Titel
1
|
1. Stevns Klint og Danmarks geologi
Dette forløb omfatter 3 temaer:
1. Geomorfologi og dannelsesmodellers funktion
2. Geologi og Stevns Klint
3. Geologiske råstoffer
Tema 1: Geomorfologi og dannelsesmodellens funktion (7 moduler)
Holdets første modul om introduktion til NG B er også talt med i dette tema.
Emner:
Metodisk tilgang i NG - Induktiv metode, hypotetisk deduktiv metode, abduktiv metode
Modeller i NG med fokus på dannelsesmodellen
Geologiens overordnede regelsæt: genkendelseskriterierne, kronologikriterierne, bevaringskriterierne, rekonstruktionsprincipperne
Geomorfologi
Det aktualistiske princip
Glacialmorfologi
Istider og Danmark under sidste istid
Glaciale miljøer
Glaciale landskabselementer
Materiale:
Artikel "Metoder i naturgeografi med eksempler", artikel til EMU version 24 juni 2019 af Philip Kruse Jakobsen, s.3-5
Uddrag af teksten "Geologi - De levende tegn i det døde" af Jens Morten Hansen (2008), s.47-49, s.51-52, s.53-54
"Et eksempel på en dannelsesmodel - en klint på Fyn", af Kathrine Leth Jørnø (ikke udgivet, vedhæftet som materiale)
Videoer fra DR skole:
https://www.dr.dk/skole/geografi/udskoling/isens-bevaegelse
https://www.dr.dk/skole/geografi/udskoling/vandets-kraft
Naturgeografi – Vores Verden s.210-219
GEUS, Istiden – Danmark i de seneste 140.000 år: https://www.youtube.com/watch?v=cb5gBY_Jo9s
Junior Geologerne "Istiden og dens landskab", https://junior-geologerne.dk/wp-content/uploads/2020/05/Junior-Geologerne_Istiden_i_Danmark.pdf
Video om Erosion, transport og aflejring af is vs af smeltevand: https://www.youtube.com/watch?v=loI584OFVpE&t=78s
Tunneldal: https://www.youtube.com/watch?v=tWHT5Sy-lPI
Ås / tunnelås: https://www.youtube.com/watch?v=-TXjPjcup40
Tunneldal og ås: https://www.youtube.com/watch?v=7CkYHFhR1HE
Bundmoræne: https://www.youtube.com/watch?v=-gFFHFsx8XU&t=40s
Randmoræne:
https://www.youtube.com/watch?v=xbfuHQsLdOs
https://www.youtube.com/watch?v=Dz7qFXnc7RI
Danmark og Istiderne: https://www.youtube.com/watch?v=LhMWmo1Y8CI
Smeltevandsslette:
https://www.youtube.com/watch?v=g8D_8Oubzy4
https://www.youtube.com/watch?v=7-kUoGMaj8E
Bakkeø: https://www.youtube.com/watch?v=DFidbDGcpt0
Dødishuller: https://www.youtube.com/watch?v=7qcWqwzXyo4
Dødishuller, issøbakker, fladbakker / kamebakker: https://www.youtube.com/watch?v=X8lUBsarx08
Jordartskort fra GEUS: https://data.geus.dk/geusmap/?lang=da&mapname=denmark#baslay=&optlay=&extent=-434622.20576131693,5789654.709190672,1549622.205761317,6660345.290809328&layers=dkskaermkort
Databaseret arbejde / feltarbejde / forsøg:
1. Ekskursion til Hornbæk Plantage, Ledeblokke og sten på stranden
2. Sedimentflasker
Tema 2: Geologi og Stevns Klint (9 moduler)
Emner:
UNESCO og UNESCOs Verdensarvsliste
Stevns Klint som UNESCO Verdensarvs lokalitet
Stevns Klints geologiske opbygning
Magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter samt disses dannelse
Det geologiske kredsløb
Erosion, transport og aflejring i det geologiske kredsløb
Dannelse af en sedimentær bjergart overordnet set, dannelse af kalksten
Forskellige typer af kalk i Danmark: Skrivekridt, bryozokalk, koralkalk
Fiskeler
Kalk og kridt som ressourcer i moderne tid og historisk
Mineralske råstoffer, ressourcer og reserver, udnyttelse af råstoffer nu og i fremtiden
Samfundsudvikling, udvikling i råstofanvendelse, bæredygtighed (økonomisk, social og økologisk bæredygtighed), Verdensmålene
Lineær økonomi vs. cirkulære økonomi (herunder MacArthur modellen)
parametre for byggematerialers bæredygtighed, Livscyklusvurdering for en betonbygning
Geologisk tid
Køleperioder, drivhusperioder, udvikling i havniveau og udvikling i atmosfærisk sammensætning
Danmarks udvikling i Geologisk tid
Materialer:
Film fra CFU om Danmarks geologi: "landet skaber sig 1: Grundfjeld og masseuddøen"
"Stevns Klint - Ny dansk verdensarv", uddrag fra Geoviden nr.3, 2014
Afsnittene "Indledning, "Hvad er en bjergart?", "Magmatiske bjergarter", "Sedimentære bjergarter", "Metamorfe bjergarter" og "Bjergarternes kredsløb" på hjemmesiden "https://www.nbvm.no/dk/rocks1_dk.html
Fra afsnittet ”ioner oppløst i vann” indtil afsnittet ”Andre organiske avsetninger” på hjemmesiden https://www.nbvm.no/no/ch_sed_r_no.html
Det geologiske kredsløb for kalksten:
https://view.genial.ly/5fe1d6e5fa68050cfca3fa0a
Hvordan blev kridtlaget under Stevns Klint dannet?
(artikel Kristian Secher: https://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvordan-blev-kridtlaget-under-stevns-klint-dannet)
"Modul 10 - Tekst om skrivekridt, bryozokalk og koralkalk" fra http://www.ystrom.dk/Naturviden/Moen/undergrundLM.htm (kan fremsendes ved forespørgsel)
https://www.geoviden.dk/et-tyndt-lag-ler-med-en-stor-historie/
Databaseret arbejde / feltarbejde / forsøg:
1. Ekskursion til Hornbæk Plantage, Ledeblokke og sten på stranden
2. Analyse af prøver af skrivekridt, bryozokalk og koralkalk samt analyse af prøver udtaget på ekskursionen til Stevns Klint (herunder syretest, test af materialestyrke samt kvalitativ analyse af stenprøverne)
3. En dannelsesmodel for Stevns Klint
4. Ekskursion til Stevns Klint + Lav din egen dokumentar om Stevns Klint (2 moduler)
Tema 3: Geologiske råstoffer (13 moduler)
Emner:
Ressourcerne fra Jordens skorpe
Malmdannelse og magmatiske, sedimentære, hydrotermale, residual- og tungstensforekomster
Markører for udvikling: HDI, BNP, befolkningspyramide, erhvervsfordeling
Blackers demografiske transitionsmodel
Fourastiers model for erhvervsudvikling
Forudsætning for industrialisering
Reserver og råstofknaphed, forsyningskæder og værdikæder.
Bæredygtighed; økonomisk, social og økologisk bæredygtighed
Kinas monopol på mineralske råstoffer til den grønne omstilling, herunder Kinas udvikling i demografi, økonomi og erhverv
Globalisering og outsourcing.
Kinas grønne dagsorden
Mineralske råstoffer til grøn teknologi
Kritiske råstoffer
Cirkulær økonomi
Verdensmålene
Den politiske forbruger
Materiale:
https://nbvm.no/en/resources.html
MiMa Kap.20: Råstofferne i det geologiske kredsløb
Naturgeografi - Vores Verden s.302-305, s.316-318
Naturgeografiportalen kap 3.2.3, onlineversion, Systime
MiMa Kapitel 5: Mineralske ressourcer og reserver
MiMa Kapitel 24: Råstofknaphed
MiMa Kapitel 25: Forsyningskæder og værdikæder
Uddrag fra Naturgeografigrundbogen B, Kap.1.5 Globalisering og handelskonflikter, onlineversion, Systime
Data til Kinas grønne dagsorden:
Grafer fra outworldindata.org (materiale kan fremsendes ved forespørgsel)
MiMa Kap.13: Batterier og den grønne omstilling
MiMa Kap.15: Solceller - En grøn energiteknologi
https://resourcetrade.earth/publications/non-tradable-resources-and-the-global-electricity-transition
MiMa Kap.16: Vindmøller - En dansk succeshistorie
https://www.nesfircroft.com/resources/blog/5-wind-energy-companies-innovating-the-renewable-energy-industry/
MiMa Kap.8: Cirkulær økonomi
Databaserede opgaver / feltarbejde / forsøg:
1. Udvalgte landes udvikling ift BNP, erhvervsfordeling, fase i Blackers demografiske transitionsmodel, forbrug af fossile brændsler, indvinding af mineraler og metaller (kobber, zink, aluminium), markører for teknologisk udvikling
2. Kinas demografiske, økonomiske og erhvervsmæssige udvikling
3. Casearbejde: Mineralske råstoffer til grøn teknologi og Kinas monopol. Der er arbejdet med 3 cases, som eleverne kunne vælge mellem: batterier, solceller, vindmøller (2 moduler)
|