Titel
1
|
Forløb#1 Kommunikationsdesign
Designbrief: Etikette til flaske (forløb der er startet op i grundforløbet).
I 1937 fik Humlebæk sin egen biograf, der stadig i dag har til huse i en funkisbygning tegnet af arkitekten Holger Sørensen. Humle Bio viser et bredt udvalg af film, der appellerer til lokale i alle aldre. Men biografens ledelse drømmer om at få flere til at bruge caféen og udendørsområdet før og efter en film. For selvom bygningen fremstår ikonisk og genkendelig i byen, er det primært et sted, man kommer for at se film. Især interiøret er forældet i forhold til en ung målgruppe og udearealet er måske lidt uinspirerende. Der er et ønske om at skabe en visuel identitet, der er mere i tråd med tiden og samtidig passer til biografens arkitektur.
Humlebio ønsker derfor i første omgang at lancere et udvalg af alkoholfri drikkevarer i flasker med egne etiketter. Der er tale om to typer af saft, der skal produceres hos en lokal frugtavler.
Du er blevet hyret til at designe etiketten til en flaske. Etiketten skal være genkendelig for Humle Bio. Opgaven kan eventuelt udvides til også at være en brik, flasken kan sættes på. I etiketten skal indgå en et bomærke og navnet Humle Bio skal fremgå tydeligt.
Kunden (Humle Bio) ønsker desuden, at funkis-arkitekturen skal indgå i etiketten, og at der indgår mindst én primærfarve for at skabe blikfang.
Produktkrav:
En etikette, der passer i størrelsen til en flaske (evt. Også en lille etikette øverst, som det ses på nogle flasker). Der kan suppleres op med en brik til at stille flasken på. Kan udarbejdes i hånden eller digitalt, men skal i så fald printes ud.
Min. 6 skitser, der viser forskellige overvejelser og undersøgelser
Øvelse A: finde eksempler på kommunikationsdesign på skolen og indsætte det i PP
Øvelse B: Typografi-portræt
Øvelse C: Komposition
a). Tag et stykke A4 papir og fold det vertikalt. Glat derefter papiret ud og fold det horisontalt, således at der opstår 4 felter.
Lav 4 forskellige kompositioner ved hjælp af kvadrater. Der skal laves 1 statisk komposition, 1 dynamisk komposition , 1 komposition, der er i balance. Den sidste bestemmer du selv, men det kunne være en symmetrisk komposition.
b). Tag et stykke A4 papir og fold det vertikalt. Glat derefter papiret ud og fold det horisontalt, således at der opstår 4 felter. Lav 4 forskellige kompositioner ved hjælp af geometriske former. Der skal laves en åben komposition, en lukket komposition, en komposition der er flad og en komposition med dybde.
Farve og komposition
c). Tag et stykke A4 papir og fold det vertikalt. Glat papiret ud og fold det 2 gange horisontalt, således at der opstår 6 identiske felter. Lav 6 forskellige kompositioner. Husk at der kun må bruges geometriske former. Kompositionerne skal laves, at der opstår overlapninger mellem to eller flere figurer
Kompositionerne farvelægges med udgangspunkt i farveteorien.
Bland selv farverne og farvelæg kompositionerne, så overlapningerne synliggøres. Dette kan gøres ved, at farverne blandes eller farven intensiveres (mere eller mindre vand i farven). Arbejd med farvekontraster og farveharmonier.
Øvelse d: skitsetegninger af Humle bio + fotodokumentation
Øvelse 1: gå en tur i forskellige supermarkeder og specialforretninger. Kig på etiketter på flasker (og dåser). Hvilke synes du er flotte? Hvorfor er de flotte, hvorfor fanger de din opmærksomhed? Tag billeder af min. 10 etiketter og noter: Hvordan er skrifttypen? Hvordan er bomærke og navnetræk? Hvilke farver er der brugt? Er der arbejdet med en symbolik?
Sæt et par af dine fotos ind i en PowerPoint og sæt stikord på. Lav en mini-analyse af én af etiketterne.
Øvelse 2: Brainstorm og inspirationsplanche
Gå på nettet – find flere eksempler på, hvordan etiketter kan se ud. Det kan også være anden form for kommunikationsdesign fx reklamer, filmplakater, der er inspirerende. Sæt det op visuelt og indbydende – det er altid vigtigt at gøre noget ud af inspirationsplanchens udtryk.
Øvelse 3: Persona
Udtænk en person, du gerne vil appellere til med dit etikette-design. Beskriv personen med så mange stikord som muligt (alder, interesser, beskæftigelse, civilstatus, tøjstil, favoritmad osv.)
Øvelse 4: Målgruppeplanche
Når du har lavet en persona, skal du finde billeder af produkter, som personen typisk omgiver sig med og billeder fra målgruppens miljø. Planchen er en hjælp til at finde frem til, hvordan målgruppen rammes. Det er vigtigt at gøre noget ud af planchens opsætning, da det er en del af udtrykket.
Øvelse 5: Moodboard /
Inden du påbegynder skitsefasen laves det sidste imageboard. Tag udgangspunkt i designbriefet, din brainstorm og målgruppeplanchen. Hvordan rammes målgruppen gennem en etikette? Der kan indsættes ord og korte sætninger på et moodboard. Moodboardet skal gerne være inspirerende og spændende at se på, så gør noget ud af layoutet. Hent gerne inspiration i eleveksemplet nedenfor.
Øvelse 6: Inspirationsboard: Der skal indgå eksempler fra Bauhaus og Saul Bass.
Øvelse 7: Skitsering
Idégenerering med udgangspunkt i den forudgående designproces. Designbriefet, de eksempler vi har set i fællesskab, din brainstorm og dine imageboards har uden tvivl givet dig mange gode ideer, således at du nu er klar til at idéudvikle. Dine forskellige ideer skal du nu visualisere ved hjælp af skitser. Skitserne laves i hånden eller på computeren. Arbejd spontant og kreativt. Husk også at processen er lige så vigtig som resultatet, så lav mindst 6 skitser, der illustrerer forskellige ideer.
Herunder valg/fravalg og idévurdering
Vurder de forskellige ideer og skitser, og vær kritisk og analytisk. Foretag et begrundet valg af den eller de bedste løsninger. Valget kan godt være en kombination af to eller flere ideer.
|