Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Charlotte Husted Ryberg, Malene Pedersen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Retorik, stilistik og argumentation
Titel 2 Kampagner
Titel 3 Om opvækst og skam (litteratur, debat og film)
Titel 4 Ondskab og omvæltning i Tyskland i 1900-tallet I
Titel 5 Krig i nyhedskredsløbet
Titel 6 Ondskab og omvæltning i Tyskland i 1900-tallet II
Titel 7 Autofiktiv litteratur
Titel 8 Naturfremstillinger i Romantikken
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Skriftlighedsforløb, flere dele og med flere fokus
Titel 11 Dokumentarforløb med værklæsning
Titel 12 Tilladte hjælpemidler til terminsprøve og eksamen
Titel 13 Forfatterbesøg: Malte Tellerup
Titel 14 Steder i litteraturen
Titel 15 Undervisningsbeskrivelse, 2.p 2023-2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)






Titel 7 Autofiktiv litteratur

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Autofiktivt digt: Forsøg på et brev 23-09-2024
Superskurk-fremlæggelser 09-10-2024
Analyserende artikel/Lyrikanalyse 10-10-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Naturfremstillinger i Romantikken

Vi har i forløbet arbejdet med skønlitterære tekster af kanonforfattere i Romantikken. Teksterne har alle taget udgangspunkt i en naturskildring, og vi har således kunnet sammenligne, hvordan naturen er blevet skildret i forskellige strømninger i Romantikken.
Vi har været igennem strømningerne: universalromantik, nationalromantik og romantisme.
Derudover har vi kort perspektiveret til Det moderne gennembrud.
Vi har diskuteret teksterne med udgangspunkt i modsætningsparret natur/kultur.

Undervejs har vi læst:
- Morgen-Vandring af Oehlenschläger
- Jeg gik mig ud en sommerdag at høre af Grundtvig
- Klokken af H.C. Andersen
- Præludium af St. Steensen Blicher

Samt de to malerier:
- ”Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde” (1847) af J.Th. Lundbye
- ”Udslidt” (1889) af H.A. Brendekilde


Samt de to malerier:
- ”Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde” (1847) af J.Th. Lundbye
- ”Udslidt” (1889) af H.A. Brendekilde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det moderne gennembrud

Gennem en introduktion til perioden har eleverne arbejdet med få af periodens forfattere og skrivestile.
Vi har arbejdet med Det moderne gennembruds litteratursyn og det brud, der sker i forhold til Romantikken. Eleverne har set !1800-tallet på vrangen", hvor de har fået en introduktion til Pontoppiddan. Dernæst har vi arbejdet med Matin Andersen-Nexø. I begge de tekster, vi har læst, har vi haft fokus på realisme i både indhold og form - dvs. både i de emner, som forfatterne skriver om, og i deres skrivestil. Vi har desuden set på malerier af L.A. Ring og perspektiveret dem til Romantikkens skildring af livet på landet.
TIl slut har vi arbejdet med impressionismen som skrivestil og læst Herman Bang. Eleverne har som afslutning på forløbet skrevet en perspektivering af perioden til andet litteratur, der sætter problemer til debat, som de har læst i løbet af deres tid på HF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Skriftlighedsforløb, flere dele og med flere fokus

Eleverne gennem tre mindre perioder blevet undervist i følgende med fokus på skriftlighed: den analyserende artikel, som de havde kendskab til samt citatteknik og perspektivering. Den debatterende artikel: en introduktion til genren samt en indføring i de to hoveddele i artiklen - diskussion og debatten. Derudover en metode til at kunne skrive en diskussion. Til slut har de op til deres SSO-skriveperiode arbejdet med akademisk skrivning med fokus på både skrivegenrer (særligt diskussion og metatekst) og formalia (opgavens opbygning, litteraturliste, fodnoter o.lign.).

Forløbet har været spredt, da modulerne har været indlagt efter behov.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Dokumentarforløb med værklæsning

Vi har først arbejdet med en introduktion til dokumentargenren og dokumentaranalyse. Eleverne er blevet præsenteret for forskellige definitioner på, hvad en dokumentarfilm er. Vi har arbejdet med at kendeforskel på de forskellige typer af dokumentarfilm (poetisk, forklarende, observerende og deltagende). Derudover har eleverne fået kendskab til filmiske virkemidler, og de har også arbejdet med autenticitetsmarkører.
Som en del af indføringen i genren og analysen, har eleverne arbejdet med små klip fra forskellige dokumentarer og en enkelt trailer. Klippene har været 2-10 minutter lange, og eleverne har på disse klip afprøvet at arbejde med analysebegreberne.

I anden del af forløbet har vi arbejdet med værklæsning, hvor vi har set og analyseret dokumentarfilmen "Q's barbershop" af Emil Langballe (2019). Eleverne har arbejdet i dybden med filmens indledning, filmens komposition samt selvvalgte klip fra den. Som afslutning har vi arbejdet dels med manipulation/uredelighed i dokumentarfilm, og derudover undersøgt Vollsmose som ghetto ud fra ghettoplanen og statistikker om bydelen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Tilladte hjælpemidler til terminsprøve og eksamen

De tilladte hjælpemidler er:

- minlæring.dk
- ordnet.dk
- ordbogen.com
- indidansk.dk

ALLE andre hjemmesider og apps er ikke tilladte - heller ikke en downloadet version af Studienet.

Alle bøger, noter (der ligger på computeren eller er printet, men altså ikke er fra Studienet) osv. er tilladte.

Husk at hente alt ned fra TEAMS og Lectio, da TEAMS og Lectio IKKE er tilladt til terminsprøver og eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forfatterbesøg: Malte Tellerup

Vi havde besøg af forfatteren Malte Tellerup, og i den forbindelse læste eleverne et uddrag af hans roman "Mestrene".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Steder i litteraturen

Forløbet fokuserer op steder i litteraturen, og i alle teksterne, vi har læst, har eleverne et gennemgående fokus på de tre begreber: lokation - indretning - oplevelse. Forløbet sætter miljøanalysen i fokus, men også oplevelsen hos personerne er vigtig for vores læsninger.
Eleverne er derudover introduceret til begrebsparret sted/ikke-sted.
Derudover er eleverne blevet introduceret til modernismen, og vi har både talt om modernisme i indhold og i form.

Forløbet har dels til formål at læse kanonforfattere - dels at vi arbejder med repetition af læsning af litterære tekster.

I forløbet har vi læst:
- "Nat i Berlin 1921" af Tom Kristensen
- "Livet i badeværelset" af Klaus Rifbjerg
- "Agerhønen" af Martin A. Hansen
- Uddrag af "Niels Klim" - om Cocklecu af Ludvig Holberg
- Uddrag af "Min afrikanske farm" af Karen Blixen
- "Fusijama" af Johannes V. Jensen
- "Agerhønen" af Martin A. Hansen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Undervisningsbeskrivelse, 2.p 2023-2025

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer