Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Iben Siri Hjort Knudsen
|
Hold
|
2024 mu/1g1 (1g mu1, 1g mu1 kunstdage)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
En introduktion til Kunstmusik
Eleverne får indblik i Kunstmusik. De bliver introduceret til hvilke genrer begrebet kunstmusik dækker over, samt det vigtigste fællestræk ved kunstmusikken,. Derudover får de indblik hvordan et partitur er opbygget, dirigentens rolle, samt hvordan det forventes at publikum opfører sig til klassiske koncerter. Vi lytter til forskellige klassiske værker for at vække elevernes nysgerrighed, og vise hvor alsidig musik begrebet kunstmusik dækker over. Eleverne diskuterer hvordan de forskellige værker påvirker dem, og hvad der er "god" kunstmusik..
Højdepunktet i forløbet er en ekskursion til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor vi overværer generalprøven på Melodrama #1. Det er en ny form for koncertforestilling, som kombinerer original klassisk musik med helt nyskrevne satser og en moderne scenografi. Det klassiske værk er Dvoráks Symfoni nr. 9 fra Den Nye Verden, som vil blive opført af Copenhagen Phil. Eleverne har på forhånd læst en introduktion til Dvorák og hans Symfoni nr. 9 fra Den Nye Verden, samt lyttet til det oprindelige værk. Derudover har de læst forordet om Melodrama #1 som lektie.
Efterfølgende evaluerer eleverne koncertoplevelsen, og vi diskuterer blandt andet hvordan opsætningen adskiller sig fra traditionelle klassiske koncerter, og hvad meningen var med stykket.
Værker vi lytter til i forløbet:
- Edward Griegs Morgenstemning (1875)
- John Cage's værk 4'33 (1952)
- Pelle Gudmundsen-Homgrens Plateaux pour deux (2002)
- Bachs Air fra Suite i D-dur (ca. 1730)
- 1. sats af Weberns Concerto for Nine Instruments (Op. 24, 1934)
Anvendt litteratur:
- Kompendiet "Kunstmusik" s. 1-4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Elementær musikteori
Eleverne får kendskab til elementær musikteori som toner, nodesystemet (G-nøglen, F-nøglen, fortegn, intervaller, omvending af intervaller, intervallernes størrelse, intervaller med fortegn), durskalaen, kvintcirklen, treklange, akkorder (treklange, omvending af treklange). De bliver introduceret til hjemmesiden Musikipedia, og laver en bruger, så de blandt andet kan træne intervaller og akkorder på Musikipedia,
Sideløbende med teorien går vi i gang med et nyt sammenspilsnummer, og der indstuderes flerstemmige julesange, som skal opføres på Torvet.
Sammenspil: Sweet Dreams are made of a Seven Nation Ermy
Kor: Happy Christmas samt Den himmelblå
Anvendt litteratur
- Nøgle til musikken (Johannes Grønager): s. 7-27 samt 33-35.
- C-nøglen (Johannes Grønager): s. 7-21, 27 samt 30-36.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
The Beatles. Tematisk forløb
Temaforløb. The Beatles.
Eleverne får indsigt i The Beatles' store succes og en kendskab til deres musik gennem deres karriere fra 1960-1970.
I starten af forløbet ser vi dokumentaren "Eight Days A Week" (2016), som giver et indblik i gruppens turné-liv fra ca. 1962-1966. Eleverne læser hver især 1-2 kapitler af teksten "Eventyret om The Beatles" på Musikipedia, og holder oplæg med powerpoint i grupper for resten af holdet om deres del af teksten.
1. Begyndelsen (1955-1962) : Alberte, Gabriela, Esben, Valdemar
2. Pladekontrakten (1962) : Kaya, Smilla, Alma, William, Theodor
3. Lyden af The Beatles : Kaya, Smilla, Alma, William, Theodor
4. Stil og image : Daniel, Signe, Johanna, Anton
5. Gennembruddet (1963-1965) : Daniel, Signe, Johanna, Anton
6. Studieårene (1966-1969) : Louis, Tobias, Marcus, Oskar
7. Opløsningen (1968-1970) : Silvia, Amalie, Kavrin
I fællesskab laver vi en formanalyse og en melodisk analyse af to af The Beatles' store hits: "I Wanna Hold Your Hand" (1964) og "Lucy In The Sky With Diamonds" (1967). Som forberedelse til formanalysen har eleverne genlæst afsnittet om de forskellige formled samt vejledningen til formanalyse på Musikipedia.
Som forberedelse til den melodiske analyse har eleverne læst om melodisk analyse på Musikipedia med fokus på tonalitet og taktart, tonemateriale (ambitus, akkordegne toner / akkordfremmede toner), motiver (gentagelse / sekvensering) og melodiens bevægelse (trinvis bevægelse / tonegentagelse / spring, nedadgående /opadgående).
Den melodiske analyse tager primært udgangspunkt i nodebilagene (leadsheet og grooveskemaer), mens formanalysen i højere grad tager udgangspunkt i det auditive.
Undervejs i forløbet spiller eleverne to sammenspilsnumre: "Let it be" og "Come together". Vi er et stort hold, så holdet bliver delt i to og eleverne er enten med i det ene nummer eller det andet nummer, som der bliver øvet på samtidigt i de to musiklokaler. Som afslutning på forløbet spiller eleverne deres numre for hinanden.
Sammenspil:
- Let it be
- Come together
Analyser (pensum)
- Lucy in the Sky with Diamonds
.- i Wanna hold your Hand
Anvendt litteratur:
- The Beatles. Indblik. Eventyret om The Beatles. https://www.musikipedia.dk/beatles
- Formanalyse: https://www.musikipedia.dk/formanalyse
- Melodisk analyse: https://www.musikipedia.dk/melodisk-analyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunstdage. Hits- og hitskabelonen.
Særligt studeret område. HIT-skabelonen
I forbindelse med de kunstneriske dage, beskæftiger eleverne sig intensivt med deres særligt studerede område: Hits og Hit-skabelonen i 3 hele skoledage. De skal i mindre grupper analysere et hit, spille et populært nummer i lidt større grupper samt synge en flerstemmig popsang sammen med musik A holdet.
Eleverne er i det forrige forløb om The Beatles blevet klædt på til at lave en formanalyse samt en melodisk analyse af et musiknummer. Eleverne sætter sig grundigt ind i Marshalls kapitel 4 om Hitskabelonen, og arbejder i grupper med et nummer som skal analyseres selvstændigt uden hjælp fra læreren. I den forbindelse skal de udarbejde en powerpoints præsentation, som efter kunstdagene skal præsenteres for hele musikholdet
De tre numre skal fremføres i Kantineområdet som afslutningen på ferniseringen for Kunstdagene for et større publikum.
Sammenspil:
- This Love (Maroon 5), 2002
- Uprising (Muse), 2009
Flerstemmig popsang:
Jeg kan rigtig godt lide dig (Andreas Odbjerg), 2024
Analyser:
- Thriller (Michael Jackson), 1982
- With or without you (U2), 1987
- Californication (Red Hot Chili Peppers), 1999
- Clocks (Coldplay), 2002
Anvendt litteratur
- Kapitel 4. Hitskabelonen. Sådan laver man et hit
- Hitskabelonen. Powerpoint med vigtigste pointer
- Mads Langer - sådan laver du et hit
- De kunstneriske dage 2025
- Projektbeskrivelse, de kunstneriske dage 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktionsharmonik. Tematisk forløb
Eleverne bliver introduceret til funktionsharmonik, og er blevet fortrolige med kvintcirklens opbygning, hovedfunktionerne (tonika, dominant og subdominant), deres paralleler (tp, dp og sp), samt vekseldominanten VEleverne har lavet en funkionsanalyse over følgende fire The Beatles numre:
- With a Little Help from My Friends
- Hey Jude
- Yellow Submarine
- Let it Be
Tekst:
Læs om funktionsanalyse her: Funktionsanalyse | Musikipedia ,
om hovedfunktionerne her: Funktioner | Musikipedia samt
om Kvintcirklen her: Kvintcirklen | Musikipedia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kunstmusik. fortsat... Tematisk forløb
Eleverne får en indføring i barokmusik.
Vi arbejder videre med funktionsanalyse og melodisk analyse med udgangspunkt i Menuet i G. Derudover laver eleverne også en funktionsanalyse af en lille del af Bachs Air Orkester Suite i D.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861459",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861459",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861459"
}