Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Kinesisk A
|
Lærer(e)
|
Inge Knudsen
|
Hold
|
2022 h122kinA KI (h122kinA KI, h223kinA KI, h3kinA KI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grund forløb - Præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Præsentation
̶ benytte fagets relevante hjælpemidler og anvende relevante digitale redskaber samt medier samt forholde sig til deres muligheder og begrænsninger
Det kinesiske sprog:
• Indledning
• Skrifttegn eller pinyin?
• Transskriptionssystemet Hanyu pinyin
• Initialer og finaler
• Staveregler på Hanyu pinyin
• Toner
https://nihao1.systime.dk/?id=p261
Kina og kineserne:
• Navn
• Befolkning og sprog
• Økonomi
• Historie
• Kinas dynastier
• Politik
• Menneskerettigheder og censur
• Militær
• Geografi, landbrug og klima
• Uddannelse og forskning
• Videnskab og teknologi
• Filosofi, religion og overtro
• Sport og fritid
• Det kinesiske køkken
• Kunst og kultur
https://nihao1.systime.dk/?id=p548
1. Nǐ hǎo! Wǒ shì Emma
• At præsentere dig med navn på kinesisk
• At spørge til andres navn
• At sige goddag og farvel
• Personlige pronominer
• Verber
• Spørgeord
• Den kinesiske familie
• Kinesiske navne
• Danske navne på kinesisk
https://nihao1.systime.dk/?id=p130
Kultur og Samfund;
100 års ydmygelse
Dengs økonomiske reformer
Konfucius
Etbarns-politikken
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
-
Kinesiske opfindelser
-
LINE Dictionary : English-Thai, Chinese-English, English-Chinese Dictionary
-
Svar på spørgsmålene
-
Kapitel 4, dialog 4, grammatikøvelse, spørgsmål
-
Kapitel 5, dialog 2, grammatikøvelse, verber
-
Grammatikøvelse - "de" eller "ge"
-
ordstilling
-
pronominer
-
Mandarin Chinese Pinyin Chart with Audio - Yabla Chinese
-
Chinese English Dictionary with Pinyin, Strokes, & Audio - Yabla Chinese
-
Det kinesiske skriftsprog
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO1 mandagens opgaver
|
10-10-2022
|
SO1 tirsdagens opgaver
|
11-10-2022
|
SO1 Rapport 2. fremmedsprogs land
|
14-10-2022
|
SO1 refleksionsskrivning individuel
|
14-10-2022
|
Power Point præsentation
|
25-11-2022
|
video podkast 3.4
|
06-01-2023
|
介绍 自己
|
29-01-2023
|
Video podcast
|
01-02-2023
|
Pinyin og skrifttegn :-)
|
12-02-2023
|
interview podcast
|
01-03-2023
|
familie træ
|
03-03-2023
|
besvar spørgsmål og fortæl om billedet
|
16-04-2023
|
Præsentation af en berømthed
|
12-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Min skole
Skrifttegn og deres opbygning af streger og komponenter
Hvorfor man ikke kan nøjes med Hanyu pinyin
Spørgeordene "wèishénme" og "zěnme"
Subjekt og underforstået subjekt
Partiklen "ba"
Ordenstal på kinesisk
De 100 mest almindelige kinesiske skrifttegn
Kultur og samfund
Respekt for læreren
Kom til tiden
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video dagbog
|
23-09-2023
|
Billedbeskrivelse
|
30-09-2023
|
Lav dit eget skoleskema
|
14-11-2023
|
Dagbog
|
21-12-2023
|
Min skole video podcast
|
16-01-2024
|
Rejse billeder
|
27-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Wǒ de àihào
Hobby og sport
Aspektmarkøren "guo"
"Mere" og "mest" på kinesisk
"Shàng" og "xià"
Taijiquan
Lykønskninger på kinesisk
Kultur og Samfund
Zhang Yimou
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mǎi dōngxi
Ni hao Zhongguo modul 3
Emne: 1. Mǎi dōngxi
Nǐ hǎo Zhōngguó, Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Systime
Shopping i Kina
Sammenligninger
Afsluttet handling
Bestemmelse til et substantiv
Konjunktionsparret "yīnwèi ..., suǒyǐ ..."
Tidsudtryk
Kinesiske penge
Tøj
Farver og størrelser
Farvesymbolik
Give gaver i Kina
200 vigtige gloser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Konfucius
|
15-08-2024
|
Billedbeskrivelse 1
|
24-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Àiqíng - Eksamens emne
Ni hao Zhongguo modul 3
Emne: Àiqíng
Nǐ hǎo Zhōngguó, Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Systime
Retningskomplementer
Bǎ-konstruktionen
Konjunktionsparret "bùdàn …, érqiě ..."
"Zài" som komplement
Adverbierne "jiù" og "cái"
Årstal på kinesisk
Kærlighed i Kina
De "tiloversblevne" piger og drenge
Kultur og samfund
Kærlighed i Kina
Utroskab i Kina
Hvordan finder kineserne en kæreste?
De "tiloversblevne" piger – shèngnǚ
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mao
|
20-09-2024
|
opg.1
|
24-09-2024
|
opg 1 delprøve 1
|
26-09-2024
|
opg1.delprøve 3 E- mail
|
27-09-2024
|
3.1
|
29-09-2024
|
Genfortælling + intro
|
25-10-2024
|
Fortæl om billedet
|
03-11-2024
|
OPgave 2
|
08-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Qù wán - Eksamens emne
Ni hao Zhongguo modul 3
Emne: Qù wán
Nǐ hǎo Zhōngguó, Lene Sønderby Bech og Christian Nielsen, Systime
Det progressive aspekt
Det vedvarende aspekt
Tidskomplementer
Tidsmæssig forløb med "xiān", "ránhòu" og "zuìhòu"
Beskrivende komplementer
Kinesiske parker
Vejret på kinesisk
The Bund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opg 2.2.2
|
15-11-2024
|
videopodcast om at morer sig
|
17-11-2024
|
2.1
|
26-11-2024
|
Deng XiaoPing
|
01-12-2024
|
at more sig tekst
|
08-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Xìn Eksamens emne
Potentielle komplementer
Understregning med "shì … de" konstruktionen
Konstruktionen "chúle …, yǐwài …"
Konjunktionsparret "suīrán …, kěshì …"
Konfucius
Kinesisk nytår
Den kinesiske dyrekreds
Kultur og samfund
Konfucius
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg.2.3 e-mail
|
15-12-2024
|
Genfortælling af 5.2 春节
|
12-01-2025
|
Nytår
|
15-01-2025
|
opg 3 del 2
|
06-02-2025
|
genafl. af opg 3.2
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732661620",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732661620",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732661620"
}