Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 BI/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Biologi A
Lærer(e)
Katrine Gaarsdal Skjøth
Hold
2022 BI/t (
1t BI
,
1t BI øv
,
2t BI
,
2t BI øv
,
3t BI
,
3t BI øv
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Genetik og evolution
Titel 2
Kost og sundhed
Titel 3
Havet - det påvirkede økosystem
Titel 4
Nervesystemet - den påvirkede hjerne
Titel 5
Genteknologi og genetiske test
Titel 6
Fysiologi - Energi til arbejdet
Titel 7
Immunforsvaret - Sundhed og sygdom
Titel 8
Mikroorganismer og produktion
Titel 9
Proteiner og enzymer
Titel 10
Reproduktion og hormonforstyrrende stoffer
Titel 11
Populationsbiologi og bioinformatik
Titel 12
Tilladte faglige hjælpemidler til skriftlig eksame
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Genetik og evolution
Vi arbejder med de genetiske grundbegreber og nedarvningen af egenskaber, herunder blodtyper. Vi arbejder også med evolutionære grundbegreber og med DNA og mutationer og hvordan denne variation er grundlaget for selektion og tilpasninger. Herunder arbejder vi med proteinsyntese, replikation og celledeling (mitose og meiose), og den variation der opstår i meiosen. Vi arbejder med ens- og vekselvarmedyrs forskellige stofskifte og evolutionære tilpasninger og laver øvelse i Zoo med bestemmelse af stofskifte hos ens- og vekselvarmedyr. Vi kobler øvelsen til problemstilling om kost og bæredygtighed.
Vi arbejder med Mendels arvelove og ser på nedarvningen af to egenskaber.
Eksperimentelt arbejde:
- "forsøgsvejledning blodtyper med krydsningsskemaer".
- "Rapportvejledning respiration og stofskifte hos ens og vekselvarme dyr".
- "Undersøgelse af slægtskab hos chimpanser".
- "To-gens nedarvning hos majs".
- "Oprensning af DNA" (journal).
Materiale:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side: 117-143, 195-214.
- "Genetikbogen B+A", side 11-37, 39-51, 57-69.
- "Biokemibogen",, 2. udgave, side 53-59
- "Blodtyper fra biologibogen", alle sider.
- "Biofag", "Lidt om mikrosatellitter"
- ”Bioteknologi A – HTX”, Bind 1, side 111 (Promoter og transkriptionsfaktor).
- "Blodtyper" (powerpoint)
- "DNA struktur og proteinsyntesen" (powerpoint)
Indhold
Kernestof:
Vi skal videre ned i genetikkens verden og skal have styr på de genetiske grundbegreber. Læs side 131-133 i "Biologi i udvikling". Fokuser særligt på begreberne: "fænotype", "alleller", "genotype", "dominant allel", "recessiv allel", "homozygot", "he
Promotor og transkriptionafaktorer.docx
forsoegsvejledning Mendel to-gensnedarvning uden skema for hver egenskab.docx
Øvelsesvejledning stofskifte ens og vekselvarn.pdf
Evolution_Laerervejledning.pdf
forsøgsvejledning blotyper med krydsningsskemaer.docx
blodtyper fra biologibogen.docx
Vi skal lave vendespil med de genetiske grundbegreber som vi arbejdede med sidst.
Vi skal arbejde med nedarvningen af egenskaber. Vi samler først op på spørgsmål 1-4 i vedhæftede opgaver, som I arbejdede med i sidste modul (som er ret lang tid siden;)). Efterfølgende skal vi arbejde med krydsningsskemaer, læs hjemme side 137-139 i
Vi skal arbejde med blodtyper, og starter med det der hedder AB0-systemet. Læs side 214-215 i vedhæftede sider. Fokuser på begreber som antigener, antistoffer og agglutination og at kunne forklare figur 7.11.
Vi arbejder videre med blodtyper. Læs side 134-135 i "Biologi i udvikling" (Til afsnittet "Ufuldstændig dominans..."). Ud over AB0-blodtypesystemet skal vi også have styr på hvad der kendetegner Rhesus-blodtypesystemet. Fokuser på figur 188.
Vi skal teste blodtyper (de af jer der har lyst, ingen tvang;)). Se nedenstående video med fremgangsmåde.
Vi runder blodtyperne af. Læs i vedhæftede dokument side 216. Fokuser på: Hvilke problemer der kan opstå hvis en rhesus negativ kvinde er gravid med et rhesus positivt barn? Hvad gør man for at forebygge problematikken?
Vi arbejder videre med DNA. Læs side 117-119 i "Biologi i udvikling". Fokuser på begreber og figurer og svar på spørgsmålene i "Elevfeedback":)
Læs om "Det centrale dogme" og Proteinsyntesen side 120 i "Biologi i udvikling". Fokuser på begreber og figurer og besvar spørgsmålene i "Elevfeedback".
Samme lektie som til sidste modul:)
Vi skal have præsenteret gruppernes forskellige genmutationer på tavlerne. Læs side 128-130 i "Biologi i udvikling" og besvar spørgsmål i Elevfeedback.
Godt nytår til jer alle!
Læs om genregulering side 120 i "Biologi i udvikling". Læs også vedhæftede side 111 fra "Bioteknologi A - HTX" om promotor og transkriptionsfaktorer. Fokuser på: Hvad er en Promotor? Hvad er en transkriptionsfaktor?
Spørgsmål i Elevfeedback. Find info til at svare på spørgsmålene ved at læse i vedhæftede sider (side 226-228).
Ups - Jeg havde glemt at vedhæfte dokumentet! Så er det jo lidt svært for jer at læse det;) Vi tager det i morgen i modulet i stedet!
Kønsdifferentiering og pubertet fra Fysiologibogen.docx
Spørgsmål i elevfeedback.
Spørgsmål i Elev feedback.
Vi ses ved hovedindgangen til Zoologisk have senest 8.50:)
I modulet skal I lave en individuel opgave, som omhandler det vi har arbejdet med i biologi indtil nu. Jeg vedhæfter en oversigt over det materiale vi har læst og arbejdet med.
Spørgsmål i Elevfeedback.
Jeg vil gerne have en snak med jer enkeltvis, så I kommer til at arbejde selvstændigt med at lave en Screencast (eller andet med mulighed for indtaling) om proteinsyntesen. Genlæs som forberedelse side 117-123 i "Biologi i udvikling".
Læs nedenstående artikel.
Læs nedenstående artikel, og udvælg mindst to pointer du vil præsentere.
Jeg satser på at få snakket med de sidste af jer:) Jeres opgave "Indtaling om proteinsyntesen" skal afleveres i denne uge.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kost og sundhed
Vi arbejder med kost og hvilken betydning kosten har for sundhed med særligt fokus på diabtes type 2.
Vi gennemgår forskellige typer af celler, og opbygningen af cellemembranen og membrantransportprocesser, herunder osmose. Vi arbejder med respirationen, næringsstoffers opbygning, enzymer og deres funktion, fordøjelse og optagelse samt blodsukkerreguleringen. Vi arbejder med diabetes type-2, og de medfølgende ændringer i blodsukkerreguleringen, og yderligere med det metaboliske syndrom og hvordan man kan måle sundhed.
Materiale:
- "Biologi i udvikling", 2 udgave, side: 9-27, 55-84, 88-89, 102-103, 110-112 .
- "Oversigt over blodsukker-regulering og diabetes".
- "Respiration" (Powerpoint)
- "Fordøjelsen" (Powerpoint).
- "Enzymer og fordøjelsen af kulhydrater" (Powerpoint).
Øvelse:
- "Osmose. Kartoffeldetektiv"
- "Nedbrydning af stivelse ved hjælp af amylase"
- "Mål sundheden" (BMI, hofte-taljemål, blodtryk, blodsukker, diabetes-test).
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål i elevfeedback.
Respiration.pptx
mål sundheden med diabetes test.docx
oevelsesvejledning osmose kartoffel detektiv.docx
Et spørgsmål i elevfeedback.
To spørgsmål i elev-feedback.
Samme lektie som til sidste modul: Læs side 55-62 i "Biologi i udvikling" om kulhydrater.
Spørgsmål i elev-feedback.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rapport om osmose
02-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Havet - det påvirkede økosystem
Vi arbejder med økologi med udgangspunkt i havet som økosystem. Vi arbejder med økologiske grundbegreber og undersøger energistrømme i fødekæderne og har særligt fokus på problematikken med iltsvind som konsekvens af forurening med uorganiske næringsstoffer. Kvælstof, fosfor og kulstof-kredsløb inddrages i forløbet. Fokus på Øresund som et unikt havmiljø med fokus på forskellige biotoper og biodiversitet.
Vi arbejder også med biodiversitet i skov og sammenligner biodiversiteten i produktionsskov og urørt skov og undersøger effekterne af rewilding i forbindelse med ekskursion til Bornholm. Vi arbejder også med metoder til bestemmelse af en populations størrelse.
Vi arbejder også med metoder til bestemmelse af en populations størrelse.
Forløbet suppleres med viden om fotosyntese og dens delprocesser, biodiversitet i skove og bjerge, og vegetationsundersøgelse af vedplanters tilpasning til bjerge. Vi inddrager planters forskellige strategier og succession i forhold til et økosystems udvikling over tid.
Eksperimentelt arbejde: "Biotop-undersøgelse i Øresund", "Vegetationsundersøgelse i Østrig"
Bøger:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave. side 215-232.
- "Økologi - danske naturtyper", side 9-54, 67-74, 151-169, 172-175.
Materiale:
- "Opdag havet - et undervisningsmateriale", side: 6-19, 23-27, 60-71.
- Powerpoint: "Havet, det påvirkede økosystem".
- Artikel: "Danmarks største biomanipulation er i gang". Biomanipulation Hostrup sø.
- "Søens onde cirkler". "Biologi til tiden" om naturgenopretning.
- Artikel: "En sjettedel af Østersøen er død".
- Artikel: "Biodiversitet i danske skove", alle sider.
Eksperimentelt arbejde
- "Forsøg Opblomstring af planteplankton" (forsøg med begrænsende faktorer).
- "Springlag vejledning"
- "Biotop-undersøgelse i Øresund",
- "Vegetationsundersøgelse i Østrig"
- "Modelforsøg: Fangst-genfangst øvelse med bønner".
- "Observationer i område på Bornholm med rewilding".
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål i elevfeedback.
Vi samler op på spørgsmål 2-5 i vedhæftede opgaver fra sidste modul, besvar dem hjemme hvis der er nogle du mangler. Vi får computeren til at udvælge elev-par som skal forklare figurerne ved tavlen.
https://undervisning.wwf.dk/eutrofiering-0
Læs vedhæftede artikel om biomanipulation i Hostrup sø. Hvad har man gjort for at genoprette søen?
Velkommen hjem! Ingen lektier i dag - først i morgen;)
Vi samler op på vores lille øvelse om "Fangst-genfangst af bønner".
modelforsoeg fangs-genfangst boenner med tekst.doc
Læs grundigt på kvælstofkredsløbet, side 34-40 i nedenstående dokument. Fokuser på processerne: Ammonifikation, nitrifikation, denitrifikation og nitrogenfiksering.
Nitrogens kredsløb_Økologibogen.pdf
Håber I har haft en dejlig ferie!
Se lektie til 1. modul.
Biodiversitet i danske skove.pdf
Husk varmt og vindtæt tøj!! Ellers kan det blive meget koldt!
ekskurstion til Øresund.docx
Jeg har aflyst modulet. Men man er velkommen til at møde op i n117 fra kl. 8.30 og få hjælp til afleveringen. Spred info til hele klassen;)
Vi begynder at runde vores emne om havet af. Vi skal arbejde med siderne 167-175. Læs hjemme.
I får en lille prøve som omhandler vores emner om henholdsvis Sundhed (kost, fordøjelse, og blodsukkerregulering) og Havet (økologi, biodiversitet).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nervesystemet - den påvirkede hjerne
Vi arbejder med nervesystemets opbygning og funktion, herunder kommunikationen mellem nerveceller og nervesignal/aktionspotentiale. Vi arbejder med hvordan forskellige stimulanser og rusmidler påvirker hjernens funktion.
Eksperimentelt arbejde:
- "Forsøg med koffein".
- "Prik-testen" (journal)
- "Nervelednings-øvelsen" (journal)
Bøger:
- "Fysiologibogen", 2. udg. Systime. (alle sider om nervesystemet, præcise side-angivelser på vej;)
Materiale:
- Sider fra "Fysiologibogen", 1. udgave. Side 55-57 (koffeins funktion).
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med vores næste emne om nervesystemet, som også bliver emne for SRO.
Vi arbejder videre med nervesystemet. Læs side 35 (og figur 28) til side 38 i vedhæftede sider fra "Fysiologibogen". Fokuser på nervecellens opbygning og funktion samt hvordan reflekser virker. Forklar figurerne og besvar spørgsmål i elevfeedback,
Vi arbejder videre med nervesystemet. Lektier først til tirsdag:)
Ingen lektier til i morgen tirsdag;)
Vi arbejder videre med nervesystemet og nervesignalet/aktionspotentialet. Læs side 39 (Nervesystemet - kort fortalt) og side 43 og 45-46 (øverst).
Læs i Fysiologibogen side 44-45 (Transmitterstoffer) og 46-48 (Det postsynaptiske potentiale)
Vi skal arbejde med hvordan koffein har en stimulerende virkning på nervesystemet. Læs side 55-57 i vedhæftede sider, fokuser særligt på figur 51 og 52. Vi arbejder med siderne i modulet, men prøv om I kan fange nogle pointer ved at læse selv.
Læs om "Cellulære effekter af adenosin" og "Koffein som adenosinantagonist" side 56-57 i "Fysiologibogen" eller i vedhæftede sider, fokuser på figur 51 og 52.
fysiologibogen om koffein.pdf
Opgave dobbeltblindet randomiseret forsøg.docx
Vi mødes inden forestillingen i H103 - og går i samlet flok ned i K-salen.
Vi begynder at afrunde nervesystemet, Vi skal lige have helt styr på hvordan aktionspotentialet spreder sig ned langs aksonet. Læs i "Fysiologibogen": Få styr på begrebet "Refraktærperioden" (side 51) og forklar figur 46 og 47 og dermed forskellen på
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Genteknologi og genetiske test
Vi arbejder med genteknologi og genetiske test i forhold til diagnostik, DNA-profiler og slægtsskab. Metoder til at opformere og analysere DNA, herunder DNA-sekventering, PCR og gel-elektroforese. Yderligere fokus på gensplejsning og transformation af bakterier og planter. Eksperimentelt arbejde: "pGLO" og "Hvem efterlod DNA?". Vi laver teoretisk øvelse om slægtskab hos chimpanser
Bøger:
- "Genetikbogen B+A", Nucleus, side 89-107, 113-114, 139-159.
- "Biokemibogen", 2. udgave: 68-69.
- "Biologi i udvikling" 2. udgave, side 144-146.
Materialer:
- "Lidt om mikrosatellitter"
- "Retsmedicin Biotech Academy", alle sider.
- "Forsøg med pGLO powerpoint".
- "Genteknologi", powerpoint.
- "Mordet på EG", powerpoint.
Eksperimentelt arbejde:
- "pGLO forsøgsvejledning elev", alle sider.
- "Hvem efterlod DNA?".
Indhold
Kernestof:
Vi er ved at have styr på celledelingerne mitose og meiose (hvis du her tænker "Nej, det har jeg overhovedet ikke", så læs grundigt side 13-19 i "Genetikbogen B+A).
Vi arbejder med nedarvningen af to egenskaber. Læs side 33-34 i "Genetikbogen B+A". Fokuser på figur 34.
På onsdag skal vi gensplejse bakterier, så de forhåbentlig bliver selvlysende grønne:)
Vi skal transformere bakterier (få dem til at optage et gensplejset plasmid), så de bliver selvlysende. Læs grundigt vedhæftede øvelsesvejledning.
Vi aflæser resultaterne for vores forsøg med at få bakterier til at optage det gensplejsede plasmid pGLO og danne det selvlysende protein.
Vi samler op på resultaterne fra vores forsøg med pGLO.
Ingen lektier - men medbring "Genetikbogen B+A":)
Jeg håber I alle har haft en dejlig påskeferie:)
Fysiologibogen 26-29.pdf
Det er vigtigt at alle får betalt studieturen. Gymbetaling.dk lukker torsdag den 4. april om aftenen!! Sidste chance.
Vi arbejder videre med gensplejsning, og skal have styr på hvordan planter gensplejses. Læs side 96-99 i "Genetikbogen B+A". Fokuser på figur 106 og 107.
Studei om MDMA og metodebegreber.docx
Gensplejsning i planter GMO.docx
Vi samler lige op på resultaterne til jeres aflevering om nedarvning af to egenskaber hos majs. Genlæs side 33-34 om to geners nedarvning i "Genetikbogen B+A". Læs yderligere om det der hedder Epistasi side 35-37, forklar figur 36.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Fysiologi - Energi til arbejdet
Vi arbejder med motions betydning for sundhed og de fysiologiske effekter af træning og effekt på den maksimale iltoptagelse og dermed kondital.
Vi arbejder med aerob og anaerob energiproduktionen, og går i dybden med respirationens del-processer og med respiratiorisk kvotient (RQ).
Vi fokuser på træning i højderne og de tilhørende fysiologiske tilpasninger, herunder Bohr-effekten.
Opbygning og funktion af skellet muskulatur samt nervesystemets aktivering af musklerne.
Eksperimentelt arbejde: Ekskursion til LIFE og øvelserne "Maksimal iltoptagelse" og "Anaerob cykeltest". Studietur: "Bibtest og steptest ved forskellige højdemeter i Østrig",
.
Bøger:
- "Biologi i udvikling", 2. udgave, side: 85-112.
- "Fysiologibogen", 2. udgave, side: 67-82, 90-102, 106-109, 111-139.
- "Biokemibogen", 2. udgave, side: 121-134.
Materialer:
- "Kroppen i fokus", side 9-24.
- "Stofskifte- og kredsløbkondition", alle sider.
- "Kompendium Højdefysiologi"
- Powerpoint: "Respiration"
Øvelse:
- Maksimal iltoptagelse og anaerob kapacitet (wingate) og andre fysiologiske målinger med relevans for sundhed. Udført på LIFE.
- Dissektion af hjerte og lunger.
Indhold
Kernestof:
På onsdag skal vi på ekskursion til "LIFE Campus" i Lyngby. Se nedenstående dokument for yderligere informationer:)
Læs side 104-108 i "Biologi i udvikling" (til "Anaerob tærskel"). Fokuser på figur 147, 150 og 151.
Vi ses på LIFE til start program kl. 9:00! (mødes 8.50). Se vedhæftede dokument for flere info. I kan se de grupper I skal arbejde i i nedenstående oversigt over jeres "Forskerteams".
Info om tur til LIFE.docx
Læs side 9-14 om kroppens energiforsyning i nedenstående sider fra bogen "Kroppen i fokus". En del er repetition af hvad vi arbejdede med sidst, og så er det en uddybning af glykolysen. Så læs mest detaljeret om glykolysen side 12-14.
Vi skal (dem der har lyst) dissekere hjerte- og lunger. Læs side 96-101 i "Biologi i udvikling" (nogle af siderne har i læst i undervisningen). Fokuser på begreber og figurer. Få styr på hvad kranspulsåren er og hvad der er dens funktion.
Vi arbejder videre med respirationens delprocesser i detaljer. Læs om Citronsyrecyklus og Elektrontransportkæden side 15-19 i nedenstående sider fra "Kroppen i fokus".
Vi skal have helt styr på respirationens delprocesser. Hvis du ikke har helt styr på det, skal du igen læse side 15-19 i "Kroppen i fokus". Se også nedenstående video med god forklaring af respirationen i detaljer (det vil jeg anbefale alle at se).
Kroppen i fokus_Kroppens energiforsyning.pdf
Respirationsprocessen i cellen - Naturfag SOSU
Særligt hvis man ikke var til modulet i går SKAL man se nedenstående forklarende video om respirationen.
Vi arbejder videre med den sidste aflevering. Læs om "Kroppens energilagre" og "Respiratorisk kvotient", side 22-23 i vedhæftede sider fra "Kroppen i fokus", forklar figur 18.
Opgaver om resultater fra LIFE 2t.docx
Hej 3t.
Program, EG 2024.pdf
Pakkeliste elever Studietur i Tyrol .pdf
Opgave_Iltoptagelse.docx
Respiratorisk kvotient.docx
Kroppen i fokus_Kroppens energiforsyning (8).pdf
Vi samler op på opgaven om Respiratorisk kvotient som vi arbejdede med i sidste modul. Læs hjemme vedhæftede dokument om "Energikilder i kroppen" og besvare de spørgsmål i opgaven som I eventuelt ikke blev færdige med i modulet.
Vi skal arbejde med skeletmusklers opbygning og funktion, altså hvordan de er i stand til at trække sig sammen. Læs i "Fysiologibogen" side 111-113 (bare skimte) og side 114-119 (de sider læses mere grundig, fokuser på figurer).
Vi arbejder videre med muskelkontraktion (sammentrækning). Læs side 120-126 i "Fysiologibogen", fokuser på at kunne forklare figurerne.
Figurer til mindmap om muskel kontraktion.docx
Vi afrunder muskler og muskelkontraktionen. Læs om Muskeltræthed og Fibertyper side 133-137 i "Fysiologibogen".
Placer følgende forklaringer i rigtig rækkefølge i forhold til jeres planche med figurer over muskelkontraktion.docx
Vi skal arbejde med gasudveksling i kroppen og blodets iltmætning. Læs side 74-79 i "Fysiologibogen". Fokuser på begreber og figurer.
partialtryk og gasudveksling kroppen Fysiologibogen.docx
Læs i "Fysiologibogen" om "Transport af CO2" og "Regulering af ventilationen", side 79-82 , og om "Bjergbestigning" side 90-91.
Iltbindingskurven og Bohr.docx
Samme lektie som til sidste modul:
2024 Kompendium. Ökologi, klima og planter. Studieture i Tyrol_.docx
Vegetation i Alperne - planche.docx
Fernisering af jeres plancher om "Bjerge og tilpasninger", som I skal lave med udgangspunkt i vedhæftede opgaver og dokument om økologi og tilpasninger i alperne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Immunforsvaret - Sundhed og sygdom
Forløbet fokuserer på menneskets immunforsvars opbygning og funktion. Vi arbejder med vaccination og immunologiske test. Vi arbejder med virus og virus' livscyklus i forbindelse med virusinfektion. I forbindelse med projekt arbejdes der med AIDS/HIV.
"Fysiologibogen", 2. udgave: side 147--175.
"Immunologi": Side 85-97.
Dokumentet: "PCR og realtime PCR" "
Eksperimentelt arbejde:
- Elisa
Indhold
Kernestof:
Vi samler op på studieturen, og går i gang med immunforsvaret som vi skal arbejde med i forbindelse med FF3. Medbring "Fysiologibogen". Ellers ingen lektier;)
Vi samler op på studieturen, og går i gang med immunforsvaret som vi skal arbejde med i forbindelse med FF3. Læs side 147-153 i "Fysiologibogen". Fokuser på begreber og figurer.
Arbejdsspørgsmål til Fysiologibogen s. 153-161.docx
Vi arbejder videre med immunforsvaret læs side 153-157 I "Fysiologibogen". Fokuser på begreber og figurer.
Vi arbejder videre med immunforsvaret. Læs side 157-161 i "Fysiologibogen". Fokuser på at kunne forklare begreber og figurer, ikke mindst figur 154.
Gruppearbejde specifikke immunforsvar.docx
Vi samler op på vedhæftede spørgsmål fra sidste modul. Besvar hjemme de spørgsmål du ikke nåede i modulet.
Ingen lektier:)
forskallige typer af virus.docx
Vi skal i laboratoriet og lave Elisa-test. Læs grundigt op på hvordan testen virker, både den direkte og den indirekte test. Læs side 172-175 i "Fysiologibogen".
Øvelsesvejledning_ELISA_Forsøg III.pdf
Vi samler op på øvelsen om Elisa, og så skal vi arbejde med forskellige typer af vaccination. Læs side 169-171 i "Fysiologibogen". Fokuser på de forskellige generationer af vacciner og forklar figur 169.
Journal over Elisa Epstein-Barr virus.docx
I får en individuel opgave som I skal besvare i modulet. Den kommer til at omhandle fysiologi og energiproduktion ("Fysiologibogen" og scannede sider fra "Kroppen i fokus"), osmose ("Biologi i udvikling"), immunrespons og virus' livscyklus ("Fysiolog
Vi starter op på jeres næste aflevering, som blandt andet handler om diagnosticering, herunder PCR og elektroforese. Læs informationerne i vedhæftede opgaver. I behøver ikke besvare spørgsmålene, men altså læse den tekst der er i opgaverne. Plus samm
PCR, Realtime PCR og eDNA.docx
Lektie er at lave graferne til spørgsmål 1 i opgaven "Mixotrofi" som er næste aflevering.
TBE virus og Mixotrofi.docx
Vacciner.docx
Vi afrunder vores emne om "Immunforsvaret". I den forbindelse skal vi lige have styr på hvordan man bestemmer rækkefølgen af baser/nukleotider i et stykke DNA, det er det der hedder sekventering. Læs side 140-143 i "Genetikbogen B+A" , forsøg at fork
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Mikroorganismer og produktion
Vi arbejder med mikroorganismer, herunder vækst og vækstfaktorer, og problematikker i forhold til brug af antibiotika og udvikling af resistens hos bakterier. Yderligere arbejder vi med gensplejsning og mulighederne for produktion af industrielt fremstillede proteiner/enzymer ved hjælp af mikroorganismer.
Eksperimentelt arbejde:
- "Antibiotika-resistens hos bakterier".
- "Gæringsforsøg med bobler og vægt"
- "Bakterier i hverdagen og kimfald".
Læst materiale:
- "Biologi i udvikling" 2. udgave, side: 33-53
- "mikrobiologer ser bakterier efter i kortene" side 161-165
- Sider fra "Mikroskopisk liv", side 78-82
- Artikel: "Antibiotika hos husdyr", 2012, Aktuel naturvidenskab (se dokumentet: "Antibiotika og resistens)
Dokumentar: "Enzymet fra isfjorden"
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med vores nye forløb "Mikroorganismer - muligheder og udfordringer". Læs om Mikrobiologi side 33- 37 i "Biologi i udvikling".
gæringsforsøg med bobler og vægt design selv.docx
Vi skal aflæse de sidste resultater for vores gæringsforsøg, og arbejde med mikrobiel vækst. Læs side 38-41 i "Biologi i udvikling", fokuser på at kunne forklare figur 46, 47, 48 og 50 (og hvad der kendetegner de tilhørende faser).
Vi skal arbejde med metoder til koncentrationsbestemmelse af bakterier. Læs side 45-47 i "Biologi i udvikling", fokuser på at kunne forklare de forskellige metoder og de tilhørende figurer.
Ingen lektier - men medbring "Biologi i udvikling":)
kapitel 11 - mikrobiologer ser bakterier i kortene.pdf
Data til bakterievaekst excel.xlsx
Bakterievækst 30 maj 2022.docx
Vi arbejder videre med antibiotika og udfordringerne med resistens. Læs vedhæftede artikel. Jeg har udlånt udsendelsen "Den sidste antibiotika" til jer på CFU. Hvis du ikke så den i modulet, vil jeg anbefale at se den:)
Video how evolution works.docx
Birkemåler spil.docx
Sider fra mikroskopisk liv antibiotika og resisten.pdf
Mikroorganismer - Bakterier og mikrobiel vækst.pptx
Vi samler op på viden om bakterier og resistens fra sidste modul. Læs i "Biologi i udvikling" side 15 om prokaryote celler og gram positive og gram negative bakterier, og om "Identifikation af bakterier" side 50-53.
Identifikation af bakterier og resistens.docx
Ingen lektier:)
bakterier i hverdagen.docx
antibiotika resistens Agardiffusionstest.pdf
Vi skal skal tjekke vores bakterieplader:)
proteiners struktur.docx
Vi arbejder videre med proteiner med særligt fokus på enzymer. Læs side 78-83 i "Biokemibogen". Fokuser på begreber og figurer.
Proteinstruktur - byg selv.docx
Vi arbejder med enzymers reaktionshastighed. Læs side 83-87. Fokuser på figurerne og de fire faktorers betydning for reaktionshastighed.
elev besvarelse af protein struktur.docx
opgaver om proteiner med figurer.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Proteiner og enzymer
Vi arbejder med proteiners opbygning, struktur og funktion, herunder enzymers virkning og funktion og forskellige faktorers betydning for reaktionshastigheden.
Bøger:
- "Biokemibogen", 2. udgave. Side 71-90, 198-207.
Eksperimentelt arbejde: "Forsøg med katalse".
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder med proteiner og deres struktur-niveauer samt enzymer og deres reaktionshastighed. Tjek at du har styr på side 71-87 i "Biokemibogen".
elev besvarelse af protein struktur.docx
proteiners struktur.docx
opgaver om proteiner med figurer.docx
Vi skal lave øvelse med katalase. Den ene halvdel af jer laver øvelse, mens den anden arbejder med opgaver. Læs vedhæftede øvelsesvejledning. Medbring "Biokemibogen".
Forsøg katalase 3t.docx
Fortyndinger til katalseforsøg 10%.docx
Øvelse med katalase. Den ene halvdel af jer laver øvelse, mens den anden arbejder med opgaver.
Vi starter med SRP, og går efterfølgende i gang med biologi:)
Jeg håber I alle har haft en dejlig ferie:)
excel-ark til fælles resultater Katalase 3t uden grafer.xlsx
Forsøg katalase 3t med data.docx
I får en individuel opgave som I skal besvare i modulet. Den kommer overordnet til at handle om mikroorganismer, antibiotika og resistens.
kapitel 11 - mikrobiologer ser bakterier i kortene.pdf
Sider fra mikroskopisk liv antibiotika og resisten.pdf
Aktuel naturvidenskab Antibiotika og resistens (003).pdf
Mikroorganismer - Bakterier og mikrobiel vækst.pptx
Spredning af antibiotikaresistens og koffein.docx
Vi får lige detaljer på proteinsyntesen. Læs side 53-59 i "Biokemibogen". Fokuser på figur 53, 54, 55 og 61.
I skal producere og sælge et enzym (leger vi). Se vedhæftede opgave "Historien om et enzym", og dan dig et overblik over figurerne i opgaven.
Vi arbejder med enzymhæmmere og inddeling af enzymer i emzymklasser. Læs i "Biokemibogen" side 87-89 og 205-207.
Ingen nye lektier:)
Vi repeterer og uddyber lidt genetik. V skal arbejde med co-dominans, ufuldstændig nedarvning og kønsbundet nedarvning.
Stamtræsanalyse.pptx
Mutationer i genet for cystisk fibrose.docx
Vi starter op på næste emne efter skituren;)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Reproduktion og hormonforstyrrende stoffer
Vi arbejder med sexologi og forplantning, herunder hormoners opbygning, funktion og regulering. Yderligere arbejdes med økotoksikologi med fokus på hormonforstyrrende stoffer og deres indvirkning på dyr og mennesker i forhold til kønsdifferentiering og påvirkning af forplantningssystemet hos mænd og kvinder, og de problematikker der kan opstå her.
Yderligere arbejder vi med stamceller, både med fokus på fosterets udvikling samt med fokus på anvendelse i forbindelse med behandling af sygdomme. Vi er til Uni-stemday på Københavns universitet.
"Fysiologibogen" 2. udgave: side 177-205
"Biologi i udvikling", 2. udgave: 153--186, 192-194
Side fra: "Økotoksikologi": 5-15
Sider fra: "Bioteknologi bind 3", 287-298
Eksperimentelt arbejde: "Test af hormonforstyrrende stoffer ved hjælp af genmodifiseret gærstamme".
Dokumentar: "Reproduktion i fare"
Indhold
Kernestof:
Vi skal i gang med emnet "Sexologi og forplantning", hvor vi også skal arbejde med økotoksikologi og hormonforstyrrende stoffer.
Arbejdsspørgsmål_Fedt- og vandopløselige hormoner.docx
Vi arbejder videre med hormonsystemet og kønsudvikling. Læs side 184-190 (kun figur 199) i "Fysiologibogen". Fokuser på begreber og figurer.
Spørgsmål til kønsdifferentiering under fostertilstanden.docx
Læs om mandens kønsorganer og kønshormoner side 197-200 og om hormonforstyrrende stoffer side 201-202 i "Fysiologibogen".
Vi skal til foredrag om "Økotoksikologi". Læs som lektie side 205-210 (til "Kviksølv") i bogen "Økologi - danske naturtyper". Fokuser på begreber og figur 260, 263 og 264.
Testesteron, kønsdifferentiering og sekundære kønskraktertræk.docx
Vi arbejder videre med mandens hormonregulering, og hormonforstyrrende stoffer. Det er også relevant i forhold til afleveringen den 26/2.
økotoksikologibogen side 5-11.pdf
økotoksikologibogen 12-15.pdf
Vi gennemgår og arbejder vi med terminsprøven.
Eksempler på besvarelse af terminsprøven 2025.docx
Vi samler lidt hurtigt op på de sidste opgaver fra terminsprøven. Brug lektie-tiden der hjemme til at læse eksemplerne på besvarelse af terminsprøven, og sammenlign med din egen besvarelse.
Vi ser det sidste af dokumentaren "Reproduktion i fare" (start minut 32).
opsamling paa udsendelsen reproduktion i fare.docx
Læs om økotoksikologi i "Økologi - danske naturtyper" side 205-211 (siderne var også lektie til modulet hvor vi havde foredrag). Fokuser på figur 260, 264, 266 og svar på spørgsmål i elevfeedback.
2_august_2024 fravænning af smågrise.xlsx
fravænning af smågrise 22.0822.docx
Vi skal lave forsøg, hvor vi undersøger to forskellige produkter/cremer for hormonforstyrrende stoffer.
Ingen lektier:)
Spørgsmål til stamceller.docx
Vi skal have helt styr på stamceller.
Stamceller fra Bioteknologi bind 3 side 287-298 ikke på hovedet.pdf
barnløshed og stamceller.docx
Stamceller og behandling.docx
Lektie: Spørgsmål i elevfeedback. Vi ses i morgen:)
Vi runder lige stamceller af, og så skal vi arbejde med kvindens kønsorganer og menstruationscyklus.
Styr på kønsorganerne fysiologibogen.docx
Differentiering af stamceller.docx
opgaver om menstruationscyklus tilpasset med graviditet Fysiologibogen.docx
Jeg har rykket afleveringen, så den først er til den 13. april.
Vi hører jeres fremlæggelser. Sæt meget gerne jeres slides ind i den powerpoint der ligger i vores mappe på Teams.
cystisk fibrose opgaver med genetisk kode og ægsortering.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Populationsbiologi og bioinformatik
Vi arbejder med populationsbiologi og faktorer der kan påvirke en population. Vi arbejder yderligere med populationsgenetik og udregner allel- og genotypefrekvenser for at undersøge, om en population eller art er i Hardy-Weinberg ligevægt, eller om en art udvikler sig.
Bøger:
"Genetikbogen B+A": 71-87, 161-177
"Økologi - danske naturtyper": 187-198
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål i elevfeedback.
Opgaver med Hardy-Weinberg-loven.docx
orangutang og laktoseintolerans og melanin.docx
Vi skal arbejde med slægtskab og bioinformatik. Læs i "Genetikbogen B+A" side 161 og 166-169. Fokuser på figur 188, 190 og 191. Læs også de tilsvarende sider i "Klædt på til skriftlig biologi" side 36-37.
Opgave om truede tigre.pdf
Opgave om blåhvalens evolution.pdf
I får en prøve, som skal besvares i hånden. Prøven omhandler blandt andet genetik og nedarvning af både en og to egenskaber, enzymreaktioner og enzymtyper, og proteiners strukturniveauer.
Vi arbejder videre med bioinformatik. Læs side 169-173 i "Genetikbogen B+A". Lav opgaven med "Truede tigre" færdig. Jeg har tilføjet "Hjælpe-skemaer" til vedhæftede opgave, som I kan bruge.
Engelsk græs og bakterier.docx
Truede tigre med skema og svar.docx
Vi skal lige have styr på detaljerne omkring fotosyntese. Læs om fotosyntesen side 14-21 i "Økologi - danske naturtyper". Du kan også vælge at se vedhæftede videoer, hvis det er nemmere at få det forklaret end at læse det.
Vi skal arbejde med en opgave hvor I skal lave og analysere boksplot. Læs side 3-6 vedhæftede dokument, og besvar spørgsmål i elevfeedback.
Lidokain og smerte.docx
Datafil Lidokain.xlsx
Vi repeterer (3 års hårdt arbejde):) Kig i studieplanen og få en et overblik over vores emner og hvad vi har arbejdet med. Er der noget du særligt gerne vil have at vi repeterer? Skriv det meget gerne i elevfeedback.
Halvdelen af modulet går til forberedelse af jeres mundtlige oplæg til SRP. Læs i ’Vidensmønstre’: ’Metodisk og videnskabsteoretisk refleksion i SRP’ (s. 119-122). Medbring bogen.
SRP Skrivemodul før eksamen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Tilladte faglige hjælpemidler til skriftlig eksame
Følgende hjælpemidler må anvendes til skriftlig eksamen:
Lærebøger
Rapporter
Noter
Maple, Excel og GeoGebra
Lommeregner
OneNote (offline)
PowerPoints (offline)
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860635", "T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860635", "H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860635" }