Holdet 2022 hh122va2 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Merete W. Olsen
Hold 2022 hh122va2 DA (hh122va2 DA, hh223va2 DA, 3va2 DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm (Grundforløbet)
Titel 2 Medier og journalistik
Titel 3 Sprog og kommunikation
Titel 4 Fra middelalder til oplysningstiden
Titel 5 Tendenser i nyere litteratur- del 1 (inkl. værk 2)
Titel 6 Romantikken-Litteraturhistorie (del 2)
Titel 7 Dokumentar og reality (inkl værk 3)
Titel 8 Tendenser i nyere litteratur-del 2 (inkl. værk 4)
Titel 9 Det moderne gennembrud- (litteraturhistorie del 3)
Titel 10 Lyrik og sangtekster "Steder i livet"
Titel 11 1900-tallets litteratur-Litteraturhistorie del 4
Titel 12 Tendenser i nyere litteratur (del 3+opsamling)
Titel 13 Opsamling og skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfilm (Grundforløbet)

Forløbet kørte på grundforløbet og havde primært til formål kort at introducere eleverne for genren kortfilm og filmtekniske virkemidler.
Eleverne slutter forløbet af med at producere deres egen kortfilm, som præsenteres for klassen.

Kernestof:
"De nye lejere" (2009):
https://www.youtube.com/watch?v=_pqJNu_osP0  
"Lovefield" (2006): https://www.youtube.com/watch?v=coWxYLuk3Sk
"Zombiehagen" (2015): https://www.youtube.com/watch?v=O1wwFrbm_D0

Supplerende materiale:
Filmiske virkemidler, fra iDansk: https://idansk.systime.dk/index.php?id=449
Særligt om kortfilm, fra Textur: https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5377#c21801
Læsestrategier, fra Studievaner fra HHX:
https://studievanerpaahhx.systime.dk/?id=130



Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger







https://hbdansk.systime.dk/?id=227
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Medier og journalistik

Forløbet har fungeret som en introduktion til mediehistorie igennem tiden samt især introduktion til nyhedsjournalistikken. Gennem forløbet har der været særligt fokus på at give eleverne viden om de 5 nyhedskriterier, nyhedstrekanten, nyhedsgenrer, artikellayout, vinkling og en smule intro til argumentation (Toulmins argumentationsmodel).
Eleverne har som skriftlig opgave omskrevet en Pia Juul-novelle til en nyhedsartikel med særligt fokus på nyhedskriterier, layout og sprog. Desuden har de skrevet en opgave, hvor de skulle sammenligne to forskellige avisers behandling af sagen om Kundby-pigen.

Arbejdsformerne har været læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde og gruppepræsentationer.

Faglige mål:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvendegrammatisk terminologi
̶- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og meddokumentation

Fokus på:
Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Avistyper (forskellen på fx omnibusaviser og tabloidaviser)
de 5 nyhedskriterier-AVISK
Artiklernes ydre layout
Sproglige virkemidler
Vi har arbejdet med forskellige journalistgenrer- og arbejdet med forskelle på nyhedsjournalistik og meningsjournalistik (som også lapper over i vores argumentation-og diskursforløb)

Primær litteratur er primært læst i Håndbog til dansk:
kap. 5.1. Avisjournalistik:
https://hbdansk.systime.dk/?id=218&L=0#c685
Nyhedskriterier:
https://textur.systime.dk/?id=334
Supplerende materialer:
Toulmins argumentationsmodel:
https://danskitiden.systime.dk/?id=494
(brugt senere i meningsjournalistíkforløb)
Avisjournalistik:
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=218#c681


Avis- og nyhedsformidling mm.
Fokus på:
Nyhedskriterier
Nyhedstrekanten
Avistyper (forskellen på fx omnibusaviser og tabloidaviser)
de 5 nyhedskriterier-AVISK
Artiklernes ydre layout
Sproglige virkemidler

Vi har arbejdet med forskellige journalistgenrer- og arbejdet med forskelle på nyhedsjournalistik og meningsjournalistik (som også lapper over i vores argumentations- og diskursforløb)
Teorien er primært læst i Håndbog til dansk:
kap. 5.1. Avisjournalistik:
https://hbdansk.systime.dk/?id=218&L=0#c685

Anslået omfang: Ca. 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sprog og kommunikation

Forløbet har fokus på Retorik, argumentationsanalyse og diskursanalyse

Vi skal i forløbet arbejde med redskaber til at analysere sagprosa såsom taler,meningsjournalistik mm.
Vi har været omkring:
Ciceros pentagram/Det retoriske pentagram
Toulmins argumentationsmodel (påstand, belæg og hjemmel), men også denudvidede med "styrkemarkør", "gendrivelse" og "rygdækning"
Retoriske grundbegreber- se i linksene
Argumenttyper- se i linksene
Diskursanalyse- herunder begreber som nodalpunkt, ækvivalenskæder og differenskæder. Hegemoni og antagoni.
Og meget andet.
oversigt over begreber er vist her:
https://www.gymdansk.dk/diskursanalysens-centrale-begreber.html
Teorien er primært læst i Håndbog til dansk
kap. 4.
4.1., 4.2., 4.3., 4.4. 4.5., 4.6., 4.7., 4,8, 4.9.,4.10.4.11 og 4.12
Retorik:
https://hbdansk.systime.dk/?id=204&L=0#c1580
Sprog:
https://hbdansk.systime.dk/?id=131
Argumentation:
https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Diskursanalyse:
https://hbdansk.systime.dk/?id=202

Vi har også repeteret noget reklameanalyse fra AP i gurundforløbet i forbindelse med dette forløb.

Teori til dette:
Reklamer (Herunder Laswells kommunikationsmodel): https://hbdansk.systime.dk/?id=227

Der er desuden også arbejdet en del med reklameanalyse i AP i grundforløbet.
Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Dette område har ligeledes dannet basis for et skriftlighedsforløb i so6- sammen med faget virksomhedsøkonomi, hvor klassen i slutningen af 2.g. lavede tværfaglige rapporter som en forløbet til sop'en i 3.g..
Anslået omfang: 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fra middelalder til oplysningstiden

Litteraturhistorisk læsning- del 1 (inkl værk 1) Forløbet hænger sammen med de andre litteraturhistoriske forløb.

I dette forløb læser vi:

Primær litteratur middelalder:
Middelalder- folkeviser:
Germand Gladensvend
Ebbe Skammelsøn

Supplerende stof:
Vi har set Susanne Biers fil "Brødre" som nutidig perspektivering
Sekundær litteratur om folkeviser:
https://litthist.systime.dk/?id=135&L=0

Primær litteratur Barok:
Thomas Kingo:"Ked af verden, kær i himmelen" (1681)
Thomas Kingo: "Hyldestdigt til Griffenfeld" (1674)

Teori om tiden fra ibogen "Brug litteraturhistorien"
Barokken (kapitel 3):
https://litthist.systime.dk/?id=122

Vi har arbejdet med barokkens stilistik, metrik og især vanitassymboler

Supplerende materiale:
Dokumentarprogram DR1: "Kingo- en digter af Guds nåde"

Primær litteratur Oplysningstiden:
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget (værk 1)
https://holbergsskrifter.dk/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page&toc.depth=1&brand=&chunk.id=act1&toc.id=act1

Teori og sekundær litteratur læst fra ibogen "Litteraturhistorien- på langs og påtværs"
Oplysningstiden:
https://litthist.systime.dk/?id=123

Supplerende stof:
Filmen "En kongelig affære"
Der er også suppleret med et par lærerfremstillede Power points.

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Tendenser i nyere litteratur- del 1 (inkl. værk 2)

Vi læser tekster fra nyere tid- siden 1990'erne og frem til i dag.
Jan Sonnergaard: Sex
Helle Helle: Film
Naja Marie Aidt: Som englene flyver (1993)
Jacob Ejersbo: Sushi Sunshine
Merete Pryds Helle: Oh Romeo (værk 2)

Dette forløb tages op igen i slutningen af 3.g.

Der er læst materiale fra i-bøgerne på Systime:
Litteraturhistorien på langs og på tværs
Krydsfelt
Brug litteraturhistorien
Der er i forløbet læst sekundær teori fra perioden i i-bogen "Litteraturhistorien-på langs og på tværs"
Tendenser i den nyeste litteratur:
https://litthist.systime.dk/?id=294
"Brug litteraturhistorien"
https://bl.systime.dk/?id=1
Det nye årtusinde:
https://bl.systime.dk/?id=323
og "De seneste 5 års litteratur"
https://5aarslitt.systime.dk/?id=1
Eksperimenterende realisme:
https://litthist.systime.dk/?id=127


Der er også arbejdet med generel tekstanalyse af fiktive tekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=124

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantikken-Litteraturhistorie (del 2)

Forløbet er læst i sammenhæng med de andre litteraturhistoriske forløb.

Vi skal arbejde med romantikken som historisk periode og herunder de romantiske understrømninger:
Universalromantik/nyplatonisme
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme

Primær litteratur:
Schack Staffeldt: Indvielsn (1804)
Adam Oehlenschläger: Guldhornene (1803)
Vi arbejder også med podcast om Guldhornene
Analysevejledning til podcast:
https://hbdansk.systime.dk/?id=290&L=0#c1678
Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Grundtvig: Skolen for Livet
B.S. Ingemann: Nu titte til hinanden (1837)
Thomasine Gyllebourg: Den lille Karen (1830)
Emil Aarestrup: Angst (1838)
Emil Aarestrup: Til en Veninde (1838)
(Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer Tiden (1837)
H.C. Andersen: Klokken (1845)
H.C. Andersen: Skyggen (1847)
H.C. Andersen: Gartneren og Herskabet (1872)

Diverse malerier fra perioden:
Analyse af billeder/malerier:
https://hbdansk.systime.dk/?id=240
Freuds personlighedsmodel (Freuds "æg"):
https://metodebogen.dk/index.php?id=6010
Materiale brugt:
I-bog: Litteraturhistorien på langs og på tværs
Romantikken:
https://litthist.systime.dk/?id=124
(kapitel 5 med underkapitler)
I-bog: Brug litteraturhistorien
i-bog: Krydsfelt
https://krydsfelt.systime.dk/?id=164
https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5157
Litteraturens veje:
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=593
Analysevejledning til analyse af digte:
https://hbdansk.systime.dk/?id=195

I forbindelse med dansk-historieopgaven (so7) har klassen også læst dette:

Nationalromantik: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=594
Historien om Danmark (afsnit 8)

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: 8%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentar og reality (inkl værk 3)

I dette forløb arbejder vi med dokumentargenren samt realitygenren.
Observerende vs. dybdeborende dokumentar- karakteristika herved
Fakta- og fiktionskoder
Autencitetsmarkører
Filmiske virkemidler
Dramaturgiske modeller (berettermodel, plot point model og bølgemodel)
Realityserien (evt. De unge mødre)
Realitymagasin (evt. Station 2)
Realitygameshow (evt. Paradise hotel mm.)
Vi har arbejdet med observerende og dybdeborende dokumentarer samtunderkategorierne:
- den dybdeborende
- den observerende
- den deltagende
- den refleksive
- den poetiske
- den dramatiserende
Værklæsning af dokumentarfilmen "Kandis for livet" (2022) (værk 3)
Der er set afsnit og uddrag af bl.a. Matchet på mælkevejen, Paradise hotel ogPolitistationen København 2. Desuden har vi set den lille kortfilm "Hjemvendt"og DR's "Svømmestjerner- under overfladen".
Primært læst sekundær litteratur fra "Den iscenesatte virkelighed":
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/
Virkeligheden i medierne:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=126
Den virkelige virkelighed:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=156
Dokumentarens grundtyper:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=184
dokumentartyper:
https://hbdansk.systime.dk/?id=224#c744
Medieanalyse af dokumentarfilm:
https://hbdansk.systime.dk/?id=228
Realityserien:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=201
Realitymagasinet:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=202
Realityshowet/gameshowet:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=203

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tendenser i nyere litteratur-del 2 (inkl. værk 4)

I 1.g læste vi lidt nyere litteratur.

I dette forløb bygger vi videre på det.

Vi arbejder med litteratur fra de sidste ca. 20 år. Der fokuseres på "Den nye realisme" og "Autofiktion".


SE TEKSTER LÆST I 1.G OGSÅ. SAMT I SENERE FORLØB- med fokus på klasser i samfundet i dag.

Læst i dette forløb:

Lone Hørslev: Jeg skrår over vejen og spekulerer på (2009)
Jørgen Leth: Kokkens datter (uddrag) (2005)
Naja Marie Aidt: Alting blinker (uddrag) læst i forbindelse med studietur til New York.


Desuden læses værk 4:
værk : Erling Jepsen: Kunsten at græde i kor (2004)
.

Der læses sekundær teori fra perioden i i-bogen "Litteraturhistorien- på langs og på tværs" https://litthist.systime.dk/?id=294
"Brug litteraturhistorien" https://bl.systime.dk/?id=1 og "De seneste 5 års litteratur"https://5aarslitt.systime.dk/?id=1
Litteraturens steder: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2283&L=10

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Det moderne gennembrud- (litteraturhistorie del 3)

Litteraturhistorisk læsning: Det moderne gennembrud

Forløbet er læst i sammenhæng med de andre litteraturhistoriske forløb.

Vi læser forskellige tekster fra perioden Det moderne gennembrud (ca. 1870-1890)
Herunder læser vi værk Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1887) VÆRK

Herudover læser vi::
Georg Brandes: uddrag af: Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det19. århundredes litteratur
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076
J. P. Jacobsen (udtales IP): To Verdener (1882) eksempel på naturalisme
Amalie Skram: (uddrag af) Constance Ring (1885) Kvindens rolle i det moderne gennembrud.
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Herman Bang: Den sidste balkjole(1887) Vi fokuserer på Impressionisme ogkvindes stilling i samfundet
Anvendt materiale:
Litteraturhistorien på langs og på tværs, kap 5:
https://litthist.systime.dk/?id=125&L=0
ordnet.dk
diverse i-bogslink til teksterne
materiale anvendt i so7-området inkl. dokumentarfilm om tiden mm.
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2076
Lærerfremstillede Power points om emnet

Der er ligeledes arbejdet med området i forbindelse med so7- dansk/historieopgaven og der er anvendt materiale herunder.

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Lyrik og sangtekster "Steder i livet"

Vi arbejder lidt mere grundlæggende med lyrikanalyse og herunder sanglyrik. I er med til at bestemme, hvad vi skal læse i forløbet.

Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden (1837)
Benjamin Hav: Gennem Esbjerg, torden og regn
Benjamin Hav: Husk at vær happy
Rasmus Seebach: Tusind farver
Peter Sommer: 8-6-6-0
John Mogensen: Ensomhedens gade nr. 9
Folkeklubben: Sort tulipan
Camilo & Grande: Røgsignaler
Andreas Odbjerg: Hva' ska verden med sådan en som mig


https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2454&L=10

Litterær analyse af digte:
https://hbdansk.systime.dk/?id=195

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: 5%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 1900-tallets litteratur-Litteraturhistorie del 4

Forløbet er læst i sammenhæng med de andre litteraturhistoriske forløb.


Vi læser fra efter Det Moderne Gennembrud (læst som egen periode underandet forløb) og sætter dem i litteraturhistorisk perspektiv. Teksterne dække rop til samtidens/nutidens tekster (fra ca. 1995-2019), som vi har læst i et forløb for sig selv.

I dette forløb læser vi:
Johannes V. Jensen: "Cecil" (fra Himmerlandshistorier 1898)
Martin Andersen Nexø: Uddrag af "Pelle Erobreren" (1906-10)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1906)
Emil Bønnelycke: "Aarhundredet" (1918)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Pär Lagerkvist: Ångest, ångest är min arvedel (1916)
Martin A. Hansen: "Roden" (1961)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Klaus Rifbjerg: "Livet i badeværelset" (1960)
Vita Andersen: "Fredag, lørdag, søndag" (af: Tryghedsnarkomaner, 1977)
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Michael Strunge: Livets hastighed (1978)
Søren Ulrik Thomsen: Levende (1991)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)
Kirsten Hammann: Jeg civiliserer mig om morgenen (1993)
Katrine Marie Guldager: Nørreport (2004)
Jan Sonnergaard: "Sex" (1997)

Værklæsning: Tove Ditlevsen: Barndommens gade (1943)

Der læses sekundær litteratur fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs"
https://litthist.systime.dk/?id=172&L=0
og "Bruglitteraturhistorien",https://bl.systime.dk/?id=215 "Litteraturens huse"
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=1
"Litteraturens veje"
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=1
Textur"
https://textur.systime.dk/?id=1
uddrag af futurismens manifest:
https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2036
Litterær analyse af digte:
https://hbdansk.systime.dk/?id=195
Sproglig stilistisk analyse af litterære tekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=214
Litterær analyse af roman, novelle, kortprosa:
https://hbdansk.systime.dk/?id=171

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: 13%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tendenser i nyere litteratur (del 3+opsamling)

Kort forløb med nyeste litteratur. Vi læser:
Morten Pape: Planen (2015)(uddrag)
Yahya Hassan: Digte (2013)(uddrag)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (2022) (uddrag)

Ovenstående er læst med fokus på klassesamfundet.
Der er læst teori fra:
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=236#c686 (Ny socialrealisme)

raptekster:
L.O.C.: Ode til kvinde¨
Ukendt kunstner: Gennem byen
Sivas: det gode liv
Nik og Jay: Novembervej
Niarn: Antihelt

Litterær analyse af raptekster: https://hbdansk.systime.dk/?id=216

supplerende materiale:
Tessa: Blæstegnen
DR-dokumentar: Barndom på bistand (uddrag)

Litterær analyse af raptekster: https://hbdansk.systime.dk/?id=216

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Anslået omfang: 9%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Opsamling og skriftlighed

Opsamling på skriftlighed. I må tilgå alt materiale anvendt i de 3 årsundervisning. Download det hele inden eksamen. Du kan under de enkelte forløb finde diverse links til teori om perioder, genrer og diverse andre forløb, vi har arbejdet med i dansk.
Opsummeret er her nogle af de vigtigste:
Guide til skriftlig dansk HHX (hele bogen):
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=1
Ordbog til alle ord- både nye og gamle:
https://ordnet.dk/
Analysevejledninger kap. 10-16 (find den relevante vejledning til den "tekst", du skal analysere:
https://hbdansk.systime.dk/?id=134
Billedanalyse:
https://hbdansk.systime.dk/?id=231
"Håndbog til dansk- litteratur, sprog og medier" (Vi har faktisk brugt det hele i den bog både i grundforløbet og studieretningsforløbet:
https://hbdansk.systime.dk/?id=1

Forberedelse til mundtlig eksamen- set video fra "Ved det grønne bord"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer