Holdet 2022 h122frA FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Melissa Nielsen
Hold 2022 h122frA FR (h122frA FR, h223frA FR, h3frA FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til fransk sprog og kultur
Titel 2 Le Sport (opgives til mdt eksamen)
Titel 3 La Famille (opgives til mdt eksamen)
Titel 4 La Mode (opgives til mdt eksamen)
Titel 5 Les Banlieues (opgives til mdt eksamen)
Titel 6 La Francophonie - Québec (opgives til mdt eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til fransk sprog og kultur

Introduktion til det franske sprog og kultur gennem forskellige temaer:
Se présenter
La Famille
L'école et le travail
Le transport
Au marché
Au restaurant
Au café
La Gastronomie
Med udgangspunkt i begyndersystemet "Début 1" (2011), forfatter: Vibeke Gade.

Grammatik i Début 1 og på minlæring.dk: artikler, substantiver, adjektiver, verber i præsens, tal med mere.

Film:
Amélie Poulain (2001)
La Vie Scolaire (2019)
Les Banlieusards (2019)
Ratatouille (2007) (version française)

Forberedelse til Nice Turen (sprogskole + bo hos værtsfamilie): Træning af ordforråd mm.
(SO1 forløb: Sprog, Kultur og Kommunikation med fokus på Frankrig + Hofstedes og Halls kulturteorier)

Omfang: 30% (85,5 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Le Sport (opgives til mdt eksamen)

KERNESTOF SAMT FOKUSOMRÅDER:

Fokus har været på flere forskellige sport, som er særligt populære i Frankrig. Vi har bl.a. lært at tennis var oprindeligt inspireret af den franske opfindelse "le jeu de paume". Vi har desuden arbejdet med Tour de France og den danske vinder, Jonas Vingegaard.

Vi har også talt om hvad det kræver at blive en stor stjerne såsom den franske fodboldspiller Kylian Mbappé, som også er god til at give tilbage til samfundet.

I forbindelse med filmen "Comme un lion" har vi også talt om hvor vigtigt det er at forfølge sine drømme og at aldrig give op hvis man vil opnå sit mål, som drengen Mitri Diop i højeste grad gør når han beslutter sig for at forfølge sin drøm om at blive professionel fodboldspiller.

www.franskportal.dk har vi arbejdet med følgende tekster:
Under "Fransk kultur" og så "Le Sport"
"Le Sport - Introduction"
"Le football"
"Le Tennis"
"Le Tour de France"

Vi har også arbejdet med følgende artikler og videoer:
Artikel: "Jonas Vingegaard est le grand gagnant  du Tour de France 2022" (1jour1actu.com) (juli 2022) https://www.1jour1actu.com/sport/jonas-vingegaard-gagnant-tour-de-france-2022

Artikel: "C’est qui, Mbappé ?" (1jour1actu.com) (juni 2024) https://www.1jour1actu.com/sport/cest-qui-mbappe

Video: "Do French People Work Out?", Easy French (2022) https://www.youtube.com/watch?v=g57TONOITUM

Projekt Nice og andre franske byer:
De elever, som har været på sprogrejse til Nice har lavet Power Point projekt om deres ophold i Nice, som de så har præsenteret derefter på fransk.
De elever, som ikke var i Nice, lavede i stedet et projekt om en selvvalgt by i Frankrig + fremlagde også på fransk.

Vi har også set filmen "Comme un lion" (2012):
Résumé:
Le film parle d'un jeune garçon sénégalais qui aime jouer au football et rêve de devenir un grand footballeur en France.
Les thèmes sont la grande passion, le grand rêve, ne jamais abandonner, travailler dur, et l'amitié.

Arbejdsformer:
Individuelt arbejde
Gruppearbejde
Projektarbejde

Omfang: 16% (46,5 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projet: Nice/Ville Francaise_Gruppefremlæggelse 26-09-2023
Le Sport_Qui est Kylian Mbappé? 06-10-2023
Le projet de sport 15-11-2023
Décrire une image_Des vêtements 01-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 La Famille (opgives til mdt eksamen)

KERNESTOF SAMT FOKUSOMRÅDER:

Fokus på familietraditioner samt om det at være ung og hvad det vil sige at bryde fri fra sin egen familie. Her har vi bl.a. diskuteret om udfordringer i forbindelse med at blive ældre.
Specielt hovedpersonen, Paula, i filmen "La Famille Bélier" var spændende, da hun udover at forsøge at være en helt almindelig teenager, faktisk kæmper med udfordringer derhjemme, som de fleste teenagers nok ikke kan helt relatere til, som er at have en døvstum familie.

Anvendte materialer:
Manuskript og øvehæfte til filmen "La Famille Bélier" fra Forlaget Passion. Forlagsdirektør Karen Schumacker.

Film "La Famille Bélier" (2014)
Les thèmes principaux:
la famille, l'adolescence, l'indépendance, trouver son propre chemin, quitter le nid, suivre ses rêves, le soutien et l'amour de sa famille

Sang fra film: "Je vole" (2015) synget af Louane, som spiller rollen af Paula. Oprindelig en  sang af den kendte sanger og sangskriver Michel Sardou.
Sangen handler om at "flyve" fra reden og blive selvstændig, men også om at stadig elske sine forældre.
Uddrag af sangen:
"Mes chers parents, je pars
Je vous aime mais je pars
Vous n'aurez plus d'enfant
Ce soir
Je ne m'enfuis pas je vole
Comprenez bien, je vole
Sans fumée, sans alcool
Je vole, je vole"
Video til sangen på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mBLwdaLPeds

Artikel:
"Les jeunes quittent le foyer familial entre 21 et 33 ans" (september 2023) https://www.lesfrontaliers.lu/societe/les-jeunes-quittent-le-foyer-familial-entre-21-et-33-ans/

Tekst fra franskportal.dk:
"C'est l'heure de l'apéro !" https://www.franskportal.dk/kultur/les-traditions-et-coutumes-francaises/lapero/

Blog/artikel:
"À Quoi Ressemble Une Famille Française?" https://www.ohlalafrenchcourse.fr/blog/article/a-quoi-ressemble-une-famille-francaise  

Supplerende materiale:
"Påskens traditioner i Frankrig" (marts 2023) https://lafrance.nu/paaskens-traditioner-i-frankrig/

Projekt "Ma famille":
Eleverne har arbejdet med en videoaflevering hvori de præsenterer nogle af de traditioner de har i deres familie, såsom højtider som jul og påske, og sammenligner samtidigt med franske familie- og højtidstraditioner.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Projektarbejde
Fremlæggelser mm.

Omfang: 13% (37,5 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La Famille Bélier 20-03-2024
Videoaflevering_Ma Famille 05-05-2024
Présenter et parler d'une image 15-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 La Mode (opgives til mdt eksamen)

KERNESTOF SAMT FOKUSOMRÅDER:

Fokus i dette emneforløb har bl.a. været Chanel og Yves Saint Laurents indflydelse på damemode og hvordan de har været med til at befrie kvinden gennem deres tøj, som bærer et præg af både den maskuline og den feminine stil.

Anvendte materialer:
Artikel og video:
"C'est qui, Coco Chanel?" (1jour1actu.com) (august 2023)
https://www.1jour1actu.com/culture/cest-qui-coco-chanel

Video:
"Coco - Inside CHANEL (Vogue France)" - Chapitre 5 (2014): https://www.youtube.com/watch?v=epYByG9fVjc

Film:
"Coco Avant Chanel" (2009)
Filmen har fokus på Chanels liv op til hendes succes som tøjdesigner, hendes kampe i en mandsdomineret verden, og at kæmpe for at blive set og hørt. Filmen viser også, hvordan hun inspirerer flere kvinder til at være mere frie og selvstændige gennem hendes tøj, som ligestiller kvinden med manden.

Tekst fra franskportal.dk:
"Coco Chanel, une femme libre" (tekst til en delprøve 1 opgave)
Les thèmes:
les femmes dans leur évolution sociale
un grand mouvement de la libération de la femme
les vêtements révolutionnaires
Chanel comme une grande créatrice et une libératrice

Artikel:
"Saint Laurent : tout savoir sur cette maison mythique, de sa création à aujourd'hui" (januar 2021) https://www.vogue.fr/communaute/wiki-de-la-mode/articles/saint-laurent-ou-la-rvolution-du-vestiaire-fminin/20646

Dokumentar:
Yves Saint Laurent: Style is Eternal | Full Documentary (2020)

Artikel:
"La Fashion Week, c’est quoi ?" (september 2013)
https://www.1jour1actu.com/culture/fashion-week

Arbejdsformer:
Individuelt og gruppearbejde
Projektarbejde
Mundtlig og skriftlig træning, f.eks. delprøve 1 og 2, herunder blog genren

Omfang: 11% (31,5 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delprøve 1_Chanel 06-09-2024
Delprøve 2_Chanel_Blogindlæg 22-10-2024
Chanel et YSL_Les créations emblématiques 29-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Les Banlieues (opgives til mdt eksamen)

KERNESTOF SAMT FOKUSOMRÅDER:

Fokus i dette emneforløb har været på de elendige forhold, som mange forstadsbeboere oplever i Frankrig. "Les banlieues" i Frankrig har derfor en anden konnotation end når vi taler om forstæder i Danmark.

Vi har bl.a. taget udgangspunkt i Kery James' film "Banlieusards 2", som skildrer fortællingen om de tre brødre, der vokser op i en forstad til Paris. Hver især prøver de at navigere i det lokalområde de vokser op i samtidig med at forsøge at finde deres egen rolle i det franske samfund, som de føler diskriminerer dem pga. deres afrikanske rødder samt pga. den adresse de bor på.

Ud over at se på de negative historier, har vi også kigget på de positive fortællinger, der er knyttet til netop det at være fra "la banlieue". Her har vi eksempelvis hørt Maïmounas personlige historie om hvordan hun netop pga. hendes stolthed af det at komme fra en af de mest udsatte franske forstæder, var motiveret til at læse til advokat.

Anvendte materialer:
Film:
"Banlieusards 2" (2023)

Sang:
"Kery James feat Noumouké- Je Peux [Clip Officiel]" (2024)
Handler om at have modet til at kæmpe imod forhindringer, såsom at komme fra forstaden, og at man stadig kan blive netop det man gerne vil. Et par linjer fra sangen:
"Je sais que je peux, je sais que je peux devenir ce que je veux, astronaute ou baveu (slang for advokat), ou médecin si Dieu le veux...."

Artikel:
"Comment aider les quartiers défavorisés ?" (maj 2018, modificeret oktober 2021)
https://www.1jour1actu.com/france/comment-aider-les-quartiers-defavorises-40968  
Handler om planer som staten samt Præsident Macron har haft om at genopbygge og forbedre livet for de mange forstadsbeboere. Men planerne har mødt stor kritik, da folk samt hjælpeorganisationer ikke mener at de forventede forbedringer vil gøre stor forskel, der skal noget mere til for at gøre en reel forskel.

Sang:
"Kery james - Banlieusards (Clip Officiel) 4K" (2023)
Les thèmes et le message:
être banlieusard et fier de l'être
une France divisée en deux parties
il faut se lever et marcher
il faut battre pour ses droits

Youtube shorts:
"Les définitions de Kery James"
Il explique:
"Le origine du terme banlieue, il s'agit des gens qu'on a mis au ban des lieux, et donc c'est le lieu où habitent les prolétaires, et un banlieusard est quelqu'un qui est capable de se débrouiller avec peu"
(un prolétaire = en rå person, som typisk kommer fra beskedne kår)
(se débrouiller = at klare sig)

Nyhedsreportage:
"Les banlieues, reflets des inégalités en France", udgivet af Euronews i august 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=uF-OQ2cr1gI
Handler om de uligheder forstadsbeboere oplever, samt elendige vilkår de lever under med faldefærdige bygninger, elevatorer der ikke virker, samt diskrimination de oplever når de skal søge job pga. hvor de bor henne.

Program udsendelse:
”Ils ont grandi en banlieue et ils ont réalisé tous leurs rêves !” (november 2024)
Programmet hedder "Ça commence aujourd'hui" og vises på France TV.
Vi har primært set interviewet med Maïmouna (ca. 4 - 7 minutter ind i videoen).
Udsendelsen handler om hvordan det er muligt at realisere sine drømme selvom man kommer fra forstaden med flere positive historier som Maïmounas.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Klassediskussion
Projekt + mundtlige fremlæggelser + samtale
Skriftligt arbejde såsom at skrive en artikel til et skoleblad

Omfang: 13,7% (39 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Banlieusards 2_Une présentation 15-11-2024
Grammatikopgave 25-11-2024
Skriftlig miniprøve_Billedbeskrivelse 28-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La Francophonie - Québec (opgives til mdt eksamen)

KERNESTOF SAMT FOKUSOMRÅDER:

I dette forløb har vi arbejdet med fransktalende lande med fokus på Québec regionen i Canada.

Anvendte materialer:

Tekster fra www.franskportal.dk under fanen "Fransk Kultur"
"La Francophonie"
"Les francophones"

Video:
"Français facile: LA BELLE VILLE DE QUÉBEC | Hélène se promène" (2019)
Video skabt af den québecoise fransklærer Hélène. Hendes Youtube kanal hedder "Wandering French".
Hélène viser rundt i Québec byen, la haute ville et la basse ville, la vieille ville, les restaurants et les cafés, la cuisine et la musique traditionnelle québécoise.

Tekster fra i-bogen "Québec" (2022). Tilgængelig på Systime.dk. Forfatter: Cathrine Kronborg Leth.

Kapitel 1: "Le Canada et le Québec"
https://quebec.systime.dk/?id=133
Kapitlet handler om forskellen mellem Québec som region og Québec som by. Der er også lidt info om befolkningstal samt de sprog der dominerer i de forskellige regioner og byer, f.eks. Québec regionen er overvejende fransktalende hvorimod i byen Montréal tales både engelsk og fransk.

Kapitel 6: "La ville de Québec I" (første del)
https://quebec.systime.dk/?id=144
Kapitlet handler om hvordan byen Québec opstod, historien bag byens tilblivelse og navn samt om nogle af de første franske opdagelsesrejsende.

Kapitel 6: "La ville de Québec II" (anden del)
https://quebec.systime.dk/?id=144
Dette afsnit i kapitlet handler mere om historiske monumenter og seværdigheder i Québec byen, samt om hvordan byen er delt op i to dele, la haute et la basse ville. Le vieux centre-ville er desuden omringet af en kæmpe fæstningsmur, som er 4,6 kilometer lang.

Projekt med udgangspunkt i i-bogen "Québec" fra Systime: https://quebec.systime.dk/
Eleverne vælger nogle seværdigheder i enten Québec by eller i selve Québec regionen og skal fremlægge deres projekt derefter.
De elever, der foretrækker at lave podcast gør det i stedet for. To i gruppen skal være interviewers, mens de to andre skal lege Québec eksperter. Fokus er på mundtlig sprogproduktion ved både fremlæggelse og under indspilning af podcast.

Artikel (et uddrag):
” Ils parlent français à l’autre bout du monde !” (1jour1actu.com) (udgivet marts 2015, modificeret oktober 2021)
https://www.1jour1actu.com/monde/francophonie-64120
Handler om børn uden for Frankrig, men som er bosatte i forskellige fransktalende lande såsom Canada og Burkina Faso, som er et afrikansk land.
Vi møder Thomas fra Québec og Kalé fra Burkina Faso. Hver fortæller om deres erfaringer og oplevelser med det franske sprog og hvilken rolle fransk spiller i deres liv sammenlignet med andre sprog såsom engelsk.

Arbejdsformer:
Par - og gruppearbejde
Projektarbejde
Diskussion på klassen
(Desuden trænet til mundtlig eksamen med "mock exam")

Omfang: 15,3% (43,5 sider)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artikel til skoleblad_Les Banlieues 02-02-2025
Handelsmail_LEGO 07-02-2025
Terminsprøve i fransk 12-03-2025
Les Attractions à Québec 25-04-2025
Mundtlig Mock exam / Examen de contrôle 29-04-2025
Skriftlig prøve 02-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer