Holdet 2022 BI/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Biologi A
Lærer(e) Katrine Gaarsdal Skjøth
Hold 2022 BI/t (1t BI, 1t BI øv, 2t BI, 2t BI øv, 3t BI, 3t BI øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Genetik og evolution
Titel 2 Kost og sundhed
Titel 3 Havet - det påvirkede økosystem
Titel 4 Nervesystemet - den påvirkede hjerne
Titel 5 Genteknologi og genetiske test
Titel 6 Fysiologi - Energi til arbejdet
Titel 7 Immunforsvaret - Sundhed og sygdom
Titel 8 Mikroorganismer og produktion
Titel 9 Proteiner og enzymer
Titel 10 Reproduktion og hormonforstyrrende stoffer
Titel 11 Populationsbiologi og bioinformatik
Titel 12 Tilladte faglige hjælpemidler til skriftlig eksame

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Genetik og evolution

Vi arbejder med de genetiske grundbegreber og nedarvningen af egenskaber, herunder blodtyper. Vi arbejder også med evolutionære grundbegreber og med DNA og mutationer og hvordan denne variation er grundlaget for selektion og tilpasninger. Herunder arbejder vi med proteinsyntese, replikation og celledeling (mitose og meiose), og den variation der opstår i meiosen. Vi arbejder med ens- og vekselvarmedyrs forskellige stofskifte og evolutionære tilpasninger og laver øvelse i Zoo med bestemmelse af stofskifte hos ens- og vekselvarmedyr. Vi kobler øvelsen til problemstilling om kost og bæredygtighed.
Vi arbejder med Mendels arvelove og ser på nedarvningen af to egenskaber.


Eksperimentelt arbejde:
- "forsøgsvejledning blodtyper med krydsningsskemaer".
- "Rapportvejledning respiration og stofskifte hos ens og vekselvarme dyr".
- "Undersøgelse af slægtskab hos chimpanser".
- "To-gens nedarvning hos majs".
- "Oprensning af DNA" (journal).

Materiale:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side: 117-143, 195-214.
- "Genetikbogen B+A", side 11-37, 39-51, 57-69.
- "Biokemibogen",, 2. udgave,  side 53-59
- "Blodtyper fra biologibogen", alle sider.
- "Biofag", "Lidt om mikrosatellitter"
- ”Bioteknologi A – HTX”, Bind 1, side 111 (Promoter og transkriptionsfaktor).
- "Blodtyper" (powerpoint)
- "DNA struktur og proteinsyntesen" (powerpoint)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kost og sundhed

Vi arbejder med kost og hvilken betydning kosten har for sundhed med særligt fokus på diabtes type 2.
Vi gennemgår forskellige typer af celler, og opbygningen af cellemembranen og membrantransportprocesser, herunder osmose. Vi arbejder med respirationen, næringsstoffers opbygning, enzymer og deres funktion, fordøjelse og optagelse samt blodsukkerreguleringen. Vi arbejder med diabetes type-2, og de medfølgende ændringer i blodsukkerreguleringen, og yderligere med det metaboliske syndrom og hvordan man kan måle sundhed.

Materiale:

- "Biologi i udvikling", 2 udgave, side: 9-27, 55-84, 88-89,  102-103, 110-112 .
- "Oversigt over blodsukker-regulering og diabetes".
- "Respiration" (Powerpoint)
- "Fordøjelsen" (Powerpoint).
- "Enzymer og fordøjelsen af kulhydrater" (Powerpoint).


Øvelse:
- "Osmose. Kartoffeldetektiv"
- "Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase"
- "Mål sundheden" (BMI, hofte-taljemål, blodtryk, blodsukker, diabetes-test).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport om osmose 02-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Havet - det påvirkede økosystem

Vi arbejder med økologi med udgangspunkt i havet som økosystem. Vi arbejder med økologiske grundbegreber og undersøger energistrømme i fødekæderne og har særligt fokus på problematikken med iltsvind som konsekvens af forurening med uorganiske næringsstoffer. Kvælstof, fosfor og kulstof-kredsløb inddrages i forløbet. Fokus på Øresund som et unikt havmiljø med fokus på forskellige biotoper og biodiversitet.

Vi arbejder også med biodiversitet i skov og sammenligner biodiversiteten i produktionsskov og urørt skov og undersøger effekterne af rewilding i forbindelse med ekskursion til Bornholm. Vi arbejder også med metoder til bestemmelse af en populations størrelse.
Vi arbejder også med metoder til bestemmelse af en populations størrelse.

Forløbet suppleres med viden om fotosyntese og dens delprocesser, biodiversitet i skove og bjerge, og vegetationsundersøgelse af vedplanters tilpasning til bjerge. Vi inddrager planters forskellige strategier og succession i forhold til et økosystems udvikling over tid.  

Eksperimentelt arbejde: "Biotop-undersøgelse i Øresund", "Vegetationsundersøgelse i Østrig"


Bøger:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave. side 215-232.
- "Økologi - danske naturtyper", side 9-54, 67-74, 151-169, 172-175.

Materiale:
- "Opdag havet - et undervisningsmateriale", side: 6-19, 23-27, 60-71.
- Powerpoint: "Havet, det påvirkede økosystem".
- Artikel: "Danmarks største biomanipulation er i gang". Biomanipulation Hostrup sø.
- "Søens onde cirkler". "Biologi til tiden" om naturgenopretning.
- Artikel: "En sjettedel af Østersøen er død".
- Artikel: "Biodiversitet i danske skove", alle sider.



Eksperimentelt arbejde
- "Forsøg Opblomstring af planteplankton" (forsøg med begrænsende faktorer).
- "Springlag vejledning"
- "Biotop-undersøgelse i Øresund",
- "Vegetationsundersøgelse i Østrig"
- "Modelforsøg: Fangst-genfangst øvelse med bønner".
- "Observationer i område på Bornholm med rewilding".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nervesystemet - den påvirkede hjerne

Vi arbejder med nervesystemets opbygning og funktion, herunder kommunikationen mellem nerveceller og nervesignal/aktionspotentiale. Vi arbejder med hvordan forskellige stimulanser og rusmidler påvirker hjernens funktion.

Eksperimentelt arbejde:
- "Forsøg med koffein".
- "Prik-testen" (journal)
- "Nervelednings-øvelsen" (journal)

Bøger:
- "Fysiologibogen", 2. udg. Systime. (alle sider om nervesystemet, præcise side-angivelser på vej;)

Materiale:
- Sider fra "Fysiologibogen", 1. udgave. Side 55-57 (koffeins funktion).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Genteknologi og genetiske test

Vi arbejder med genteknologi og genetiske test i forhold til diagnostik, DNA-profiler og slægtsskab. Metoder til at opformere og analysere DNA, herunder DNA-sekventering, PCR og gel-elektroforese. Yderligere fokus på gensplejsning og transformation af bakterier og planter. Eksperimentelt arbejde: "pGLO" og "Hvem efterlod DNA?". Vi laver teoretisk øvelse om slægtskab hos chimpanser

Bøger:
- "Genetikbogen B+A", Nucleus, side 89-107, 113-114, 139-159.
- "Biokemibogen", 2. udgave: 68-69.
- "Biologi i udvikling" 2. udgave, side 144-146.

Materialer:
- "Lidt om mikrosatellitter"
- "Retsmedicin Biotech Academy", alle sider.
-  "Forsøg med pGLO powerpoint".
- "Genteknologi", powerpoint.
- "Mordet på EG", powerpoint.

Eksperimentelt arbejde:
- "pGLO forsøgsvejledning elev", alle sider.
- "Hvem efterlod DNA?".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fysiologi - Energi til arbejdet

Vi arbejder med motions betydning for sundhed og de fysiologiske effekter af træning og effekt på den maksimale iltoptagelse og dermed kondital.
Vi arbejder med aerob og anaerob energiproduktionen, og går i dybden med respirationens del-processer og med respiratiorisk kvotient (RQ).

Vi fokuser på træning i højderne og de tilhørende fysiologiske tilpasninger, herunder Bohr-effekten.

Opbygning og funktion af skellet muskulatur samt nervesystemets aktivering af musklerne.

Eksperimentelt arbejde: Ekskursion til LIFE og øvelserne "Maksimal iltoptagelse" og "Anaerob cykeltest".  Studietur: "Bibtest og steptest ved forskellige højdemeter i Østrig",

.
Bøger:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side: 85-112.
- "Fysiologibogen", 2. udgave, side: 67-82, 90-102, 106-109, 111-139.
- "Biokemibogen", 2. udgave, side: 121-134.

Materialer:
- "Kroppen i fokus", side 9-24.
- "Stofskifte- og kredsløbkondition", alle sider.
- "Kompendium Højdefysiologi"
- Powerpoint: "Respiration"


Øvelse:
- Maksimal iltoptagelse og anaerob kapacitet (wingate) og andre fysiologiske målinger med relevans for sundhed. Udført på LIFE.
- Dissektion af hjerte og lunger.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Immunforsvaret - Sundhed og sygdom

Forløbet fokuserer på menneskets immunforsvars opbygning og funktion. Vi arbejder med vaccination og immunologiske test. Vi arbejder med virus og virus' livscyklus i forbindelse med virusinfektion. I forbindelse med projekt arbejdes der med AIDS/HIV.

"Fysiologibogen", 2. udgave: side 147--175.
"Immunologi": Side 85-97.

Dokumentet: "PCR og realtime PCR" "

Eksperimentelt arbejde:
- Elisa
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Mikroorganismer og produktion

Vi arbejder med mikroorganismer, herunder vækst og vækstfaktorer, og problematikker i forhold til brug af antibiotika og udvikling af resistens hos bakterier. Yderligere arbejder vi med gensplejsning og mulighederne for produktion af industrielt fremstillede proteiner/enzymer ved hjælp af mikroorganismer.  

Eksperimentelt arbejde:
- "Antibiotika-resistens hos bakterier".
- "Gæringsforsøg med bobler og vægt"
- "Bakterier i hverdagen og kimfald".


Læst materiale:
- "Biologi i udvikling" 2. udgave, side: 33-53
- "mikrobiologer ser bakterier efter i kortene" side 161-165
- Sider fra "Mikroskopisk liv", side 78-82
- Artikel: "Antibiotika hos husdyr", 2012, Aktuel naturvidenskab (se dokumentet: "Antibiotika og resistens)

Dokumentar: "Enzymet fra isfjorden"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Proteiner og enzymer

Vi arbejder med proteiners opbygning, struktur og funktion, herunder enzymers virkning og funktion og forskellige faktorers betydning for reaktionshastigheden.

Bøger:
- "Biokemibogen", 2. udgave. Side 71-90, 198-207.
Eksperimentelt arbejde: "Forsøg med katalse".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Reproduktion og hormonforstyrrende stoffer

Vi arbejder med sexologi og forplantning, herunder hormoners opbygning, funktion og regulering. Yderligere arbejdes med økotoksikologi med fokus på hormonforstyrrende stoffer og deres indvirkning på dyr og mennesker i forhold til kønsdifferentiering og påvirkning af forplantningssystemet hos mænd og kvinder, og de problematikker der kan opstå her.
Yderligere arbejder vi med stamceller, både med fokus på fosterets udvikling samt med fokus på anvendelse i forbindelse med behandling af sygdomme. Vi er til Uni-stemday på Københavns universitet.

"Fysiologibogen" 2. udgave: side 177-205
"Biologi i udvikling", 2. udgave: 153--186, 192-194
Side fra: "Økotoksikologi": 5-15
Sider fra: "Bioteknologi bind 3", 287-298

Eksperimentelt arbejde: "Test af hormonforstyrrende stoffer ved hjælp af genmodifiseret gærstamme".

Dokumentar: "Reproduktion i fare"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Populationsbiologi og bioinformatik

Vi arbejder med populationsbiologi og faktorer der kan påvirke en population. Vi arbejder yderligere med populationsgenetik og udregner allel- og genotypefrekvenser for at undersøge, om en population eller art er i Hardy-Weinberg ligevægt, eller om en art udvikler sig.

Bøger:

"Genetikbogen B+A": 71-87, 161-177
"Økologi - danske naturtyper": 187-198

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Tilladte faglige hjælpemidler til skriftlig eksame

Følgende hjælpemidler må anvendes til skriftlig eksamen:
Lærebøger
Rapporter
Noter
Maple, Excel og GeoGebra
Lommeregner
OneNote (offline)
PowerPoints (offline)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer