Holdet 2023 Fy/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e) Mikko Tim Østergård, Nick Mossaddeghi Nik
Hold 2023 Fy/a (1a Fy, 1a Fy øv, 2a Fy, 2a Fy øv)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi og effekt
Titel 2 Termisk energi 1
Titel 3 Bølger - lyd og lys 1
Titel 4 Bølger - lyd og lys 2
Titel 5 Atomer
Titel 6 Kosmologi
Titel 7 Væsker og gasser
Titel 8 Mekanisk energi
Titel 9 Termisk energi 2
Titel 10 Elektricitet
Titel 11 Bølger - lyd og lys 3
Titel 12 Atomkerner, radioaktivitet, absorption af stråling
Titel 13 Bevægelse og kræfter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi og effekt

Energiformer og energiomsætninger. Danmarks energiforbrug. Apparaters energiforbrug og effekt. Kræfters arbejde. Mekanisk energi.

Faglige mål:
– gennem eksempler og i samspil med andre fag kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af teknologi- og samfundsudvikling.
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge

Omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Termisk energi 1

(Emnet omfatter også del 2, der kan findes længere nede i undervisningsbeskrivelsen.)

Varmeledning og varmestråling. Varmelærens første hovedsætning. Opvarmning, varmekapacitet og specifik varmekapacitet (varmefylde). Specifik fordampnings- og smeltevarme. Nyttevirkning.

Faglige mål:
– kende og kunne anvende enkle modeller, som kvalitativt eller kvantitativt kan forklare forskellige fysiske fænomener
– kunne beskrive og udføre enkle kvalitative og kvantitative fysiske eksperimenter, herunder opstille og falsificere enkle hypoteser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge

Omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bølger - lyd og lys 1

(Emnet omfatter også del 2 og 3, der kan findes længere nede i undervisningsbeskrivelsen.)

Grundlæggende bølgebegreber: Amplitude, periode, frekvens, bølgelængde og udbredelseshastighed. Lydbølger og lysbølger. Interferens. Optisk gitter. Refleksion og brydning af lys. Stående bølger på en streng.

Forløbet inkluderer et tværfagligt samarbejde med matematik, hvor vi har besøgt Oticons forskningscenter på Eriksholm og lavet målinger af signal/støj-forhold i løbet af en undervisningsdag.

Omfang: 21 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Bølger - lyd og lys 2

Se Bølger - lyd og lys 1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Atomer

Atomets opbygning. Fotoner. Bohrs model af hydrogenatomet. Emissions- og absorptionsspektre. Kvantefysikkens verdensbillede.

Faglige mål:
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser

Omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysikrapport: Bølgelængder 03-04-2024
Rapport: Linjespektre 17-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kosmologi

Rødforskydning. Hubbles lov. Det kosmologiske princip. Afstandsbestemmelse ved parallaksemetoden og ud fra absolut og tilsyneladende lysstyrke. Den kosmiske baggrundsstråling. Big Bang-teorien.

Faglige mål:
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videotest 24-04-2024
Videoaflevering 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Væsker og gasser

Kræfter. Tryk i væsker og gasser. Temperatur. Opdrift. Idealgasligningen.

Faglige mål:
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
– gennem eksempler og i samspil med andre fag kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.

Omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Mekanisk energi

Kræfters arbejde. Kinetisk, potentiel og mekanisk energi. Situationer med og uden bevarelse af mekanisk energi.

Faglige mål:
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– kunne præsentere eksperimentelle data hensigtsmæssigt og behandle dem med henblik på at afdække enkle matematiske sammenhænge

Omfang: 14 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Termisk energi 2

Se Termisk energi 1 ovenfor for en nærmere beskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Elektricitet

Elektrisk ladning, strømstyrke, spændingsfald og resistans. Serie- og parallelkobling af resistorer. Erstatningsresistans. Karakteristik af elektriske komponenter. Elektrisk energi og effekt (Joules lov). Serie- og parallelkobling af resistorer.

Desuden er gennemført et flerfagligt og innovativt projekt med Arduino i fysik og engelsk med henblik på at løse problemer vha sensorer og aktuatorer.

Faglige mål:
– ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
- kende og kunne opstille og anvende modeller til en kvalitativ eller kvantitativ forklaring af fysiske fænomener og sammenhænge
– gennem eksempler og i samspil med andre fag kunne perspektivere fysikkens bidrag til forståelse af teknologi- og samfundsudvikling
– kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes
– kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Omfang: 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Bølger - lyd og lys 3

Se Bølger - lyd og lys 1 ovenfor for en nærmere beskrivelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Atomkerner, radioaktivitet, absorption af stråling

atomkernes opbygning, årsagen til radioaktivitet, kulstof 14-datering, henfaldsloven, henfaldstyper, henfaldsloven, massenergi og kernemasser, fission og fusion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Bevægelse og kræfter

Lineær bevægelse med konstant hastighed og med konstant acceleration (sted- og hastighedsfunktioner). Newtons love. Lodret og skråt kast.

Faglige mål:
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– ud fra grundlæggende begreber og modeller kunne foretage beregninger af fysiske størrelser
– kunne behandle eksperimentelle data med henblik på at diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysikrapport: Atwoods maskine 05-03-2025
Opgavesæt 6 - Mekanik 19-03-2025
Prøve i mekanik 24-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer