Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 me/5 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau
Mediefag C
Lærer(e)
Morten Ting
Hold
2024 me/5 (
1g me5
,
1g me5 kunstdage
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb
Titel 2
Dramaturgi og repetition af filmiske virkemidler
Titel 3
Horrorgenren
Titel 4
Kunstneriske dage
Titel 5
Videospil - mikroforløb
Titel 6
Mikroforløb om tværmedialitet
Titel 7
Eksamensprojekt
Titel 8
Dokumentar
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb
I grundforløbet introduceres eleverne til mediefaget, og de skal lære de filmsproglige virkemidler på billedsiden (derunder klipning) og på lydsiden.
Som led heri ser eleverne filmeksempler på de filmiske virkemidler og arbejder med analyse af filmcitater og kortfilm, samt de producerer 2-3 små praktiske øvelser, hvor de forskellige filmiske virkemidler skal anvendes.
Umiddelbart efter grundforløbet, når eleverne er på deres endelige mediefagshold - skal de have en test i de filmsproglige virkemidler fra grundforløbet.
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie til 1. modul. Jeg glæder mig til at møde jer.
Begreber fra Levende Billeder - tredje udgave.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dramaturgi og repetition af filmiske virkemidler
Forløb om dramaturgi og repetition af filmiske virkemidler (fra grundforløb)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie til 1. modul. Jeg glæder mig til at møde jer.
Begreber fra Levende Billeder - tredje udgave.docx
Aflever her i dropbox:
image.png
iMovie mini-tutorial
Forbered jer på prøve i fagets begreber og analyse. Først vil der være en prøve på papir uden hjælpemidler i stil med den jeg har brugt i et tidligere modul.
I modulet vil der være prøve for de elever, der ikke var til stede sidste gang:
Til de elever, der allerede har taget prøven sidste gang:I skal filme optagelser til en lille vinter-montage. Jeg supplerer musikken.
Læs denne pdf, der samler tre oversigter over "Raskins parametre", der er syv gode (primært dramaturgiske) råd til at skabe vellykkede kortfilm af Richard Raskin. Bemærk at det er en rigtigt god idé at starte med at læse s. 3-4 først og så læse s. 1-
Analyser først karaktertyper og filmens præmis:
LOU - Pixar
Aflever jeres SNE-matchcuts og andre videoer fra sidste modul her: SNE - Matchcut - 1g me5
Ingen ny lektie, men sørg for at have styr på Raskins parametre, som var lektie til sidste gang:
Dramaturgisk analyse af White Bear (afsnit af serien Black Mirror):White Bear - Dramaturgi.docx
Dramaturgi2024.pptx
Dramaturgi:
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Horrorgenren
Genreforløb om horrorgenren. Desuden en introduktion til genrebegrebet.
Indhold
Kernestof:
Læs de første 3,5 sider om genrebegrebet
Hvis man ikke var til stede i sidste modul (mandag i 4. modul), hvilket gælder for påfaldende mange af jer fra 1t, så er det desuden lektie at se og analysere novellefilmen "Sail On, My Love" (ca. 30 minutter) her:
Læs beskrivelsen af de seks genrer og find eksempler på film (som I selv kender til) til hver genre. Seks filmgenrer.docx
Most Popular Movies 2024 Worldwide Box Office - Box Office Mojo - Hvilke genrer er der tale om blandt de ti mest populære film?
Ingen lektie til årets sidste modul på holdet. Vi filmer og redigerer en praktisk øvelse i modulet. Sørg for at have installeret redigeringsprogram på computeren.
Praktisk øvelse - The End of the Fucking world.docx
image.png
Aflever jeres film her: The End of the Fucking World
Vist i modulet: Nosferatu-trailers:
Læst i modulet: s. 7-9Horrorfilmen - FULL.docx
Graveyard Rats - dagens analysespørgsmål:
Læs om horrorgenren på s. 1-9 i dette uddrag af bogen "Genrefilm og filmgenrer":Horrorfilmen - FULL.docx
I modulet ser vi også jeres "The End of the Fucking World"-film fra December. Husk at sørge for at de er uploadet her inden modulet: Aflever jeres film her: The End of the Fucking World
Analyser denne scene:Graveyard Rats - knoglerum
OBS! Ud over nedenstående lektie, vil jeg meget gerne modtage en besked fra jer i Teams, hvori I skriver hvem I har aftalt at lave praktisk projekt med i den kommende måned. Husk, at der max må være fem personer i en gruppe. Jeg vil meget gerne vide
ALENE
Udfyld først idéboard og gå så videre med synopsis-dokument.
Der vil være en prøve uden hjælpemidler om horrorfilmen som genre og de filmiske virkemidler og dramaturgi generelt.
Læs om undergenren "Gengangeren" (der har spøgelser/genfærd som monster) på s. 17-19 i pdf og horrorfilm-genren: Horrorfilmen - FULL.docx
Afsnit
Horrorfilmens ikonografi
Brug 30 minutter på at nærnalysére denne sekvens fra Børnehjemmet (5:47 sekunder fra filmens 27.-33. minut):
Hvis man ikke var til stede i mandagsmodulet, skal man desuden have set de første 39 minutter af Børnehjemmet. Den ligger på Filmstriben og kræver bibliotekslogin, men det har alle fornuftige unge mennesker selvfølgelig allerede (og ellers er det på
I modulet: Om Seriemorder-undergenren (s. 14-16)Horrorfilmen - FULL.docx
Aflevering og visning af pilotprojektAflever her: pilotproduktion - aflevering
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kunstneriske dage
Kunstdage: praktisk projekt lavet på tre hele dage i februar.
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe kameraudstyr, hvis I allerede har noget!
MT Kunsteriske dage 2025 forløbsbeskrivelse og plan.docx
I kan se eksempler på tidligere elevproduktioner fra hele landet her: Elevfilmfestival
Ja, vi mødes kl 8:05 alle sammen, uanset hvor langt I er nået.
Præsentationsvideo - Sådan gør I
AFLEVER ALLERSENEST KL 12:30!!!Aflever jeres film her:1g me5 - Kunstdage - FILMEN
Afsnit
Ingen lektie. Vi ser jeres Kunstdagefilm og giver konstruktiv kritik. :-)
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Videospil - mikroforløb
Mikroforløb om videospil
Indhold
Kernestof:
Læs om videospil i denne pdf.Hvad er et videospil_.pdf
”Hvad er et videospil?” – Spørgsmål
I modulet (ikke lektie):Del 1:Læs s. 3-6 om, spilverdenens stil og level design:Cutscenes og spilverdenen.pdf
image.png
Læs om kamera, synsvinkel og beskæring i forhold til videospil på pdf'ens s. 12-21:Cutscenes og spilverdenen.pdf
I modulet:Analysespørgsmål til videospil - horrorgenren - opdateret.docx
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mikroforløb om tværmedialitet
Mikroforløb på et enkelt modul om tværmedialitet
Indhold
Kernestof:
Læs om begrebet tværmedialitet i dette dokument:Tværmedialitet.pdf
Forklaring fra ChatGPT. Enig eller uenig?
Case: Paradise Hotel- Hvor ser I Paradise?
Case: John WickTværmedialitet - John Wick.docx
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksamensprojekt
Præproduktion: 4 moduler
Visning: 1 modul
Indhold
Kernestof:
Husk at sende en besked til mig på Teams onsdag aften om jeres aftaler eller ønsker til eksamensgrupper. Husk at der max. må være fem elever i hver gruppe.
I modulet:
Ånden i glasset
Lektie:
Gruppe 1:
I modulet:Idéudvikling og præproduktion på eksamensproduktion. Idé-board.pdf Synopsis - Eksamensproduktion - Mediefag c-7.docx
Vi bruger modulet på præproduktion af jeres eksamensproduktion.
image.png
I modulet - I har resten af modulet til at skrive på synopsisdokumentet. Når I er klar med dette, så få det godkendt af mig og gå videre til at skrive step outline (se nedenfor):Synopsis - Eksamensproduktion - Mediefag c-7.docx
Inspiration til egen eksamensproduktion.docx
YSbWEP4UuRsasP6-CYx21ZmWAP0KTelbuNKS1s00KsQ.jpg
Værktøj til gyserfilm
Læs om formidling og målgrupper her: Formidling og målgrupper - Levende billeder.pdf
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Dokumentar
Forløb om dokumentar, hvor eleverne er introduceret til de tre klassiske dokumentargenrer: den observerende, den autoritative og den deltagende. Fokus har været på den autoritative.
Indhold
Kernestof:
Vi starter forløb om dokumentar
Benyttet i modulet:Ca. 14:30-14:50
Ca. 14:50-14:55: Se denne video.
Ca. 14:55-15:15
Jeg fører fravær i H108 kl. 15:15.
Læs fra s. 22m-26 og besvar spørgsmål 10-13 i dokumentet.
I modulet:
Lydeffekter links:sound effects.bbcrewind.co.uk
Sammenlign virkemidlerne, autenticitetsmarkører og andre forskelle på disse to dokumentarer, der begge handler om psykisk syge, der har fået en behandlingsdom:
Afsnit
I skal have afleveret jeres eksamensproduktioner her:Aflevering af eksamensprojekt
I modulet:Autoritativ dokumentarDox - Kapitel 3 - NY version.pdf
image.png
Vist og analyseret i modulet: De første 4,5 minutter af "Naboen fra helvede":Naboen fra Helvede - ep 1
Læs pdf'ens s. 6-13 (svarende til s. 37-44 i bogen det er scannet fra) om den autoritative og den deltagende dokumentar.
I modulet:Analyse af dokumentaren "Herlufsholms hemmeligheder".
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861614", "T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861614", "H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861614" }