Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Ole Højsholm Schmidt
|
Hold
|
2024 fy/u (1u fy, 1u fy øv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
Energiformer, energi og effekt, energibevarelse, energiomsætning, joule og kilowatt-time, termisk energi, temperatur, varmefylde, fordampning og smeltning, fordampnings- og smelte-varme, nyttevirkning.
Mekanisk energi, potentiel og kinetisk energi.
Læst i bogen:
M. Brydenholt mf, 2. udgave, Systime.
side 26-44, 50-56.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger og lyd
Bølger, bølgelængde, frekvens, periode, bølgeligningen, amplitude, interferens, lydens fart.
Læst i bogen:
M. Brydenholt mf, 2. udgave, Systime.
side 64-72, 82-86
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Lys og atomer
Lys som bølger, det elektromagnetiske spektrum, fotoner, Bohrs atommodel, hydrogenatomet,
Måling af hårtykkelse med laser.
Læst i bogen:
M. Brydenholt mf, 2. udgave, Systime.
side 136-148
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Radioaktivitet
Stråling og radioaktivitet, strålingstyper, halveringstykkelse, strålingsdosis, stråling i hverdagen og medicin, atomkernen, henfald, halveringstid.
Gruppearbejde med mundtlige oplæg.
Læst i bogen:
M. Brydenholt mf, 2. udgave, Systime.
side 152-175
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kosmologi
Mælkevejen og galakser, stjerner, rødforskydning, universets udvidelse, Hubbles lov, universets alder.
Læst i bogen:
M. Brydenholt mf, 2. udgave, Systime.
side 200-201, 207-215.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861559",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861559",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861559"
}