Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Dans og ballet C
|
Lærer(e)
|
Nanna Vinter
|
Hold
|
2024 ds2 (2g3g ds2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Capoeira (samværsdans)
Vi har: set en introduktionsvideo fra strandpromenaden på Rio og talt om karakteristika ved dansen. Vi har gennemgået den historiske baggrund for dansen, karakteristika og musikkens tekstunivers.
I praksis har vi danset trinnene: ginga, esciva, esciva lateral, esciva baixa, quixada, armada, meia-lúa (dvs. grundtrin, spark og undvigelser) m.m..
Vi har lavet nogle små koreografier og danset i en roda, og trænet at nonverbal-kommunikation via forskellige øvelser.
Vi har analyseret et videoklip med capoeira og sammenlignet stilarten med en hiphop-battle og fysisk teater, i to klip der begge centrerer sig om en kamp udført i dans.
Som afslutning har vi i grupper lavet en demonstrationsvideo, hvor trin og bevægelsesmønstre er blevet præsenteret.
Materiale:
Mestre Poncianinho, Capoeira, s.8-20, 116-123, New Holland Publishers Ltd (2007)
PowerPoint baseret på diverse internetkilder, sammensat af NV
Videoer:
Capoeira: Meet Brazil's Unique Blend of Martial Arts and Dance/ TODAY: https://www.youtube.com/watch?v=aF0HVit4XBU
Half dance, half combat, this is the beauty of the Brasilian capoeira: https://www.youtube.com/watch?v=zvY_HBoe-ZU
Trindemonstration: https://www.youtube.com/watch?v=HbUxXJKitS4&list=PLD57755E647234751
Andre kampdanse at trække paralleller til:
DV8 - Enter Achilleus: https://www.youtube.com/watch?v=VY6rEZU9K8I
Jimmy Yudat vs Doyah SEMI FINAL Hiphop Forever | Summer Dance Forever 2023 https://www.youtube.com/watch?v=k1ENmHboscA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Moderne dans (gaga og Laban-teori) (scenisk dans)
Vi har set forestillingen Dansedrømme på Gribskov Gymnasium. En forestilling med unge dansere, som har taget udgangspunkt i temaet "Kærlighed": Vi har snakket om forskellige elementer i forestillingen: dansenens karakteristika, musik, scenografi (bæredygtigt), tematik m.m. Desuden har vi genskabt scener fra forestillingen fysisk, og talt om, hvorfor de gjorde størst indtryk.
Laban: vi har arbejdet med begreberne: kropszoner, niveauer, retninger, former, brug af det personlige og generelle rum og bevægelseskvaliteter i praksis. Vi har improviseret i forløbet og skabt en koreografi ud fra retninger til "Sådan nogen som os". Vi har talt om at finde sit indre barn frem, så man er mindre hæmmet når man leger medbevægelser. Vi har afsluttet med at lave et bevægelsespartitur til hinanden, og reflekteret over, hvordan det er at lave Labans bevægelseslære i praksis.
Gaga: Vi har haft en workshop med Siri Wolthoorn på en ekskursion til København, i den moderne dansestil "gaga! Vi har set introduktionsvideo til stilarten og efteranalyseret dansen og selv lavet en opvarmning med "Gaga"-bevægelser, hvor alle tænkte på noget man kan imitere i dans fx jonglere, vaske op, gå i bad, cykle, synge i badet m.m.
Vi har har set balletforestillingen Breakfast With Bournonville med Compagni B på Det Kongelige Teater, hvor ballettens trinsprog blev blandet med trin fra blandt andet moderne dans.
Forestillinger:
Dansedrømme, Balcon, Gribskov Gymnasium, 19. august 2024
Breakfast With Bournonville, Det Kongelige Teater, 13. december 2024
Materialer
PowerPoint om Laban (sammensat af forskellige tekster blandt andet Fodfæste og Himmelkys af Helle Winther m.fl., Billesøe og Baltzer (2015))
(PowerPointen findes i materialer)
Tekst om Gaga "Hvad er gaga" (https://www.gagapeople.com/en/about-gaga/)
Video om gaga: https://www.youtube.com/watch?v=e4JXj5tkab4
Tekst: Hvad er moderne dans (sammenskrevet af NV)
Supplerende materiale
"Laban" fra idrætsportalen.gyldendal.dk
Tekst om Laban fra dansehistorie.dk (PDF) i dokumenter. (https://www.dansehistorie.dk/sider/laban.html)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Salsa (samværsdans)
Vi har lært grundtrinnene og deres tælling. Analyseret street-salsa fra Cuba ud fra Labanteori og sammenligning street-salsa med showsalsa. Se links nedenfor. Vi har lavet rueda de casino (kasinohjulet), hvor man sender hinanden rundt i en kreds, og snakket om "at føre og blive ført" (herunder de kønsroller der er indskrevet i salsaens opbygning). Vi har prøvet nogle showsalsa-trin i praksis.
Vi har talt om, hvordan kønsrollerne kommer til udtryk i dansen via mandens føring og kvinden der skal følge! Vi har også læst om gode råd til at føre!
Vi har danset fællesdansen Latinos og lært cross-body lead and follow.
Vi vil lære basistrin og kombinationer, studere salsaens historie og analysere en salsadans.
Eleverne har også arbejdet med selvstændig koreografisk opgave, hvor de har filmet en lille hjemmelavet sekvens.
Vi har set Dirty Dancing 2: Havana Nights og studeret salsaens historie.
Materialer:
PowerPoint om salsaens historie, udarbejdet af NV ud fra diverse kilder (ligger i dokumenter)
Dirty Dancing 2: Havana NightsGuy Ferland, USA (2004)
Danse vi har analyseret:
Street-salsa (1): https://www.youtube.com/watch?v=_wz3bzfKtN0
Street-salsa (2): https://www.youtube.com/watch?v=R7E9cNydevg
Show-salsa: https://www.youtube.com/watch?v=e5A2-7OezWA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Screen-dance
I dette forløb har vi særligt haft fokus på 60sec dances, hvor vi blandt andet har har lavet en produktion af en screen-dance i grupper. Eleverne har forholdt sig til en opgaveformulering og ud fra denne ført en kreativ proces ud i livet.
Som introduktion til genren 60 sec dances, har vi set alle finalistvideoerne fra konkurencen for gymnasieelever i screen-dance 2023, og som afslutning på forløbet har vi set finalisterne fra 2024, som vi selv var en del af. Desuden er det planlagt at elevproduktionerne fra EG, skal vises på Torvet som en samlet performance.
Eleverne har filmet på location, og inden da lavet et forstudie i kameraets virkemidler.
Vi har også lavet nedslag i dansefilmhistorien i STORE træk. Vi har set på populærkultur/musicals, interaktiv screen-dance (danset Just Dance, Grease, Boogie Wonderland og Waka Waka). Snakket om kameraet som dokumentarist, og set på nogle avantgardistiske værker, hvor kameraet bruges eksperimentielt.
Materiale
PowerPoint udviklet af NV ud fra diverse kilder (ligger i dokumenter i lectio)
Screen-dance finalister 2023: https://www.youtube.com/playlist?list=PL55Q7uBrEZQoOLxcId-SJzHTmV9LIKSNh
Screen-dance finalister 2024: https://www.youtube.com/playlist?list=PL55Q7uBrEZQoIYfqya26ooBwirSfcIHEy
Making Video Dance, Katarina McPherson s. 25-28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ballet (scenisk dans)
I dette forløb har vi danset ballet i praksis. Vi har lavet et opvarmningsprogram bestående af grundlæggende bevægelser indenfor ballet: plié, de fem positioner, piruetter, chassé, valsetrin m.m. Vi har talt om den energi de forskellige trin bruger: kraftig energi i nogle af springene, og let energi i valsetrinnet. Vi har talt meget om formerne og lavet en øvelse i at imitere billeder af balletdansere (konkurrence hvor man skulle forme en anden danser i en balletposition).
Teori: vi har gennemgået ballethistorien og haft et særligt fokus på Svanesøen. Vi har blandt andet kigget nærmere på mime-scene, de fire svaner (plus parodi), den sorte svanes 43 fouttes, lokalkolorit (spansk folkedans). Vi har desuden lavet mimescenen fra Svanesøen i praksis og så har vi set et uddrag af Swan Lake af Mathew Bourne og talt om, hvordan klassiske værker udvikler sin med den tid de sættes op i.
Vi har snakket om Breakfast med Bournonville, om hvordan det var en meget moderne version af ballet, med brug af popmusik, og bevægelser fra andre stilarter, men stadig lå balletteknikken til som noget grunlæggende, og deres balletteknik skinnede igennem. Om unge for unge.
Materiale:
Ballet (PowerPoint sammenskrevet af NV ud fra diverse kilder blandt andet Ballet Bogen af Erik Aschengreen)
De fem positioner: https://kglteater.dk/xtra/artikler/ballet/det-skal-enhver-balletdanser-kunne-til-perfektion?section=dansepositioner
Andet:
Ekskursion til Den Kongelige Ballet, Breakfast with Bournonville.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Street-dance
Vi har set street dance forestillingen af dansegruppen "Compound" "Pas - kampen om at høre til", der blandede street-dance med historien om at opnå opholdstilladelse i Danmark, og kampen om at høre til.
Materiale:
Pas-kampen om at høre til (baggrundstekst om forestillingen)
https://www.youtube.com/watch?v=VQZRJv_B_K0
Forestilling:
Pas - kampen om at høre til "Compound", Aveny T 24 marts 2025 (street dance)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Danseprojekt
Vi arbejder henimod at skabe egne danseprojekter, som også er eksamensdanse. I grupper udvikles egne danse ud fra en selvvalgt dansestil i grupper på 2-8 personer. Dansene skal minimum vare 1 minut pr. danser i gruppen. Hver gruppe skriver en synopsis med udgangspunkt i danseprojektet. Forløbet afsluttede med en fælles fremvisning af dansene for et af skolens andre dansehold.
Vi har som led i forløbet arbejdet med improvisationsøvelser, som tog udgangspunkt i
- niveauer
- brug af det generelle rum
- kanon
- variation af tempo
- at bruge hinanden i balancer, som forhindringer, og at reagerer på hinandens impulser
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861524",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861524",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861524"
}