på arbejdsmarkedet, i velfærdsstaten og i det politiske liv.

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering, samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur, politiske ideologier og skillelinjer, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene, velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, arbejdsmarkedsforhold, kvantitativ og komparativ metode.

Faglige mål – eleven skal kunne:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle problemstillinger i forhold til køn i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå.
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere problemstillinger og udviklingstendenser vedrørende køn.
Undersøge og dokumentere et politikområde - her køn og ligestillingspolitik.
Forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre.
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi.
På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Centrale begreber i forløbet:
Lighedsbegreber (formel lighed, chancelighed og resultatlighed), ligestilling, feminisme, aktør/struktur.
Dobbelt- og eneforsørgerfamilien, den universelle familiepolitiske model, familien som social institution, normer, roller, sanktioner, stigmatisering, serielt monogami.
Teorien om 'det rene forhold' (Anthony Giddens), dobbeltarbejde, det involverede faderskab.
Kønssocialisering (primær og sekundær), kønsrollestereotyper, kønsrolleforventninger, kønsnormer, sanktioner.
Normkritisk, kønsneutral pædagogik.
Horisontal kønsarbejdsdeling, crossovers, hegemonisk maskulinitet og kønssymbolik.
Vertikal kønsarbejdsdeling, glasloft, glasrulletrappen, loven om stigende ulighed, Rip, Rap og Rup-effekt.
Løngab mellem kønnene, forskelle i barsel mellem kønnene, kønskvoter eller ej?, beskæftigelsesfrekvens, ledighed og balance mellem familie- og arbejdsliv.
Velfærdsmodeller (Esping-Andersen), stærke og svage forsørgerstater, kvindevenlige velfærdsstater (den universelle velfærdsmodel), institutionaliseret individualisering (Ulrich Beck).
Velfærdsstatens udfordringer: fertilitet, besparelser, skattesystemet, sundhed.
Teorier om køn: Simone de Beauvoir's teori om kønnet som socialt konstrueret. Modsat synet på køn som biologiske determineret. Patriarkats-teorien (normativ, socialistisk teori om køn). Teorien om diskursivt køn og teorien om det valgfrie køn.
Køn og politik: De tre klassiske ideologiers syn på køn og ligestilling: liberalfeminisme, kønskonservatisme og socialistisk feminisme. Ligestillingspolitiske mål og midler: formel lighed, chancelighed og resultatlighed, positiv særbehandling, kønskvotering.


Grundbog: "Køn og ligestilling": Storr-Hansen, Anna, Kia Ditlevsen og Tine Studstrup, Forlaget Columbus,2017.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Køn og ligestilling i Italien sammenlignet med DK 15-09-2023
3. aflevering: Undersøgelse KØN- LIGESTILLING 17-09-2023
Sammenligning - kønsteorier 29-09-2023
Opgavespørgsmål til s. 108-15 03-10-2023
4. aflevering: Diskussion. Køn og ligestilling 13-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 6 Forløb 5: Mediernes rolle i demokrati og i politik

I dette forløb undersøger vi hvilken rolle medierne (herunder traditionelle medier som avis, TV, radio og nye medier som internettet og sociale medier) spiller i demokratiske samfund og i politik i dag.

Fokus er på mediernes rolle - derunder den demokratiske rolle. På politisk kommunikation og hvordan politiske aktører - derunder politiske partier - anvender medierne i demokratiske samfund.
Fokus er også på borgerne og udviklingen i hvordan de anvender medierne i forhold til at indgå i demokratiske samfund og i politik. Samt på medielandskabet og mediernes udvikling over tid.


Centrale begreber:

- Mediernes demokratise rolle: oplyse, informere og være kritisk vagthund (den 4. statsmagt).

- Den politiske dagsorden og mediernes dagsordensættende magt.

- Udviklingen i den politiske kommunikation,  stigende professionalisering af politiske aktørers kommunikation, medialisering, priming/framing ift. at styre narrativet, diskursiv magt.

- Udviklingen i medielandskabet - fra traditionelle medier til nye medier, forskellige landes mediesystemer (public service medier (nordiske lande fx) og partisan medier (engelsktalende lande fx).

- Udviklingen i danskernes mediebrug og betydningen heraf for demokratiet og demokratisk deltagelse, unges mediebrug ift. ældre danskeres, den hårde tone på sociale medier og negative demokratiske konsekvenser heraf, mediernes mulige polariserende effekt (public service medier ift. partisan medier).

- Den demokratiske samtale (Habermas og det 'deliberative demokrati) - 'deltagelsesdemokrati-opfattelsen' og 'konkurrencedemokrati-opfattelsen'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 6: En ny verdensorden?

I forløbet ser vi på de forandringer, som aktuelt kendetegner forholdet mellem nationalstater i verden, i det internationale system - fokus er særligt på hvordan autoritære stater som Rusland og især Kina udfordrer den vestlige liberale verdensorden.

Fokus er tiltagende usikkerhed i det internationale system. På Europas sikkerhedspolitiske rolle i en verden præget af Kinas øgede ambitioner på den internationale scene og de deraf øgede spændinger mellem Kina og USA, samt Ruslands krig i Ukraine. En usikkerhed, der er så stor, at vi må spørge os selv: Er vi på mod en anden verdensorden end den liberale, multilaterale verdensorden (LMVO) præget af vestilig dominans siden den kolde krigs ophør i 1990? Er vi på vej mod en multipolær verdensorden?


Grundbog i forløbet: "Global politik" (5. udgave: Hans Branner, 2023). Læste sider: 10-15, 42-50, 52-64, 64-72, 73-78, 264-67, 276-84, 285-93.


Forløbet introducerer til begreber om magt og sikkerhed i international politik og til IP-teorier som (neo-)realisme og (neo-)liberalisme (= idealisme), samt dansk udenrigspolitik og positioner i den danske udenrigspolitiske debat.

Kernestof: aktører, i internationale politik, anarki i det internationale system, magt i international politik, sikkerhed og sikkerhedspolitik, konflikt i international politik, samt mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 7: Velfærdsstatens udfordringer

I dette forløb introduceres eleverne til den danske, universelle velfærdsstat og de udfordringer, som den står over for. Som led heri præsenteres eleverne for Gösta Esping Andersens tre velfærdsmodeller, samt velfærdstrekanten.
Væsentlig viden i forløbet er viden om ideologier og de danske partiers fordelingspolitiske ståsted i forhold til synet på indretningen af den danske velfærdsstat.

I forløbet stiller vi overordnet set følgende tre spørgsmål:
1) Hvad kendertegner den danske velfærdsmodel? (redegørende)
2) Hvilke udfordringer står det danske velfærdssamfund over for? (undersøgende)
3) Er den danske velfærdsmodel under forandring mod andre velfærdsmodeller? (diskuterende)


Grundbog i forløbet er "Luk samfundet op" (3. udgave...den grønne, Brøndum & Banke Hansen: 2019), , og de læste sider fra bogen samt anvendt materiale i modulerne fremgår af de enkelte moduler i Lectio.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 8: USAs Uforenede Stater

IAt beskæftige sig med amerikansk politik synes mere relevant end nogensinde eftersom den politiske polarisering i den amerikanske befolkning, afspejlet i den udvidede kløft mellem republikanere og demokrater, i stigende grad udfordrer grundlæggende politiske værdier i det liberale demokrati, og truer med at ødelægge de søjler som det amerikanske demokrati i århundreder har hvilet på.
USA og amerikansk politik er på mange måder ofte et spejl som vi holder op for at vurdere og reflektere over tilstanden i vores eget demokrati, politiske kultur og samfund i DK...selvom forskellene på de to lande er betydelige.  

Dette undervisningsforløb koncentrerer sig om det amerikanske præsidentvalg i november 2024, men der vil i forløbet være afstikkere i forløbet til spørgsmål omhandlende USA, det amerikanske demokrati og amerikanske grundlæggende værdi-opfattelser.

Undervisningsforløbet er knyttet tæt til grundbogen "USA's Udfordringer" (4.udgave).

Læringsmål for forløbet:

- Eleverne skal gennem forløbet opnå en grundlæggende forståelse for centrale strukturer, aktører og processer i amerikansk politik.

-  Eleverne vil igennem varierende arbejdsformer styrke kendskabet til samt forbedre deres evne til at anvende centrale fagbegreber og teorier til at forstå og forklare centrale kendetegn ved det amerikanske politiske system, styreform, vælgeradfærd osv.

- Eleverne vil igennem forløbet træne deres evne til at træne opgavetyperne hypotese og notat.

- Eleverne vil i forløbet opnå viden om polariseringen i amerikansk politik.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb 9: Ulighed og social arv

Danmark er internationalt set et økonomisk lige samfund. Den danske universelle velfærdsmodel er en medvirkende faktor hertil. Men hvor lige er vi egentlig i Danmark? Fokus i dette forløb er på social differentiering i Danmark med særligt fokus på den sociale ulighed.
Vi perspektiver den sociale ulighed og social arv til 1) kriminalitet som risikofaktor og 2) til USA og ulighed i det amerikanske samfund.


Grundbogen i forløbet er "Ulighedens mange ansigter", og de læste sider fra bogen samt anvendt materiale i forløbet fremgår af det enkelte modul i Lectio.


Kernestof:

- Social differentiering og social ulighed (livschancer og levekår), sociale klasser (derunder Lars Olsens socialklasse-inddeling), social arv (den negative og den positive), social mobilitet og mønsterbrydere.

- Allardts grundbehov og opfyldelse af dise: 'at have', 'at elske' og 'at være' behov. Koblet på Maslows behovspyramide.

- Formel lighed, chancelighed og resultatlighed - koblet på de klassiske ideologier og danske partier.

- Pierre Bourdieus ulighedsteori: (klasse)habitus, kapitalformer, feltbegrebet og symbolsk vold...koblet på social arv begrebet, 'gammel ulighed' og 'ny ulighed' (derunder ressourcebeholdere).

- Ungdomskriminalitet og den negative sociale arv...kvantitativ empiri samt besøg i Helsingør Byret for at overvære strafferetssag.

- Ulighed i USA...kvantitativ empiri herom samt sammenligning af den amerikanske velfærdsmodel med den danske.

Forløbet afsluttes med en synopsis-opgave om social ulighed, hvor eleverne skal udfærdige en synopsis samt et talemanuskript til et 10 minutters oplæg.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb 10: Skriftlighed i samfundsfag

Oven på terminsprøven og de erfaringer vi har gjort os der, har vi her et kortere forløb med fokus på skrivegenrerne i skriftlig samfundsfag - og hvordan man kan arbejde effektivt med at besvare de forskellige opgavetyper (skrivegenrer) indenfor den korte tid, der er til en skriftlig eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
15. aflevering: Notatgenre Unge og nikotin 16-03-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb 11: Klimaudfordringen

I dette sidste forløb undersøger vi ud fra både et sociologisk, politisk og økonomisk perspektiv klimaudfordringerne og løsninger herpå.

Først ser vi på sociologiske forklaringer på klimaadfærd.

Dernæst ses der på klimakrisen ud fra et økonomisk perspektiv. På det økonomiske mål 'vækst', på begrebet markedsfejl/eksternalitet og på Kate Raworth's doughnut-økonomi og på kritikken af den klassiske økonomiske tænkning. på de politiske partiers og andre aktørers holdninger til klimapolitikken.
Indenfor 'vækstøkonomien' lærer eleverne også om de to modsatte økonomiske skoler: Keynesianisme (Joseph Maynard Keynes) over for den klassiske (liberalistiske) økonomiske skole (Adam Smith, Milton Friedman).

Til sidste undersøger vi klimaudfordringen ud fra et politologisk perspektiv. Det demokratiske politiske system muligheder og begrænsninger i forhold til at løse klimaudfordringer, samt de politiske partiers og andre politiske aktørers syn på klimapolitikken og løsning af klimaudfordringen.

Grundbog: "Klima og bæredygtighed" (Morten Nielsen Hasselbalch &
Michael Helt Knudsen, 2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer