Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Charlotte Husted Ryberg, Malene Pedersen
Hold
2023 DA/p (
1p DA
,
2p DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Retorik, stilistik og argumentation
Titel 2
Kampagner
Titel 3
Om opvækst og skam (litteratur, debat og film)
Titel 4
Ondskab og omvæltning i Tyskland i 1900-tallet I
Titel 5
Krig i nyhedskredsløbet
Titel 6
Ondskab og omvæltning i Tyskland i 1900-tallet II
Titel 7
Autofiktiv litteratur
Titel 8
Naturfremstillinger i Romantikken
Titel 9
Det moderne gennembrud
Titel 10
Skriftlighedsforløb, flere dele og med flere fokus
Titel 11
Dokumentarforløb med værklæsning
Titel 12
Tilladte hjælpemidler til terminsprøve og eksamen
Titel 13
Forfatterbesøg: Malte Tellerup
Titel 14
Steder i litteraturen
Titel 15
Undervisningsbeskrivelse, 2.p 2023-2025
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Retorik, stilistik og argumentation
Indhold
Kernestof:
8. Det retoriske pentagram, Borup.pdf
Anna Juuls nytårstale, 2022: https://www.dansketaler.dk/tale/anna-juuls-nytaarstale-2022
10. Appelformerne, Grundbog i retorik.pdf
Hvem er du og hvorfor er du her_Refleksionsskrivning_1p_2023_.docx
12. Argumentation, Borup.pdf
3. Debatindlæg TikTok er en ven jeg hader_Politiken 270423.docx
Om ornatus_begyndelser og slutninger_Ud med sproget 26 til 28.pdf
Stoltenbergs tale_ TEKST.docx
Supplerende stof:
ALIAS_retorik.docx
Quiz-og-byt-appelformer.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Refleksionsøvelse: Mig og danskfaget
16-08-2023
Hvem er du og hvorfor er du her?
28-08-2023
Debatindlæg
21-09-2023
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kampagner
Indhold
Kernestof:
Håndbog i dansk s. 254-258. Se læseformål ovenfor.
Læs i Håndbog i dansk s. 270-271.
Det retoriske octagram.docx
Side 270-271 i "Håndbog til dansk" om reklamefilm
1) Hvilket segment tilhører du i Gallups Kompasmodel? Test dig selv HER og 2) Se denne film om filmiske virkemidler: https://www.youtube.com/watch?v=m5jNXEcNgIc
Bussen, reklame for Midttrafik: https://www.youtube.com/watch?v=VXzuQiP6U8Q
Eksamenstræning, kampagnefilm.docx
Citatteknik.docx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Om opvækst og skam (litteratur, debat og film)
Værk 1: "Nøjsomheden" af Stine Askov
Værk 2: "Festen" af Thomas Vinterberg
Indhold
Kernestof:
PERSONKARAKTERISTIK.docx
Gruppe 1: Sylvester, Mathilde, Lulu, Nora, Villas: side 159-167Gruppe 2: Parisa, Andreas, Alma, Kirstine: side 181-190Gruppe 3: Magnus, Leslie, Olivia, Quist, Melissa: side 191-196Gruppe 4: Mai, Cilia, Sebastian, Benjamin, Rosa: side 209-219Gruppe 5:
Tekst 1a Hjortkjær_Påbudssamfundet_Utilstrækkelig kapitel 2.docx
Festen_Den_grønne_tale_TEKST.docx
Minlæring
DRTV - Festen
filmiske-virkemidler-og-dramaturgi-med-treakters.pdf filmiske-virkemidler-og-dramaturgi-med-treakters.pdf
Læs om fortæller og synsvinkel i Håndbog til dansk s. 54-60 (se instruks ovenfor).
Læs opgaveformulering og tekstmateriale til den næste skriftlige opgave: "Kærlighed, klasse og skam". Find filerne under "Opgaver".
AIDT_Torben og Maria_TEKST.pdf
Blæstegnen_Tessa_TEKST.docx
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ondskab og omvæltning i Tyskland i 1900-tallet I
Tværfagligt forløb i samarbejde med Historie (ifm. studierejse, PP2 og Historieopgave)
Indhold
Kernestof:
Lektien er at læse op på Berlin under Den Kolde Krig: Hvad er situationen i Berlin, og hvorfor opfører man Berlin-muren?
Som forberedelse skal du læse om podcastgenren inkl. en række øvelser. Du finder lektien her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=251940
Hjemme skal du have lyttet til resten af del 1 (ca. 15 min), og de første 14 minutter af 2. del: “De ensomme hjerters klub”. Lyt til og med fortællerens sætning: “…i Stasi bliver de kaldt Romeo-agenter” ca. minuttal 14.05.
Som optakt til timen, hvor vi skal snakke om Poesiens dag, skal I tage et billede med jeres telefon af et sted, hvor I føler jer særligt godt hjemme. Overvej også, hvad det vil sige "at føle sig hjemme"?
Lyt til og med hele 3. afsnit af "Operation Romeo". Vi arbejder ikke med 4. afsnit, men i dagens modul skal vi arbejde med del 1-3 som et værk, så sørg for at have lyttet 3. del af podcasten til ende.
Spørgsmål Operation Romeo Del 3.docx
Minlæring
Greb om nyheder s. 4-16_Fra Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet.pdf
Fokuser på at kunne besvare følgende spørgsmål:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Operation Romeo - en anmeldelse
27-02-2024
Opgave i stedet for studietur
11-03-2024
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Krig i nyhedskredsløbet
Indhold
Kernestof:
Minlæring
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=260623
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=260624
HUSK at medbringe "Håndbog til dansk"!!
Eksamenstræning, Selvom jeg er læge....docx
Afsnit
I krig er sandheden det første offer_Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet side 36 g 37.pdf
Læs artiklen fra Videnskab.dk: "Red verden fra misinformation: Brug hovedet, og sid på hænderne", og besvar undervejs disse spørgsmål: 1.Hvad er forskellen på misinformation og desinformation? 2.Hvorfor er truslen fra mis- og desinformation øget? 3.H
Materiale til fremlæggelsen (opgave og tekster fra fredagens modul):
1) Du skal kunne lytte til en podcast på dr.dk, så medbring airpods/høretelefoner og installér appen "DR lyd" på din telefon (hvis du ikke kan lytte fra Spotify el.lign).
Greb om nyheder s. 4-16_Fra Krig og kærlighed i nyhedskredsløbet.pdf
Gør dig fortrolig med dine noter fra forløbet, så du er klar til dagens skriveopgave og opsamling.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Ondskab og omvæltning i Tyskland i 1900-tallet II
Indhold
Kernestof:
Medbring et skriveredskab
Hvis I ikke kom i mål med opgaverne på Min læring (om redegørelse og citatteknik), så er det lektie til dagens modul.
Hvis I ikke kom i mål med opgaverne på Min læring, så er det lektie til dagens modul.
Som forberedelse til dagens modul skal du:
Til dagens modul skal I have lavet alle lektier på Min læring inkl. disse opgaver på Min Læring om, hvordan man laver kildehenvisninger (inkl. til video-/lydmateriale) i en skriftlig opgave: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=272999
Afsnit
Husk bogen "Superskurk" - ellers ingen lektier til dagens modul, men husk at den skriftlige gruppeopgave skal afleveres i aften.
Minlæring
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nytårsforsæt
12-08-2024
Vi hader turister/Redegørelsesopgave
15-08-2024
Viljens triumf
27-08-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Autofiktiv litteratur
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier til modulet, men gå gerne i gang med romanen "Superskurk", som skal være læst til d. 23/9. I skal især holde øje med jeg-fortælleren (mhp. at kunne udarbejde en personkarakteristik), og det miljø, hun færdes i.
Til dagens modul skal du have læst følgende sider i bogen "Litteraturhistorien på langs og på tværs":
Som forberedelse til modulet skal du læse 3 digte: "Det sjette opholdssted", "14 år" og "Kontaktperson" fra Hassans første digtsamling. Skriv stikord til en karakteristik af miljø og personer.
Hassan_tre digte_Det sjette opholdsssted_14 år_Kontaktperson.pdf
Læs uddraget fra Caspar Erics digtsamling "NIKE" og hold øje med, hvad der karakteriserer det lyriske jeg og du i digtet.
Lektien, hvis du var fraværende mandag (eller ikke nåede i mål i modulet), er: At have læst det digt, som var mandagens lektie, og have besvaret de arbejdsspørgsmål, som vi brugte mandagens modul på.
Caspar Eric_NIKE_uddrag.pdf Caspar Eric_Arbejdspapir og anmeldelse_NIKE_2p.docx
Læs opgaveformuleringen til den næste skriftlige opgave, og stil spørgsmål til digtanalysen (fra Min læring), hvis der er noget, vi skal have afklaret.
Læs uddraget og dan dig et overblik over, hvad der if. teksten kan have betydning for, hvilken klasse man tilhører.
Terp stilfigurer (hvis du ikke kom i mål i torsdagens modul), og sørg for at være startet på opgaven om "Forsøg på et brev", så du ved, hvor du får brug for hjælp/sparring.
Genlæs uddraget fra "Jeg anerkender ikke..." og overvej: 1) Hvad har if. teksten betydning for, hvilken klasse man tilhører? 2) Hvor giver det lyriske jeg sig til kende i teksten?
Som forberedelse til dagens modul skal du læse forordet til Edouard Louis' autofiktive roman "Forvandlingens metode" s. 11-15, hvor han reflekterer over sin barndom og ungdom. Besvar i den forbindelse disse spørgsmål:
Som fortalt i modulet: Læs s. 27-30 i uddraget fra "Forvandlingens metode", idet du holder øje med, hvad det er i opvæksten, der driver ham til at tage sin "klasserejse".
Som forberedelse til modulet skal I dels have lavet opgaverne til Helle Malmvigs digt (som vi arbejdede med i tirsdagens modul), og derudover opgaverne på Min Læring, som angår den analyserende artikel, så I er forberedte på at skulle arbejde (videre
I dagens modul får I mulighed for at skrive på den opgave, som vi tog hul på i sidste uge. Som forberedelse skal I have læst de to tekster grundigt, og I skal også gerne være påbegyndt en analyse, så I kan komme i gang med at skrive. Det fremgår af o
Du skal have læst romanen "Superskurk" til dagens modul, og du skal især have holdt øje med jeg-fortælleren (mhp. at kunne udarbejde en personkarakteristik), og det miljø, hun færdes i (mhp. at kunne lave en miljøkarakteristik).
I skal have færdiggjort jeres fremlæggelser om "Superskurk", da modulet er helliget dem. Husk at uploade ppt'en under "Opgaver", når den er færdig.
I skal have læst hele Hassans digtsamling. Undervejs i læsningen kan I med fordel holde øje med følgende fokuspunkter på tværs af digtene: 1) Personerne: Hvad er karakteristisk for det lyriske jeg og andre personer? 2) Miljøet: Hvad karakteriserer de
Læs det vedhæftede interview, idet du lægger mærke til, hvordan Leonora Christina Skov beskriver forholdet til sine forældre, og baggrunden for romanen "Den der lever stille".
Ingen lektier til dagens modul - andet end at du med fordel kan danne dig et overblik over dine noter til autofiktionsforløbet.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Autofiktivt digt: Forsøg på et brev
23-09-2024
Superskurk-fremlæggelser
09-10-2024
Analyserende artikel/Lyrikanalyse
10-10-2024
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Naturfremstillinger i Romantikken
Vi har i forløbet arbejdet med skønlitterære tekster af kanonforfattere i Romantikken. Teksterne har alle taget udgangspunkt i en naturskildring, og vi har således kunnet sammenligne, hvordan naturen er blevet skildret i forskellige strømninger i Romantikken.
Vi har været igennem strømningerne: universalromantik, nationalromantik og romantisme.
Derudover har vi kort perspektiveret til Det moderne gennembrud.
Vi har diskuteret teksterne med udgangspunkt i modsætningsparret natur/kultur.
Undervejs har vi læst:
- Morgen-Vandring af Oehlenschläger
- Jeg gik mig ud en sommerdag at høre af Grundtvig
- Klokken af H.C. Andersen
- Præludium af St. Steensen Blicher
Samt de to malerier:
- ”Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde” (1847) af J.Th. Lundbye
- ”Udslidt” (1889) af H.A. Brendekilde
Samt de to malerier:
- ”Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde” (1847) af J.Th. Lundbye
- ”Udslidt” (1889) af H.A. Brendekilde
Indhold
Kernestof:
Romantikken, fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Rather Homemade Præsenterer: "Romantikken - hvad skete der lige der?": https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
Oehlenschläger, Morgen-Vandring.pdf
Guldhornene, Adam Oehlenschläger. 1803.pdf
Guldhornene spørgsmål.docx
Steen Steensen Blicher, intro, periode og Trækfuglene.docx
Præludium af Steen Steensen Blicher.docx
Grundtvig og nationalromantikken, fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Jeg gik mig ud en sommerdag af Grundtvig.docx
Klokken af H.C.Andersen.pdf
Arbejdsspørgsmål til "Klokken" - læg besvarelser i Elevfeedback
Opsamling på Universalromantikken - Power Point fra modulet
Malerier af natur i Romantikken.docx
OPGAVE: OPSAMLING PÅ STRØMNINGER I ROMANTIKKEN
Strømninger under Romantikken, noter fra klassen.docx
Det moderne gennembrud fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Realisme, test 2.p.docx
Søren Vrist Christensen, youtube-video om Det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=12s
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne gennembrud
Gennem en introduktion til perioden har eleverne arbejdet med få af periodens forfattere og skrivestile.
Vi har arbejdet med Det moderne gennembruds litteratursyn og det brud, der sker i forhold til Romantikken. Eleverne har set !1800-tallet på vrangen", hvor de har fået en introduktion til Pontoppiddan. Dernæst har vi arbejdet med Matin Andersen-Nexø. I begge de tekster, vi har læst, har vi haft fokus på realisme i både indhold og form - dvs. både i de emner, som forfatterne skriver om, og i deres skrivestil. Vi har desuden set på malerier af L.A. Ring og perspektiveret dem til Romantikkens skildring af livet på landet.
TIl slut har vi arbejdet med impressionismen som skrivestil og læst Herman Bang. Eleverne har som afslutning på forløbet skrevet en perspektivering af perioden til andet litteratur, der sætter problemer til debat, som de har læst i løbet af deres tid på HF.
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud fra Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Realisme, test 2.p.docx
Søren Vrist Christensen, youtube-video om Det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=12s
Spørgsmål til 1800-tallet på vrangen, 2.p.docx
1800-tallet på vrangen, afsnittet "Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner", hele afsnittet.
Et grundskud af Henrik Pontoppidan
Arbejdsark til Et Grundskud.docx
1800-tallet på vrangen, afsnittet "Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral, 1880-1890", minuttalt 1.40-7.28 om Henrik Pontoppidan og L.A. Ring
Henrik Pontoppidan, Ane-Mette (uddrag).docx
Sammenligning af malerier, L.A. Ring og Jørgen Sonne.docx
Realisme i skrivestil, opgave.docx
Lønningsdag af Andersen-Nexø.doc
Lønningsdag, arbejdsspørgsmål.docx
Impressionisme og Herman Bang, fra Brug litteraturhistorien.docx
Uddrag af Pernille, Herman Bang.docx
Perspektiveringsspørgsmålet fra eksamensspørgsmålet:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Skriftlighedsforløb, flere dele og med flere fokus
Eleverne gennem tre mindre perioder blevet undervist i følgende med fokus på skriftlighed: den analyserende artikel, som de havde kendskab til samt citatteknik og perspektivering. Den debatterende artikel: en introduktion til genren samt en indføring i de to hoveddele i artiklen - diskussion og debatten. Derudover en metode til at kunne skrive en diskussion. Til slut har de op til deres SSO-skriveperiode arbejdet med akademisk skrivning med fokus på både skrivegenrer (særligt diskussion og metatekst) og formalia (opgavens opbygning, litteraturliste, fodnoter o.lign.).
Forløbet har været spredt, da modulerne har været indlagt efter behov.
Indhold
Kernestof:
Citatteknik i minlæring - følg linket her: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=300869
I skal i resten af modulet arbejde med at komme godt i gang med næste aflevering.
1 HF analyserende artikel.pdf
Læs denne debatterende artikel: https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/60635/sektion/62887
Metode til at begynde på diskussionen i en debatterende artikel
Eksempler på metatekst, 2.p SSO.docx
Kapitel_10_Indledning.docx
Køreplan diskussion.docx
Fraser til diskussion.docx
Kapitel_15_Dokument_konklusion.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Dokumentarforløb med værklæsning
Vi har først arbejdet med en introduktion til dokumentargenren og dokumentaranalyse. Eleverne er blevet præsenteret for forskellige definitioner på, hvad en dokumentarfilm er. Vi har arbejdet med at kendeforskel på de forskellige typer af dokumentarfilm (poetisk, forklarende, observerende og deltagende). Derudover har eleverne fået kendskab til filmiske virkemidler, og de har også arbejdet med autenticitetsmarkører.
Som en del af indføringen i genren og analysen, har eleverne arbejdet med små klip fra forskellige dokumentarer og en enkelt trailer. Klippene har været 2-10 minutter lange, og eleverne har på disse klip afprøvet at arbejde med analysebegreberne.
I anden del af forløbet har vi arbejdet med værklæsning, hvor vi har set og analyseret dokumentarfilmen "Q's barbershop" af Emil Langballe (2019). Eleverne har arbejdet i dybden med filmens indledning, filmens komposition samt selvvalgte klip fra den. Som afslutning har vi arbejdet dels med manipulation/uredelighed i dokumentarfilm, og derudover undersøgt Vollsmose som ghetto ud fra ghettoplanen og statistikker om bydelen.
Indhold
Kernestof:
Definitioner af dokumentarfilmsgenren.docx
Autentitetsmarkører i dokumentarfilm.docx
De særligt farlige (DR), afsnit 1 "Indespærret" (00.00-3.30)
Introduktion til dokumentarfilm.pptx
De forskellige dokumentarfilmstyper: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=306737
Billedanalyse (filmiske virkemidler): https://app.minlaering.dk/lektier?vis=307826
Filmiske virkemidler: https://app.minlaering.dk/bog/45/kapitel/61666/sektion/62540
Dokumentartyper, skema.docx
Eksempler på dokumentarfilmstyper
Analyseopgave til traileren til "Testamentet": https://www.youtube.com/watch?v=ICsN_2DduG8
Gruppearbejde om virkemidler i dokumentarklip
Efterskolen, afsnit 1: 00.00-4.05 (find på CFU, hvor jeg har lånt den til jer)
Simona overlever, afsnit 1: 00.00-4.21: https://www.dr.dk/drtv/se/simona-overlever_252248
Eks. på næranalyse, Qs barbershop.docx
Gruppearbejde om indledningen i Q's barbershop
"Q's barbershop", Emil Langballe (2019). Link: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/qs-barbershop (log ind med Uni-login)
Qs barbershop, scener i kronologisk rækkefølge.docx
Dokumentaren i undervisningen manipulation side 77-82.pdf
Hvad skal der til, for at et boligområde kategoriseres som ghetto i Danmark? https://www.regeringen.dk/nyheder/2017/ghetto-listen-2017-to-nye-omraader-tilfoejet-fem-fjernet/ghettolisten-definition-af-en-ghetto/
Skriveopgaver om Q's barbershop
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Tilladte hjælpemidler til terminsprøve og eksamen
De tilladte hjælpemidler er:
- minlæring.dk
-
ordnet.dk
-
ordbogen.com
-
indidansk.dk
ALLE andre hjemmesider og apps er ikke tilladte - heller ikke en downloadet version af Studienet.
Alle bøger, noter (der ligger på computeren eller er printet, men altså ikke er fra Studienet) osv. er tilladte.
Husk at hente alt ned fra TEAMS og Lectio, da TEAMS og Lectio IKKE er tilladt til terminsprøver og eksamen.
Indhold
Omfang
Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forfatterbesøg: Malte Tellerup
Vi havde besøg af forfatteren Malte Tellerup, og i den forbindelse læste eleverne et uddrag af hans roman "Mestrene".
Indhold
Kernestof:
MESTRENE Uddrag.pdf (vi har læst kapitlerne "Gymnasiet" og "Ritualerne")
Viktor Fischer "Indersiden": "Homofobiske skodhoveder" - hør de først 14 minutter:
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Steder i litteraturen
Forløbet fokuserer op steder i litteraturen, og i alle teksterne, vi har læst, har eleverne et gennemgående fokus på de tre begreber: lokation - indretning - oplevelse. Forløbet sætter miljøanalysen i fokus, men også oplevelsen hos personerne er vigtig for vores læsninger.
Eleverne er derudover introduceret til begrebsparret sted/ikke-sted.
Derudover er eleverne blevet introduceret til modernismen, og vi har både talt om modernisme i indhold og i form.
Forløbet har dels til formål at læse kanonforfattere - dels at vi arbejder med repetition af læsning af litterære tekster.
I forløbet har vi læst:
- "Nat i Berlin 1921" af Tom Kristensen
- "Livet i badeværelset" af Klaus Rifbjerg
- "Agerhønen" af Martin A. Hansen
- Uddrag af "Niels Klim" - om Cocklecu af Ludvig Holberg
- Uddrag af "Min afrikanske farm" af Karen Blixen
- "Fusijama" af Johannes V. Jensen
- "Agerhønen" af Martin A. Hansen
Indhold
Kernestof:
Podcast om sted.mp3
Storbyen som sted.docx
Nat i Berlin - spørgsmål.docx
Nat i Berlin 1921.docx
Modernisme og realisme, fra Litteraturhistorien på lang og på tværs.pdf
Spørgsmål til teksten om modernisme og realisme
Spørgsmål til Livet i badeværelset
Livet i badeværelset af Klaus Rifbjerg, 1960.docx
Holberg og Niels Klim. Intro, uddrag og spørgsmål.docx
Holberg og kvinderne.pptx
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der": https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Karen Blixen - uddrag af Den afrikanske farm (om stedet og menneskene)
johannes v jensen fusijama.docx
Agerhønen, Martin A. Hansen.pdf
Arbejdsspørgsmål til "Agerhønen"
Vi skal i dag lige tale om, hvilke hjælpemidler, I gerne vil have tilgængelige til skriftlig eksamen.
Til brug i timen: Biografi af en snegl, Peter Seeberg.pdf
Opgaver til ’Biografi af en snegl’ (2000) af Peter Seeberg
Ebbe Skammelsøn (kort version), folkevise.pdf
Velfærdsdødedansen af Ursula Andkjær Olsen, 2018.pdf
Gruppearbejde om de to tekster:
Jeg mig og de andre, folkeviser.pptx
Fælles opsamling med de to grupper:
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Undervisningsbeskrivelse, 2.p 2023-2025
Indhold
Kernestof:
Henrik Pontoppidan, Ane-Mette (uddrag).docx
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860929", "T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860929", "H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275860929" }