Holdet 2022 re/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Bodil Haue-Pedersen
Hold 2022 re/u (3u re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Etik ved livets afslutning - aktiv dødshjælp?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Til mundtlig eksamen må benyttes: www.ordnet.dk (Den Danske  Ordbog)

PENSUM I RELIGION ER ALT LÆST STOF - BÅDE GRUNDBOGSSTOF OG TEKSTER

Introduktion til faget og grundlæggende fagbegreber og metoder.
Diskussion af begrebet religion og religion i det senmoderne samfund.

Læst stof:
Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C (2012)  s.11-12, 14-15, 18-19, 251-257, 267-268
Inuitmyte - tekst B (Se fil)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kristendom

Fokus i forløbet er den protestantiske kristendom i Danmark. Af emner behandles især: Kristne trosforestillinger og ritualer samt menneskesyn og etik. Forløbet afsluttes med et at se på kristendom i senmoderniteten. Desuden har eleverne arbejdet i grupper med forskellige kristne kirkesamfund og holdt oplæg for klassen.

I perioden har klassen desuden deltaget i et fællesfagligt forløb  med religion og samfundsfag om religions betydning betydning for det amerikanske præsidentvalg.

Læst stof:
Lene Madsen m.fl.: Grundbogen til religion C (2014) s. 25-26, 52- 65, 67-79, 82-83 og 86

Poul Storgaard Mikkelsen: Kristendom (2003):  Den kristne grundmyte  s.8-11 (se fil)
Billede: Hans Holbein den Yngre: Allegori over Det Gamle og Det Nye Testamente(se fil)
Ramsdals trosbekendelse (se fil)

GT: 1. Mosebog kap.1-3 (se fil)
https://answersingenesis.org/  (fundamentalistiske læsning af skabelsesmyter)
Michelangelo: Fresco i Vatikanet: Syndefaldet og Uddrivelsen af paradiset +
Lise Trap: Bibelen er fuld af ikke perfekte mennesker (se fil)

GT: Esajas bog kap.9,5-6 og kap.53,4-5 (se fil om Messiasbegrebet)

NT:
Apostlenes Gerninger  kap.9,1-19 (om Paulus´ omvendelse) og Romerbrevet kap.5, 12-21
Markusevangeliet kap.1,1-34 , kap.14, 53-65 og kap.15-16,8
Lukasevangeliet kap.15 (især Lignelsen om den fortabte søn) (se fil)
Podcast: Bibelen Leth fortalt (om lignelsen om den fortabte søn) (se fil)
Lukasevangeliet kap. 10,25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner) (se fil)

Debattekster om næstekærlighedsbegrebet og flygtninge:
http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
http://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste

Folkekirkens dåbsliturgi s.1-5 (se fil med pp om kristne ritualer og senmoderne kirkeaktiviteter)
Albinus m.fl.: Religionerne lever (2017) s.77-78, 79-83, 87 (se fil)
Adam Price TV-serien Herrens veje II afsnit 1

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Islam

Vi arbejder med islams formative periode, centrale trosforestillinger og ritualer. I slutningen af forløbet ser vi på forskellige positioner inden for moderne islam.
Forløbet er afsluttet med en individuel skriftlig opgave med tekstanalyse .

I forløbet er desuden indgået en ekskursion til Davids Samling for islamisk kunst.


Læst stof:
Intro: Forforståelse af  islam, div. statistikker og kort over islams udbredelse.

Madsen m.fl.: Grundbogen til Religion C (2012):
s.89-95,  s.110-112, s.114-118.

Forman: Islam og muslimerne s.20-22 (minus boks om myter s.21), 25-27, 30-43, 49-52, 130-131 (skema) samt  tekst 16 og 17 om bøn (s.114-115),  og tekst 24 om tørklæde (s.125-126)

Profetens himmelfart, Bay: Fremmede religioner i nutiden s. 214-216 (se fil)
Koranen sura 1 og 56 (se fil)
Dokumentarfilm om valfarten til Mekka– Hadj (BBC (2002)
Nina Rasmussen: Pilgrim i Mekka og Koranuddrag (Skriftlig opgave - se fil)

Diverse danske muslimske hjemmesider (se fil Sharia og forskellige muslimske positioner)
Taliban: Dekret om hijab, maj 2022 (se fil) + diverse link om tørklædedebat
(se linket Tekstanalyse- tørklædediskussion nedenfor)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Forløbet koncentrerer sig om Theravada-buddhismen.  Vi ser dog også kort på andre former – herunder buddhisme i Vesten.


Læste tekster:
Grundbog til religion C s.143-163, 170, 172
Granum-Jensen: Buddhisme s.17-20,  22-30
Buddhalegenden (se fil)
Samsaras endeløshed og karma (se fil)
Om karma (se fil)
Benarestalen i Buddhisme s.50-51
Hvem er jeg? Buddhisme s.55-57
Sujata trøster sin far, Buddhisme s. 73-74
Da Jiap blev munk, Buddhisme s.93-96 + videoklip
Guide til buddhistmeditation i Thailand, Buddhisme s.106- 109

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Etik ved livets afslutning - aktiv dødshjælp?

Vi undersøger etiske problemstillinger i forbindelse med den aktuelle debat  om aktiv dødshjælp.
Af etiske teorier inddrages nytteetik, pligtetik og tabuetik.

Læst stof:
Poul Storgaard Mikkelsen: Den optimale behandling? s. 13-20 (se fil)
TV-dokumentaren: En værdig død CFU (DR2) 2014
Tekster nedenunder (se filer og link)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer