Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Lea Engelbrecht Lavtsen, Mia Druedal Munch, Rune Munk-Jensen
|
Hold
|
2024 ol/t (3t ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Noget om helte
Materialer:
Iliaden:
1. sang v. 1-430
6. sang v. 237-530
Perspektiv:
- Schiller: "Hektors afsked", ca. 1780
- Sterne: Af "Tristram Shandy", 6. bog kap. 38 (1762)
- Juul: "Min onkel Hector", 1999
Sekundær:
Hjortsø: "Græsk mytologi" p. 16-52
"Paideia" p. 11-19 & 23-30
Film:
- Petersen: "Troy", 1:53:00 => 2:36:00
Billeder:
Rekonstruktionstegning af Knossos
Dronningesalen, Knossos
Tyrespringerfrisen, Knossos
Løveporten i Mykene
Skaktgrav i Mykene
Borgmuren omkring Troja
Vaphiobægrene
Minoisk inspireret vase, ca. 1150 fvt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den græske tragedie
Gennem læsning af Sofokles tragedie Antigone, skal vi arbejde med det antikke dramas oprindelse, udvikling og funktion. Vi vil l arbejde med væsentlige temaer i Antigone, hvor vi især vil lægge vægt modsætningerne imellem polis/oikos, guddommelige love/verdslige love, mand/kvinde. Vi vil analysere tragedien efter Aristoteles' principper for den gode tragedie. Vi skal perspektivere til Per Flys "Drabet".
Basistekst: Sofokles Antigone, v. Otto Foss, 1977 omfang ialt: 45 s.
Baggrundsstof: Paideia s. 101-112 + s. 115-116
Perspektiverende stof: Per Fly, "Drabet", 2005
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det athenske demokrati
Vi skal beskæftige os med det antikke demokrati belyst gennem datidens tilhængere og kritikere. Vi vil undervejs beskæftige os med forholdet mellem den antikke og den moderne demokrati debat. Udgangspunktet er derfor den moderne demokrati diskussion.
Materiale:
Mogens Herman Hansen: Kilder til Demokratiet i Athen, NNF 2007
Andreasen & R. Poulsen: Paideia. Grundbog til oldtidskundskab, Systime 2013
Kernetekster:
Athenernes statsforfatning fra ’Kilder til demokratiet i Athen, NNF 2008.
Xenophon: Feltherreprocessen fra ’Kilder til demokratiet i Athen, NNF 2008.
Thykydid ’Perikles’ gravtale’ fra ’Kilder til demokratiet i Athen, NNF 2008.
Platon: ’Hulebilledet’ fra Mejer & Tortzen ’Kend dig selv’, Gyldendal 2000.
Perspektiv:
Abraham Lincoln Gettysbutg Adress, November 1863
Filosof: Uoplyste borgere bør ikke have stemmeret, Jason Brennan, Politiken, oktober 2016
Red pill or blue pill - The Matrix. Wachowskis 1999. https://www.youtube.com/watch?v=zE7PKRjrid4.
Baggrundsstof:
Sandheden om Athens demokrati. BBC
Bekker-Nielsen: Demokrati
Paideia s. 148-154
Om hulebilledet: https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
Om Platons idealstat: https://www.youtube.com/watch?v=ZuhLsIQZr1o
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunsthistorie skulptur
En gennemgang af den antikke skulptur med særlig fokus på idealisering af mande- og kvindekroppen samt perspektivering til skiftende tiders gengivelse af menneskekroppen. En del af gennemgangen har eleverne selv foretaget via fremlæggelse/inddragelse af it. Forløbet er i øvrigt læst spredt over hele skolåret med opsamling til sidst.
Gennemgåede monumenter:
Arkaisk tid:
1. Dioskurerne/Kleobis og Biton 2.20 m/ ca. 580 f.kr
2. Peploskoren/ 1.20 m/ ca. 530 f.Kr.
3. Kouros fra Sounion (Attika), ca. 600-575
Tidlig klassisk tid:
Kritiosdrengen (ca. 480 fvt.)
Atlas giver hesperidernes æbler til Herakles. Metope fra Zeusemplet i Olympia, ca. 460 f.kr. Marmor Det arkæologiske museum i Olympia.
”Vognstyreren” Ca. 475 f.kr., Bronze, Det arkæologiske museum i Delfi
Poseidon/Zeus fra Artemision,Ca. 460 fvt.
Højklassisk tid:
Spydbæreren (af Polyklet), Ca. 440 fvt.
”Nike løsner sin sandal”, ca. 410 f.kr. Akropolismuseet i Athen.
"Statue af ”Nemesis”, marmor, romersk kopi, ca. 2 årh. e.kr. , 189 cm. Ny Carlsberg Glyptoteket i København. Oprindeligt opstillet i helligdommen i Rhamnous ca. 440 f.kr.
”Såret Amazone”, marmor, romersk kopi ca. 150 e.kr. Ny Carlsberg Glyptotek i København. Oprindeligt opstillet i Artemistemplet i Efesos. Ca. 440 f.kr
Senklassisk tid:
”Hermes med Dionysosbarnet”, ca. 350 f.kr.
”Afrodite fra Knidos”, ca. 350 f.kr.
Skraberen (af Lysippos), Ca. 340 fvt.
Hellenistisk tid:
Døende galler. ca. 220 f.Kr.
Laokoon gruppen, romersk kopi af græsk original, ca. 100 f.kr.
”Bokseren”, 200-tallet el. ca. 80 f.kr.
Romersk tid:
Augustus fra Prima Porta
Marcus Aurelius
Perspektiv:
Johannes Bjerg (1886-1955) Abessinier 1914-15
Thorvaldsen Jason med det gyldne skind 1828
”Adam Kadmon” Christian Lemmerz 2000.
“Joan” John de Andrea, (1992)
Berufung 1940 Arno Brekker
Saly's rytterstatue af Frederik V
Napoleon som Mars. Antonio Canova 1806
Baggrundsmateriale:
Andreasen & Poulsen: Paideia. Grundbog til Oldtidskundskab. Systime 2015
s. 45-53, 93-100, 129-136, 201-206, 247-254
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861630",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861630",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861630"
}