Holdet 2024 nf/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Catharina Frost Lerche, Kenneth Thrane, Rikke Løje Rentsch, Tine Schroeder Mantoni
Hold 2024 nf/q (1q nf, 1q nf bi, 1q nf bi øv, 1q nf ke, 1q nf ke øv, 1q nf ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geografi #1: Bæredygtighed og Fødevarer
Titel 2 Biologi #1 Cellebiologi
Titel 3 Kemi #1 Atomer, molekyler og polaritet
Titel 4 Biologi #2 Bæredygtig kost og sundhed
Titel 5 Geografi #2: Øl
Titel 6 Biologi #3 Den genetiske arv
Titel 7 Kemi #2 Organisk kemi, alkohol og mængdeberegning
Titel 8 Geografi #3: Vand
Titel 9 Biologi #4 En rig natur
Titel 10 Kemi #3 salte og syre-base
Titel 11 Biologi#5 Antibiotikaresistens
Titel 12 Geografi #4 Eksamensforberedelse og oplæsning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geografi #1: Bæredygtighed og Fødevarer

GEOGRAFI: Pensum til Fødevarer og Bæredygtighed

PRIMÆR:
Mangelsen, Jimmy et. al: Naturgeografi – Vores verden, 2. udgave.
Bæredygtighed: s. 299 – 301
Verdensmål: s. 324 – 325
Opdeling af verden (Økonomisk) + BNP: s. 318 – 320
HDI: s. 320
Erhvervsudvikling (Fourasties model): s. 320 – 322
Elsebeth Sanden: Alverdens geografi, 1. udgave, 2005
Den demografiske transitionsmodel: s. 83-88
Dødelighed og middellevetid: s. 92-94
Eksogene og Endogene sygdomme: s. 97 + 99
Befolkningspyramider: s. 100 – 103
Fremtidens fødevareforsyning: s. 153 – 156 (til Forskellige dyrkningssystemer)

SEKUNDÆR
Film: Manden med de 38 børn, Horisont, DR1, 2011
Film: (uddrag) Madspild for milliarder, Horisont, DR1 2011
Data fra: www.ourworlddata.org (Poverty, Income, Obese, Undernourishment, BMI, Life-expectancy, Share of people with cancer, Tuberculosis death rates, daily meat consumption pr person, vegetable consumption per capita, Global hunger index)
Verdensmål 2 & 12: https://verdensbedstenyheder.dk/verdensmaal/
Selvvalgte billeder fra: Time Magazine - Hungry Planet: What The World Eats: https://time.com/8515/hungry-planet-what-the-world-eats/

Selvvalgt statistik fra: http://www.globalis.dk/Statistik indenfor emnerne: 3 x Befolkningspyramider (25 år siden, i dag, 25 år frem i tiden), Uddannelsesniveau, Dødsraten, Fødselsraten, Middellevetid, Børnedødelighed, Aldersfordeling, Data om sundhed, BNP, HDI, Fourasties erhvervsmodel: Primære, sekundære eller tertiære sektorer  

Forsøg/øvelser:
• 22/08/2024 + 27/08/2024 – indkomst i verdens lande, fattigdom, underernæring og fedme (data https://ourworldindata.org/).
• 10/09/2024 – Forventede levetid, hjerte-kar-sygdomme i befolkningen, dødstilfælde fra tuberkulose i befolkningen (data: https://ourworldindata.org/)
• 16/09/2024 – Aflevering: Befolkningsstatistik: beregning af befolkningsvæksten i Danmark
• 19/09/2024 – Aflevering: Journal: Den demografiske transitionsmodel, analyse af den hidtidige og fremtidige demografiske udvikling i et højtindkomstland som Danmark.
• 23/09/2024 – Befolkningspyramider, sammenlign Danmarks og Indiens befolkningspyramider (data: https://globalis.dk/).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Osmose-rapport 13-09-2024
Fremlæggelse af Befolkningsanalyse 03-10-2024
Den demografiske transition 11-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Biologi #1 Cellebiologi

Forløb om cellen og membrantransportprocesser.
I forløbet har vi arbejdet med pro- og eukaryote celler og cellemembrantransportprocesser (fokus på diffusion og osmose).

Pensum:
Biologi til tiden s. 13-15
Biologi i udvikling s. 17-21
Animation om diffusion: https://www.youtube.com/watch?v=-014kbOmk-g
Animation om osmose: https://www.youtube.com/watch?v=b2atyjNZR6M
Øvelsesvejledning til osmose
Øvelsesvejledning til resistens hos bakterier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kemi #1 Atomer, molekyler og polaritet

Forløb #1 Kost og bæredygtighed.
I kemi arbejdes med atomets opbygning, det periodiske system, ædelgasreglen, elektronparbindinger, molekyler, navngivning af simple molekyler, blandbarhed og opløselighed, elektronegativitet, polaritet, hydrofile og hydrofobe grupper.
Opbygning af makronæringsstoffer herunder triglycerider, proteiner og carbohydrater samt opdeling af vitaminer i vand- og fedtopløselige.

Øvelser:
Blandbarhed
Mættet og umættet fedt
Påvisning af protein
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Biologi #2 Bæredygtig kost og sundhed

Vi har arbejdet med de officielle kostråd i relation til makronæringsstoffernes opbygning og funktion. Vi har også arbejdet med makronæringsstoffernes fordøjelse, regulering af blodglukose, energibalance og livsstilsygdomme (fokus på hjertekarsygdomme og diabetes i forbindelse med nf projekt 1/PP1).

Pensum:
Biologi til tiden: 19-34
Biologi i udvikling s. 24-27, 90-92
Øvelsesvejledning til nedbrydning af stivelse vha. amylase
Øvelsesvejledning til kostanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Geografi #2: Øl

GEOGRAFI: Pensum til Øl

PRIMÆR:
Mangelsen, Jimmy et. al: Naturgeografi – Vores verden, 2. udgave.
Bæredygtighed og miljømæssigt råderum: s. 300 – 301
Klima- og plantebælter: s. 264-267
Nedbør i verden: s. 272
Temperatur: s. 246-247
Kyst- og fastlandsklima: s. 249-250
Tryk, vinde, det globale tryk- og vindsystem: s. 250-253
Nedbørsformer: s. 256-259
Dansk jordbund – Moræne s. 240 & Jordbundens egenskaber s. 241
Geomorfologi: s. 216-17
Landskabskort: s. 219
Milankovic og istiderne i Danmark – fokus på Weichel: s. 220-222
Porøsitet og permeabilitet: s. 272-273

Elsebeth Sanden: Alverdens geografi, 1. udgave, 2005
Vandforbrug og kunstvanding: s. 20-21
ITK-zonen: s. 44-46 (øverst)
Bliver jorden varmere? s. 58
Når temperaturen stiger: s. 59
Ændringer i nedbørsforholdene: s. 60-61
Industriens lokalisering: s. 119-120
Push-Pull effekter: s. 122

Leholt, Otto: Klimatologi (2017)
Hvorfor har vi årstider: s. 2-4.

SEKUNDÆR
Vandbalancen i Øst- og Vestdanmark, s. 4, Geoviden nr. 2, 2009
Film: Rundvisning på Ørbæk bryggeri, altomcamping.dk, 2015: https://www.youtube.com/watch?v=3NawMW9SAjQ
Film: Fuglsang maltfabrik og bryggeri, Fuglsang, 2017: https://www.youtube.com/watch?v=PuwBHdkt5c8
Ressourcekredsløb: https://mindthetrash.dk/kredsloeb-oversigt/
Film: Årstider er afhængige af jordens bane og årstider: https://www.youtube.com/watch?v=qSArB41IsJk
Film: ITK-zonen: https://www.youtube.com/watch?v=Z0yQuq4QdwM  
Film: Weichel I Danmark: https://www.youtube.com/watch?v=LhMWmo1Y8CI

Korte Film om istid og landskabsformer:
Istider: https://www.youtube.com/watch?v=XTsg56fHXXc&feature=youtu.be
Landskabstyper i dk: https://youtu.be/Go5QqJDKIZs
Randmoræner: https://youtu.be/9JZCWHxFzx4
Tunneldale: https://youtu.be/9RJcPhP0deE
Dødis: https://youtu.be/X2RMJINtbt4

Artikel: Klimaforandringer kan sende ølpriser på himmelflugt (uddrag), DR: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/klimaforandringer-kan-sende-oelpriser-paa-himmelflugt
Data fra: https://ourworldindata.org/ (beer consumption pr person 2015)

Forsøg/øvelser:
• 12/11/2024 - Analyse af hydrotermfigur (Singapore, Brasilien, Chile, Argentina, Rusland, Norge, Grønland)
• 25/11/2024 – Aflevering: Journal og forsøg: Jordarters infiltration, nedsivningshastighed (infiltrationshastighed) i forskellige jordarter - ler og sand, permeabiliteten i forskellige jordarter.
• 04/12/2024 – Aflevering: Temaopgave: lav dit eget bryggeri, klimabælter, jordbund og gletsjere, lille markedsanalyse og lokaliseringsfaktorer.
• 07/01/2025 – Forsøg: Globale vindsystemer, højtryk, lavtryk, ITK, polar-, vesten- og passatvinde.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordarters infiltration 29-11-2024
Lav dit eget bryggeri (fremlæggelse) 18-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Biologi #3 Den genetiske arv

Vi har arbejdet med DNA's opbygning og funktion, herunder det centrale dogme, proteinsyntese og celledeling (mitose og meiose). Inden for klassisk genetik har vi arbejdet med genetiske grundbegreber og Mendels 1. arvelov, hvor nedarvning af monogene egenskaber er blevet belyst ved eksempler fra planter, dyr og mennesker. Vi har også arbejdet med nedarvning af blodtyper (AB0 og rhesus) samt blodtypeforligelighed.
I forbindelse med nf projekt 2 har vi arbejdet med enzymers opbygning og funktion samt mikroorganismers vækst i relation til ølbrygning.

Pensum:
Biologi til tiden s. 85, 89, 101-108, 141-146, 150-153, 162
Biologi i udvikling, 2. udgave s. 128-130
Biologibogen s. 214-216
Øvelsesvejledning til gæringsforsøg
Øvelsesvejledning til blodtypebestemmelse
Øvelsesvejledning til ølbrygning
Link til "The Blood Typing Game": https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/bloodtypinggame/

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gæring 22-11-2024
Jordarters infiltration 29-11-2024
Lav dit eget bryggeri (fremlæggelse) 18-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kemi #2 Organisk kemi, alkohol og mængdeberegning

Forløb #2 Alkohol
I kemi arbejdes med organisk kemi herunder alkaner og alkaners opbygning, navngivning og polaritet. Afstemning af reaktionerskemaer, gennemgang af forbrændingsreaktioner og additionsreaktioner.
Alkoholers opbygning, navngivning og polaritet. Gærings og gæringsreaktioner. Mængdeberegninger, masse, molarmasse, stofmængde, mængdeberegningsskemaer, praktisk og teoretisk udbytte samt masse%.

Øvelser:
Alkoholers opløselighed
Gæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Geografi #3: Vand

Eleverne gennemgår: Vandets kredsløb - Vandressourcer, dennes udnyttelse, forvaltning og udfordringer. Vandbalanceligningen bliver brugt til at undersøge de forskellige faktorer; fordampning, nedbør og afstrømning (underjordisk og overjordisk). Afslutningsvis udføres et feltarbejde i Nivå hvor der måles vandføring i åen som repræsenterer den overjordisk afstrømning fra vandbalanceligningen. Der arbejdes derudover med processerne erosion, transport og aflejring i forbindelse med forståelsen af fluvialmorfologi. Undervejs læses i ’Vores Verden’ 2. udg. og der vises små undervisningsvideoer fra youtube.

Begrebsmodeller:
- Vandets kredsløb herunder fokus på fordampning, afstrømning og nedbørsdannelse
- Grundvand og grundvandsdannelse
- Vandføring (Q)
- Opland
- Vandbalanceligning

Pensum til Vand

PRIMÆR:
Mangelsen, Jimmy et. al: Naturgeografi – Vores verden, 2. udgave.
Fluvialmorfologi, Vandløbets processer: s. 235 - 237
Nedbørsformer : s. 256 - 259
Vandets kredsløb, vandbalanceligningen: s. 270 - 272
Nedbør, Porøsitet og permeabilitet: s. 272 - 273
Vand i jorden, Overfladisk afstrømning: s. 274 - 277
Trusler mod vandressourcer – Forurening s. 277 - 279

SEKUNDÆR
Film: Jorden kalder: Er vores drikkevand i fare?: https://www.dr.dk/drtv/se/jorden-kalder_-er-vores-drikkevand-i-fare_473614
Film: The Water Cycle for Kids | Learn all about the water cycle: https://youtu.be/TD3XSIE4ymo?si=M_kj0g8i76Loo9Aq
Film: River Valley Profiles (Upper, Middle & Lower course): https://youtu.be/4Cul-KQYViE?si=Qfg6p_krY4wbKrod
Film: Why Do Rivers Curve?: https://youtu.be/8a3r-cG8Wic?si=uHQIhrZ4fI6nEAKH
Film: The Journey of a River: https://youtu.be/Sv16XOnNKeU?si=JieJHw9oJZqm7mlb

Artikel: Syv genveje til rent drikkevand, https://videnskab.dk/naturvidenskab/syv-genveje-til-rent-drikkevand/
Artikel: Embedslæger: For meget nitrat i drikkevand kan være sundhedsfarligt, http://www.dr.dk/nyheder/indland/embedslaeger-meget-nitrat-i-drikkevand-kan-vaere-sundhedsfarligt

Feltarbejde: Vandføring i Nivå

Forsøg/øvelser:
• 17/02/2025 – Nedbør og grundvand: Analyse af hypotetiske luftmasser af forskellig temperatur ift. absolut og relativ fugtighed, analyse af nedbørsmængder ift. mulig grundvandsdannelse.
• 24/02/2025 – Vandbalanceligningen: beregning af afstrømningen og ændringen i grundvandsmagasiner (overskud/underskud)
• 18/03/2025 – Beregning af hypotetisk vandføring + optegning af opland i GoogleEarth
• 20/03/2025 – Aflevering: Forurening af ferskvand, projektopgave: Beregning af vandføring i å, strømhastighed og tværsnitsareal, sammenhæng mellem erosion, transport og aflejring i vandløb, mæanderbuer samt debat om udretning og genslyngning af åer. Felttur til Nivå.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport om blodtyper 30-01-2025
NF 3 Projektopgave NG 21-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 9 Biologi #4 En rig natur

Økologi med udgangspunkt i vandløbet som økosystem. Fokus på forskellige
organismers tilpasninger og livsytringer, makroindeksmetoden samt
samspillet mellem fotosyntese, respiration og vækst.

I forbindelse med nf projekt 3 har vi undersøgt forureningsgraden i Nivå.

Pensum:
Opdag havet (kapitel 1-5): https://wwf.dk/forstaa-naturkrisen/naeste-generation/opdaghavet/grundbog/
Biologi til tiden s. 126-137
Øvelsesvejledning til fotosyntese i spinatblade
Øvelsesvejledning til makroindeksmetoden
Øvelsesvejledning til springlag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nf 3 projektopgave bi 21-03-2025
Fotosyntese-forsøg 26-03-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kemi #3 salte og syre-base

Forløb #3 Vand.
I kemi arbejdes med simple og sammensatte ioner, ioners navngivning, ionforbindelser og navngivning af disse samt ionforbindelsers opløselighed.
Redox: reduktion og oxidation og elektronoverførselsreaktion.
Koncentration: Stofmængdekoncentration, volumen og koncentration.
Syrer og baser: Definitionen af syrer og baser samt eksempler på disse. Amfolytter, hydron, oxonium og pH.

Øvelser:
Dannelse af ioner
Saltes opløselighed i vand
Øvelser med syrer og baser
Kvalitativ bestemmelse af nitratindholdet i en vandprøve fra åen samt måling af pH og nitrat med sticks.
Mohr-titrering af vand fra Øresund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Geografi #4 Eksamensforberedelse og oplæsning

Repetition af udvalgte figurer og diagrammer som eleverne finder udfordrende, vendespil/spørgekort med fagtermer samt orientering omkring en eventuel eksamens situation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer