Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 TYF/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Tysk A
Lærer(e)
Aja Møller Jensen, Jesper Åge Børresen
Hold
2022 TYF/m (
3g TYF
,
3g TYF skr
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktionsforløb
Titel 2
Berlin - Die Goldenen Zwanziger
Titel 3
Berlin - arm aber sexy
Titel 4
Stürmer und Dränger
Titel 5
Eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktionsforløb
Vi repeterer grammatik. Holdets materiale til grammatikken er:
- Alles i allem 1
- Alles in allem 2
- Gyldendals tyske grammatik
- skolens grammatikark
- minlæring.dk
-
ordbogen.com
Vi arbejder med ordforråd til Berlin-emnerne bl.a. via artiklerne:
- Berlin und Corona: Das Ende der Party? (www.dw.com, 2020)
- Berliner Technokultur wird immaterielles Kulturerbe (www.deutschlandfunkkultur.de, 2024)
GRAMMATIK FOR HELE SKOLEÅRET:
Tidsangivelser
Adjektivernes bøjning
Participialadjektiver, substantiverede adjektiver.
Adjektiver
Udvidet genitiv
Præpositioner med genitiv
Relativpronominer
Udvidet infinitiv
Løst sammensatte verber
Possesive pron.
Darauf, darüber
Als eller wie
Futurum
Passiv
Indhold
Kernestof:
TEKST: Unterleuten (Juli Zeh, 2016)
Adjektiver
Ingen lektier til i dag :)
Medbring den grønne grammatikbog (Alles in allem)
Sidste påmindelse: Vær læringsparat!
Tidsangivelser på tysk
Boganbefalinger til tysk:
Sætningsanalyse og konjunktiv II (20 min.)
Fragen an Leonora (10 min.)
Leonora - Besuch einer Studentin aus Münster
TEXT: Berlin und Corona - Das Ende der Party (2020)
Elevfremlæggelser
TEXT: "Berliner Technokultur wird ..."
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Berlin - Die Goldenen Zwanziger
Kernetekster:
- Die Straße (Karl Grune, 1923) - Zitate aus dem Stummfilm: Anfang: 00:00-9:00 + Ballhaus: 27:00-32:00
https://www.youtube.com/watch?v=f-s_aQKkt24
- Besuch vom Lande (Erich Kästner, 1929, Gedicht)
- Fabian (Erich Kästner, 1931, Auszug aus dem Roman)
- Babylon Berlin (2017, Serie – Folge 1 und 2 in der ersten Staffel)
Supplerende tekster:
- Ausgewählte Bilder aus dem Buch „Tanz auf dem Vulkan - Das Berlin der Zwanziger Jahre im Spiegel der Künste“ (PowerPoint)
- Berlin in den zwanziger Jahren – dokumentarische Aufnahmen:
https://www.youtube.com/watch?v=Pby11RCig0A
- Resüme vom Film Die Straße: https://www.filmportal.de/film/die-strasse_47eeffd1845d4301b072891694e3f39d
- Straßenfilme – eine Definition:
https://de.wikipedia.org/wiki/Stra
ßenfilm
- Käthe Kollwitz-Ausstellung bei „Statens museum for kunst“
Indhold
Kernestof:
Berlin in den Zwanziger Jahren (dokumentarisches Video)
Definition: Der Straßenfilm
Tekster til forløbet (fra Teams - som censor ikke har adgang til). Teksterne kan derfor også godt være uploadet på de enkelte moduler
Fabian TEXT.pdf
Elevfremlæggelser (30 min.)
Emner fordelt på elever
Die Strasse: Figuren (5 min.)
Einleitung: Expressionismus (25 min.)
Elevfremlæggelser: Datoer
Der expressionistische Mensch
Grammatik: Substantiverede adjektiver og participialadjektiver
GEDICHT: Besuch vom Lande (Kästner, 1928)
Grammatische Repetition
Sætningsanalyse
Videoaflevering: Die Goldenen Zwanziger Jahre (5 min.)
Grammatische Repetition (25 min.)
Feedback på afleveringer (25 min.)
OBS! Elevfremlæggelser (5 min.)
TEXT: Fabian (Erich Kästner, 1931)
Adjektiver og genitiv (30 min.)
TEXT: Fabian (30 min.)
TEXT: Fabian
Refleksion over egen læring i tysk:
Fabian
Grammatisk repetition inden test
SRP og kommende aflevering (5-10 min)
Aflevering
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Berlin - arm aber sexy
Kernetekster:
- Hier steppt der Stier (2012, Artikel)
- Victoria (2015, Film)
- Is mir egal (2015, Lied)
- Berlin und Corona – das Ende der Party (2020, Artikel)
- Berliner Technokultur wird immaterielles Kulturerbe (2024, Artikel)
Supplerende materiale
- Interview mit Laia Costa (2015)
- Deutschland und die Flüchtlinge: Wie 2015 das Land veränderte (2019, Artikel)
Indhold
Kernestof:
Læs teksten til næste aflevering
Dass eller zu? (10-15 min.)
Feedback til videoaflevering (10 min.)
Forberedelse (30 min)
Fællessang
Løst sammensatte verber
Præposition + relativpronomen (20-30 min)
Udvidet infinitiv (20-30 min.)
Possessive pronominer
Quizlet: Tyske småord I
Feedback: Skr. aflevering
Quizlet: Småord II
TEXT: Deutschland und die Flüchtlinge (2019)
TEXT: Hier steppt der Stier (2012)
Grammatik: da(r) + præposition
"som" - als, wie eller der/die/das?
Grammatik: Futurum (15-20 min.)
HAUSAUFGABEN
PROGRAMME
Grammatik: Passiv (20-30 min.)
Passiv i futurum (ikke lektie)
Uregelmæssige verber
Victoria
Grammatik: Uregelmæssige verber
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Stürmer und Dränger
Indhold
Kernestof:
Wer, wie, was, warum?
I har fulgt med i det tyske valg og hvordan det er gået "jeres" partier - auf deutsch..
Jeg har tilladt mig (i samråd med Aja) at vælge det næste emne: Stürmer und Dränger. Jeg har ligeledes tilladt mig at give jer en lektie for uden for tidsfristen, men den er på dansk og jeg håber I kan nå det:
Redemittel 3: Ein Bild/Foto beschreiben Der Titel des Bildes/Fotos ist ... Das Bild wurde im Jahre ... von ... gemalt.Das Foto wurde im Jahre ... von ... genommen. Auf dem Bild/Foto sieht man ...Auf dem Bild/Foto ist/liegt/steht/sitzt/befindet sich .
Heidenröslein mit Aufgaben (aus dem Buch).docx
rep af 3 adj bøjn og Subst adj.pdf
Kuchen und Kasus: Adjektiver
ohann Wolfgang von Goethe NEUE LIEBE.docx
Kort besked: læs og lav:-) Neue Liebe (Aufgaben 2).docx
HAR I LAVET DEN HER?:
I lovede:-)
Vi/I ser (her eller der) resten af "Fack ju göthe" fra min 00:30, Ligger på filmstriben (adgang via dit lokale bibliotek) og er også reserveret til jer på cfu med unilockin eller med nemid (til søndag)
Gennemgang af lektien fra i fredags om Fuck jü Göthe - og sørg nu lige for at få set den film ikk
Ingen lektie, men husk jeres bog "Stürmer und Dränger" - opgaver til timen: Werther 1.docx
Ein Interview führen Einstieg Werther.docx
Læs næste uddrag og løs opgaverne Auszug 2 16. Junius.docx Øv især genfortællingsdelen (sidste opgave)
Lav resten af siderne om adjektiverne og også siderne om dativ i de udleverede ark eller her Samlede grammatikøvelser A-NIVEAU (ÅB).pdf
Auszug 3.docx
Læs og lav:-) Auszug 4.docx (står også i jeres bog)
Jeg tager brød med, I tager noget andet med:-)
Sie sind geladen – es schlägt zwölfe! So sei es denn! – Lotte! Lotte, lebe wohl! Lebe wohl!“Ein Nachbar sah den Blick vom Pulver und hörte den Schuss fallen; da aber alles stille blieb, achtete er nicht weiter drauf.Morgens um sechse tritt der Bedien
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Eksamen
MinLærning
Ordbogen
Grammatikker (Alles in Allem 1-2 og Gyldendals tyske grammatik)
Grammatikark
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861359", "T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861359", "H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861359" }