Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Merete W. Olsen
|
Hold
|
2022 hh122va1 DA (hh122va1 DA, hh223va1 DA, 3va1 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm (Grundforløbet)
Forløbet fokuserer på kortfilmens genretræk og introducere de filmtekniske virkemider for eleverne. Derudover indeholder forholdet elevproduktioner, hvor begreberne skal anvendes i praksis.
Primære materialer:
Kortfilmen "Lovefield"
Korfilmen "De nye Lejere"
Korfilmen "Helium"
"Filmtekniske virkemidler", iDansk, Systime, 2022
https://idansk.systime.dk/?id=449
Filmcentralen: "Filmiske virkemidler"
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Raskins 7 parametre (udleveret i PDF)
ses her:
1. Parameter
Der bør kun være én hovedperson, og denne persons historie er det centrale i filmen.
2. Parameter
Hovedpersonen træffer meningsfulde valg, hvilket ofte er på de mest dramatiske tidspunkter.
3. Parameter
Det er vigtigt, at vi inden for de første få minutter kender hovedpersonen og den eller de konflikter, som historien bygger på.
4. Parameter
Filmens handling bør være ligeså spændende for hørelsen som for synet.
En af de lyde i filmen, der bør holdes på et minimum, er dialogen.
5. Parameter
Der er en ting i kortfilmen, der spiller en central rolle. For hovedpersonen vil denne ting have en ganske særlig betydning.
6. Parameter
Kortfilmen bør være enkel uden for mange detaljer, så der bliver plads til, at seeren kan fordybe sig og være nysgerrig i forhold til historien.
7. Parameter
Alle billeder i filmen er essentielle, hvis de ikke er vigtige, bør de klippes ud
"Vejledende spørgsmål til kortfilmsanalyse", Textanalyse, Systime, 2022
Supplerende materiale:
Filmiske virkemidler, fra iDansk: https://idansk.systime.dk/index.php?id=449
Særligt om kortfilm, fra Textur: https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5377#c21801
Læsestrategier, fra Studievaner fra HHX:
https://studievanerpaahhx.systime.dk/?id=130
Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Medier og journalistik
Forløbet har fungeret som en introduktion til mediehistorie igennem tiden samt især introduktion til nyhedsjournalistikken. Gennem forløbet har der været særligt fokus på at give eleverne viden om de 5 nyhedskriterier, nyhedstrekanten, nyhedsgenrer, artikellayout, vinkling og en smule intro til argumentation (Toulmins argumentationsmodel).
Eleverne har som skriftlig opgave omskrevet en Pia Juul-novelle til en nyhedsartikel med særligt fokus på nyhedskriterier, layout og sprog. Desuden har de skrevet en opgave, hvor de skulle sammenligne to forskellige avisers behandling af sagen om Kundby-pigen.
Arbejdsformerne har været læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og gruppepræsentationer.
Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Fokus på:
Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Avistyper (forskellen på fx omnibusaviser og tabloidaviser)
de 5 nyhedskriterier-AVISK
Artiklernes ydre layout
Sproglige virkemidler
Vi har arbejdet med forskellige journalistgenrer- og arbejdet med forskelle på nyhedsjournalistik og meningsjournalistik (som også lapper over i vores argumentation- og diskursforløb)
Primær litteratur er primært læst i Håndbog til dansk:
kap. 5.1. Avisjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218&L=0#c685
Nyhedskriterier: https://textur.systime.dk/?id=334
Supplerende materialer:
Toulmins argumentationsmodel: https://danskitiden.systime.dk/?id=494 (brugt senere i meningsjournalistíkforløb)
Avisjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=218#c681
Anslået omfang af undervisningen: ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sprog og kommunikation (del 1)
Forløb med fokus på argumentation, retorik og diskursanalyse.
Vi har forløbet arbejdet med redskaber til at analysere sagprosa og retorik såsom taler, meningsjournalistik mm..
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Oversigt over modeller/teori, vi har arbejdet med:
Ciceros pentagram/Det retoriske pentagram
Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg og hjemmel), men også den udvidede med "styrkemarkør", "gendrivelse" og "rygdækning"
Retoriske grundbegreber- se i linksene
Argumenttyper- se i linksene
Diskursanalyse- herunder begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæder og differenskæder. Hegemoni og antagoni mm..
Oversigt over begreber er vist her: https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html
Teorien er primært læst i Håndbog til dansk
kap. 4.
4.1., 4.2., 4.3., 4.4. 4.5., 4.6., 4.7., 4,8, 4.9.,4.10.4.11 og 4.12
Retorik: https://hbdansk.systime.dk/?id=204&L=0#c1580
Sprog: https://hbdansk.systime.dk/?id=131
Argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Diskursanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=202
Anslået omfang: Ca. 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fra middelalder til oplysningstiden
Litteraturhistorisk læsning- del 1 (inkl. værk 1)
Forløbet hænger sammen med de andre litteraturhistoriske forløb, der er læst på forskellige tidspunkter.
Fra læreplanen:
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Primær litteratur:
Middelalder- folkeviser:
Germand Gladensvend
Ebbe Skammelsøn
Supplerende stof:
Vi har set Susanne Biers fil "Brødre" som nutidig perspektivering
Sekundær litteratur om folkeviser:
https://litthist.systime.dk/?id=135&L=0
Primær litteratur (Barok):
Thomas Kingo:"Ked af verden, kær i himmelen" (1681)
Thomas Kingo: "Hyldestdigt til Griffenfeld" (1674)
Teori om tiden fra ibogen "Brug litteraturhistorien"
Barokken (kapitel 3): https://litthist.systime.dk/?id=122
Vi har arbejdet med barokkens stilistik, metrik og især vanitassymboler
Omfang: Ca. 5%
Supplerende materiale:
Dokumentarprogram DR1: "Kingo- en digter af Guds nåde"
Oplysningstiden:
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (værk 1)
https://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act1&toc.id=act1
Teori og sekundær litteratur læst fra ibogen "Litteraturhistorien- på langs og på tværs"
Oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
Supplerende stof:
Filmen "En kongelig affære"
Der er også suppleret med et par lærerfremstillede Power points.
Anslået omfang: 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tove Ditlevsens forfatterskab (værk 2)
Lille forløb om Tove Ditlevsens forfatterskab. Der er fokuseret på lyrikanalyse, men vi har også snakket om særlige karakteristika ved Ditlevsens værker såsom temaer og skrivestil.
https://danskeforfattere.systime.dk/?id=1061&L=10
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Vi læser værk 2- Tove Ditlevsen: Barndommens gade (1943) samt udvalgte digte af hendes forfatterskab:
Digtene:
”Blinkende lygter”
”Søndag”
”Barndommens gade II”
”Angst I”
”Regn” og ”Aften”
”Der er en lille pige”
Anvendt sekundær litteratur:
Litterær analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195&L=0
Omfang: Ca. 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantikken-Litteraturhistorisk læsning (del 2)
Litteraturhistorisk læsning (Romantikken). Forløbet hænger sammen med de andre litteraturhistoriske forløb.
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Vi har arbejdet med romantikken som historisk periode og herunder de romantiske understrømninger:
Universalromantik/nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme
Primær litteratur:
Schack Staffeldt : Indvielsen (1804)
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1803)
Vi arbejder også med podcast om Guldhornene
Analysevejledning til podcast: https://hbdansk.systime.dk/?id=290&L=0#c1678
Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Grundtvig: Skolen for Livet
B.S. Ingemann: Nu titte til hinanden (1837)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Emil Aarestrup: Til en Veninde (1838)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer Tiden (1837)
H.C. Andersen: Klokken (1845)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
H.C. Andersen: Gartneren og Herskabet (1872)
Diverse malerier fra perioden:
Analyse af billeder/malerier: https://hbdansk.systime.dk/?id=240
Freuds personlighedsmodel (Freuds "æg"):
https://metodebogen.dk/index.php?id=6010
Sekundær litteratur:
I-bog: Litteraturhistorien på langs og på tværs
Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=124 (kapitel 5 med underkapitler)
I-bog: Brug litteraturhistorien
i-bog: Krydsfelt
https://krydsfelt.systime.dk/?id=164
https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5157
Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=593
Analysevejledning til analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195
I forbindelse med dansk-historieopgaven (so7) har klassen også læst dette:
Nationalromantik: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=594
Historien om Danmark (afsnit 8)
Anslået omfang: ca. 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tendenser i nyere litteratur-del 1 (inkl. værk 4)
Vi arbejder med litteratur fra de sidste ca. 20 år. Der fokuseres på "Den nye realisme" og "Autofiktion" og eksperimenterende realisme generelt. Desuden har vi i forbindelse med nogle elevers studietur arbejdet en smule med "steder i litteraturen".
Fra læreplanen:
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Primær litteratur:
Jacob Ejersbo: Sushi Sunshine
Jørgen Leth: Kokkens datter (2005) Uddrag
Lone Hørslev: Jeg skrår over vejen og spekulerer på (2009)
Naja Marie Aidt: uddrag fra "Alting blinker" (2009)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2722#c6689
Desuden læses værk 4: Jacob Skyggebjerg: Vor tids helt (2013)
Supplerende materiale:
maleri: Edvard Petersen: Udvandrere på Larsens plads
Diverse omkring udvandring til USA (i forbindelse med studietur for nogle elever i klassen)
Der er i forløbet læst sekundær teori fra perioden i i-bogen "Litteraturhistorien- på langs og på tværs"
Tendenser i den nyeste litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=294
"Brug litteraturhistorien" https://bl.systime.dk/?id=1
Det nye årtusinde: https://bl.systime.dk/?id=323
og "De seneste 5 års litteratur" https://5aarslitt.systime.dk/?id=1
Eksperimenterende realisme: https://litthist.systime.dk/?id=127
Litteraturens steder: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2283&L=10
New York- Naja Marie Aidt: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2298&L=10
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2298&L=0
Anslået omfang: Ca. 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sprog og kommunikation (del 2)
Marketing på sociale medier/Reklameanalyse
Lille kort forløb om marketing på sociale medier. Kædet sammen med processkrivning i et lille skriftlighedsforløb.
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Primær litteratur i Håndbog til dansk:
kap. 5.7: Sociale medier:
https://hbdansk.systime.dk/?id=275
og
Om at analysere multimodale tekster (fx på Instagram mm.):
https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=163
Reklamer (Herunder Laswells kommunikationsmodel): https://hbdansk.systime.dk/?id=227
Der er desuden også arbejdet en del med reklameanalyse i AP i grundforløbet.
Anslået omfang: Ca. 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne gennembrud- (litteraturhistorie del 3)
Litteraturhistorisk læsning: Det moderne gennembrud
Litteraturhistorisk læsning- del 3(inkl. værk 5)
Forløbet er læst i sammenhæng med de andre litteraturhistoriske forløb.
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Primær litteratur:
Vi har forskellige tekster fra perioden Det moderne gennembrud (ca. 1870-1890
Læst værk Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1887)
Georg Brandes: uddrag af: Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076
J. P. Jacobsen (udtales IP): To Verdener (1882) eksempel på naturalisme
Amalie Skram: (uddrag af) Constance Ring (1885) Kvindens rolle i det moderne gennembrud
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Herman Bang: Den sidste balkjole(1887) Vi fokuserer på Impressionisme og kvindes stilling i samfundet
Anvendt materiale:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, kap 5:
https://litthist.systime.dk/?id=125&L=0
ordnet.dk
diverse i-bogslink til teksterne
materiale anvendt i so7-området inkl. dokumentarfilm om tiden mm.
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076
Lærerfremstillede Power points om emnet
Forløbet har desuden været optakt til skriftlighedsforløb 2, hvor eleverne har arbejdet med Dansk-historieopgaven i vores SO7 i efteråret 3.g..
Anslået omfang: ca. 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Tendenser i nyere litteratur-del 2 (inkl. værk 6)
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Vi arbejder med samtidens tendenser i litteraturen. Dvs. ca. de sidste ca. 20-25 år.
Eksperimenterende realisme og diverse genrer og tendenser i denne periode.
Læst værk 6:
Carl-Christian Okking: Drenge græder ikke (2024) (maskulinitet i fodboldverdenen og det hårde sportsmiljø)
Derudover har vi læst:
Stine Askov: Katalog over katastrofer (uddrag) (2020)
Pablo Llambías: Zombierådhus (uddrag) (2019)
DR-serie af Thomas Vinterberg: Familier som vores (set afsnit 1 af serien) (2024)
Desuden arbejdede vi med billedanalyse
https://hbdansk.systime.dk/?id=231
Sekundært materiale:
https://litthist.systime.dk/?id=327&L=10
om dystopi/science fiction i litteraturen
https://litthist.systime.dk/?id=127 (hele kapitlet om eksperimenterende realisme)
Anslået omfang: Ca. 8%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Litteraturhistorie- 1900-tallet
Litteraturhistorie: 1900-tallets litteratur- Ca.1890-2000
Vi læser fra efter Det Moderne Gennembrud (læst som egen periode under andet forløb) og sætter dem i litteraturhistorisk perspektiv. Teksterne dækker op til samtidens/nutidens tekster (fra ca. 1995-2019), som vi har læst i et forløb for sig selv.
fra læreplanen:
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Primær litteratur:
Johannes V. Jensen: "Cecil" (fra Himmerlandshistorier 1898)
Martin Andersen Nexø: Uddrag af "Pelle Erobreren" (1906-10)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1906)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Pär Lagerkvist: Ångest, ångest är min arvedel (1916)
Martin A. Hansen: "Roden" (1961)
Karen Blixen: Babettes gæstebud (uddrag) (1958)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)
Vita Andersen: "Fredag, lørdag, søndag" (af: Tryghedsnarkomaner, 1977)
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Michael Strunge: Livets hastighed (1978)
Søren Ulrik Thomsen: Levende (1991)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1993)
Katrine Marie Guldager: Nørreport (2004)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
Der læses sekundær litteratur fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs" https://litthist.systime.dk/?id=172&L=0 og "Brug litteraturhistorien",https://bl.systime.dk/?id=215 "Litteraturens huse" https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=1
"Litteraturens veje" https://litteraturensveje.systime.dk/?id=1
Textur" https://textur.systime.dk/?id=1
uddrag af futurismens manifest: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2036
Litterær analyse af digte:
https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Sproglig stilistisk analyse af litterære tekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=214
Litterær analyse af roman, novelle, kortprosa:
https://hbdansk.systime.dk/?id=171
Anslået omfang: Ca. 12%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jensen, Johannes V.: Paa Memphis Station (1906) | Litteraturens huse
-
1900-tallets stilretninger | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Cecil (1898) | Litteraturportalen
-
Nexø, Martin Andersen: Pelle Erobreren (Uddrag, 1906-1910) | Litteraturens huse
-
PelleErobreren.docx Nexø, Martin Andersen: Pelle Erobreren (Uddrag, 1906-1910) | Litteraturens huse
-
Modernitet og modernisme
-
Marinetti, Filippo Tommaso: Futurismens Manifest (uddrag, 1909) | Litteraturens huse
-
Den tekniske kærlighed | Textur
-
Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Mellemkrigstidens litteratur | Textanalyse
-
Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution | Brug litteraturhistorien
-
Troper og figurer | Krydsfelt
-
Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme | Brug litteraturhistorien
-
Martin A. Hansen: at vælge sit ansvar | Brug litteraturhistorien
-
Karen Blixen: at bære sin skæbne med stolthed | Brug litteraturhistorien
-
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Peter Seeberg: Patienten | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Vi laver lige lidt nye tilfældige pladser i dag. Mind mig gerne om det i starten af timen!
-
Vita Andersen: Fredag, Lørdag, Søndag | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Michael Strunge: Natmaskinen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
Storbymodernisme og postmodernisme (1980-1990) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
-
2. Litterær analyse af digte | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
1. Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
5. Sproglig-stilistisk analyse af litterære tekster | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Periodepræsentation: Minimalisme og grotesker | Med tiden – et litteraturhistorisk overblik
-
Sonnergaard, Jan: Sex | Textanalyse
-
3. Det blå rum – det lyriske nybrud i 1980"erne | Litteraturportalen
-
Guldager, Katrine Marie: Nørreport | Textanalyse
-
2. Væbnet med vinger – Michael Strunges lyriske univers | Litteraturportalen
-
Primærtekst: "Jeg civiliserer mig om morgenen" | Danske forfattere
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Tendenser i nyere litteratur (del 3)
Kort forløb med nyeste litteratur-igen.
Vi fokuserer denne gang på klasseforskelle i samfundet og på, hvordan disse har fundet vej til litteraturen de seneste ca. 10 år.
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Primær litteratur:
Malte Tellerup Mestrene (2023) (uddrag)
Morten Pape: Planen (2015)(uddrag)
Yahya Hassan: Digte (2013)(uddrag)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) (uddrag)
Sekundær litteratur/teori læst:
Ny socialrealisme:
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=236
Klasse-Glenn Bech:
https://kreativeproduktioneridansk.systime.dk/?id=256&L=10
Supplerende materiale:
webinar med Malte Tellerup
Tessa: Blæstegnen
Barndom på bistand (uddrag)
Anslået omfang: 7%
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322622234",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322622234",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56322622234"
}