Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Hans Erik Ehlers-Kock
|
Hold
|
2024 Id/1 (3g Id1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Badminton (C)
Badminton– faglige mål
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i badminton – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i badmintonforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Teknik
Korrekt greb
Hold løst
Tommelfinger mellem pege- og langefinger
Clear - forhånd
Skulder peger mod skudretning
Ram bolden så højt som muligt over hovedet (albue føres op/fremad) Underarmen roterer udad
Benarbejde fra spilcentrum mod baglinje (chasse)
Eventuelt benskifte i slaget
Drop - forhånd
Skulder peger mod skudretning
Ram bolden så højt som muligt over hovedet (albue føres op/fremad) Benarbejde fra spilcentrum mod baglinje (chasse)
Eventuelt benskifte i slaget
Netdrop - forhånd
Benarbejde fra spilcentrum til net og retur (chassé) - højrehåndede højre fod forrest Ram bolden så højt som muligt
Hold ketscheren løst
Ketscheren roteret med uret (forhånd)
Hold hånden højere end ketcherhovedet
Før ketscherhovedet udad mod sidelinjen
Netdrop - baghånd
Benarbejde fra spilcentrum til net og retur (chassé) - højrehåndede har højre fod forrest Ram bolden så højt som muligt
Hold ketscheren løst
Ketscheren roteret mod uret (baghånd)
Hold hånden højere end ketcherhovedet
Før ketscherhovedet udad mod sidelinjen
Forhånds-/underhåndsslag
Rotation i kroppen
Over- og underarm maksimalt udadroteret før træfpunkt i ”bunden” af slaget Efter udadrotationen indadroteres over- og underarm
Slaget stoppes foran krop med håndryggen opad
Benarbejde fra spilcentrum til net i baghåndssiden
Lille hop med retningsbestemt forspændingsbevægelse
Højrehåndede har højre fod forrest
Stort stemskridt med tæerne pegende i bevægelsesretningen
På vej tilbage mod spilcentrum bruges den ophobede energi fra stemskridtet
Benarbejde fra spilcentrum til net i forhåndssiden
Lille hop med retningsbestemt forspændingsbevægelse
Chassé
Højrehåndede har højre fod forrest
Stort stemskridt med tæerne pegende i bevægelsesretningen
På vej tilbage mod spilcentrum (chassé) bruges den ophobede energi fra stemskridtet
Taktik
Taktisk vil du blive vurderet på din placeringsevne (søg tilbage mod spilcentrum efter hvert slag), og din evne til at spille på din modstanders svagheder.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fodbold (A)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i fodbold – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i fodboldforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Spark
- Lodret og halvt liggende vristspark, inderside- , yderside- og hælspark
- Dødbolde, halvflugtning, flugtninger
Tæmninger
- Tæmning af flade bolde – fodsål og inderside tæmning
- Tæmning af høje bolde – inderside-, opsprings-, lår-, fodsåls-, bryst- og hovedtæmning
Headning – fra stående stilling og i luften
Driblinger og finter
- Husmandsfinten, kropsfinter med temposkift, sparkefinten
- Fodsålsfinten med retningsskift, stop/løbe-finten, stop/dreje-finten, drejefinten
Tacklinger
- Direkte (forfra/ bagfra og fra siden), glidende (nærmeste og fjerneste fod), skub.
Forsvarsteknik
- Individuelt – opdækning, målmandens forsvarsarbejde
- Holdsamarbejde – mandsopdækning og zone, dybde, dødbold og pressede situationer
Angrebsteknik
- Alle er forsvarere / alle er angribere
- 1:1 situationer
- 2:1 situationer
- System- præsentation fokus på 7 mands fodbold
- System- præsentation fokus på 11 mands fodbold
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basketball (A)
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i basket – så eleverne vil kunne indgå i det færdige spil.
Følgende elementer er gennemgået i basketforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
• Udgangsposition (forsvar / angreb)
• Regel gennemgang
Ingen brug af hænder/arme til at stoppe modstanderen!!
Skridt
Generelt
Point
• En-håndsaflevering / To-håndsaflevering
• Driblinger og boldhåndtering
• Skud
Stående skud
Straffekast
Lay-up med ét bens afsæt
• Jumpstop
• Pivotering
• Screening
• Rebound
• Fastbreak
• V-cut
• Finter – finte en boldbevægelse (aflevering, dribling el. skud)
• Forsvarsformation(er)
• Angrebsformation(er)
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jive (B) STX, Opvarmning (B) HF
Jive - repetition fra Idræt C
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå musikalsk og bevægelsesmæssig forståelse for dansen Jive – så eleverne vil kunne udarbejde og sammensætte egen koreografi.
Følgende elementer er gennemgået i jiveforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
• Musikalsk forståelse - altså om I er i stand til at danse i takt til musikken.
• Bevægelseskvalitet (æstetik og stil, ligner det Jive?)
• Forskellige variationer - efter gundtrin:
- Dame under arm
- Harmonika
- Vindmølle
- Sliding door (2 versioner)
- Kicks
- Dame bagom ryg
- Kick og kast
• Jeres egen udarbejdede koreografi.
Krav til koreografi i Jive
I skal i grupper á 3-4 par udarbejde en koreografi, som skal vises for resten af klassen.
En koreografi er, kort fortalt, en sammensætning af bevægelser. I forbindelse med dette forløb vil det sige en sammensætning af de elementer (grundtrin og variationer), som I har lært i undervisningen, samt selvlærte/selvudviklede variationer.
Opgaven er at udarbejde en jive-koreografi som er flot at se på. Det vi i praksis sige, at den passer til jeres danseniveau – det er flottere at se simple variationer udført flot end at se mange og svære variationer, som ikke udføres korrekt.
Jeres jive koreografi skal opfylde følgende:
• I skal følge musikken
• Grundtrinnet skal indgå
• Minimum 3 af de gennemgåede variationer (udover grundtrinnet) skal indgå i koreografien, og de må gerne indgå flere gange.
• Minimum 1 ny variation, som ikke har været gennemgået i undervisningen, skal indgå.
• Koreografien skal være gennemarbejdet og det skal være tydeligt, at I har arbejdet med bevægelseskvalitet.
• Koreografien skal vare ca. 1 minut (I må gerne lave gentagelser)
• Partnerskifte undervejs
• En tydelig start, og en tydelig afslutning.
Rytmisk Opvarmning - repetition fra Idræt C
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et opvarmningsprogram. At eleverne skal vide hvad der sker med kroppen under opvarmning. Derudover skal eleverne beherske centrale færdigheder inden for musik og bevægelse og opnå kropsbevidsthed og kropsbeherskelse
Opgaven:
I skal i grupper lave et rytmisk opvarmningsprogram på 18-20 min. baseret på Idræt C-bogens kapitel om opvarmning. Øv det hele igennem sammen i gruppen. Sørg for at I har jeres musik på en og kun en playliste. Ved timens start skal I aflevere et printet eksemplar af jeres plan for jeres opvarmning baseret på den vedhæftede skabelon. Alle i gruppen skal undervise på skift, mens resten af gruppen er med til øvelserne.
Følgende elementer er gennemgået i forløbet ”Rytmisk opvarmning”. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ski tur (C)
Ski turen er et praktisk tema forløb i alpint skiløb / snowboard. Som tilbydes alle Idræt B elever på EG.
- 4 dages træningslejr på ski i Hemsedal.
- Undervisning 3 timer pr. dag på små hold. (6-9 personer)
- Niveaudelte hold – fra absolut begynder til ekspert (og snowboard).
- Højt uddannede instruktører.
- Selvtræning/friløb eftermiddag og aften.
- Hyggelig indkvartering i mindre hytter.
- Hjemmelavet (og medbragt) mad – spisning i hytter med instruktører.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Boksning (C)
Boksning - repetion fra Idræt C ..
Overordnet mål med forløbet:
At eleverne skal opnå forståelse for tekniske, taktiske og fysiske elementer i boksning.
Følgende elementer er gennemgået i bokseforløbet. Kendskabet til og udførslen af disse elementer udgør de faglige mål:
Teknik og Taktik:
• Benstilling
• Hurtige hænder
• Jab
• Kryds
• Hook – højre og venstre
• Uppercut
• Kombinationer
• Samarbejde ved padworks
• Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste
• Fokus på at beskytte hagen
• Diverse koordinationsmæssige øvelser – herunder forskellige sjippeøvleser
• Paradetræning og kontraslag
Fysisk
• Hurtige hænder – skyggeboksning, sækketræning, padworks
• Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, sækketræning, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
• Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser – evt. med inddragelse af vægte
• Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
• Forskellig former for cirkeltræning
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af, i hvilken grad eleven opfylder disse mål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
HipHop (B)
Teknisk:
- Du skal kunne udføre en tydelig hiphop-præget bevægelseskvalitet
- Fokuspunkter: Bounce; nedadgående energi, bøjning i knæ, ”tung” bevægelseskvalitet, løse arme, afslappede skuldre. Jacking; vip i overkrop, i takt til musik
- Du skal kunne bevæge dig i takt til musikken
- Fokuspunkter: Følg musikkens beat, både hurtigt og langsomt. Bruge musikken som ques til bevægelse. Markering af takter f.eks. 1 og 5, eller 2-4-6-8. Skifte bevægelse i takt til musikken, f.eks. 8 gangtrin/bounce og 8 grundtrin
- Kunne skelne mellem helkropsbevægelser og isolerede bevægelser
- Bevæge dig i forskellige retninger og niveauer i rummet
- Frem, tilbage, til siden, diagonalt
- Højt, mellem, lavt
Koreografisk arbejde:
- Du skal sammen med din gruppe sammensætte og fremvise en koreografi.
Fysisk:
- Du skal kunne bevæge dig rytmisk og i god balance.
- Tydelig spændstighed og eksplosivitet i udførslen af grundtrin og powermoves
Hiphop drejebog til eksamen - eksempel på opbygning.
”Walk and pose”
Basic moves/ isolationer
Isolerede freezes
Miniserie – delelementer
Hiphopkoreografi – afsluttende Hiphop koreografi
Da 3 mandsgruppe har ca. 27 minutter og 4 mandsgruppe ca. 30 minutter er det vigtigt at dele eksamen / drejebog op i sekvenser – gerne sekvenser som til sidst sættes sammen i den afsluttende Hiphopkoreografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861444",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861444",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861444"
}