Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Espergærde Gymnasium og HF 2
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Kristine Hellesøe Appel
|
Hold
|
2024 bk/2h (2h bk3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 Billedets virkemidler
I forløbet arbejder eleverne praktisk, teoretisk og analytisk med værker på flade, med fokus på at kunne beskrive og selv benytte en række formelle virkemidler. I forløbet har der været særligt fokus på at undersøge, hvordan der skabes en fornemmelse af dybde i værker på flade.
Faglige mål
At få kendskab til farvelære, komposition, rum og lys som formelle virkemidler i teori og praksis
At få redskaber til at kunne arbejde med billedanalyse (formalanalyse)
Eleverne lærer overordnet at
- arbejde i par/grupper
- arbejde selvstændigt
- tænke kritisk
- arbejde analytisk
Litteratur
- Kap 1. form fra ”Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst” af Kathrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus, 2023 (som kompendie)
- Teksten om Husk Mit Navn på EG af Henriette Madsen, 2023
- Ark til formalanalyse
Professionelle værker gennemgået i forløbet:
Se vedhæftede PowerPoint
Praktiske øvelser:
- Tegneøvelse med fedtfarver: geometriske former - eksperimenter med komposition
- Perspektivtegning på skolen-
- Fotoøvelser - brug af lys
- Tegning af skygger og farvelægning med akvarel (fokus på farvekontraster)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej alle, jeg glæder mig til at møde jer. Den vedhæftede artikel er ikke lektie, vi læser den i modulet. Vh. Kristine
-
Læs s. 2-5 i vedhæftede kompendie. Tag noter. Hvordan vil du forklare, at et billede er statisk? Dynamisk? Lukket? Åbent? I balance?
-
Læs afsnit 1.b. om rum (s. 7-11). Tag noter: Hvad er overlap, gradienter, repoussoir, farveperspektiv, forkortning, linearperspektiv?
-
Læs afsnit 1.c. om lys (s.11-12) - tag noter: Hvad er naturligt lys? Clair-obscur? Eget lys/symbolsk lys?
-
Læs om farver afsnit 1.d (side 12-17). Tag noter - hvad er: egenkontrast? Kold-varm-kontrast? Komplementærkontrast? Kvalitetskontrast? Kvantitetskontrast?
-
Brug 10 minutter på at lave en lille analyse af dette maleri. Altså sæt alle de begreber på, du kan huske (hvordan er kompositionen, hvordan skabes der rum, hvordan er lyset og farverne) Skriv det ned. CulminsGhost.docx
-
Skim kompendiet som vi har læst gennem de sidste par uger. Kan du huske alle begreberne?
-
Vi skal se udstillingen på den schweiziske kunstner Frantz Gertsch. Vi mødes ved indgangen til Louisiana kl. 14.30. Husk papir og blyant. Lektie inden besøget: læs udstillingsteksterne: Franz Gertsch.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Selvportrættet
Forløbet er en introduktion til selvportrættet med udvalgte nedslag. I hvert modul bliver eleverne præsenteret for et udvalg af selvportrætter men med særligt fokus på et enkelt selvportræt. Fokus også på blikket.
faglige mål:
Kunne genkende forskellige typer af selvportrætter, analysere dem og sætte dem ind i en kontekst.
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori ̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
Litteratur:
Selvportrættet, Wolter: Temaer i kunsten
"Kønnede blikke" i TAP
www.moma.org/artists/5392
kunsten.nu/journal/dejens-performative-aestetik
praktiske øvelser:
Portræt - der ikke længere er et portræt (collage)
Fotoøvelser (dels inspireret af Sherman - iscenesat fotografi, dels inspireret af Trine Søndergaard - foto med tørklæde)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Mennesket i kunsten
Mennesket i kunsten - med fokus på tredimensionel kunst
Nedslag: Kroppen i antikken, renæssancen (David-skulpturen), 1800-tallet (impressionismen og kubismen), kroppen i dag (fx Arvida Bystrøm)
Formål:
Kendskab til skulpturer og malerier med fokus på menneske/krop – herunder dybdegående kendskab til centrale værker
Praktisk kendskab til at gengive kroppen (tegning, foto, skulptur, film/performance)
kendskab til teknikker
Litteratur:
https://kunsten.nu/journal/udstillingen-teknokroppen-stiller-ogsaa-spoergsmaalet-hvilke-kroppe/
Kroppen i kunsten fra Wolter, Temaer i kunsten
Praktiske øvelser:
Croquis med kul, blyant
Blæktegning inspireret af Marlene Dumas
Fotoøvelser
Ekskursion til Helsingør Havn for at kigge på Han og planche med idéer til en ny skulptur til området
Lille performance inspireret af Abramovic
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs følgende tekst: Skulptur Om at analysere skulpturer.docx
-
Læs til side 55 nederst i teksten: Kroppen i kunsten. Fra Wolter, Temaer i kunsen.pdf
-
Læs om Michelangelos David-skulptur side 55 nederst i teksten: Kroppen i kunsten. Fra Wolter, Temaer i kunsen.pdf
-
Update: Jeg bliver et par minutter forsinket pga. toget. I kan bare gå over til Toldkammeret lige på den anden side af gaden fra stationen og gå ind i gården, så kommer Suada og finder jer der. Ses :)
-
Vi prøver én gang til :) Læs om Michelangelos David-skulptur side 55 nederst i teksten: Kroppen i kunsten. Fra Wolter, Temaer i kunsen.pdf
-
Læs denne artikel om skulpturen "Danserinde 14 år" - tag noter, vi analyserer skulpturen i modulet
-
Læs s. 57-59 i teksten: Kroppen i kunsten. Fra Wolter, Temaer i kunsen.pdf og google kubisme - hvad går kubismen ud på?
-
Læs s. 57-59 i teksten: Kroppen i kunsten. Fra Wolter, Temaer i kunsen.pdf I må også gerne google kubismen som kunstretning og skriv lidt ned: Hvad kendetegner kubismen?
-
Læs fra s. 59 og resten af teksten: Kroppen i kunsten. Fra Wolter, Temaer i kunsen.pdf
-
Godt nytår!
-
Læs 3 afsnit i teksten: intro-afsnittet, "hvorfor stedsspecifik?" og "ud i byen":
-
Vi mødes på Helsingør Station (ved 7eleven) kl. 08.05 og ser et par skulpturer. Medbring papir og blyant. Ingen lektie men husk gerne på begrebet om "det stedsspecifikke". Tag varmt tøj på. Vi stopper selvfølgelig i god tid, så I kan nå tilbage til E
-
Lektien er at bruge 20 minutter på at skitsere på en skulptur til Helsingør Havn. Selvom I kan arbejde i par, er det godt, hvis I kommer med hver jeres idéer. I kan måske nå 2-3 skitser.
-
Fremlæggelser af "skulptur til Helsingør Havn"
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Performancekunst
Faglige mål:
Introduktion til og kendskab til performancekunst
Litteratur:
Kort tekst/introduktion til performancekunst (sammendrag fra "Kunstens stemmer": https://kunstensstemmer.systime.dk/?id=257#c1313)
Værker af Marina Abramovic i fokus
Filmen ”The artist is present”
Analyseark til performancekunst
Praktiske øvelser:
Lav en lille performance inspireret af Marina Abramovic - dokumenteres på video
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Landskabet i kunsten
Forløbet tager udgangspunkt i forskellige aspekter af naturen i kunsten. Det er både helt klassisk kunsthistorisk analyse af værker, der handler om naturen/mennesket i naturen (fx begrebet om det sublime) men også samtidskunstens fokus på naturen og mennesket i naturen (det antropocæne) og temaer som klimaforandringer, nærvær og forbundethed. Eleverne får kendskab til samtidskunstens forskellige måder at arbejde på – herunder installationskunst.
Faglige mål:
Kendskab til naturen som tema i billedkunsten og samtidskunsten – herunder dybdegående kendskab til centrale værker
Praktisk kendskab til at gengive naturen (kendskab til teknikker fx foto, tegning m.fl.)
Kendskab til installationskunst
Litteratur:
Naturen - hvad er det egentlig for en størrelse? Lise Mark: Kunstens stemmer
Landskabet i malerkunsten, Wolter: Temaer i kunsten
Intro til installationskunst
Olafur Eliassons værker: "Ice Watch", "The weather project" og "River Bed"
Ai Weiwei: Impression soleil levant
Praktiske øvelser bl.a.:
skitseøvelser
Installationsværker
Mandarinøvelse (sanseøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Stedsspecifik arkitektur
I forløbet ”Stedsspecifik arkitektur” arbejder vi i forlængelse af den viden og det kendskab eleverne har fået til natur i det sidste forløb. Begrebet om det antropocæne er fortsat centralt, desuden bliver eleverne introduceret til organisk arkitektur, det stedsspecifikke (fænomenologi). Fokus på bæredygtighed, nye materialer og nye behov (jf. det antropocæne). Eleverne får 1/2 modul til at arbejde på en pavillon i pap, der går i dialog med skolens udeområde.
Faglige mål:
at få kendskab til arkitektur i bred forstand
Kendskab til stedsanalyse
Litteratur:
"Stedets ånd og fænomenologi" i TAP s. 241-244
Videoer om Dorthe Mandrups arkitektur: Ilulissat Isfjordscenter og The Whale
Øvelser:
Frottage
Bygge modeller i pap
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 Eksamensprojekt KØN
I eksamensprojektet arbejder eleverne med temaet "Undersøgelse af køn".
Som den overordnede problemformulering har eleverne arbejdet med formuleringen "Hvordan kan man igennem kunsten udfordre og rykke ved klassiske kønskoder, kønsstereotyper og kønnede blikke". Eleverne har arbejdet teoretiske med afsæt i et fælles kompendie og så har eleverne arbejdet undersøgene ved en vekslen mellem analyser af profesionelle værker og research og undersøgelser i forbindelse med eget kunstnerisk projekt. Eleverne har arbejdet individuelt med deres projekter og er blevet løbende vejledt individuelt og i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861686",
"T": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861686",
"H": "/lectio/3059/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74275861686"
}