Holdet 2024 me/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Thomas Hangård Rasmussen
Hold 2024 me/3 (1g me3, 1g me3 kunstdage)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Introduktion til filmdramaturgi
Titel 2 Forløb 2: Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)
Titel 3 Forløb 3: Christopher Nolan - auteurforløb
Titel 4 Forløb 4: Kunstneriske dage - filmproduktion
Titel 5 Forløb 5: Eksamensproduktionen
Titel 6 Forløb 6: Dokumentarfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Introduktion til filmdramaturgi

I forlængelse af jeres grundforløb, hvor I er blevet introduceret til de filmsproglige virkemidler på billed- og lydside, introduceres I nu for grundlæggende teori om filmdramaturgi: Tre-akts-modellen, orkestrering af karakterer og karaktertyper, aktantmodellen og for dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, forhindringer, tidsfrister, suspense og surprise.

Vi gør det med udgangspunkt i to danske kortfilm på ca. 25 min. længde:
- "Ud, spring over, ind" (Thomas Daneskov, 2013)
- Sail on, my love" (Jonatan Kais, 2020)


Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 51-62.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Forløb 3: Christopher Nolan - auteurforløb

I skal lære om auteuranalyse med udgangspunkt i den britiske filminstruktør Christopher Nolans filmværk. VI ser en række af hans film for at identificere gennemgående indholdsmæssige og formmæssige  fællestræk (= auteurtræk) i hans film.

Teori i forløbet er et lærerbearbejdet uddrag af 16/9-artikel af Tanja Parker om Nolan som auteur "Christopher Nolans filmiske univers”, samt diverse youtube-videoer om Nolans film og auteurtræk. De fremgår af Lectio-modulerne.

Tematiske (indholdsmæssige) auteurtræk:

- Den forpinte sjæl
- Et univers af kontraster
- Dobbelthed - spejlinger, spaltninger og fordoblinger


Dramatugiske (formmæssige) auteurtræk:

- Nolans fortællemæssige eksperimenter ...den alternative, ukronologiske filmdramaturgi
- 'The suspense snowball'


Postmoderne (indholdsmæssige og formmæssige) filmtræk i Nolans film - gennemgået i forbindelse med seningen af "Inception"



Værker set i undervisningen:

"Doodlebug" (Nolan kortfilm, 1997)
"Memento" (hele filmen set, 2000)
"Dunkirk" (hele filmen set, 2017)
"Inception" (væsentlige dele af filmen set, 2010)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4: Kunstneriske dage - filmproduktion

I tre dage er der kunstneriske dage på EG. I arbejder med mediefag og skal lave en filmproduktion - I kan selv vælge om det skal være fakta eller fiktion.

Ligesom i pilotfilms-projektet er der:
- en præproduktionsfase (filmsynopsis og skudliste)
- en produktionsfase (filmoptagelser)
- en postproduktionsfase (redigering)

Så dette er sidste større filmprojekt inden eksamensproduktion!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5: Eksamensproduktionen

Fra midt marts og frem til start maj skal I lave eksamensproduktion:
- præproduktion (filmidé, filmsynopsis og skudliste)
-  produktion (filmoptagelser)
-  postproduktion (redigering af filmoptagelser)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6: Dokumentarfilm

Med udgangspunkt i Dorte Granild og Mette Wolfhagens bog "Shorts" (tekstuddrag) introduceres eleverne for dokumentarfilmgenren.

Fokus er på kendetegn ved fakta og dokumentargenren, på faktakontrakten, autencitetsmarkører og for forskellige fortælleformer indenfor dokumentargenren - her bliver eleverne præsenteret for den observerende og den poetiske fortælleform.

Filmisk materiale:

- "Svane Musikradio" (Anders Holst & Kim Frost, 2022) - træk af den observerende og den poetiske fortælleform)

- "EG - Et afsluttet kapitel" (Frederik Valentin, 2016) - der er tale om en
   tidligere eksamensproduktion, der handler om elevens tre år på
   Espergærde Gymnasium. Der er træk af den autoritative fortælleform og
   den poetiske.

- "Alting har en begyndelse! (første syv minutter af den 21 min. lange dokumentarkortfilm, instrueret af Marie Limkilde: 2017). Den observerende og poetiske fortælleform.

- "Kvindefængslet" - episode 1 (DR 2024, tilrettelæggere Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen og Simon Lereng Wilmont). Den observerende fortælleform.

. "Hotel 22" (Elizabeth Lo, 2015). Eleverne har lavet en prøveeksamen ud fra de første fire minutter af dokumentarkortfilmen. Den observerende fortælleform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer