Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Thomas Hangård Rasmussen
|
Hold
|
2024 me/3 (1g me3, 1g me3 kunstdage)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Introduktion til filmdramaturgi
I forlængelse af jeres grundforløb, hvor I er blevet introduceret til de filmsproglige virkemidler på billed- og lydside, introduceres I nu for grundlæggende teori om filmdramaturgi: Tre-akts-modellen, orkestrering af karakterer og karaktertyper, aktantmodellen og for dramaturgiske virkemidler som set up/pay off, forhindringer, tidsfrister, suspense og surprise.
Vi gør det med udgangspunkt i to danske kortfilm på ca. 25 min. længde:
- "Ud, spring over, ind" (Thomas Daneskov, 2013)
- Sail on, my love" (Jonatan Kais, 2020)
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 51-62.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Pilotprojekt - Lav en kortfilm (fiktion)
Pilotprojektet bliver et større filmprojekt end de tidligere I har lavet i mediefag. I skal lave en kortfilm (fiktion) på 3-5 minutter. En generalprøve på jeres eksamensprojekt, som I skal begynde på her i december.
Grupperne skal aflevere en filmsynopsis og en skudliste i præproduktionsfasen.
Grundbog: "Levende billeder" (3. udg.), s. 87-92, 114, 118.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Christopher Nolan - auteurforløb
I skal lære om auteuranalyse med udgangspunkt i den britiske filminstruktør Christopher Nolans filmværk. VI ser en række af hans film for at identificere gennemgående indholdsmæssige og formmæssige fællestræk (= auteurtræk) i hans film.
Teori i forløbet er et lærerbearbejdet uddrag af 16/9-artikel af Tanja Parker om Nolan som auteur "Christopher Nolans filmiske univers”, samt diverse youtube-videoer om Nolans film og auteurtræk. De fremgår af Lectio-modulerne.
Tematiske (indholdsmæssige) auteurtræk:
- Den forpinte sjæl
- Et univers af kontraster
- Dobbelthed - spejlinger, spaltninger og fordoblinger
Dramatugiske (formmæssige) auteurtræk:
- Nolans fortællemæssige eksperimenter ...den alternative, ukronologiske filmdramaturgi
- 'The suspense snowball'
Postmoderne (indholdsmæssige og formmæssige) filmtræk i Nolans film - gennemgået i forbindelse med seningen af "Inception"
Værker set i undervisningen:
"Doodlebug" (Nolan kortfilm, 1997)
"Memento" (hele filmen set, 2000)
"Dunkirk" (hele filmen set, 2017)
"Inception" (væsentlige dele af filmen set, 2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
En video-lektie hjemme, som vil gøre dig klogere på Nolan og de film han har lavet. Et seriøst bud på en top-10 ranking af hans film: Top 10 Best Christopher Nolan Movies Ranked | Cinema Analysis
-
Dette er ikke lektie, men materiale til modulet: Christopher Nolan filmography infographic
-
Citatpluk fra Tanja Parkers artikel CHRISTOPHER NOLANS FILMISKE UNIVERS.docx
-
For de interesserede er der den her ret fede og pædagogisk lettilgængelige videointroduktion til Nolans 'snowballing suspense-effekt', som tager udgangspunkt i Nolans virtuose "Dunkirk": DUNKIRK: Editing the Suspense Snowball
-
Dette er de fire analyseopgaver:
-
I dette modul skal vi se jeres færdige pilotprojekt.Du og din gruppe skal dagen inden dette modul, dvs. onsdag d. 29/1, sende det færdige pilotprojekt til mig i TEAMS (chat-besked). Enten som et link (hvis I fx har uploadet den i googledrive eller li
-
Du og din gruppe skal dagen inden dette modul, dvs. onsdag d. 29/1, sende det færdige pilotprojekt til mig i TEAMS (chat-besked). Enten som et link (hvis I fx har uploadet den i googledrive eller lignende) eller som uploadet fil i TEAMS.
-
Lektie hjemme:
-
image.png
-
Som lektie til dette modul skal du se denne 8 min. lange youtubevideo, hvor en filmklipper på fed vis viser hvordan Nolan og hans klipper, Lee Smith, igennem krydsklipning mellem "Dunkirks" tre tortællelag/timelines får skabt en 'suspense snowballing
-
Læs derhjemme som lektie dette dokument om Nolans film "Inception". Den skal vi arbejde med i modulets anden halvdel og i modulet tirsdag: Auteur analyse af Nolans Inception 1gme3 2025.docx
-
Gode elevbesvarelser af analyseopgaver til Nolans DUNKIRK.docx
-
Læs derhjemme som lektie dette dokument om Nolans film "Inception": Auteur analyse af Nolans Inception 1gme3 2025.docx
-
Du skal hjemme:
-
Til modulet: Tidsplan for eksamensprojektet i 1g me3 2025.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Kunstneriske dage - filmproduktion
I tre dage er der kunstneriske dage på EG. I arbejder med mediefag og skal lave en filmproduktion - I kan selv vælge om det skal være fakta eller fiktion.
Ligesom i pilotfilms-projektet er der:
- en præproduktionsfase (filmsynopsis og skudliste)
- en produktionsfase (filmoptagelser)
- en postproduktionsfase (redigering)
Så dette er sidste større filmprojekt inden eksamensproduktion!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Eksamensproduktionen
Fra midt marts og frem til start maj skal I lave eksamensproduktion:
- præproduktion (filmidé, filmsynopsis og skudliste)
- produktion (filmoptagelser)
- postproduktion (redigering af filmoptagelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Dokumentarfilm
Med udgangspunkt i Dorte Granild og Mette Wolfhagens bog "Shorts" (tekstuddrag) introduceres eleverne for dokumentarfilmgenren.
Fokus er på kendetegn ved fakta og dokumentargenren, på faktakontrakten, autencitetsmarkører og for forskellige fortælleformer indenfor dokumentargenren - her bliver eleverne præsenteret for den observerende og den poetiske fortælleform.
Filmisk materiale:
- "Svane Musikradio" (Anders Holst & Kim Frost, 2022) - træk af den observerende og den poetiske fortælleform)
- "EG - Et afsluttet kapitel" (Frederik Valentin, 2016) - der er tale om en
tidligere eksamensproduktion, der handler om elevens tre år på
Espergærde Gymnasium. Der er træk af den autoritative fortælleform og
den poetiske.
- "Alting har en begyndelse! (første syv minutter af den 21 min. lange dokumentarkortfilm, instrueret af Marie Limkilde: 2017). Den observerende og poetiske fortælleform.
- "Kvindefængslet" - episode 1 (DR 2024, tilrettelæggere Asger Mow, Maria Lyhne Høj Vejen og Simon Lereng Wilmont). Den observerende fortælleform.
. "Hotel 22" (Elizabeth Lo, 2015). Eleverne har lavet en prøveeksamen ud fra de første fire minutter af dokumentarkortfilmen. Den observerende fortælleform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861612",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861612",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861612"
}