Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2020/21 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Sophie Engelsbak
|
Hold
|
2024 ps/6 (2g3g ps6)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema: fordomme, diskrimination og ekstremisme.
Eleverne introduceres til psykologifaget ved at lære om følgende:
- Hvordan begreberne stereotyper, fordomme og diskrimination adskiller sig fra hinanden.
- Hvor vores fordomme kommer fra
- Hvordan man kan reducere eller helt eliminere fordomme og diskrimination
- Hvordan gruppedynamikker kan skabe konflikt og vold mellem mennesker
- Hvad der kendetegner ekstremisme og hvordan radikaliseringsprocesser foregår og vejene ud af ekstremisme
- Stanley Milgram - autoritet og lydighed.
- Robbers cave - intergruppekonflikter
- Konform adfærd - Solomon Asch
Vi ser bl.a `Victors hellige krig` samt de 3 nævnte socialpsykologiske eksperimenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema: Hvorfor bliver nogle mennesker afhængige?
I dette forløb arbejder vi med at forstå, hvad afhængighed er, uanset om det er i forhold til spil, stoffer, alkohol eller porno. Afhængighed belyses ud fra flere perspektiver, bl.a behaviorisme, kognitiv pyskologi, personlighedspsykologi og teori og begreber som kognitive fejlslutninger, kontrolillusion, tabsaversion mm.
Vi ser dokumentaren "fanget i afhængighed" og analyserer de forskellige casepersoner. Tedtalken omkring synet på afhængighed og måder at tackle afhængighed på bidrager til det vigtige spørgsmål omkring, hvordan afhængighed kan afhjælpes - bl.a behandlingsmetoder som TMS og kognitiv adfærdsterapi.
Fanget i afhængighed:
https://www.dr.dk/drtv/serie/fanget-i-afhaengighed_35334
Tedtalken:
https://www.youtube.com/watch?v=PY9DcIMGxMs
Vi afslutter forløbet med gruppearbejde og fremlæggelser omkring eksamenslignede bilag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema: Barndommens betydning for voksenlivet
Kernestof: Udviklingspsykologi – menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur 2 – tilknytning, sårbarhed og resiliens
- Eleverne introduceres for forskellige udviklingsteoretikere, herunder Mahler, Erikson, Stern og Bowlby og skiftet fra den traditionelle forskning til den moderne spædbarnsforskning.
- Eleverne ser dokumentarerne om lille Jørn - (´Er du mors lille dreng og efterfølgerne`.
- Eleverne introduceres til typer af omsorgssvigt og reaktioner herpå og hvilke beskyttelselsesfaktorer, der kan medvirke til mønsterbrud.
- Eleverne læser om risiko og resiliens, mønsterbrud og ser dokumentaren `Min barndom i helvede` med Lisbeth Zornig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Tema: Belastninger af individet, coping,behandling
Kernestof:
Personlighed og identitet - individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping, særligt unge mennesker.
Udsendelsen ´sandheden om stress` inddrages til at forstå forskellige menneskers oplevelse og udfordringer med bl.a stress. Det samme gør `tvunget af tanker` - også ift behandlingsmuligheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema: det lærende menneske
Kernestof: Kognition og læring – psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse – perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
I forløbet omkring det lærende menneske kommer vi omkring kognitiv psykologi, Piaget og Vygotsky, forskellige videns- og indlæringsformer, motivationsfaktorer.
Første og anden udsendelse af 9z mod Kina inddrages til at koble fagbegreber på.
https://www.google.com/search?gs_ssp=eJzj4tFP1zesMkouKsgqyzZg9OK2rFLIzU9RyM7MSwQAdsQIpQ&q=9z+mod+kina&oq=9z&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqDAgCEC4YJxiABBiKBTIGCAAQRRg5MgcIARAuGIAEMgwIAhAuGCcYgAQYigUyBwgDEAAYgAQyBwgEEAAYgAQyBggFEEUYPDIGCAYQRRg8MgYIBxBFGDzSAQgyMjA1ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&ip=1&vld=cid:2662693f,vid:-5-ejIlkdJw,st:0
Hvad er kognitiv psykologi - Jonathan Kolding Karnøe
https://www.google.com/search?q=kognitiv+psykologi&oq=kognitiv+ps&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgAEAAYgAQyBwgAEAAYgAQyBwgBEAAYgAQyBggCEEUYOTIHCAMQABiABDIHCAQQABiABDIHCAUQABiABDIHCAYQABiABDIHCAcQABiABDIHCAgQABiABDIHCAkQABiABKgCCLACAQ&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:f5d106c2,vid:nBRhKjhS-j4,st:0
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861638",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861638",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861638"
}