Holdet 2024 eø/5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Hans Erik Ehlers-Kock
Hold 2024 eø/5 (2g3g eø5)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0. Introduktion til erhvervsøkonomi
Titel 2 1. Virksomheden og dens omverden
Titel 3 2. Strategi
Titel 4 3. Marketing
Titel 5 4. Regnskab
Titel 6 5. Organisation, Ledelse/Motivation
Titel 7 6. Virksomhedsprokekt
Titel 8 7. Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0. Introduktion til erhvervsøkonomi

Hvad er erhvervsøkonomi ? Hvorfor er der i så stor fokus på iværksætteri ? Hvad skal vi som samfund leve af om 10, 15, 100 år ?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Virksomheden og dens omverden

En virksomheds overlevelse og succes er afhængig af evnen til at effektivisere og udvikle sin forretningsmodel. I skal kunne redegøre for en virksomheds forretningsmodel, eksempelvis ud fra modellen Business Model Canvas. Desuden skal I kunne redegøre for virksomhedens omverden.

Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:

- Iværksætteri
- Virksomhedens Ide, mission og vision
- B2B eller B2C
- Forretningsmodeller
- Virksomhedes interessenter
- Virksomhedsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2. Strategi

Eleverne skal blandt andet opnår viden om virksomhedens strategiske muligheder for vækst og udvikling, herunder Konkurrenceforhold, Positionering og valg af konkurrence strategi / vækststrategi. Viden om nedestående erhvervsøkonomiske modeller og begreber er en forudsætning for dette. Porters Five Forces, SWOT-analysen, Porters tre konkurrence strategier og konkurrenceformer. Positioneringskortet, Unique selling points og Blue Ocean Strategy. Ansoffs vækst matrice, interne og eksterne vækstmuligheder og Boston gruppens model.

Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:


- Industri, branche og marked
- SWOT-analyse
- STEEPLE-analyse
- Konkurrenceformer
- Porters Five Forces
- Boston Consulting Group's Matrix (BCG)
- Porters generiske konkurrencestrategier
- Virksomhedens vækstmuligheder
- Blue Ocean Strategy
- CSR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3. Marketing

Marketingfunktionen i en virksomhed er central for en effektiv relation til kunderne, og det virksomheden leverer. Eleverne skal kunne afdække og forholde sig til problemstillinger omkring virksomhedens parameterfastsættelse, herunder have viden om virksomhedens afsætningsparametre, konkurrencesituation og målgruppevalg. Eleverne skal opnå kendskab til emner vedrørende branding: Brand loyalitet, branding metoder, brand værdi og Unique selling points. Eleverne skal ligeledes have kendskab til kundesegmentering og marketing mix. Segmenteringsmetoder (geografiske, adfærdsmæssige, psykologiske og socioøkonomiske), de fire og syv P'er.

Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål: Forløbets emner:
- Købsbeslutning
- Branding
- Segmentering
- Minervamodellen
- Virksomhedes marketingmix
- Marketing og PLC
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Regnskab

Eleverne skal kunne vurdere en virksomheds økonomi på bagrund af virksomhedens årsrapport og årsregnskab ved brug af regnskabsanalyse.

Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
- Virksomhedens årsrapport
- Virksomhedens interessenter
- Virksomhedens omsætning, faste og variable omkostninger
- Virksomhedens årsregnskab
- Afskrivninger
- Regnskabsanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5. Organisation, Ledelse/Motivation

Beskrivelse for emnerne: 5. Organisation, Ledelse / Motivation:

Medarbejderne er en nøgleressource i stort set alle virksomheder. Virksomhedens evne til at organisere og motivere medarbejderne kan derfor være afgørende for, at virksomheden evner at skabe resultater, der matcher konkurrenternes alternative værditilbud. Eleverne skal kunne afdække og forholde sig til problemstillinger omkring virksomhedens organisation og ledelse. De skal have teoretisk viden om mekanistiske og organiske organisationsstrukturer samt ledelse og motivation. Endvidere skal eleverne opnår teoretisk viden om virksomhedens organisation og ledelse i samspil med omverdenen.

Følgende begreber er gennemgået i forløbet og kendskab til begreberne og evnen til at bruge disse begreber udgør de faglige mål:
- Mekaniske og organiske organisationsstrukturer
- Valg af organisationsform
- Mintzberg – organisationens dele
- Organisationsstrukturernes fordele og ulemper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 6. Virksomhedsprokekt

.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer