Holdet 2024 EN/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anne Erben
Hold 2024 EN/2 (3g EN2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Crash course on fiction
Titel 2 Crash course on non-fiction
Titel 3 Shakespeare Romeo and Juliet
Titel 4 American issues
Titel 5 British issues
Titel 6 tilladte hjælpemidler ved skr eksamen
Titel 7 Born a Crime in South Africa
Titel 8 Children's Literature
Titel 9 Recap

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)


Titel 3 Shakespeare Romeo and Juliet

Gennem læsning af Romeo & Juliet arbejdes der med: Det elizabethanske teater, William Shakespeares biografi, samtiden, stykkets poetiske form (med link til Shakespeares sonnetter og brug af litterære termer), stykkets indhold (med link til elevernes grundforløb om identity) og perspektivering af stykket (bla. gennem diskussion af Zefirellis og Luhrmanns filmatiseringer). Der perspektiveres også til balletten Romeo & Juliet, til Det Kongelige Teaters opsætning, til opsætninger af skuespillet i forskellige udtryksformer (f.eks. National Theatre, Royal Shakespeare Company)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American issues

Forløbet tager udgangspunkt i bogen Being American af Mette Holm (Systime, 2020). Der indledes med introduktion til amerikanske begreber som Frontier, the American Dream, city upon a hill, beacon of light, all men are created equal (Declaration of Independence, 1776), ethnicities, immigrants, American values, Constitution (1787/1788) etc., hvor vi koncentrerer os om historie, samfundsfaglige emner og aktuelle problemstillinger. Hele bogen er ikke læst af alle, men er delt op og eleverne har undervist hinanden. Eleverne vælger desuden et emne og foretager fremlæggelse af dette. Vi studerer taler og talere og analyserer den retoriske situation.

Sider læst fra Mette Holm: Being American: 6-18
Noveller læst i øvrigt indgår også i American Issues: Shirley Jackson: After You, My Dear Alphonse. Chuck Palahniuk: Zombie. Shirley Jackson: The Lottery.

Supplerende stof:
Amy Chua, debatindlæg: Why Chinese Mothers are Superior (2011). Læst i forbindelse med skriftlig aflevering. https://www.wsj.com/articles/SB10001424052748704111504576059713528698754

Estimeret sidetal: 75
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 4a genaflevering 11-11-2024
Assignment 5: Tear Them Down 25-11-2024
Gælder IKKE som opgave: laves til d.18.12.12. 19-12-2024
Assignment 5a genaflervering 19-12-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Indførsel i amerikansk historie, samfundsforhold, hvad der betegner det særligt amerikanske.
  • Almene (tværfaglige) - Træning af analytiske evner og kommunikative færdigheder.
  • Personlige - Selvstændigt at overskue stoffet og vælge hvad der er væsentligt at vide og huske
  • Sociale - At kunne indgå i forskellige arbejdskonstellationer.
  • IT - Digitalt og analogt arbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 British issues

Forløb om Storbritannien tager sit udgangspunkt i bred indføring i hvad GB består af geografisk, demografisk, historisk og samfundsmæssigt. Fokus bliver på britiske værdier med nedslagspunkter som Victorian virtues and downsides (Alice in Wonderland, The Chimney Sweeper), the Explorer (R.F. Scott), the Imperalist (Rudyard Kipling), the Soldier (WW1, WW2, Afganistan), the Student (Riot Club, Happist Days of our Lives), the Modern English Person (video interiviews).
Holdet har været i teater, Østre Gasværk, og har set The Last Ship. Fokus på Storbritannien i 1970erne og 1980erne med fagforenings-strejker, Thatcherism, fattigdom, oprør.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 tilladte hjælpemidler ved skr eksamen

Skriftlige prøver på engelsk på Espergærde Gymnasium og HF

Overordnede regler og retningslinjer:

- Digitale og ikke-digitale hjælpemidler er tilladte ved de skriftlige prøver, medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag. Disse
fremgår af nedenstående oversigt og af læreplan og vejledninger i de enkelte fag.
- For alle prøver gælder, at besvarelsen skal være elevens egen og selvstændige besvarelse. Brug af hjælpemidler, der hindrer dette, er ikke tilladt.

For de digitale hjælpemidler gælder....

Det er tilladt:
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der opbevares lokalt på eksaminandens computer, og som ikke
kræver adgang til internettet, herunder noter, ebøger m.v., medmindre der er begrænsninger i det enkelte fag, eller
hjælpemidlerne grundlæggende ændrer på prøvevilkårene.
- At anvende digitale hjælpemidler og undervisningsmaterialer, der kræver internetadgang, hvis disse fremgår af
undervisningsbeskrivelsen og ikke kan opbevares lokalt på eksaminandens computer. Det gælder fx digitale ordbøger eller digitale
lærebøger, der er brugt i undervisningen.

Det er ikke tilladt:
- At benytte kunstig intelligens, der genererer original tekst, fx chatbots, da en besvarelse således ikke længere eksaminandens
egen, selvstændige besvarelse.
- At foretage søgninger på nettet, fx ved brug af Google.
- At benytte hele portaler, ibogsbiblioteker og lignende, der muliggør søgning i større samlinger af digitalt materiale, der ikke har
været benyttet i undervisningen.
- At benytte netadgangen til at tilgå interaktive programmer (fx Wolfram Alpha, Google Translate, Google Earth eller Grammarly).
- At kommunikere med omverdenen (fx Messenger, WhatsApp)

Eksempler på ikke-tilladte digitale hjælpemidler:
- ChatGPT
- Google-søgning
- Tilføjelsesprogrammer til Word, der selv genererer tekst

Tilladte hjælpemidler:
- Programmer og funktioner i programmer:
     - som ikke kan ændre elevens tekst-input i væsentlig grad, fx tekstbehandlingsprogrammet i Word , fordi eleven selv skal kunne anvende viden om syntaks, morfologi, ordforråd m.m.
     - som kan læse tekst op
     - som giver mulighed for opslag, fx ordbøger, grammatikker og digitale bøger

Eksempler på tilladte digitale hjælpemidler:
- Stavekontrol i Word
- Online-ordbøger, der fremgår af
undervisningsbeskrivelsen

- Digitale læremidler, der ikke kan downloades. Eleverne har arbejdet med onlineplatformen MinLæring og må ligeledes benytte denne via https://app.minlaering.dk/login

Ikke tilladte hjælpemidler:
- Programmer og funktioner i programmer:
     - som kan oversætte hele udtryk, verbalformer, ordkæder og længere sammenhængende tekstmængder eller sætninger fra et sprog til et andet
     - som indeholder eller giver adgang til tekstdatabaser, hvor eleven kan finde store dele af eller hele tekster som originaltekst og/eller i oversættelse til et moderne fremmedsprog
     - som giver sætnings- og formuleringsforslag
     - som kan omsætte elevens tale til tekst
     - som genererer ny original tekst

Eksempler på ikke tilladte hjælpemidler - (Vær opmærksom på, at elever på særlige prøvevilkår har adgang til hjælpemidler, fx AppWriter, der ligger ud over det i oversigten tilladte)

- Oversættelsesfunktioner i onlineordbøger
- Dikterings-og stemmeskrivningsværktøjer
- Følgende hjælpemidler må desuden hverken anvendes i online eller offline tilstand:
    - AppWriter
    - Grammarly
    - Word Editor
    - Chrome LiveTekstning
    -  Microsoft 365 Copilot.



Før prøven:

Du bliver orienteret af din lærer og/eller ledelsesperson i hvordan prøven foregår. Prøvens varighed er 5 timer, fra 9 - 14. Øvrig orientering om prøven findes på Teams/alle elever/eksamen og prøver.

Under prøven:  

Til prøven må du medbringe alle de bøger du vil.  

Til prøven må nedenstående links aktiveres. Disse er de eneste hjemmesider, der må bruges.  

Brug af andre hjemmesider vil tælle som snyd. Her gælder skolens studie-og ordensregler §6: eksamensregler.  

https://www.ordbogen.com/da/#/

https://www.dictionary.com/

https://www.thesaurus.com/

https://www.ldoceonline.com/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

https://www.merriam-webster.com/

https://www.macmillandictionary.com/

https://www.minlaering.dk/

TERMINSPRØVEN ligger klar til jer på Lectio/opgaver og skal afleveres i template/skabelon fra prøven/IKKE PDF på Lectio.
Til EKSAMEN skal I gå på Netprøver, når I henter opgaven.  Når I skal aflevere opgaven, skal I igen gå på Netprøver og uploade. Der skal uploades i pdf-format. Hvis I skal bruge sager fra Lectio og Teams, skal I downloade det inden prøven går i gang.

I må IKKE bruge oversættelsesprogrammer som eks. Googles og Microsoft Words tjenester og I må ikke bruge grammatikprogrammer, der kan integreres i Word, som eks. Grammarly.

I SKAL HAVE høretelefoner på MED LEDNING. I må lytte til musik som I har downloaded. I må IKKE bare have Spotify eller lignende kørende online.  

Al jeres online historik bliver sporet, så trafik på internettet kan tilgås udefra.  

Jeres computer skal betragtes som en skrivemaskine, der ikke har kontakt med omverdenen. De links, der kan aktiveres, kan I se som bøger I åbner og ikke som port til internettet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Children's Literature

Kursus i litterær strømning: børnebogslitteratur. Nedslag i børnebogslitteratur fra 1700-tallet til nyere udgivelser (Rowling: Harry Potter, young adult fiction) med fokus fokus på litteratures elementer af underholdning og opdragelse, hvor der suppleres med faglitterære artikler. Vi arbejder med analyse af fiktion med fokus på karaktertegning, fortæller, stemningsopbygning, budskab og henvendelse til læseren. De enkelte uddrag sættes i historisk kontekst og der sammenlignes mellem værkerne.
Der læses uddrag af:
Newbury: Goody Two-Shoes
Carroll: Alice in Wonderland
Stevenson: Treasure Island
Milne: Winnie the Pooh
Dahl: Charlie and the Chocolate Factory
Rowling: Harry Potter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer