Holdet 2022 hh122va1 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Merete W. Olsen
Hold 2022 hh122va1 DA (hh122va1 DA, hh223va1 DA, 3va1 DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm (Grundforløbet)
Titel 2 Medier og journalistik
Titel 3 Sprog og kommunikation (del 1)
Titel 4 Fra middelalder til oplysningstiden
Titel 5 Tove Ditlevsens forfatterskab (værk 2)
Titel 6 Romantikken-Litteraturhistorisk læsning (del 2)
Titel 7 Dokumentar og Reality (inkl. værk 3)
Titel 8 Tendenser i nyere litteratur-del 1 (inkl. værk 4)
Titel 9 Sprog og kommunikation (del 2)
Titel 10 Det moderne gennembrud- (litteraturhistorie del 3)
Titel 11 Tendenser i nyere litteratur-del 2  (inkl. værk 6)
Titel 12 Litteraturhistorie- 1900-tallet
Titel 13 Tendenser i nyere litteratur (del 3)
Titel 14 Repetition og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfilm (Grundforløbet)

Forløbet fokuserer på kortfilmens genretræk og introducere de filmtekniske virkemider for eleverne. Derudover indeholder forholdet elevproduktioner, hvor begreberne skal anvendes i praksis.

Primære materialer:
Kortfilmen "Lovefield"
Korfilmen "De nye Lejere"
Korfilmen "Helium"

"Filmtekniske virkemidler", iDansk, Systime, 2022
https://idansk.systime.dk/?id=449

Filmcentralen: "Filmiske virkemidler"
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Raskins 7 parametre (udleveret i PDF)
ses her:
1. Parameter
Der bør kun være én hovedperson, og denne persons historie er det centrale i filmen.
2. Parameter
Hovedpersonen træffer meningsfulde valg, hvilket ofte er på de mest dramatiske tidspunkter.
3. Parameter
Det er vigtigt, at vi inden for de første få minutter kender hovedpersonen og den eller de konflikter, som historien bygger på.
4. Parameter
Filmens handling bør være ligeså spændende for hørelsen som for synet.
En af de lyde i filmen, der bør holdes på et minimum, er dialogen.
5. Parameter
Der er en ting i kortfilmen, der spiller en central rolle. For hovedpersonen vil denne ting have en ganske særlig betydning.
6. Parameter
Kortfilmen bør være enkel uden for mange detaljer, så der bliver plads til, at seeren kan fordybe sig og være nysgerrig i forhold til historien.
7. Parameter
Alle billeder i filmen er essentielle, hvis de ikke er vigtige, bør de klippes ud


"Vejledende spørgsmål til kortfilmsanalyse", Textanalyse, Systime, 2022

Supplerende materiale:
Filmiske virkemidler, fra iDansk: https://idansk.systime.dk/index.php?id=449
Særligt om kortfilm, fra Textur: https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5377#c21801
Læsestrategier, fra Studievaner fra HHX:
https://studievanerpaahhx.systime.dk/?id=130



Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Medier og journalistik

Forløbet har fungeret som en introduktion til mediehistorie igennem tiden samt især introduktion til nyhedsjournalistikken. Gennem forløbet har der været særligt fokus på at give eleverne viden om de 5 nyhedskriterier, nyhedstrekanten, nyhedsgenrer, artikellayout, vinkling og en smule intro til argumentation (Toulmins argumentationsmodel).

Eleverne har som skriftlig opgave omskrevet en Pia Juul-novelle til en nyhedsartikel med særligt fokus på nyhedskriterier, layout og sprog. Desuden har de skrevet en opgave, hvor de skulle sammenligne to forskellige avisers behandling af sagen om Kundby-pigen.

Arbejdsformerne har været læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og gruppepræsentationer.
Faglige mål:

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation

Fokus på:
Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Avistyper (forskellen på fx omnibusaviser og tabloidaviser)
de 5 nyhedskriterier-AVISK
Artiklernes ydre layout
Sproglige virkemidler

Vi har arbejdet med forskellige journalistgenrer- og arbejdet med forskelle på nyhedsjournalistik og meningsjournalistik (som også lapper over i vores argumentation- og diskursforløb)

Primær litteratur er primært læst i Håndbog til dansk:
kap. 5.1. Avisjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218&L=0#c685
Nyhedskriterier: https://textur.systime.dk/?id=334

Supplerende materialer:
Toulmins argumentationsmodel: https://danskitiden.systime.dk/?id=494 (brugt senere i meningsjournalistíkforløb)
Avisjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=218#c681

Anslået omfang af undervisningen: ca. 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sprog og kommunikation (del 1)

Forløb med fokus på argumentation, retorik og diskursanalyse.

Vi har  forløbet arbejdet med redskaber til at analysere sagprosa og retorik såsom taler, meningsjournalistik mm..

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.


Oversigt over modeller/teori, vi har arbejdet med:
Ciceros pentagram/Det retoriske pentagram
Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg og hjemmel), men også den udvidede med "styrkemarkør", "gendrivelse" og "rygdækning"
Retoriske grundbegreber- se i linksene
Argumenttyper- se i linksene
Diskursanalyse- herunder begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæder og differenskæder. Hegemoni og antagoni mm..
Oversigt over begreber er vist her: https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html

Teorien er primært læst i Håndbog til dansk
kap. 4.
4.1., 4.2., 4.3., 4.4. 4.5., 4.6., 4.7., 4,8, 4.9.,4.10.4.11 og 4.12

Retorik: https://hbdansk.systime.dk/?id=204&L=0#c1580
Sprog: https://hbdansk.systime.dk/?id=131
Argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Diskursanalyse: https://hbdansk.systime.dk/?id=202

Anslået omfang: Ca. 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fra middelalder til oplysningstiden

Litteraturhistorisk læsning- del 1 (inkl. værk 1)
Forløbet hænger sammen med de andre litteraturhistoriske forløb, der er læst på forskellige tidspunkter.

Fra læreplanen:

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Primær litteratur:
Middelalder- folkeviser:
Germand Gladensvend
Ebbe Skammelsøn

Supplerende stof:
Vi har set Susanne Biers fil "Brødre" som nutidig perspektivering

Sekundær litteratur om folkeviser:
https://litthist.systime.dk/?id=135&L=0

Primær litteratur (Barok):
Thomas Kingo:"Ked af verden, kær i himmelen" (1681)
Thomas Kingo: "Hyldestdigt til Griffenfeld" (1674)
Teori om tiden fra ibogen "Brug litteraturhistorien"
Barokken (kapitel 3): https://litthist.systime.dk/?id=122

Vi har arbejdet med barokkens stilistik, metrik og især vanitassymboler

Omfang: Ca. 5%
Supplerende materiale:
Dokumentarprogram DR1: "Kingo- en digter af Guds nåde"

Oplysningstiden:
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (værk 1)
https://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act1&toc.id=act1

Teori og sekundær litteratur læst fra ibogen "Litteraturhistorien- på langs og på tværs"
Oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123


Supplerende stof:
Filmen "En kongelig affære"

Der er også suppleret med et par lærerfremstillede Power points.

Anslået omfang: 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tove Ditlevsens forfatterskab (værk 2)

Lille forløb om Tove Ditlevsens forfatterskab. Der er fokuseret på lyrikanalyse, men vi har også snakket om særlige karakteristika ved Ditlevsens værker såsom temaer og skrivestil.

https://danskeforfattere.systime.dk/?id=1061&L=10

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Vi læser værk 2- Tove Ditlevsen: Barndommens gade (1943) samt udvalgte digte af hendes forfatterskab:

Digtene:
”Blinkende lygter”
”Søndag”
”Barndommens gade II”
”Angst I”
”Regn” og ”Aften”
”Der er en lille pige”

Anvendt sekundær litteratur:
Litterær analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195&L=0

Omfang: Ca. 7%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantikken-Litteraturhistorisk læsning (del 2)

Litteraturhistorisk læsning (Romantikken). Forløbet hænger sammen med de andre litteraturhistoriske forløb.

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Vi har arbejdet med romantikken som historisk periode og herunder de romantiske understrømninger:
Universalromantik/nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme

Primær litteratur:
Schack Staffeldt : Indvielsen (1804)
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1803)
Vi arbejder også med podcast om Guldhornene
Analysevejledning til podcast: https://hbdansk.systime.dk/?id=290&L=0#c1678
Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Grundtvig: Skolen for Livet
B.S. Ingemann: Nu titte til hinanden (1837)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (1830)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Emil Aarestrup: Til en Veninde (1838)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer Tiden (1837)
H.C. Andersen: Klokken (1845)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
H.C. Andersen: Gartneren og Herskabet (1872)

Diverse malerier fra perioden:
Analyse af billeder/malerier: https://hbdansk.systime.dk/?id=240

Freuds personlighedsmodel (Freuds "æg"):
https://metodebogen.dk/index.php?id=6010

Sekundær litteratur:
I-bog: Litteraturhistorien på langs og på tværs
Romantikken: https://litthist.systime.dk/?id=124 (kapitel 5 med underkapitler)
I-bog: Brug litteraturhistorien
i-bog: Krydsfelt
https://krydsfelt.systime.dk/?id=164
https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5157
Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=593

Analysevejledning til analyse af digte: https://hbdansk.systime.dk/?id=195

I forbindelse med dansk-historieopgaven (so7) har klassen også læst dette:

Nationalromantik: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=594
Historien om Danmark (afsnit 8)

Anslået omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentar og Reality (inkl. værk 3)

Faglige mål:

I forløbet vil følgene faglige mål indgå (jf. læreplanen, 2017, dansk a):

̶- analysere og fortolke fiktive tekster

- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   

- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenren samt realitygenren.

Observerende vs. dybdeborende dokumentar- karakteristika herved
Fakta- og fiktionskoder
Autencitetsmarkører
Filmiske virkemidler
Dramaturgiske modeller (berettermodel, plot point model og bølgemodel)

Realityserien (evt. De unge mødre)
Realitymagasin (evt. Station 2)
Realitygameshow (evt. Paradise hotel mm.)

Vi har arbejdet med observerende og dybdeborende dokumentarer samt underkategorierne:

- den dybdeborende
- den observerende
- den deltagende
- den refleksive
- den poetiske
- den dramatiserende

Værklæsning af dokumentarfilmen "Kandis for livet" (2022) (værk 3)

Der er set afsnit og uddrag af bl.a. Matchet på mælkevejen, Paradise hotel og Politistationen København 2. Desuden har vi set den lille kortfilm "Hjemvendt" og DR's "Svømmestjerner- under overfladen".

Primært læst sekundær litteratur fra "Den iscenesatte virkelighed": https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/
Virkeligheden i medierne:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=126
Den virkelige virkelighed:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=156
Dokumentarens grundtyper: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=184
dokumentartyper: https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744

Medieanalyse af dokumentarfilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=228
Realityserien: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=201
Realitymagasinet: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=202
Realityshowet/gameshowet: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=203

Anslået omfang: Ca. 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tendenser i nyere litteratur-del 1 (inkl. værk 4)

Vi arbejder med litteratur fra de sidste ca. 20 år. Der fokuseres på "Den nye realisme" og "Autofiktion" og eksperimenterende realisme generelt. Desuden har vi i forbindelse med nogle elevers studietur arbejdet en smule med "steder i litteraturen".

Fra læreplanen:

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Primær litteratur:
Jacob Ejersbo: Sushi Sunshine
Jørgen Leth: Kokkens datter (2005) Uddrag
Lone Hørslev: Jeg skrår over vejen og spekulerer på (2009)
Naja Marie Aidt: uddrag fra "Alting blinker" (2009)
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2722#c6689

Desuden læses værk 4: Jacob Skyggebjerg: Vor tids helt (2013)

Supplerende materiale:
maleri: Edvard Petersen: Udvandrere på Larsens plads
Diverse omkring udvandring til USA (i forbindelse med studietur for nogle elever i klassen)

Der er i forløbet læst sekundær teori fra perioden i i-bogen "Litteraturhistorien- på langs og på tværs"
Tendenser i den nyeste litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=294
"Brug litteraturhistorien" https://bl.systime.dk/?id=1
Det nye årtusinde: https://bl.systime.dk/?id=323
og "De seneste 5 års litteratur" https://5aarslitt.systime.dk/?id=1
Eksperimenterende realisme: https://litthist.systime.dk/?id=127
Litteraturens steder: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2283&L=10
New York- Naja Marie Aidt: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2298&L=10
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2298&L=0

Anslået omfang: Ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sprog og kommunikation (del 2)


Marketing på sociale medier/Reklameanalyse
Lille kort forløb om marketing på sociale medier. Kædet sammen med processkrivning i et lille skriftlighedsforløb.

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Primær litteratur i Håndbog til dansk:
kap. 5.7: Sociale medier:
https://hbdansk.systime.dk/?id=275
og
Om at analysere multimodale tekster (fx på Instagram mm.):
https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=163

Reklamer (Herunder Laswells kommunikationsmodel): https://hbdansk.systime.dk/?id=227

Der er desuden også arbejdet en del med reklameanalyse i AP i grundforløbet.
Anslået omfang: Ca. 5%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det moderne gennembrud- (litteraturhistorie del 3)

Litteraturhistorisk læsning: Det moderne gennembrud
Litteraturhistorisk læsning- del 3(inkl. værk 5)

Forløbet er læst i sammenhæng med de andre litteraturhistoriske forløb.


Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Primær litteratur:
Vi har forskellige tekster fra perioden Det moderne gennembrud (ca. 1870-1890

Læst værk Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1887)

Georg Brandes: uddrag af:  Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076
J. P. Jacobsen (udtales IP): To Verdener (1882) eksempel på naturalisme
Amalie Skram: (uddrag af) Constance Ring (1885) Kvindens rolle i det moderne gennembrud
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Herman Bang: Den sidste balkjole(1887) Vi fokuserer på Impressionisme og kvindes stilling i samfundet

Anvendt materiale:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, kap 5:
https://litthist.systime.dk/?id=125&L=0
ordnet.dk
diverse i-bogslink til teksterne
materiale anvendt i so7-området inkl. dokumentarfilm om tiden mm.
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076
Lærerfremstillede Power points om emnet

Forløbet har desuden været optakt til skriftlighedsforløb 2, hvor eleverne har arbejdet med Dansk-historieopgaven i vores SO7 i efteråret 3.g..

Anslået omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tendenser i nyere litteratur-del 2 (inkl. værk 6)

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.


Vi arbejder med samtidens tendenser i litteraturen. Dvs. ca. de sidste ca. 20-25 år.
Eksperimenterende realisme og diverse genrer og tendenser i denne periode.

Læst værk 6:
Carl-Christian Okking: Drenge græder ikke (2024) (maskulinitet i fodboldverdenen og det hårde sportsmiljø)

Derudover har vi læst:
Stine Askov: Katalog over katastrofer (uddrag) (2020)
Pablo Llambías: Zombierådhus (uddrag) (2019)

DR-serie af Thomas Vinterberg: Familier som vores  (set afsnit 1 af serien) (2024)

Desuden arbejdede vi med billedanalyse
https://hbdansk.systime.dk/?id=231

Sekundært materiale:

https://litthist.systime.dk/?id=327&L=10

om dystopi/science fiction i litteraturen
https://litthist.systime.dk/?id=127 (hele kapitlet om eksperimenterende realisme)

Anslået omfang: Ca. 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Litteraturhistorie- 1900-tallet

Litteraturhistorie: 1900-tallets litteratur- Ca.1890-2000

Vi læser fra efter Det Moderne Gennembrud (læst som egen periode under andet forløb) og sætter dem i litteraturhistorisk perspektiv. Teksterne dækker op til samtidens/nutidens tekster (fra ca. 1995-2019), som vi har læst i et forløb for sig selv.

fra læreplanen:
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Primær litteratur:
Johannes V. Jensen: "Cecil" (fra Himmerlandshistorier 1898)
Martin Andersen Nexø: Uddrag af "Pelle Erobreren" (1906-10)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1906)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Pär Lagerkvist: Ångest, ångest är min arvedel (1916)
Martin A. Hansen: "Roden" (1961)
Karen Blixen: Babettes gæstebud (uddrag) (1958)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)
Vita Andersen: "Fredag, lørdag, søndag" (af: Tryghedsnarkomaner, 1977)
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Michael Strunge: Livets hastighed (1978)
Søren Ulrik Thomsen: Levende (1991)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1993)
Katrine Marie Guldager: Nørreport (2004)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)

Der læses sekundær litteratur fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs" https://litthist.systime.dk/?id=172&L=0 og "Brug litteraturhistorien",https://bl.systime.dk/?id=215 "Litteraturens huse" https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=1
"Litteraturens veje" https://litteraturensveje.systime.dk/?id=1
Textur" https://textur.systime.dk/?id=1
uddrag af futurismens manifest: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2036

Litterær analyse af digte:
https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Sproglig stilistisk analyse af litterære tekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=214
Litterær analyse af roman, novelle, kortprosa:
https://hbdansk.systime.dk/?id=171

Anslået omfang: Ca. 12%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Tendenser i nyere litteratur (del 3)

Kort forløb med nyeste litteratur-igen.
Vi fokuserer denne gang på klasseforskelle i samfundet og på, hvordan disse har fundet vej til litteraturen de seneste ca. 10 år.

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Primær litteratur:
Malte Tellerup Mestrene (2023) (uddrag)
Morten Pape: Planen (2015)(uddrag)
Yahya Hassan: Digte (2013)(uddrag)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) (uddrag)

Sekundær litteratur/teori læst:
Ny socialrealisme:
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=236
Klasse-Glenn Bech:
https://kreativeproduktioneridansk.systime.dk/?id=256&L=10

Supplerende materiale:
webinar med Malte Tellerup
Tessa: Blæstegnen
Barndom på bistand (uddrag)

Anslået omfang: 7%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetition og opsamling

Opsamling på skriftlighed. I må tilgå alt materiale anvendt i de 3 årsundervisning. Download det hele inden eksamen. Du kan under de enkelteforløb finde diverse links til teori om perioder, genrer og diverse andre forløb, vihar arbejdet med i dansk.
Opsummeret er her nogle af de vigtigste:
Guide til skriftlig dansk HHX (hele bogen):
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=1
Ordbog til alle ord- både nye og gamle:
https://ordnet.dk/
Www.sproget.dk
Analysevejledninger kap. 10-16 (find den relevante vejledning til den "tekst", duskal analysere:
https://hbdansk.systime.dk/?id=134
Billedanalyse:
https://hbdansk.systime.dk/?id=231
"Håndbog til dansk- litteratur, sprog og medier" (Vi har faktisk brugt det hele iden bog både i grundforløbet og studieretningsforløbet:
https://hbdansk.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer