Holdet 2022 h122spA1 SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Merete W. Olsen
Hold 2022 h122spA1 SP (h122spA1 SP, h223spA1 SP, h3spA1 SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til det spanske sprog
Titel 2 Fortsat intro til spansksproget sprog og kultur
Titel 3 Tema: Globalización de la lengua española
Titel 4 Tema: Fútbol en España
Titel 5 Tema: Fútbol (fortsættelse fra 2.g.)
Titel 6 Tema: Málaga: Comida, costumbres y cultura
Titel 7 Tema: Empresas y negocios en España
Titel 8 Tema: Pandillas y violencia en América Central
Titel 9 Tema: Latinos en EE.UU.
Titel 10 Eksamen og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til det spanske sprog

Vi bruger Caminando grundbog og øvebog til at læse alle de grundlæggende ting i spansk sprog og grammatik - og arbejdet med forskellige spansksprogede kulturer.
Kapitlerne 1-5


Supplerende materiale:
Filmen "Volver" af Almodóvar
Øvelser i "Min læring"
Diverse videoklip i tilknytning til de emner, der præsenteres i Caminando

Forløbet anslås til at fylde ca. 60 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema: Globalización de la lengua española

Et lille kort tema, hvor vi arbejder med det spanske sprogs udbredelse i verden.

supplerende materiale:
Min læring
diverse videoklip
filmen "Sin nombre"

Forløbet anslås til at fylde ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Tema: Fútbol en España

I dette forløb bruger vi ibogen "El deporte rey" af Britt Lundgreen Hansen

Vi læser følgende kapitler i bogen:
Introduktion til spansk fodbold: https://eldeporterey.systime.dk/?id=125
kap. 3: El entrenador: "Realmente es lo que más me gusta de la vida": https://eldeporterey.systime.dk/?id=127
alle underkapitler til kap. 3:
Guti se presenta
La escuela deportiva Moratalaz - los alumnos
los objetos deportivoa de la escuela
Las diferencias entre entrenar chicos y chicas
Ventajas y desventajas de una carrera como futbolista
El fútbol en España
kap. 4: El psicólogo del deporte: "Es el deporte rey"

Omfanget anslås til ca. 25 sider i alt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tema: Fútbol (fortsættelse fra 2.g.)

Vi færdiggør forløbet om fodbold fra 2.g.

Ibogen "El deporte rey "https://eldeporterey.systime.dk/?id=1

kap 5: Real Madrid
- "El aficionado: el fútbol es lo más importante de las cosas menos importantes"
- "Los himnos y las canciones"
kap. 6: Atlético de Madrid
- El aficionado: El máximo rival siempre ha sido y siempre será el Real Madrid"
kap. 9: F.C. Barcelona
- El bloguero....

supplerende:
elevernes fremlæggelser om fodbold og diverse input undervejs om deres fodboldviden i form af små videoer mm..

Omfanget af temaet anslås til i alt at fylde ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tema: Málaga: Comida, costumbres y cultura

Forløbet var forberedelse og efterbehandling af sprogrejse i Málaga i efteråret 2024.

Kernestof:
Vi læser fra i-bogen "Un mes en Málaga"- forberedelse til sprogrejse til Málaga.
Kapitlerne: 1,2,3,4,5, 6,7, 8, 9 og 11

Vi har læst om og snakket om den danske pige Maries oplevelser under hendes ophold en måned på sprogskole i Spanien.
I forløbet har vi fokuseret på:
La ciudad de Málaga
Gente de Málaga- pobreza en Málaga
Andalucía como región
Comida española
Diferencias culturales entre Dinamarca y España

Supplerende materiale:
en del klip af forskellig art fra Youtube om mad, traditioner og interessante steder i Málaga by

(Omfang i alt ca. 30 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tema: Empresas y negocios en España

Forløb hvor vi dels introducerede formel handelssprog og mailskrivning og også arbejdede med virksomhedskultur i Spanien.

Kernestof:
Vi læste tekster om "Osborne" fra bogen "Cultura y negocios".
Og teksten "El español para los negocios" fra bogen "España - hechos y cultura" af Annie M. Petersen, Lindhardt og Ringhof, 2014, pp. 47-49, 54-59 og 61.

Supplerende materiale: fremlæggelser om diverse spanske firmaer samt danske firmaer i Spanien.

Et forløb med fokus på virksomhedskultur i Spanien samt jobsituationen for unge. Herudover har der været fokus på handelskorrespondance.

I arbejdet med virksomhedskultur og kulturelle forskelle er arbejdet med i-bogen "Spansk virksomhedskommunikation ( https://spanskvirksomhed.systime.dk/)

Eleverne har i dette arbejde udarbejdet en kort præsentation af Osborne som virksomhed i Spanien.


I arbejdet med handelskorrespondance er arbejdet med udvalgte kapitler og eksempler fra i-bogen "Spansk virksomhedskommunikation" ( https://spanskvirksomhed.systime.dk/ )

Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation i de spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

(Forløbet anslås til at fylde ca. 20 sider.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tema: Pandillas y violencia en América Central

Vi arbejder med tema om bander i Mellemamerika.

Kernestoffet er tekster læst i bogen "En la pandilla somos familia"
https://pandilla.systime.dk/?id=251
kap. 1 Introduktion til bander
Fakta om bander
Honduras- El Salvador- Nicaragua
1.1., 1.2, 1.3., 1.4.. 1.5., 1.6.

kap. 2: Una mujer valiente https://pandilla.systime.dk/?id=129
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.

kap. 3.4. En la pandilla nos llamamos familia https://pandilla.systime.dk/?id=125
kap. 5: Fotos e imágenes
5.1.5.2.
kap. 6: Las jainas https://pandilla.systime.dk/?id=150
6.1, 6.3.
Lidt generel info om narkotrafikken: https://latinos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=204&L=10&loopRedirect=1

supplerende:
Videomaterialer "Bander ved magten" (DR Horisont)

Forløbet anslås til ca. 35 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tema: Latinos en EE.UU.

Vi arbejder med spansktalende immigranter i USA- fokus på California.

Anvendt materiale:
Ibogen "Latinos"
https://latinos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=155%27
Introduktion
kap. 1, 1.1., 1.2. push/pullfaktorer:
https://latinos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=154
"Estados unidos y los hispanohablantes":
https://tapasonline.systime.dk/?id=144#c1336

sange:
Pobre Juan
Snow tha product: Bilingüe
Luis Enrique: Yo no sé mañana
"Marc Anthony: Se esfuma tu amor"

Interview fra bogen "Retratos latinos en California" af Ulla Ringaard og Aase Kledal
"Alma Cruz"
"José Hernández"

Anslået til at fylde ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamen og opsamling

Vi nåede lige ganske kort at snakke om, hvilke temaer, der skulle opgives til eksamen.

Herunder snakkede vi om tilladte hjælpemidler til mundtlig eksamen:
Diverse bøger/i-bøger brugt i undervisningen.
Herunder også ibogen "Grámatica básica" og Spansk virksomhedskommunikation samt de andre bøger, vi har bruger under hvert forløb.
Ordbogen.com
alle notater- også alt materiale, der ligger under de enkelte lektioner

Ingen generel netsøgning!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer