Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 h122tA TY - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Learnmark Horsens
Fag og niveau
Tysk A
Lærer(e)
Heidi Birk Petersen
Hold
2022 h122tA TY (
h122tA TY
,
h223tA TY
,
h3tA TY
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Thema 1: Landeskunde und Kultur (grundforløb)
Titel 2
Anvendte hjælpemidler
Titel 3
Thema 2: Die deutsche Schule
Titel 4
Thema 3: Die deutsche Wirtschaft
Titel 5
Thema 4: Urlaub und Reisen
Titel 6
Thema 5: Nachkriegszeit
Titel 7
Thema 5: Wirtschaftswunder
Titel 8
Thema 6: Ausländer in Deutschland
Titel 9
Thema 7: Sport
Titel 10
Thema 4 (cirkelforløb): Urlaub und Reisen
Titel 11
Thema 8: Die DDR
Titel 12
Thema: Einwanderungsland Deutschland
Titel 13
Thema: die deutsche Wirtschaft (cirkelforløb)
Titel 14
Thema: Sport (cirkelforløb)
Titel 15
Repetition og opsamling
Titel 16
Forløb#6
Titel 17
Forløb#10
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Thema 1: Landeskunde und Kultur (grundforløb)
Kernestof:
1. Fakten über Deutschland
https://dd.systime.dk/?id=130#c512
2. Felix Gruber: Berlin ist eine große Stadt
https://dd.systime.dk/?id=144#c1052
3. Richard Dehmel: Blick auf Hamburg
https://dd.systime.dk/?id=145#c1056
4. Beatrix Schulze: München, meine Muse
https://dd.systime.dk/?id=146#c652
5. Lied der Deutschen
Die deutsche Nationalhymne
6. Lied der Deutschen
(Deutschland Geschichte-Geographie-Gesellschaft, Gyldendal)
7. Die deutsche Fahne
ZDF 2014
8. Die Deutschen und ihre Fahne
http://www.vergessene-fahnen.de
9. Geschichte des Oktoberfests
Oktoberfest – und zurück – aus der Reihe Leo & Co. Langenscheidt
10. Kulturelle Unterschiede infolge Marco aus Hamburg
https://tyskbogen.systime.dk/?id=254#c1131
Indhold
Kernestof:
Willkommen im Deutschunterricht. Ich freue mich sehr, euch kennenzulernen. :)
Ein Gespräch führen
Øvelser (vi laver opg. 6, 7 og 8 i timen)
Fakten über Deutschland
Berlin
Hamburg
München
Skriv 10 tyske sætninger om "jeres" by.
Gruppe 1 - Die deutsche Nationalhymne
Gruppe 2 - Die deutsche Fahne
Gruppe 3 - Typisch Deutsch
Kulturelle Unterschiede infolge Marco aus Hamburg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Anvendte hjælpemidler
Følgende elektroniske hjælpemidler er anvendt i undervisningen og må derfor tilgås til eksamen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.minlaering.dk/
https://allesinallem.systime.dk/
https://einszweidrei.systime.dk/
https://kurzgesagt.ibog.forlagetcolumbus.dk/
https://sprungbrett.systime.dk/
https://tyskbasis.ibog.gyldendal.dk/
Indhold
Kernestof:
Willkommen im Deutschunterricht. Ich freue mich sehr, euch kennenzulernen. :)
Ein Gespräch führen
Øvelser (vi laver opg. 6, 7 og 8 i timen)
Fakten über Deutschland
Berlin
Hamburg
München
Skriv 10 tyske sætninger om "jeres" by.
Gruppe 1 - Die deutsche Nationalhymne
Gruppe 2 - Die deutsche Fahne
Gruppe 3 - Typisch Deutsch
Kulturelle Unterschiede infolge Marco aus Hamburg
Thema 2 - Das deutsche Schulsystem
Opgaver til stærke verber
Medbring et billede fra jeres første skoledag i 0. klasse. :) Vi skal bruge dem i en mundtlig øvelse, hvor vi beskriver billederne.
Skim Text 3 igennem igen (den vi læste i timen 23/11) og skriv 3 sætninger om teksten (hvis I laver dem sammen, er det 3 sætninger pr. person).
Opgaver til kendeord
Santa der Boss - Text und Aufgaben.docx
Skriv 3 sætninger hjemme, hvor du bruger mindst 2 af begreberne fra 14/12 i hver sætning.
Medbring dine tre sætninger fra før jul. Hvis du ikke nåede at lave dem dengang, kan du nå det endnu. Hver sætning skal indeholde mindst to gloser fra 14/12.
Lest den Text 6 im Themenkreis "Schule".
Præpositioner (forholdsord).pptx
Læs følgende afsnit i grammatikbogen ("Auf den richtigen Weg"): 1.10.1 Indledning, 1.10.2 Forholdsord med akkusativ og 1.10.3 Forholdsord med dativ. I min bog er det side 59-63, men det kan variere alt efter udgave.
Læs afsnit 1.10.4 Dobbeltstyrende forholdsord i grammatikbogen. Medbring grammatikbogen i timen.
Lav opgave E+F+G (side 65) i det udleverede kompendium fra sidste time. Vær opmærksom på, at ordene kan oversættes fra dansk til tysk på flere måder. Brug eksempler i grammatikbogen/slides fra timen 11/1 som hjælp.
Lest den "Text 9: Essener Gymnasiast nahm sich im Unterricht das Leben" (Themenkreis - Schule).
Tausend Tattoos.docx
Lav opgave A+B+E om dobbeltstyrende forholdsord (fra side 65 i det udleverede kompendium). Man behøver ikke at lave alle sætninger i alle opgaver, men lav så mange, som du har brug for for at øve (mindst 14 i hver opgave).
Medbring jeres billede og sætninger fra sidste time. Hvor mange forskellige forholdsord han I mon med? Jeg har præmier med til det par med flest. :)
Fack ju Göhte - Aufgaben zum Film.docx
Wir werden die Klasse teilen und dann in kleineren Gruppen den Film besprechen.
3.1 Substantivers køn
Medbring jeres grammatikbog. Vi arbejder med navneord (køn og genitiv, side 41-46, hvis man vil skimme igennem inden timen).
Vi mødes foran receptionen kl. 11.20 og tager på udflugt.
Themenkreis - Die deutsche Wirtschaft
Opgaver til personlige stedord (opgave 1+3+4)
Ekstraopgaver til personlige stedord (I vælger selv opgaverne og kan springe pister over, hvis opgaverne er for nemme)
Aufgabe zum Text 3 (nicht im Themenkreis - fügt sie selber ein)
Song der Woche - Johnny Däpp.docx
Lest den Text 2 und schreibt 9 Fakten zum Text 2.
1) Possessive pronominer (ejestedord)
2) Opgaver til possessive pronominer
4) Samtaleøvelse: Stamtræ
Ekstraopgaver til possessive pronominer (selvrettende)
Se videoen om possessive pronominer (ejestedord) (den tager 5,5 minut).
Macht die Aufgaben des Textes 3 fertig.
Song der Woche - Die 16 Bundesländer.docx
Quiz: Die deutschen Bundesländer
Opgaver: Ordstilling i hovedsætninger (lav opgave 1, 2, 3, 6)
Ledsætninger
Hør videoen om ordstilling igennem inden timen.
Text 5 - Aufgabe 3
Song der Woche - Lieblingsmensch.docx
Bereitet dein Resümee von gestern vor.
I skal have set "Die Dasslers (1)" inden timen (virtuelt modul onsdag). Jeg har lånt den til jer på CFU, hvor I burde kunne se den fra 17/3-24/3.
I er velkomne til at medbringe filmsnacks. :)
Osterbilderbingo.xlsx
Text - Die Dasslers.docx
Folgendes ist vorgefallen.docx
Spur 1.docx
Spur 2.docx
Spur 3.docx
Spur 3.pptx
Spur 4.docx
Spur 5.docx
Projekt - Firmenpräsentation.docx
Werbespotanalyse.docx
Opgaver 27-4 (mens andre fremlægger).docx
Firmenpräsentationen
Mundtlig øvelse med genitiv
De sidste elever forbereder deres fremlæggelse til i dag.
Lav opgaverne om genitiv samt Studium/Ausbildung fra sidste time (27-4-23) færdige.
I dag arbejder vi med opgave 7 i afleveringen.
Lest und versteht den ersten Teil des Textes 7: "Mode aus Dänemark - Dänischer Bestseller" ("Themenkreis - Die deutsche Wirtschaft"). Lest bis zum zweiten Foto im Artikel.
Präsentationen von Bestseller-Brands
Husk blyant og viskelæder til prøven. Eneste tilladte hjælpemiddel: Udleveret grammatikark.
Interviews von Verkaufsstudenten bei Bestseller
Präsentationen
Vi mødes senest 11.28 uden for skolen (ved Stadionsvej). Hav jeres præsentationer af brands klar inden, så I kan præsentere for salgseleverne. Jeg printer interviewspørgsmål.
Medbring noter fra virksomhedsbesøget ved Bestseller.
Ordstilling i aflevering med Fritz-Kola.docx
Themenkreis - Urlaub.docx
Herzlich Willkommen zurück im Deutschunterricht. Ich hoffe, dass ihr den Urlaub genossen habt. Ich freue mich darauf, euch wieder zu sehen!
Mache bis die Aufgabe 4B im Themenkreis Urlaub.
Jeg er desværre blevet syg, så I arbejder selv. I må bruge timen på at arbejde med afleveringen. Husk dog, at det er en individuel aflevering!
Dilemmas in Bezug auf Ferien.pptx
Se videoen om relative pronominer (den tager 13 min).
Opgaver til relative pronominer (vi laver dem i timen)
Themenkreis - Deutsche Geschichte - Teil 1 - Nachkriegszeit
I skal selv gå i gang i denne time - jeg kommer efter fællessamlingen for 1.g og HTX. I skal skrive noter til billederne fra videoen (som jeg viste jer i timen 31/8).
Lav opgave 2+3 (Text 1) om genitiv færdige inden timen (påbegyndt 5/9).
Skriv noter færdig til videoen fra timen 6/9. Læselektie: Skriv på dansk det vigtigste fra dit afsnit i Text 2 under elevfeedback.Lucas: "Nachkriegsjahre"Amelia, Karina: "Alliierte Besatzung"Julie: "Entnazifizierung"Mille, Nicolaj: "Alltag"Mia, Marie
Husk tilmelding til Flensburg. Tjek også samtidig, om dit pas er gyldigt 5/12. :)
Fertige die Aufgaben zum Text 4.I opgave 3 skal I markere de ord, I har brugt fra opgave 1 og tælle, hvor mange I har med.
Husk blyant, viskelæder og grammatikark.
Opgave
Vi deler os i to, hvor den ene halvdel snakker om "Eine Frau in Berlin" med mig. Forbered dig på at kunne præsentere filmen som eksempel på tiden (den opgave, I lavede efter filmen). Blev du ikke færdig, er den lektie til i dag. Var man der ikke til
TYSKgram
Themenkreis - Deutsche Geschichte - Teil 2 - Wirtschaftswunder.docx
Genitiv (minlæring)
Lest den Text 2 "Kaufrausch" und macht die Aufgaben zum Text.
I skal se resten af filmen "Das Wunder von Bern" og forberede en præsentation af filmen ud af vedhæftede analyse- og præsentationsmodel, som jeg også præsenterede inden filmen den 26/10.
For at se filmen logger I ind på mitCFU, hvor filmen er tilgængelig fra 30/10 - 1/11 (kun muligt at låne i tre dage).
Forbered præsentation af filmen "Das Wunder von Bern" godt, så I kan snakke i ca. 8 min om "eksamensopgaven" og stille spørgsmål til teksten. I dag er I skiftevis elev, eksaminator og censor med de opgaver, der følger med rollen. Vi kører tre skift,
Lektionsplaner.docx
#1 Præsentation af elever.docx
#2 Præsentation - Wirtschaftswunder.pptx
#3 Quizlet - Link og kode.docx
#5 Almanya - Die Personen im Film - Beschreibungen und Fotos.docx
#7 Almanya - Spørgsmål til filmen.docx
Se filmen "Almanya" færdig inden timen. Jeg har lånt den til jer på CFU fra 4/11-6/11 (jeg kan kun låne den i 3 dage og har prioriteret, at I har den i weekenden). Vi er kommet til 1:22:52.
Rullende Learnmark.pptx
Virtuelt modul 17-11-2023.docx
Selvom virksomhedsbesøget er virtuelt, er timen ikke - vi ser det sammen i klassen.
Adventkalender
Thema 7 - Ausländer in Deutschland.docx
Song der Woche - Keine Maschine.docx
Læs de to første sider af "Text 1: Geschichte der Gastarbeiter".
Lest "Text 3: Neue Gründer hat das Land" (kort tekst).
Links
Jeg kommer rundt og hører jeres præsentationer af teksterne fra sidste uge. Det kan være, I skal se lidt på dem igen inden timen.
Themenkreis - Sport.docx
Lest den Text 2 "Fußball in Deutschland". Macht auch den Quiz in der Aufgabe 1.
Genitiv.docx
Genitiv 12-03-2024.docx
Samtykkeerklæring Heidelberg 2024.docx
Tilmelding til sprogskole Heidelberg september 2024.docx
Rejsekontrakt Heidelberg 2024.docx
Video: Sammensatte verber
Eksamenstekst - Ersatzbein im Gepäck.docx
Forbered teksten "Ersatzbein im Gepäck" fra sidste time samt perspektivering til temakredsen "Sport". I skal kunne gøre det uden computer, men I må gerne skrive noter på papir (lad være med at skrive hele sætninger i lange afsnit). Husk, at vi øver o
Video om Modalverber (Sprungbrett)
Opgaver til modalverber
Bundesländer
Song der Woche - Barbaras Rhabarberbar.docx
Ich freue mich sehr darauf, euch wieder zu sehen! :)
Postkarte im Internet finden und an Heidi schicken (beskeder eller elevfeedback).
Medbring "Sehr geehrte Damen und Herren", hver gang der står HK i skemaet.
Husk at uploade jeres opgaver til forespørgsler inden timen.
Lav opgaverne fra i går (om filmen) færdig inden timen.
Projekt - In Heidelberg als Tourist.docx
Macht die Aufgaben zum Film "Camper 303" fertig vor der Sitzung. Wir werden sie in kleineren Gruppen besprechen.
Song der Woche - Die Reise.docx
Læs den udleverede tekst grundigt igennem. Husk desuden blyant og viskelæder og dit grammatikark. Prøven er uden computer.
Text 1.pdf
Opgaver til adjektiver
Video til adjektivernes bøjning
Themenkreis - Die DDR und die Stasi.docx
I skal lave følgende i denne time:1. Læs "Text 3: Leben in der DDR" i temakredsen (kan findes på vores modul fra i fredags).2. Lav opgaverne til teksten3. Lav de 10 første sætninger i opgave 1, 2 og 3, 4 og 6 (UDEN AI, men med ordbogsopslag, så I lær
Opgaverne fra det virtuelle modul i tirsdags er lektie til denne time.
Husk "Sehr geehrte Damen und Herren".
Husk blyant, viskelæder, grammatikark og evt. grammatikbog.
rbb Fernsehen: 35 Jahre Mauerfall - Sound der Freiheit
Lav opgaverne i HK fra sidste tirsdag færdige (opgave 1+4+5+6+2). Husk at uploade under opgaver.
I dag skal vi se en dokumentar om flugt fra DDR. Vi starter med at snakke om, hvorfor så mange flygtede fra DDR. Forbered derfor at kunne sige noget på tysk om årsagerne.
Familie Holzapfel - Mit der Seilbahn über die Mauer.docx
Vi ser filmen "Balloon". I er velkomne til at medbringe snacks til filmen.
Vi ser resten af filmen "Balloon". I er velkomne til at medbringe snacks til filmen.
logo! am Montag, 02.12.2024 - Nachrichten, einfach erklärt
Husk at uploade opgaverne til ordrebekræftelse inden timen.
Vi ser starten af "Das Leben der Anderen" i dette modul.
Vi ser "Das Leben der Anderen" færdig i dette modul. Man må gerne se den færdig hjemme, hvis man har lyst. Jeg har lejet filmen til jer på CFU (lånt fra onsdag til fredag). Vi arbejder med filmen i næste uge.
Alle skal have set "Das Leben der Anderen" inden timen (jeg har genlånt den fra 9/12-11/12, hvis man ikke fik set det hele i sidste uge).
Timen i dag
Husk en gave til ca. 20 kr. til vores pakkeleg.
Ich freue mich sehr, euch wieder zu sehen! :) Wir werden unter anderem eines meiner Lieblingslieder hören.
Thema 4 - Einwanderungsland Deutschland.docx
Song der Woche - Hoch.docx
Vi har gruppesamtaler i dag om jeres jul og ferie. Forbered jer ved at slå ord op, som I tror, I skal bruge. Skriv dem på et papir - vores samtaler er uden computere.
Læs den første side af "Text 3: Einwanderungsland Deutschland" og besvar de to spørgsmål til afsnittet (påbegyndt i timen den 14/1 og kendt indhold).
Når man ikke er inde til samtale
Samtalegrupper
Kreativ opgave med relative pronominer.docx
Alle skal være klar til at kunne samtale om filmen samt temakredsen.
Gruppesamtaler
I dag skal vi lave opgaverne fra de sidste par gange færdige, så vi kan gennemgå dem. Der er 40 min til at arbejde i, mens jeg har den sidste samtale. Du skal derfor være nået så langt med opgaverne, at du kan blive færdig på 40 min.
Læs opgaveformuleringen (inkl. bilag) til opgave 3.3 i afleveringen igennem hjemme. Vi arbejder med opgaven i timen.
Opgaver til konjunktiv
Song der Woche - Wenn Worte meine Sprache wären.docx
Brug noget tid hjemme på at researche mere om Tysklands nuværende økonomiske situation. Det er ok med danske kilder her - det er indholdet, der er vigtigst.
Videoprojekt - Ein Tag im Leben eines Goldbären.docx
Tysk fortsættersprog A, hhx, ny ordning, 26. maj 2020.zip.zip
hhx221_TYSfA_23052022.zip
hhx231-TYSf-A-23052023.zip
ny_hhx211_TYSfA_27052021.zip
Terminsprøve fra 8.00-13.00. Husk en stor madpakke og snacks, da vi ikke holder pauser. Vi starter kl. 8.00, så kom i god tid.
Tilladte hjælpemidler: Handelskorrespondancebog, grammatikbog og grammatikark samt noter på computer.Eneste tilladte hjemmeside: www.ordbogen.com, www.systime.dk og www.minlæring.dk
Hvordan analyserer og præsenterer jeg fiktive tekster?
Eksamenstekst - Wie der Opa so der Enkel.docx
Hvordan analyserer og præsenterer jeg ikke-fiktive tekster?
Når man ikke er inde til samtale:
I skal have forberedt jer, så I kan samtale om teksten og temakredsen. I er inde 3-4 ad gangen, men alle skal kunne samtale om hele teksten, så I skal ikke dele det op imellem jer.
Udvidet infinitiv.pptx
Nachrichten
Prøven vil bestå af to grammatikopgaver som i eksamenssættene og en fri formulering som i opgave 3.2.
Jemand eller einige.docx
Junge eller Jugendliche.docx
I kan vælge mellem følgende opgaver:a) Se filmen "Der ganz grosse Traum" (lånt til jer på CFU). Skriv til mig i elevfeedback, hvad det bedste ved filmen var.b) Brug 90 min på vedhæftede grammatikopgaver (tidligere eksamensopgaver) og upload til elevf
Grammatikopgaver fra tidl. eksamenssæt.docx
Vi spiser frokost på Vivaldi (egenbetaling). Bordet er reserveret fra kl. 11.30, så gå meget gerne afsted allerede efter 2. modul. Jeg glæder mig til en hyggelig afslutning med jer!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 189
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Thema 2: Die deutsche Schule
Indhold
Kernestof:
Thema 2 - Das deutsche Schulsystem
Opgaver til stærke verber
Medbring et billede fra jeres første skoledag i 0. klasse. :) Vi skal bruge dem i en mundtlig øvelse, hvor vi beskriver billederne.
Skim Text 3 igennem igen (den vi læste i timen 23/11) og skriv 3 sætninger om teksten (hvis I laver dem sammen, er det 3 sætninger pr. person).
Opgaver til kendeord
Santa der Boss - Text und Aufgaben.docx
Skriv 3 sætninger hjemme, hvor du bruger mindst 2 af begreberne fra 14/12 i hver sætning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Thema 3: Die deutsche Wirtschaft
Indhold
Kernestof:
Medbring dine tre sætninger fra før jul. Hvis du ikke nåede at lave dem dengang, kan du nå det endnu. Hver sætning skal indeholde mindst to gloser fra 14/12.
Lest den Text 6 im Themenkreis "Schule".
Præpositioner (forholdsord).pptx
Læs følgende afsnit i grammatikbogen ("Auf den richtigen Weg"): 1.10.1 Indledning, 1.10.2 Forholdsord med akkusativ og 1.10.3 Forholdsord med dativ. I min bog er det side 59-63, men det kan variere alt efter udgave.
Læs afsnit 1.10.4 Dobbeltstyrende forholdsord i grammatikbogen. Medbring grammatikbogen i timen.
Lav opgave E+F+G (side 65) i det udleverede kompendium fra sidste time. Vær opmærksom på, at ordene kan oversættes fra dansk til tysk på flere måder. Brug eksempler i grammatikbogen/slides fra timen 11/1 som hjælp.
Lest den "Text 9: Essener Gymnasiast nahm sich im Unterricht das Leben" (Themenkreis - Schule).
Tausend Tattoos.docx
Lav opgave A+B+E om dobbeltstyrende forholdsord (fra side 65 i det udleverede kompendium). Man behøver ikke at lave alle sætninger i alle opgaver, men lav så mange, som du har brug for for at øve (mindst 14 i hver opgave).
Medbring jeres billede og sætninger fra sidste time. Hvor mange forskellige forholdsord han I mon med? Jeg har præmier med til det par med flest. :)
Fack ju Göhte - Aufgaben zum Film.docx
Wir werden die Klasse teilen und dann in kleineren Gruppen den Film besprechen.
3.1 Substantivers køn
Medbring jeres grammatikbog. Vi arbejder med navneord (køn og genitiv, side 41-46, hvis man vil skimme igennem inden timen).
Vi mødes foran receptionen kl. 11.20 og tager på udflugt.
Themenkreis - Die deutsche Wirtschaft
Opgaver til personlige stedord (opgave 1+3+4)
Ekstraopgaver til personlige stedord (I vælger selv opgaverne og kan springe pister over, hvis opgaverne er for nemme)
Aufgabe zum Text 3 (nicht im Themenkreis - fügt sie selber ein)
Song der Woche - Johnny Däpp.docx
Lest den Text 2 und schreibt 9 Fakten zum Text 2.
1) Possessive pronominer (ejestedord)
2) Opgaver til possessive pronominer
4) Samtaleøvelse: Stamtræ
Ekstraopgaver til possessive pronominer (selvrettende)
Se videoen om possessive pronominer (ejestedord) (den tager 5,5 minut).
Macht die Aufgaben des Textes 3 fertig.
Song der Woche - Die 16 Bundesländer.docx
Quiz: Die deutschen Bundesländer
Opgaver: Ordstilling i hovedsætninger (lav opgave 1, 2, 3, 6)
Ledsætninger
Hør videoen om ordstilling igennem inden timen.
Text 5 - Aufgabe 3
Song der Woche - Lieblingsmensch.docx
Bereitet dein Resümee von gestern vor.
I skal have set "Die Dasslers (1)" inden timen (virtuelt modul onsdag). Jeg har lånt den til jer på CFU, hvor I burde kunne se den fra 17/3-24/3.
I er velkomne til at medbringe filmsnacks. :)
Osterbilderbingo.xlsx
Text - Die Dasslers.docx
Folgendes ist vorgefallen.docx
Spur 1.docx
Spur 2.docx
Spur 3.docx
Spur 3.pptx
Spur 4.docx
Spur 5.docx
Projekt - Firmenpräsentation.docx
Werbespotanalyse.docx
Opgaver 27-4 (mens andre fremlægger).docx
Firmenpräsentationen
Mundtlig øvelse med genitiv
De sidste elever forbereder deres fremlæggelse til i dag.
Lav opgaverne om genitiv samt Studium/Ausbildung fra sidste time (27-4-23) færdige.
I dag arbejder vi med opgave 7 i afleveringen.
Lest und versteht den ersten Teil des Textes 7: "Mode aus Dänemark - Dänischer Bestseller" ("Themenkreis - Die deutsche Wirtschaft"). Lest bis zum zweiten Foto im Artikel.
Präsentationen von Bestseller-Brands
Husk blyant og viskelæder til prøven. Eneste tilladte hjælpemiddel: Udleveret grammatikark.
Interviews von Verkaufsstudenten bei Bestseller
Präsentationen
Vi mødes senest 11.28 uden for skolen (ved Stadionsvej). Hav jeres præsentationer af brands klar inden, så I kan præsentere for salgseleverne. Jeg printer interviewspørgsmål.
Medbring noter fra virksomhedsbesøget ved Bestseller.
Ordstilling i aflevering med Fritz-Kola.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Thema 4: Urlaub und Reisen
Læste tekster:
1. Wie und wo machen die Deutschen Urlaub
2. Martin Suter: Ferienplanung
Som introduktion til emnet lavede vi glosetræning - "Was macht man in seinen Ferien/seinem Urlaub?". Eleverne skrev desuden postkort fra deres ferie, hvor de fortalte om det, de havde lavet. Disse læste de højt i klassen i det efterfølgende modul.
Til tekst 1 fik eleverne parvist et rejsemål, som de skulle undersøge i forhold til, hvorfor rejsemålet er så populært (klima, seværdigheder mm.).
Sider i alt: 10
Moduler i alt: 5
Indhold
Kernestof:
Themenkreis - Urlaub.docx
Herzlich Willkommen zurück im Deutschunterricht. Ich hoffe, dass ihr den Urlaub genossen habt. Ich freue mich darauf, euch wieder zu sehen!
Mache bis die Aufgabe 4B im Themenkreis Urlaub.
Jeg er desværre blevet syg, så I arbejder selv. I må bruge timen på at arbejde med afleveringen. Husk dog, at det er en individuel aflevering!
Dilemmas in Bezug auf Ferien.pptx
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Thema 5: Nachkriegszeit
Indhold
Kernestof:
Se videoen om relative pronominer (den tager 13 min).
Opgaver til relative pronominer (vi laver dem i timen)
Themenkreis - Deutsche Geschichte - Teil 1 - Nachkriegszeit
I skal selv gå i gang i denne time - jeg kommer efter fællessamlingen for 1.g og HTX. I skal skrive noter til billederne fra videoen (som jeg viste jer i timen 31/8).
Lav opgave 2+3 (Text 1) om genitiv færdige inden timen (påbegyndt 5/9).
Skriv noter færdig til videoen fra timen 6/9. Læselektie: Skriv på dansk det vigtigste fra dit afsnit i Text 2 under elevfeedback.Lucas: "Nachkriegsjahre"Amelia, Karina: "Alliierte Besatzung"Julie: "Entnazifizierung"Mille, Nicolaj: "Alltag"Mia, Marie
Husk tilmelding til Flensburg. Tjek også samtidig, om dit pas er gyldigt 5/12. :)
Fertige die Aufgaben zum Text 4.I opgave 3 skal I markere de ord, I har brugt fra opgave 1 og tælle, hvor mange I har med.
Husk blyant, viskelæder og grammatikark.
Opgave
Vi deler os i to, hvor den ene halvdel snakker om "Eine Frau in Berlin" med mig. Forbered dig på at kunne præsentere filmen som eksempel på tiden (den opgave, I lavede efter filmen). Blev du ikke færdig, er den lektie til i dag. Var man der ikke til
TYSKgram
Themenkreis - Deutsche Geschichte - Teil 2 - Wirtschaftswunder.docx
Genitiv (minlæring)
Lest den Text 2 "Kaufrausch" und macht die Aufgaben zum Text.
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Thema 5: Wirtschaftswunder
Indhold
Kernestof:
I skal se resten af filmen "Das Wunder von Bern" og forberede en præsentation af filmen ud af vedhæftede analyse- og præsentationsmodel, som jeg også præsenterede inden filmen den 26/10.
For at se filmen logger I ind på mitCFU, hvor filmen er tilgængelig fra 30/10 - 1/11 (kun muligt at låne i tre dage).
Forbered præsentation af filmen "Das Wunder von Bern" godt, så I kan snakke i ca. 8 min om "eksamensopgaven" og stille spørgsmål til teksten. I dag er I skiftevis elev, eksaminator og censor med de opgaver, der følger med rollen. Vi kører tre skift,
Lektionsplaner.docx
#1 Præsentation af elever.docx
#2 Præsentation - Wirtschaftswunder.pptx
#3 Quizlet - Link og kode.docx
#5 Almanya - Die Personen im Film - Beschreibungen und Fotos.docx
#7 Almanya - Spørgsmål til filmen.docx
Se filmen "Almanya" færdig inden timen. Jeg har lånt den til jer på CFU fra 4/11-6/11 (jeg kan kun låne den i 3 dage og har prioriteret, at I har den i weekenden). Vi er kommet til 1:22:52.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Thema 6: Ausländer in Deutschland
Indhold
Kernestof:
Rullende Learnmark.pptx
Virtuelt modul 17-11-2023.docx
Selvom virksomhedsbesøget er virtuelt, er timen ikke - vi ser det sammen i klassen.
Adventkalender
Thema 7 - Ausländer in Deutschland.docx
Song der Woche - Keine Maschine.docx
Læs de to første sider af "Text 1: Geschichte der Gastarbeiter".
Lest "Text 3: Neue Gründer hat das Land" (kort tekst).
Links
Jeg kommer rundt og hører jeres præsentationer af teksterne fra sidste uge. Det kan være, I skal se lidt på dem igen inden timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Thema 7: Sport
Indhold
Kernestof:
Themenkreis - Sport.docx
Lest den Text 2 "Fußball in Deutschland". Macht auch den Quiz in der Aufgabe 1.
Genitiv.docx
Genitiv 12-03-2024.docx
Samtykkeerklæring Heidelberg 2024.docx
Tilmelding til sprogskole Heidelberg september 2024.docx
Rejsekontrakt Heidelberg 2024.docx
Video: Sammensatte verber
Eksamenstekst - Ersatzbein im Gepäck.docx
Forbered teksten "Ersatzbein im Gepäck" fra sidste time samt perspektivering til temakredsen "Sport". I skal kunne gøre det uden computer, men I må gerne skrive noter på papir (lad være med at skrive hele sætninger i lange afsnit). Husk, at vi øver o
Video om Modalverber (Sprungbrett)
Opgaver til modalverber
Bundesländer
Song der Woche - Barbaras Rhabarberbar.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Thema 4 (cirkelforløb): Urlaub und Reisen
Indhold
Kernestof:
Ich freue mich sehr darauf, euch wieder zu sehen! :)
Themenkreis - Urlaub.docx
Postkarte im Internet finden und an Heidi schicken (beskeder eller elevfeedback).
Medbring "Sehr geehrte Damen und Herren", hver gang der står HK i skemaet.
Husk at uploade jeres opgaver til forespørgsler inden timen.
Lav opgaverne fra i går (om filmen) færdig inden timen.
Projekt - In Heidelberg als Tourist.docx
Macht die Aufgaben zum Film "Camper 303" fertig vor der Sitzung. Wir werden sie in kleineren Gruppen besprechen.
Song der Woche - Die Reise.docx
Læs den udleverede tekst grundigt igennem. Husk desuden blyant og viskelæder og dit grammatikark. Prøven er uden computer.
Text 1.pdf
Opgaver til adjektiver
Video til adjektivernes bøjning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Thema 8: Die DDR
Indhold
Kernestof:
Opgaver til adjektiver
Themenkreis - Die DDR und die Stasi.docx
I skal lave følgende i denne time:1. Læs "Text 3: Leben in der DDR" i temakredsen (kan findes på vores modul fra i fredags).2. Lav opgaverne til teksten3. Lav de 10 første sætninger i opgave 1, 2 og 3, 4 og 6 (UDEN AI, men med ordbogsopslag, så I lær
Opgaverne fra det virtuelle modul i tirsdags er lektie til denne time.
Husk "Sehr geehrte Damen und Herren".
Husk blyant, viskelæder, grammatikark og evt. grammatikbog.
rbb Fernsehen: 35 Jahre Mauerfall - Sound der Freiheit
Lav opgaverne i HK fra sidste tirsdag færdige (opgave 1+4+5+6+2). Husk at uploade under opgaver.
I dag skal vi se en dokumentar om flugt fra DDR. Vi starter med at snakke om, hvorfor så mange flygtede fra DDR. Forbered derfor at kunne sige noget på tysk om årsagerne.
Familie Holzapfel - Mit der Seilbahn über die Mauer.docx
Vi ser filmen "Balloon". I er velkomne til at medbringe snacks til filmen.
Vi ser resten af filmen "Balloon". I er velkomne til at medbringe snacks til filmen.
logo! am Montag, 02.12.2024 - Nachrichten, einfach erklärt
Husk at uploade opgaverne til ordrebekræftelse inden timen.
Vi ser starten af "Das Leben der Anderen" i dette modul.
Vi ser "Das Leben der Anderen" færdig i dette modul. Man må gerne se den færdig hjemme, hvis man har lyst. Jeg har lejet filmen til jer på CFU (lånt fra onsdag til fredag). Vi arbejder med filmen i næste uge.
Alle skal have set "Das Leben der Anderen" inden timen (jeg har genlånt den fra 9/12-11/12, hvis man ikke fik set det hele i sidste uge).
Timen i dag
Husk en gave til ca. 20 kr. til vores pakkeleg.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Thema: Einwanderungsland Deutschland
Indhold
Kernestof:
Ich freue mich sehr, euch wieder zu sehen! :) Wir werden unter anderem eines meiner Lieblingslieder hören.
Thema 4 - Einwanderungsland Deutschland.docx
Song der Woche - Hoch.docx
Vi har gruppesamtaler i dag om jeres jul og ferie. Forbered jer ved at slå ord op, som I tror, I skal bruge. Skriv dem på et papir - vores samtaler er uden computere.
Læs den første side af "Text 3: Einwanderungsland Deutschland" og besvar de to spørgsmål til afsnittet (påbegyndt i timen den 14/1 og kendt indhold).
Når man ikke er inde til samtale
Samtalegrupper
Kreativ opgave med relative pronominer.docx
Alle skal være klar til at kunne samtale om filmen samt temakredsen.
Gruppesamtaler
I dag skal vi lave opgaverne fra de sidste par gange færdige, så vi kan gennemgå dem. Der er 40 min til at arbejde i, mens jeg har den sidste samtale. Du skal derfor være nået så langt med opgaverne, at du kan blive færdig på 40 min.
Læs opgaveformuleringen (inkl. bilag) til opgave 3.3 i afleveringen igennem hjemme. Vi arbejder med opgaven i timen.
Opgaver til konjunktiv
Song der Woche - Wenn Worte meine Sprache wären.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Thema: die deutsche Wirtschaft (cirkelforløb)
Indhold
Kernestof:
Brug noget tid hjemme på at researche mere om Tysklands nuværende økonomiske situation. Det er ok med danske kilder her - det er indholdet, der er vigtigst.
Videoprojekt - Ein Tag im Leben eines Goldbären.docx
Tysk fortsættersprog A, hhx, ny ordning, 26. maj 2020.zip.zip
hhx221_TYSfA_23052022.zip
hhx231-TYSf-A-23052023.zip
ny_hhx211_TYSfA_27052021.zip
Terminsprøve fra 8.00-13.00. Husk en stor madpakke og snacks, da vi ikke holder pauser. Vi starter kl. 8.00, så kom i god tid.
Tilladte hjælpemidler: Handelskorrespondancebog, grammatikbog og grammatikark samt noter på computer.Eneste tilladte hjemmeside: www.ordbogen.com, www.systime.dk og www.minlæring.dk
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Thema: Sport (cirkelforløb)
Indhold
Kernestof:
Hvordan analyserer og præsenterer jeg fiktive tekster?
Eksamenstekst - Wie der Opa so der Enkel.docx
Hvordan analyserer og præsenterer jeg ikke-fiktive tekster?
Når man ikke er inde til samtale:
I skal have forberedt jer, så I kan samtale om teksten og temakredsen. I er inde 3-4 ad gangen, men alle skal kunne samtale om hele teksten, så I skal ikke dele det op imellem jer.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Repetition og opsamling
Indhold
Kernestof:
Udvidet infinitiv.pptx
Nachrichten
Prøven vil bestå af to grammatikopgaver som i eksamenssættene og en fri formulering som i opgave 3.2.
Jemand eller einige.docx
Junge eller Jugendliche.docx
I kan vælge mellem følgende opgaver:a) Se filmen "Der ganz grosse Traum" (lånt til jer på CFU). Skriv til mig i elevfeedback, hvad det bedste ved filmen var.b) Brug 90 min på vedhæftede grammatikopgaver (tidligere eksamensopgaver) og upload til elevf
Grammatikopgaver fra tidl. eksamenssæt.docx
Vi spiser frokost på Vivaldi (egenbetaling). Bordet er reserveret fra kl. 11.30, så gå meget gerne afsted allerede efter 2. modul. Jeg glæder mig til en hyggelig afslutning med jer!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Forløb#6
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#10
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732621159", "T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732621159", "H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732621159" }