Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Sophie Engelsbak
|
Hold
|
2024 ps1/fp61 (2h ps1, pp4 2h ps1/Sa1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema: fordomme, diskrimination og ekstremisme
Eleverne introduceres til psykologifaget ved at lære om følgende:
- Hvordan begreberne stereotyper, fordomme og diskrimination adskiller sig fra hinanden.
- Hvor vores fordomme kommer fra
- Hvordan man kan reducere eller helt eliminere fordomme og diskrimination,
- Hvordan gruppedynamikker kan skabe konflikt og vold mellem mennesker
- Hvad der kendetegner ekstremisme og hvordan radikaliseringsprocesser foregår og vejene ud af ekstremisme
- Stanley Milgram - autoritet og lydighed.
- Robbers cave - intergruppekonflikter
- Konform adfærd - Solomon Asch
- kontaktteori, social identitetsteori, gruppedynamikker, indgruppe-udgruppe, gruppepolariseing, stigmatisering
- Ondskab og ondskabstyper - Lars Svendsen
Vi ser bl.a `Victors hellige krig` samt de 3 nævnte socialpsykologiske eksperimenter:
Ligger på CFU
Derudover ser vi `konfrontation`
Ligger på CFU
Uddrag af ´Er mine piger hellige krigere`?: https://omtv2.tv2.dk/nyheder/2017/03/er-mine-piger-hellige-krigere/
Ligger på CFU
Fra bogen psyk c - s.192-224 samt s. 228-231
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema: Hvorfor bliver nogle mennesker afhængige?
I dette forløb arbejder vi med at forstå, hvad afhængighed er, uanset om det er i forhold til spil, stoffer, alkohol eller porno. Afhængighed belyses ud fra flere perspektiver, bl.a behaviorisme, personlighedspsykologi og teori og begreber som kognitive fejlslutninger, kontrolillusion, tabsaversion, sort-hvid tænkning samt viden om - hvad er afhængighed egentlig - både psykisk og fysisk afhængighed og hvilke individuelle og sociale faktorer kan være medvirkende til, at mennesker udvikler en afhængighed.
Vi arbejder også med udvalgte behandlingsformer.
VI læser to artikler: Hvad er afhængighed samt Índbildte evner`.
Vi ser dokumentaren i 2 afsnit - "fanget i afhængighed" og analyserer de forskellige casepersoner.
Dokumentaren kan ses her: https://www.dr.dk/drtv/saeson/fanget-i-afhaengighed_35626
Tedtalk med Johann Hari:
https://www.ted.com/talks/johann_hari_everything_you_think_you_know_about_addiction_is_wrong?language=da
Tedtalken omkring synet på afhængighed og måder at tackle afhængighed på bidrager til det vigtige spørgsmål omkring, hvordan afhængighed kan afhjælpes, hvilket vi også hører om dokumentarprogrammerne, herunder bla. TMS og kognitiv adfærsdsterapi. I Tedtalken hører vi om et portugisisk forsøg samt forsøg med rotter i omgivelser med heroinvand og uden.
Forløbet afsluttes med gruppearbejde omkring eksamenslignende bilagsmateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema: det lærende menneske
Kernestof: Kognition og læring – psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
I forløbet omkring det lærende menneske kommer vi omkring børns tænkning, kognitiv psykologi, Piaget og Vygotsky, forskellige videns- og indlæringsformer, motivation, hukommelse og kognitiv terapi.
Udsendelserne 9z mod Kina inddrages til at koble fagbegreber på.
https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tFP1zesMkouKsgqyzZg9OK2rFLIzU9RyM7MSwQAdsQIpQ&q=9z+mod+kina&oq=9z&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqDAgCEC4YJxiABBiKBTIGCAAQRRg5MgcIARAuGIAEMgwIAhAuGCcYgAQYigUyBwgDEAAYgAQyBwgEEAAYgAQyBggFEEUYPDIGCAYQRRg8MgYIBxBFGDzSAQgyMjA1ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&ip=1&vld=cid:2662693f,vid:-5-ejIlkdJw,st:0
Hvad er kognitiv psykologi - Jonathan Kolding Karnøe
https://www.google.com/search?q=kognitiv+psykologi&oq=kognitiv+ps&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgAEAAYgAQyBwgAEAAYgAQyBwgBEAAYgAQyBggCEEUYOTIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABKgCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:f5d106c2,vid:nBRhKjhS-j4,st:0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Tema: Barndommens betydning for voksenlivet
Kernestof: Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur 2 – tilknytning, sårbarhed og resiliens
- Eleverne introduceres for forskellige udviklingsteoretikere, herunder Mahler, Erikson, Stern og Bowlby og skiftet fra den traditionelle forskning til den moderne spædbarnsforskning.
- Eleverne ser dokumentarerne om lille Jørn - (´Er du mors lille dreng og efterfølgerne`.
- Eleverne introduceres til typer af omsorgssvigt og reaktioner herpå og hvilke beskyttelselsesfaktorer, der kan medvirke til mønsterbrud.
- Eleverne læser om risiko og resiliens, mønsterbrud og ser dokumentaren `Min barndom i helvede` med Lisbeth Zornig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861465",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861465",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861465"
}