Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Rasmus Callsen, Rikke Sylvest Vestergaard
|
Hold
|
2022 h122spA3 SP (h122spA3 SP, h223spA3 SP, h3spA3 SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderspansk
Begynderbog: Caminando, tekstbog og arbejdsbog, tekstbog fra s.11-56
Der er arbejdet med læsning, skrivning, lytning og tale. Konkret:
- det relevante gloseforråd fra teksterne og samtaler, bl.a. via quizlet,
- udtale (via forklaringer, isolerede ord, samtale og oplæsning),
- oversættelse med henblik præcis forståelse af sætningens elementer,
- indhold med særligt fokus på Spanien samt lande i Latinamerika
- samtale, som bygges op fra simple sætninger frem mod mere komplekse konstruktioner og længere dialoger f.eks. om familie og personlig præsentation
Hispanohablante.dk
- Música y Baile
- Fokus på musik og dans fra spansktalende områder. Eleverne har her arbejdet de forskellige stilarter og undersøgt, hvad der er kendetegnende for enkelte stilarter og i hvilke sammenhænge de ses. I denne sammenhæng er der bl.a. blevet arbejdet med gerundium med henblik på at beskrive musikvideoer.
I grammatikken er følgende gennemgået og bearbejdet:
- 1., 2. og 3. bøjning i præsens
- 1., 2. og 3. bøjning i perfektum (få uregelmæssige participier)
- substantiver og artikler, køn og tal
- bøjning i præsens af ser, estar, ir, tener
- spørgeordene qué, dónde, de dónde, adónde, cuándo, cuántos/-as, quién/es
- hay-estar
- de enkleste forskelle på ser-estar
- adjektivets bøjning i køn, herunder nationalitetsadjektiver
- subjektspronominerne
- vejrudtryk
- genitiv
- futurum (nær fremtid)
- gerundium (udvidet nutid)
- sammentrækningerne del og al
- begyndende bøjning af refleksiv (me llamo, te llamas, se llama)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
50,00 moduler
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Spansk og de spansktalende lande - fortsat
Forløb, hvor der er arbejdet i grundbogen Caminando. Forløbet har dækket emner som unge i Spanien og udlandet, at besøge Madrid, spansk historie. Derudover er suppleret med forskelligt materiale online og på print
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
-udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag (målet er også opfyldt gennem arbejde med forløbene i studieområdet)
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Salir en España
Forløb med fokus på det spanske liv i byen med barer og restauranter. Her arbejdet ud fra kapitler i i-bogen "España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan" på Systime (https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=1). Forløbet har præsenteret eleverne for det sociale aspekt af en bar i Spanien, sammenlignet unges alkoholvaner i Spanien kontra Danmark og endeligt betydningen af tapas i Spanien.
Derudover er arbejdet med en præsentation af hvad man bør se i Málaga. Denne præsentation er anvendt om oplæg til sprogskoleophold i 3.g.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Viajar
Et forløb med fokus på det at rejse til en anden kultur og opleve den. Der tages udgangspunkt i i-bogen "Un mes en Málaga" ( https://www.unmesenmalaga.com )
Der er arbejdet med de 3 første kapitler i-bogen og der har været fokus på glosetræning og -indlæring.
Ydermere har der været fokus på, hvordan man kan præsentere en tekst og den efterfølgende samtale.
Indholdsmæssigt har dette forløb lagt op til, at en stor af holdet har været på sprogskole i netop Málaga i forlængelse af dette forløb.
Ydermere er der i forløbet arbejdet med skriftlighed i form af tidligere eksamensopgaver.
Det grammatiske arbejde er understøttet med elementer fra Minlæring.dk, nærmere bestemt Spanskgram ( https://app.minlaering.dk ) og eleverne har arbejdet med ordbogsopslag i ordbogen.com
Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive , herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder
beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Jóvenes en España
I dette forløb er der arbejdet med unge og deres forskellige betingelser i Spanien. Der er taget udgangspunkt i kapitel 4 i i-bogen "Un mes en Málga" samt kapitler fra i-bogen "España mañana" (https://espanamanana.ibog.forlagetcolumbus.dk/ )
I forløbet har der været fokus på at vise, hvor forskelligt unge mennesker i Spanien oplever deres hverdag, og hvilke drømme de har for fremtiden.
Samtidig er det et fokuspunkt at bevidstgøre eleverne om både de geografiske forskelle, der viser sig i unge spanieres hverdag og drømme for fremtiden samt de udfordringer der er for unge spaniere i at finde job, vælge den rette uddannelse og løsrive sig.
Emnet er suppleret med skriftligt arbejde ud fra tidligere eksamensopgaver samt arbejde med grammatiske områder på minlæring.dk
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi,syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Cap 4 - unmesenmalaga
-
Plan:
-
Delprøve til 1. aflevering - træn bøjninger af hitverber hjemmefra
-
1. Alba, 19 años: “Los idiomas son fundamentales para conectar personas y culturas.”
-
3. Miguel, 21 años: “Un buen corte de pelo te puede cambiar la vida. La barbería es como un arte.”
-
Gloser til billedbeskrivelse - Quizlet
-
Plan
-
6. María, 19 años: “Cuando eres skater, tu vida es diferente. No es un deporte como los demás.”
-
Delprøve 1 til 2. aflevering - træn hitverber osv hjemmefra
-
Kap 1: Hitverberne | Spontant spansk
-
Hitverber - Quizlet
-
7. Nahia, 18 años: “Me gusta estar en el campo con los animales. Para mí, la naturaleza significa tranquilidad.”
-
Pedro Martín, 19 años - Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí..docx
-
10. Pedro Martín, 19 años: “Estoy muy a gusto en España. Me quiero quedar aquí.”
-
9. Mariana, 21 años: “Quiero ser futbolista profesional pero no como los hombres. Hay tanto dinero, no es sostenible.”
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Cultura y negocios
Et forløb med fokus på virksomhedskultur i Spanien samt jobsituationen for unge. Herudover har der været fokus på handelskorrespondance.
I arbejdet med virksomhedskultur og kulturelle forskelle er arbejdet med i-bogen "Spansk virksomhedskommunikation ( https://spanskvirksomhed.systime.dk/ ) samt udvalgt kapitel om Bestseller i bogen "Cultura y negocios en España".
Eleverne har i dette arbejde udarbejdet en kort præsentation af Bestseller som virksomhed i Spanien. Her har de blandt andet anvendt "Guia de prensa" ( https://www.guiadeprensa.com/publicaciones/bestseller ) og Bestsellerspain.com. I dette arbejde indgik også en kort præsentation af en reklame, hvor eleverne skulle kommentere på indhold og tage stilling til reklamens relevans i hhv. Danmark og Spanien.
Derudover er arbejdet med en tekst om bæredygtig tøjproduktion i Spanien ud fra teksten "Javier produce ropa ecológica y sostenible: “Mis camisetas duran 20 años” i i-bogen ESPAÑA FRONTERA CLIMÁTICA (https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/) .
I arbejdet med handelskorrespondance er arbejdet med udvalgte kapitler og eksempler fra i-bogen "Spansk virksomhedskommunikation" ( https://spanskvirksomhed.systime.dk/ )
Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- virksomhedskultur samt intern og ekstern kommunikation i de spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 2 - 2. aflevering
|
24-11-2024
|
Presentaciones Bestseller
|
05-12-2024
|
Delprøve 1 - 3. aflevering
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
El fútbol
Forløbet har taget udgangspunkt i udvalgte kapitler i i-bogen "El deporte rey" ( https://eldeporterey.systime.dk/ ). Indholdet i forløbet har haft fokus på blandt andet fodboldkulturen i Spanien og den påvirkning/indflydelse denne har på samfundet, gloseindlæring, talentarbejde i klubberne i Spanien, klubbernes rivalisering og årsagerne til fodboldens popularitet i Spanien. En stor del af materialet, der er arbejdet med, har bestået af små videoklip fra i-bogen.
Emnet er suppleret med skriftligt arbejde ud fra tidligere eksamensopgaver samt arbejde med grammatiske områder i forbindelse med tekstlæsningen og på minlæring.dk.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
Kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 2 - 3. aflevering
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Pandillas
Et forløb, der har taget udgangspunkt i udvalgte kapitler fra i-bogen "En la pandilla somos familia" ( https://pandilla.systime.dk/ ). Vi har suppleret i-bogen dokumentaren "Ross Kemp on gangs" (Verdens farligste bander) hvor vi har set episoden om El Salvador. Ydermere har vi set dokumentaren "La vida loca" af Christian Poveda. I arbejdet har der været fokus på tilegnelse af ordforråd og viden om baggrunden for og årsagerne til bandemedlemmernes indtræden i banderne, den historiske og kulturelle baggrund i El Salvador, Honduras og Nicaragua samt initiativer til bekæmpelse af bandeaktivitet i El Salvador.
Emnet er suppleret med skriftligt arbejde ud fra tidligere eksamensopgaver samt arbejde med grammatiske områder i forbindelse med tekstlæsningen og på minlæring.dk.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1 4. aflevering
|
21-02-2025
|
Delprøve 2 - 4. aflevering
|
09-03-2025
|
"Terminsprøve"
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
El sexo
Et forløb, der har taget udgangspunkt i udvalgte kapitler fra i-bogen "El sexo en proceso" ( https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/ ). Temaet har haft fokus på kønsroller, vold mod kvinder og machismo-kulturen i Syd- og Mellemamerika samt katolicismens rolle i samfundet. Arbejdet har været en blanding af tekstlæsning og præsentationer af tekster.
Emnet er suppleret med skriftligt arbejde ud fra tidligere eksamensopgaver samt målrettet arbejde med grammatiske områder på minlæring.dk samt Delprøve 1-opgaver fra tidligere eksamensopgaver samt på minlæring.dk.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
- et centralt ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Delprøve 1 5 aflevering
|
24-04-2025
|
Eksamenstræning 1
|
01-05-2025
|
Eksamenstræning 2
|
02-05-2025
|
Delprøve 2 5 aflevering
|
04-05-2025
|
Eksamenstræning 3
|
06-05-2025
|
Eksamenstræning 4
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732731327",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732731327",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53732731327"
}