Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Dans og ballet C
|
Lærer(e)
|
Pernille Vedel Vincent
|
Hold
|
2024 ds4 (2g3g ds4)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til Dans; alle kan danse
I introforløbet skaber vi en ramme for at tale om dans. Eleverne danser en simpel folkedans, de arbejder med improvisation og fremvisning og de afprøver en pardans - vals.
De introduceres til de grundlæggende danseformer
Scenisk, social og rituel dans via afprøvning og via tekst.
Efter forløbet har eleverne fået en basis forståelse for feltet "dans".
Danseåret indledes med et forløb der kort introducerer at se og skabe dans, og fra start bryder med ”danseskoledans”. I forløbet skal vi først og fremmest lære hinanden at kende, og eleverne kastes ud i at forholde sig til bevægelser der ikke nødvendigvis er dans i deres øjne.
Danseåret afsluttes ligeledes med deres eget kreative projekt, og dermed slutter året på samme måde som det startede, men i en noget mere avanceret udgave.
Formålet med introforløbet er at vi
- At vi lærer hinanden at kende
- Fra start bryder med danseskoledans
- At vi ”alle er lige”
- At vi får lov at skabe
Indhold:
• Improvisation, brug af egne bevægelser
• Introduktion til Labans begreber (når vi skaber små fraser)
• Introduktion til at se dans og tale om dans (når vi fremviser for hinanden og giver feedback)
• Introduktion til ”den følte fornemmelse” (når vi laver refleksionsskrivning)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Scenisk dans: Ballet
I dette forløb er der fokus på scenisk dans i 1800 tallet, ballet.
Eleverne skal arbejde både i gruppe og som klasse.
I ballet præsenteres eleverne for ballettens historie og udvikling. De skal efter forløbet kunne redegøre for
- scenisk dans som genre
- Ballettens rødder i hofkulturen
- Ballettens udvikling fra underholdning til professionel og teknisk praksis
- Den danske romantiske ballet og August Bournonvilles kendetegn
Følgende mål fra fagbeskrivelsen indgår i forløbet:
• kreativt bevægelsesarbejde i samspil med andre
• udføre, koreografere og analysere folkedans og ballet, herunder dansetrin, bevægelser og strukturer
• reflektere over det sansemæssigt erfarede
Desuden arbejdes med at lede og at følge hinanden i dansen
Trin og terminologi ballet:
Eleverne skal kunne forstå, vise og forklare følgende ord:
- Ballettens kropsholdning
- De fem positioner
- Symetriske og asymetriske ampositioner
- Plié og grand plié
- Relevé
- Tendu
- Degagé
Perspektivering:
Workshop i GAGA teknik
Netflix serie "MOVE" Afsnit 2: Ohad Naharin
Workshop og dokumentar introducerer en radikalt anderledes måde at tænke æstetik, dansetræning og fortælling på.
Dokumentar og workshop fungerer som kontrast til balletten og gøre os i stand til at analysere forskelle (og ligheder). Ligeledes er workshoppen en introduktion til hvad moderne dans kan være. Moderne dans introduceres som en "udfordrer" til balletten som enevældig hersker indenfor Scenisk dans.
Forløbet afsluttes med en ekskursion til Det kongelige teater hvor vi skal se "Breakfast with Bournonville" og danse GAGA-teknik.
4 modulers undervisning, 3 modulers ekskursion
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Screendance
I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med genren screendans.
Dette forløb er et mini-koreografisk projekt hvor eleverne i grupper skal lave en screendans. De skal selv koreografere, instruere og redigere filmen.
Filmen fremvises på skolen sammen med alle øvrige dansefilm. Desuden sendes én film fra hvert hold til den nationale screendans konkurrence.
Faglige mål:
Teori:
Eleven skal kunne
- beskrive og analysere screendans
-Analysere forskel mellem live og screendans
-Have kendskab til basale filmiske virkemidler
-Kunne analysere og diskutere graden af de filmiske virkemidler og hvordan de påvirker fortælling/fortolkningsmuligheder
-Beskrive screendansens oprindelse og udvikling
Praksis:
- Arbejde med bevægelseskvaliteter der understøtter filmens tema
- Arbejde med form - kroppens former
- Koreografisk arbejde
- Kunne gøre brug af filmiske virkemidler; klipning, zoom, vinkler, lys, farve mm.
Eleverne vurderes på deres koreografiske evner:
- Deres evner til at udtænke en idé og finde på bevægelse
- Deres evner til at gøre brug af rum
-Deres evner til at gøre brug af forskellige relationer; synkron/kanon/solo-kor/fragmentarisk
-Deres evne til iscenesættelse af kroppe
-Deres evne til at bruge kamera og filmiske virkemidler
Skriftligt arbejde: Krediteringsseddel. Evt. med lille beskrivelse af proces
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den ny dans
Den europæiske scenedans - Moderne dans (teori og praksis)
I dette forløb skal vi stifte bekendtskab med moderne dans med fokus på oprindelsen og Isadora Duncan. I de praktiske moduler arbejder vi med bevægelsesprincipper fra den moderne dans samt princippet om at bevægelse er et spejl af sjælens indre;
"For hende (Isadora Duncan) sad sjælen i solar plexus, og alle bevægelser skulle udgå herfra, for så vidt som det var sjælens indre verden, dansen skulle udtrykke"
Balletbogen s. 43
Fokus på bevægelsesprincipper fra moderne dans
- Bounce
- Contraction
- Release
- Drop
- Vejrtrækning
- Floorwork
- Fall and recovery
Som perspektiv til nutid og en anden moderne danser bruger vi Ohad Naharin og GAGA teknikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Social dance VOUCE
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensorientering
I dette forløb laver eleverne en årsprøve i danseanalyse, som supplement til fremvisningen af deres eksamensprojekt.
Formålet med prøven er:
At give eleverne mulighed for at vise deres analytiske evner,
At give dem erfaring med den teoretiske del af eksamen i dans C
På baggrund af prøven bliver eleverne i stand til at stille kvalificerede spørgsmål til eksamensformen.
Desuden samler vi op på den teoretiske del af året der er gået.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861526",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861526",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861526"
}