Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Learnmark Horsens Handelsgymnasium HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 h122spA1 SP - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Learnmark Horsens
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Merete W. Olsen
Hold
2022 h122spA1 SP (
h122spA1 SP
,
h223spA1 SP
,
h3spA1 SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til det spanske sprog
Titel 2
Fortsat intro til spansksproget sprog og kultur
Titel 3
Tema: Globalización de la lengua española
Titel 4
Tema: Fútbol en España
Titel 5
Tema: Fútbol (fortsættelse fra 2.g.)
Titel 6
Tema: Málaga: Comida, costumbres y cultura
Titel 7
Tema: Empresas y negocios en España
Titel 8
Tema: Pandillas y violencia en América Central
Titel 9
Tema: Latinos en EE.UU.
Titel 10
Eksamen og opsamling
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til det spanske sprog
Vi bruger Caminando grundbog og øvebog til at læse alle de grundlæggende ting i spansk sprog og grammatik - og arbejdet med forskellige spansksprogede kulturer.
Kapitlerne 1-5
Supplerende materiale:
Filmen "Volver" af Almodóvar
Øvelser i "Min læring"
Diverse videoklip i tilknytning til de emner, der præsenteres i Caminando
Forløbet anslås til at fylde ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Titel
caminando.systime.dk
Minlæring
1c: España
2a: Entrevista con Eloy
§17 VERBER (UDSAGNSORD) (AR-, ER-, IR-VERBER)
§19 PRÆSENS AF UREGELMÆSSIGE VERBER
Klassespejl-spansk.docx
Klassespejl-spansk (1).docx
2b: En la cafetería
Decoración de Navidad, vocabulario español
Tekst om jul - dansk-2022.docx
2c: Vamos de compras
Me Gustas Tu.odt
Manu Chao - Me Gustas Tu (2001)
Klassespejl-spansk-januar23.docx
6. Verber (udsagnsord)
3a: Aurora Aragón, de León
I skal lave øvelse 6 side 25 i øvebogen færdig hjemme.
3b: En la calle
Klassespejl-spansk-febrero23.docx
Texto 1C: Esta es mi familia
6.5 Refleksive verber (tilbagevisende udsagnsord)
sQuiz: Siden er låst
3c: En la ciudad de León
billedbeskrivelse-1.g (1).docx
4a: Julia - una presentación
§23 PERFEKTUM (FØRNUTID)
virtuel spansk.docx
Quiz med brugen af gustar
Quiz med brugen af perfektum på spansk
4b: ¿Qué haces en tu tiempo libre?
Los Deportes en Español - Vocabulario (+Ejercicios)
The sports in Spanish - Learn spanish vocabulary
España vs Serbia - Mundial de Baloncesto (8 - 9 - 2019)
La mayoría de los españoles practica deporte en compañía
4c: El mundo de deportes
grupper-selfiebingo.docx
selfie-bingo-tirsdag16.5.23.docx
Paco de Lucía Concierto Aranjuez - Adagio
4d: No solamente salsa
Argentine tango street performance
Entre dos aguas (Paco de Lucia) - flamenco dancing and guitar, Barcelona
grupper-selfiebingo (1).docx
Increíbles Cubanos Bailando Salsa y Guaguanco | Baila en Cuba 2019
5a: Así vivo yo
Volver
Volver-preguntas (1).docx
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Fortsat intro til spansksproget sprog og kultur
Caminando grundbogssystem kap. 6-8.
Derudover er der suppleret med:
Film "Habana Blues"
Diverse øvelser i Min læring
quizletter og andre digitale øvelser
Forløbet anslås til at fylde ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Klassespejl-spanskhh2.pdf
Minlæring
'Clavaito', nuevo single de Chanel – VEIN Magazine
6.9.3 Estar + gerundium (udvidet nutid)
Afsnit
Enrique Inglesisas-bailando.docx
youtu.be
Kap 1: Hitverberne
Titel
2.1 Regelmæssige hitverber
mapa espana.htm
§8 OBJEKTSPRONOMENER (STEDORD SOM GENSTANDSLED OG HENSYNSLED) OG FORAN DIREKTE OBJEKT (GENSTANDSLED)
§13 INDEFINITTE PRONOMENER (UBESTEMTE STEDORD)
klassespejl-spansk-sept.-okt..docx
Habana Blues
Habana Blues preguntas.doc
Solos tú y yo de Habana Blues-verber.docx
Habana Blues preguntas-svar.doc
Todo sobre ESPAÑA | Cultura, datos y curiosidades
7a: Entre dos culturas
§24 PRÆTERITUM ("KORT" DATID)
klassespejl-spansk-nov.-dec..docx
https://squiz.systime.dk/tinyurl/85H-dddc575fb
klassespejl-januar-marts.docx
6.10.2 Imperfektum ("ikke-action" datid)
7b: España, un poco de historia
describir_una_foto_ (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 41
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Tema: Globalización de la lengua española
Et lille kort tema, hvor vi arbejder med det spanske sprogs udbredelse i verden.
supplerende materiale:
Min læring
diverse videoklip
filmen "Sin nombre"
Forløbet anslås til at fylde ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Afsnit
8b: "Siempre hay esperanza"
El español, el segundo idioma más importante del mundo- El Editorial de Rafa Núñez
La ciudad de Estados Unidos que sólo habla español
¿Por qué la música en español es tan popular en Estados Unidos? | BBC Mundo
El español, lengua global- MARCAESPAÑA
Texto 8B: La globalización de la lengua española
Lav opgave 8A s- 85 i Øvebogen.
Supplerende stof:
Minlæring
Lytteøvelser til 8B
Interaktive opgaver til 8B
Sin nombre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Tema: Fútbol en España
I dette forløb bruger vi ibogen "El deporte rey" af Britt Lundgreen Hansen
Vi læser følgende kapitler i bogen:
Introduktion til spansk fodbold:
https://eldeporterey.systime.dk/?id=125
kap. 3: El entrenador: "Realmente es lo que más me gusta de la vida":
https://eldeporterey.systime.dk/?id=127
alle underkapitler til kap. 3:
Guti se presenta
La escuela deportiva Moratalaz - los alumnos
los objetos deportivoa de la escuela
Las diferencias entre entrenar chicos y chicas
Ventajas y desventajas de una carrera como futbolista
El fútbol en España
kap. 4: El psicólogo del deporte: "Es el deporte rey"
Omfanget anslås til ca. 25 sider i alt.
Indhold
Kernestof:
Titel
1. Introduktion til spansk fodbold
La Escuela Deportiva Moratalaz: Los alumnos
Las diferencias entre entrenar a chicos y a chicas
Guti se presenta
Ventajas y desventajas de una carrera como futbolista
Afsnit
El fútbol en España
sQuiz: Siden er låst
4. El psicólogo del deporte: "El fútbol es el deporte rey"
AS.com - Diario online deportivo. Fútbol, motor y mucho más
MARCA - Diario online líder en información deportiva - Marca.com
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tema: Fútbol (fortsættelse fra 2.g.)
Vi færdiggør forløbet om fodbold fra 2.g.
Ibogen "El deporte rey "https://eldeporterey.systime.dk/?id=1
kap 5: Real Madrid
- "El aficionado: el fútbol es lo más importante de las cosas menos importantes"
- "Los himnos y las canciones"
kap. 6: Atlético de Madrid
- El aficionado: El máximo rival siempre ha sido y siempre será el Real Madrid"
kap. 9: F.C. Barcelona
- El bloguero....
supplerende:
elevernes fremlæggelser om fodbold og diverse input undervejs om deres fodboldviden i form af små videoer mm..
Omfanget af temaet anslås til i alt at fylde ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
5. Real Madrid
El aficionado: "El fútbol es lo más importante de las cosas menos importantes"
La guía: "Con la ayuda de la afición seguro que vamos para arriba"
El aficionado: "El máximo rival siempre ha sido y siempre será el Real Madrid".
6. Atlético de Madrid
El bloguero: "El Barça es el escaparate para Catalunya"
9. F. C. Barcelona
Presentaciones-fútbol-24.docx
Sandra Cisneros baila por Soleá en Flamenco CalYCanto | Flamenco Show en directo en Málaga.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tema: Málaga: Comida, costumbres y cultura
Forløbet var forberedelse og efterbehandling af sprogrejse i Málaga i efteråret 2024.
Kernestof:
Vi læser fra i-bogen "Un mes en Málaga"- forberedelse til sprogrejse til Málaga.
Kapitlerne: 1,2,3,4,5, 6,7, 8, 9 og 11
Vi har læst om og snakket om den danske pige Maries oplevelser under hendes ophold en måned på sprogskole i Spanien.
I forløbet har vi fokuseret på:
La ciudad de Málaga
Gente de Málaga- pobreza en Málaga
Andalucía como región
Comida española
Diferencias culturales entre Dinamarca y España
Supplerende materiale:
en del klip af forskellig art fra Youtube om mad, traditioner og interessante steder i Málaga by
(Omfang i alt ca. 30 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Spansk i-bog: spanskbog til undervisning i spanskundervisningen
Cap 2 - unmesenmalaga
Cap 3 - unmesenmalaga
m.youtube.com
Titel
Afsnit
Nær fremtid.docx
Cap 4 - unmesenmalaga
DRTV - Annemad
Cap 5 - unmesenmalaga
Cap 7 - unmesenmalaga
Billedbeskrivelse - unmesenmalaga
describir_una_foto_.pdf
Minlæring
www.unmesenmalaga.com
Cap 9 Grámática - unmesenmalaga
Cap 9 - unmesenmalaga
5.2.2 De bundne personlige pronominer | Gramática Básica
Presentación de Málaga-opdateret fil.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Tema: Empresas y negocios en España
Forløb hvor vi dels introducerede formel handelssprog og mailskrivning og også arbejdede med virksomhedskultur i Spanien.
Kernestof:
Vi læste tekster om "Osborne" fra bogen "Cultura y negocios".
Og teksten "El español para los negocios" fra bogen "España - hechos y cultura" af Annie M. Petersen, Lindhardt og Ringhof, 2014, pp. 47-49, 54-59 og 61.
Supplerende materiale: fremlæggelser om diverse spanske firmaer samt danske firmaer i Spanien.
Et forløb med fokus på virksomhedskultur i Spanien samt jobsituationen for unge. Herudover har der været fokus på handelskorrespondance.
I arbejdet med virksomhedskultur og kulturelle forskelle er arbejdet med i-bogen "Spansk virksomhedskommunikation (
https://spanskvirksomhed.systime.dk/
)
Eleverne har i dette arbejde udarbejdet en kort præsentation af Osborne som virksomhed i Spanien.
I arbejdet med handelskorrespondance er arbejdet med udvalgte kapitler og eksempler fra i-bogen "Spansk virksomhedskommunikation" (
https://spanskvirksomhed.systime.dk/
)
Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation i de spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
(Forløbet anslås til at fylde ca. 20 sider.)
Indhold
Kernestof:
1. Kulturforskelle | Spansk virksomhedskommunikation
6.13 Konjunktiv (ønskemåde) | Gramática Básica
2.3 Øvelser til brev 1-4 | Spansk virksomhedskommunikation
sQuiz: Siden er låst
5.2.2 De bundne personlige pronominer | Gramática Básica
Minlæring
6.10 Præteritum/imperfektum (datider) | Gramática Básica
2.4 Brev 5-8 | Spansk virksomhedskommunikation
2.5 Øvelser til brev 5-8 | Spansk virksomhedskommunikation
6.13.1 Præsens konjunktiv (nutids ønskemåde) | Gramática Básica
4. E-mail | Spansk virksomhedskommunikation
huskeark.konjunktiv.doc
6.13.2 Imperfektum konjunktiv (datids ønskemåde) | Gramática Básica
gramaticabasica.systime.dk
6.13.3 Anvendelse af konjunktiv | Gramática Básica
hypotetiske dobbeltsætninger-3.g..docx
hypotetiske dobbeltsætninger-3.g. MED SVAR.docx
Husk blyanter og viskelæder!
Delprøve 1- kommentarer.docx
el-español-para-los-negiocios-OCR.pdf
Titel
preguntas-el-español-para-los-negocios.docx
osborne.html
Preguntas Osborne.docx
Afsnit
Presentaciones de Osborne-3.g..docx
Presentaciones de Osborne-3.g.docx
Eksempler på SOP-spansk.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Tema: Pandillas y violencia en América Central
Vi arbejder med tema om bander i Mellemamerika.
Kernestoffet er tekster læst i bogen "En la pandilla somos familia"
https://pandilla.systime.dk/?id=251
kap. 1 Introduktion til bander
Fakta om bander
Honduras- El Salvador- Nicaragua
1.1., 1.2, 1.3., 1.4.. 1.5., 1.6.
kap. 2: Una mujer valiente
https://pandilla.systime.dk/?id=129
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
kap. 3.4. En la pandilla nos llamamos familia
https://pandilla.systime.dk/?id=125
kap. 5: Fotos e imágenes
5.1.5.2.
kap. 6: Las jainas
https://pandilla.systime.dk/?id=150
6.1, 6.3.
Lidt generel info om narkotrafikken:
https://latinos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204&L=10&loopRedirect=1
supplerende:
Videomaterialer "Bander ved magten" (DR Horisont)
Forløbet anslås til ca. 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Spansk A-temaer.docx
1.1 Honduras - El Salvador - Nicaragua. Introduktion til landene. | En la pandilla somos familia
Fakta om bander | En la pandilla somos familia
Opgaver til voxpop videos | En la pandilla somos familia
2.1 Él me puso en la mente abrir un pequeño negocio | En la pandilla somos familia
2. Una mujer valiente. El Salvador | En la pandilla somos familia
2.3 No puedo sostener algo que no es cierto | En la pandilla somos familia
Titel
2.2 Vinieron tres hombres a asaltarme | En la pandilla somos familia
Afsnit
3.4 En la pandilla nos llamamos familia | En la pandilla somos familia
5. Fotos e imágenes. Temas para análisis | En la pandilla somos familia
5.1 Pandillas y tatuajes: análisis de fotos | En la pandilla somos familia
2.4 Extorsiones y
3.6 10% af befolkningen i El Salvador har tilknytning til bander | En la pandilla somos familia
Vocabulario a análisis de imágenes.docx
Husk noget at skrive med.
6.1 Jainas | En la pandilla somos familia
Machismo y Marianismo | En la pandilla somos familia
Juan Pablo Escobar.docx
6.3.4: Nye smuglingsruter fra 1990"erne og 2000"erne | LATINOS
Preguntas generales del tema.docx
Billedbeskrivelse - unmesenmalaga
Pandillas en América Centra-oversigt.docx
Svar til preguntas generales del tema fælles dokument.docx
Presentaciones-pandillas3g.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tema: Latinos en EE.UU.
Vi arbejder med spansktalende immigranter i USA- fokus på California.
Anvendt materiale:
Ibogen "Latinos"
https://latinos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155%27
Introduktion
kap. 1, 1.1., 1.2. push/pullfaktorer:
https://latinos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
"Estados unidos y los hispanohablantes":
https://tapasonline.systime.dk/?id=144#c1336
sange:
Pobre Juan
Snow tha product: Bilingüe
Luis Enrique: Yo no sé mañana
"Marc Anthony: Se esfuma tu amor"
Interview fra bogen "Retratos latinos en California" af Ulla Ringaard og Aase Kledal
"Alma Cruz"
"José Hernández"
Anslået til at fylde ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Titel
Defining Latino: Young People Talk Identity, Belonging | NBC Latino | NBC News
La historia de la canción Pobre Juan (2002)
1.1: Folkevandring uden sidestykke | LATINOS
Kapitel 1: Latinoer i USA: Minoritet med vokseværk | LATINOS
Pobre Juan.docx
Billedbeskrivelse - unmesenmalaga
Afsnit
1.2: Push- og pull-effekten: Faser i indvandringen til USA | LATINOS
describir_una_foto_ (1).pdf
6. Billedbeskrivelse. Spørgsmål og svar | Uno, dos, tres. Eksamen i spansk på A- og B-niveau
6. Estados Unidos y los hispanohablantes | Tapas – Online
Latinos en EE.UU.
bilingüe-letras.odt
Snow Tha Product - Bilingue [Official Video]
www.youtube.com
Gode råd til delprøve 2 i skriftlig spansk.docx
Latinos-José Hernández.pdf
Preguntas entrevista con José Hernández.docx
LUIS ENRIQUE - Yo No Se Mañana (Video Oficial)
Marc Anthony - Se Esfuma Tu Amor (Cover Audio Video)
Preguntas entrevista con José Hernández-med elevsvar.docx
Minlæring
Alma Cruz-grammatik.docx
Latinos-Alma Cruz.pdf
Presentaciones sobre el tema latinos.docx
Caja de herramientas 8: Cómo presentar una imagen (lav din egen billedbeskrivelse) | Uno, dos, tres. Eksamen i spansk på A- og B-niveau
Caja de herramientas 2: Cómo hablar de una imagen (ordliste til billedbeskrivelse) | Uno, dos, tres. Eksamen i spansk på A- og B-niveau
Spansk-A-2020-Bilag-v2-eksamen.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamen og opsamling
Vi nåede lige ganske kort at snakke om, hvilke temaer, der skulle opgives til eksamen.
Herunder snakkede vi om tilladte hjælpemidler til mundtlig eksamen:
Diverse bøger/i-bøger brugt i undervisningen.
Herunder også ibogen "Grámatica básica" og Spansk virksomhedskommunikation samt de andre bøger, vi har bruger under hvert forløb.
Ordbogen.com
alle notater- også alt materiale, der ligger under de enkelte lektioner
Ingen generel netsøgning!
Indhold
Kernestof:
Minlæring
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732693536", "T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732693536", "H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732693536" }