Holdet 2022 hh122ia1 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Krüger Gehlert
Hold 2022 hh122ia1 DA (hh122ia1 DA, hh223ia1 DA, 3ia1 DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm
Titel 2 Myter
Titel 3 Nyhedsjournalistik (Nyheder og medier)
Titel 4 Argumentation og retorik
Titel 5 Fra fornuft til følelse
Titel 6 Reklamer
Titel 7 Dokumentar, reality og kortfilm
Titel 8 Litteraturhistorie
Titel 9 Diskursanalyse
Titel 10 Nyeste litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfilm

Forløbet er afviklet i grundforløbsklasser og har fokus på kortfilmens genretræk og introducere de filmtekniske virkemider for eleverne. Forløbet er første del i forløbet "Dokumentar, reality og kortfilm". Derudover indeholder forholdet elevproduktioner, hvor begreberne skal anvendes i praksis.

Primære materialer:
Kortfilmen "Lovefield", vist i undervisningen
Korfilmen "De nye Lejere", vist i undervisningen
Korfilmen "Helium", vist i undervisningen

"Filmtekniske virkemidler", iDansk, Systime, 2022
https://idansk.systime.dk/?id=449

Filmcentralen: "Filmiske virkemidler"
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Raskins 7 parametre (udleveret i PDF)

"Vejledende spørgsmål til kortfilmsanalyse", Textanalyse, Systime, 2022
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Myter

Forløbet har til formål at give et indblik i udvalgte myter i relation med tekster fra forskellige genrer og litterær perioder. Samtidigt skal forløbet træne forskellige dele i analyser inden for forskellige genrer med fokus på selvstændigt at kunne udvælge, hvad der er vigtigt i analysen. Der er således fokus på metodisk og genremæssig bevidsthed samt tematisk forståelse af udvalgte myter. Der arbejder særligt med følgende myter:

- Syndefaldsmyten
- Pygmalionmyten
- Ikarosmyten

Derudover er der til forløbet tilknyttet værklæsning af "En frygtelig kvinde" af Christian Tapfdrup. Der er blevet arbejdet med værket med fokus på to dele. Dels anvendelse af relevante myter, dels mundtlig formidling af værklæsning  med brug af metodiske redskaber fra grundforløbet. Arbejdsformerne har primært været pararbejde, gruppearbejde og lærerstyret undervisning.

Faglige mål, jf. læreplanen:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- analysere og fortolke fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om - kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
-̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Naja Marie Aidt: "Den blomstrende have", findes på Lectio 9/11 2023, 2. modul
Kristian Håskjold: "Tinder" (kortfilm), findes på Lectio 6/11 2023, 4. modul
Klaus Rifbjerg: "Engang", findes på lectio 21/11, 2023, 2. modul; https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/tinder/
Karen Blixen: "Vinger", findes på Lectio 8/12 2023, 3. modul
Christian Tafdrup: "En frygtelig kvinde", vist i undervisningen
DBU: "Danmarks trup til VM", set på YouTube; https://www.youtube.com/watch?v=5QMdLMGQofE (knyttet til aflevering)
Nik og Jay: "Forstadsdrømme", set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=GjZeE3je75Y

Sekundær stof:
Ole Benn og Jørn Jacobsen:
"Kapitel 1: Alting ulidelige klarhed - om syndefaldsmyten", findes på Lectio 7/11 2023, 2. modul
"Kapitel 2: Væbnet med vinger - om Ikarosmyten", findes på Lectio 8/12, 3. modul
"Kapitel 3: Sic transit gloria mundi - om Pygmalionmyten", findes på Lectio 6/11, 4. modul
i Ole Benn og Jørn Jacobsen. "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime, 1999

Ole Schultz Larsen:
"12. Medieanalyse af spillefilm",https://hbdansk.systime.dk/?id=234
"3.1. Hvad handler teksten om?" https://hbdansk.systime.dk/?id=149l
"3.2 Komposition" https://hbdansk.systime.dk/?id=155
"3.3. Fortæller" https://hbdansk.systime.dk/?id=159
"3.5. Tema og perspektivering" https://hbdansk.systime.dk/?id=170
"4.3. Sproglige figurer"; https://hbdansk.systime.dk/?id=194
"4.2. Sproglige billeder"; https://hbdansk.systime.dk/?id=188
"Analysevejledninger" https://hbdansk.systime.dk/?id=134 (inkl. underkapitler)
i "Håndbog til dansk", Systime, 2023

Kanonforfattere:
- Karen Blixen
- Klaus Rifbjerg


Værklæsning:
Værk 1: Christian Tafdrup: "En frygtelig kvinde" (spillefilm)

Forløbet har et omfang på ca. 10 % af pensum.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Nyhedsjournalistik (Nyheder og medier)

Forløbet har til formål at give et indblik i mediernes udvikling fra middelalderen til i dag. Derudover vil eleverne gennem forløbet opnå en indsigt i det danske mediebillede, og de enkelte mediers baggrund og historie. Eleverne vil desuden gennem forløbet både få indsigt i forskellige medietyper, hvilket omfatter aviser, tv'et og nyheder på internettet. Derudover vil medier i sammenhæng med digitale kommunikationsformer indgå i form af nyheder på de sociale medier. Dertil vil forløbet inddrage betydningen af det visuelle og sproglige kommunikationsformer.  Kernen i forløbet er analyse med et teoretisk og metodisk afsæt. Til forløbet er der særlig anvendt gruppearbejde  og  læreroplæg. Derudover vil der i forløbet være koblet et skriftlighedsforløb til, som behandler skriftlighed i danskfaget med udgangspunkt i en opgave om nyheder og medier.

Eleverne skal således med forløbet kunne (jf. læreplan, 2017, dansk a):  

- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  

- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge

- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster  

- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere

Følgende tekster er læste som primære tekster:
Caroline H. Bilstrup m.fl.: ”Familiedrama for åbent tæppe”, Ekstrabladet s. 4-5, 30/9 2022
Caroline H. Bilstrup: ”Mine børn er gjort fortræd”, Ekstrabladet, 29/9 2022
Ekstra Bladet: " Nu reagerer prins Joachim: 'Mine børn er gjort fortræd'", 29/9 2022: https://ekstrabladet.dk/underholdning/kongelige/danskekongelige/nu-reagerer-prins-joachim-mine-boern-er-gjort-fortraed/9447865
Materiale:

Primære tekster:
TV2: "Det kan blive den store "gamechanger i Ukraine - men hvad kan de?", 14/1 2023; https://nyheder.tv2.dk/udland/2023-01-14-de-kan-blive-den-store-gamechanger-i-ukraine-men-hvad-kan-de
Politiken: "Regeringen erkender, at forslag om helligdag er indgriben i dansk model", 13/1 2023; https://politiken.dk/danmark/politik/art9167413/Regering-erkender-at-forslag-om-helligdag-er-indgreb-i-dansk-model
Ekstrabladet: "Store bededags-bombe", 12/1 2023; https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/store-bededags-bombe/9586331
Herman Bang: "Branden", 1885; https://textanalyse.systime.dk/?id=5067
DR: "Danmark moser Ungarn og leger sig videre til VM-finalen", 25/1 2023; https://www.dr.dk/sporten/haandbold/vm/danmark-moser-ungarn-og-leger-sig-i-vm-semifinalen


Sekundær materiale:
Henning Olsson et al.: "Ryd forsiden - om nyhedsformidling", Dansklærerforeningen, 2011, s. 153-165, udleveret som PDF på Lectio, 4/1, 3. modul

Ole Schultz Larsen:
"10. Medieanalyser af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik": https://hbdansk.systime.dk/?id=217
"Avisjournalistik": https://hbdansk.systime.dk/?id=218
i "Håndbog til dansk", Systime, Ibog
Connie Paldam: "Filmtekniske virkemidler" https://idansk.systime.dk/?id=449 i "iDansk", Systime, Ibog
Ordnet.dk
"Ryd forsiden", afsnit 1, DR TV, set på CFU


Supplerende stof til integreret skriftlighedsforløb:
Nielsen, Annette Düring:
”Genrer i dansk”; https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=135
”Danskfagets tre områder”; https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=136
”Sådan gør du” (inkl. underkapitler); https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=132
i Guide til skriftlig dansk hhx/eux”, Systime, iBog, 2023
”Skriveøvelser til dansk” i Nielsen, Anette m.fl: ”Skriveøvelser til dansk”, Systime, iBog, 2023; https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?id=134
Mai underviser: "Skriveblokeret? Skriv med PEE-modellen", 2023, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=MVCVeRTilK8

Anette Nielsen: "Overgange mellem afsnit" i "Skriveøvelser til dansk", Gyldendal, iBog, 2024, https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?id=155&loopRedirect=1


Kanonforfattere:
Herman Bang

Forløbet omfatter ca. 5 % af pensum



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Argumentation og retorik

Forløbet arbejder eleverne med argumentation og retorik. Formålet er at undersøge:

- hvad der kendetegner argumentation og retorik
- hvordan skabes en god argumentation og retorik
- hvilke forhold har indflydelse på en retorik og argumentation
- hvordan argumentation og retorik opnår gennemslagskraft

Tematisk vil særligt taler af unge være omdrejningspunktet for de tekster, der undersøges i forløbet. Derudover vil eleverne arbejde med forskellige former for taler, særligt nytårstaler med forskellige afsendere. Endeligt er der knyttet en skriftlig aflevering til forløbet. Forløbet har primært fokuseret på individuelt arbejde, gruppearbejde og læreroplæg.

Der arbejdes særligt med følgende mål, jf. læreplan, dansk a, 2017:

̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster

Kernestof:
DR: Amerikanske taler der ændrede verden, set på CFD
Nathaly Lerche Nowaks tale om skolesystemet, 2022; https://www.dansketaler.dk/tale/nathaly-lerche-nowaks-tale-om-skolesystemet-ved-talefest-2022/
Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen, 2019 (oversat), udleveret i undervisningen
Trash-talk og chili med Alex Vanopslagh og Rosa Lund,
https://www.youtube.com/watch?v=L5OxwYGhuNw
"Anne Grethe Bjarup Riis går amok i Go' Aften Danmark",https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg
Kræftens Bekæmpelses hjemmeside "Fuld af liv"; https://www.fuldafliv.dk/

Sekundær litteratur:
Ole Schultz Larsen:
"4.2 Sproglige billeder", https://hbdansk.systime.dk/?id=188
"4.3 Sproglige figurer"; https://hbdansk.systime.dk/?id=194
"4.9 Retorik"; https://hbdansk.systime.dk/?id=204
"4.10 Argumentation"; https://hbdansk.systime.dk/?id=205
i "Håndbog til dansk", Systime, 2023
Ukendt: "De fire P'er - Power, pace, pause og pitch", udleveret i undervisningen 1/5 2023, 2. modul

VÆRK 2: Reklamekampagnen: "Fuld af liv", Kræftens bekæmpelse og Trygfondens hjemmeside; https://www.fuldafliv.dk/

Forløbet har et omfang på ca. 10 % af pensum
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fra fornuft til følelse

Forløbet har til formål at undersøge oplysningstiden og romantikken som periode, og hvordan disse præger samfundet i perioden 1700-1870. Der er i forløbet taget udgangspunkt i forskellige teksttyper. Dette omfatter lige fra epistler, digte, drama. Forløbet inkluderer forskellige arbejdsformer med fokus at skabe en forståelse på samspillet og reaktioner i litteraturhistorien og samfund. I forløbet vil der være særligt fokus på udvalgte kanonforfattere.

I forløbet er der særligt arbejdet med følgende mål, jf. læreplanen: ̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger

Derudover er der arbejdet med kanonforfattere. Dette omfatter:

- Ludvig Holberg
- H. C. Andersen
- Adam Ohlenschläger
- N. F. S. Grundtvig.

I forløbet vil være tilknyttet værklæsning af "Jeppe paa Bjerget". Til forløbet er knyttet en aflevering, som tager udgangspunktet i værket. Derudover er der læst én svensk og én norsk tekst.

Værk 3:  Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget

Materialer:

Primær litteratur:
Ludvig Holberg: "For og imod Kaffe, The og Tobak"; læst i undervisningen; https://danmarkshistorien.lex.dk/Ludvig_Holberg_%22For_og_imod_Te,_Kaffe_og_Tobak%22,_1748
Ludvig Holberg: ”Jeppe på Bjerget – Den forvandlede Bonde” (3. værk); https://holbergsskrifter.no/holberg-public/view?docId=skuespill%2FJeppe%2FJeppe_mod.page;toc.depth=1;brand=&chunk.id=start
Schack Staffeldt: ”Indvielsen”; https://kalliope.org/da/text/staffeldt1804a1
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene”; https://kalliope.org/da/text/oehlenschlaeger2019022016
Christian Winther: ”Flugten til Amerika”; https://kalliope.org/da/text/wintherandrea0
H. C. Andersen: “Den lille pige med svovlstikkerne”; http://wayback-01.kb.dk/wayback/20101108104440/http://www2.kb.dk/elib/lit/dan/andersen/eventyr.dsl/hcaev040.htm
J. Th. Lundbye: ”Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde”, 1847 (udleveret i undervisningen)
J. Th. Lundbye: “Fra Christian Winther: Aftenmøde”, 1841; https://open.smk.dk/artwork/image/KMS431
Christian August Lorentzen: ”Dannebrog falder ned fra himlen under Volmerslaget ved Lyndanisse i Estland den 15. juni 1219”, 1809; https://open.smk.dk/artwork/image/KMS274
J. Th. Lundbye: ”En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs”, 1839, udleveret i undervisningen
Bjørnstjerne Bjørnson: ”Ja, vi elsker dette landet”; https://kalliope.org/da/text/bjoernson2020042602
Richard Dybeck: ”Du gamla, du fria” i Mimi Olsen "Krydsfelt - Antologi", Systime, iBog, 2023; https://krydsfelt-antologi.systime.dk/?id=275
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst" fra  "Danmarks Trøst" i Historieportalen, Systime, 2024; https://historieportalen.systime.dk/?id=1388&L=0#c3946 og https://da.wikipedia.org/wiki/Du_gamla,_Du_fria
P. A. Heiberg: "Frihed, lighed og Venskab";  https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-heibergpa01val-shoot-workid126197 (knyttet til aflevering)
H. C. Andersen: "Danmark, mit fædreland"; https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2093 (knyttet til aflevering)

Sekundær litteratur:
Kanon 14: Ludvig Holberg (podcast) https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg

Kjær-Hansen, Barbara m.fl.:
"1720-1800: Oplysningstiden";https://litthist.systime.dk/?id=123
"Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed”: https://litthist.systime.dk/?id=151
"Livssyn": https://litthist.systime.dk/?id=152
"Oplysningstidens genrer": https://litthist.systime.dk/?id=154  
”Overgangen fra 1800-tallet”: https://litthist.systime.dk/?id=155
”Nyplatonismen – og Schack Staffeldt”: https://litthist.systime.dk/?id=158
”Livssyn”: https://litthist.systime.dk/?id=157
”Nationalromantikken i Danmark”: https://litthist.systime.dk/?id=162
”Biedermeier og poetisk realisme”: https://litthist.systime.dk/?id=164
”Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati”: https://litthist.systime.dk/?id=161
”Livssyn”: https://litthist.systime.dk/?id=157
"Universalromantik: Adam Oehlenschläeger og H. C. Andersen"; https://litthist.systime.dk/?id=159
”Skrivestil og sprog”: https://litthist.systime.dk/?id=166
i ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime, 2023

”Sproglige billeder” i Schultz-Larsen, Ole: ”Håndbog til dansk”, Systime, 2023; https://hbdansk.systime.dk/?id=188

Uddrag fra Historien om Danmark, afsnit 7, minut 17-27, set i undervisningen

Klassens fælles noter: "Opsamlingsark_Fra fornuft til følelse_2ia1"

Forløbet har et omfang svarende til 10 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Reklamer

Forløbet omhandler reklamer og inddrager elevernes viden om argumentation og retorik. Der er særligt fokus på reklamers opbygning, appel, målgrupper, forskellige typer af reklamer og reklamers gennemslagskraft. Eleverne opnår i forløbet kendskab til forskellige former for reklamer, som både er vellykkede, og som indeholder svagheder. Samtidigt er det en del af forløbet, at eleverne også selv skal udvikle reklamer for at anvende deres viden i praksis. Derudover er der til forløbet tilknyttet en skriftlig aflevering med fokus på analyse og vurdering af reklame. I forløbet har der primært været anvendt læreroplæg og gruppearbejde.

Særlige fokuspunkter:

- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
- demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
-analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Materialer:

Primær litteratur:
KIMS: ”Der er grænser”, 2023, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=cKlVbFhhQGk
SOS: ”Omsorg er alt”, 2023, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=JEtnp7NRkAY
MENY: ”Hverdagspris i Meny – også i weekenderne!”, ukendt år, set på Youtube, vist i undervisningen
Silvan: ”Skab noget magisk. Skabt med omtanke”, 2023, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=NUIrkpUq5c4
10-4:  ”Hvad er 10-4”, 2017, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=gcbHZY4I8sk
DSB: ”DSB Orange billet – få råd til masser lækre tarteletter, ligesom Harry, med en Orange billet”, 2007, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=QytbeBBg4r8
DSB: ”Vil du bidrage til mindre trængsel og grønnere transport?”, 2022, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=Vkk7QwRZxho
Lakserytteren: ”KAN DU OVERLEVE LABYRINTEN? ft. Rebecca Dahl og Fanta Halloween”, 2019, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=dZ77U4Tt1AQ
Sainsbury: ”1914. Christmas 2014”, 2014, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=NWF2JBb1bvM
Kræftens Bekæmpelse: ”FOMO Forever”, 2023, set på Youtube'; https://www.youtube.com/watch?v=7D6Qkk92kvA
Aarhus Universitet: ”Det er derfor, vi er her”, 2022,, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=WO_eYG4fxCY
OK: "Ok støtter lokalsporten": https://www.youtube.com/watch?v=_CIXNA0dLKo
Vitapro: "Gir den gas med Vitaepro", vist i undervisningen

Sekundær litteratur:
Larsen, Ole Schultz: ”Reklamer”; https://hbdansk.systime.dk/?id=227
og ”Filmiske virkemidler” (inkl. underkapitler) https://hbdansk.systime.dk/?id=222
i ”Håndbog til dansk”, Systime, 2023
”Influencer marketing” i Petersen, Jan Aasbjerg m. fl: ”Dig og digital dannelse i dansk”, Systime, 2023; https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=159


Forløbet dækker ca. 5 % af pensum.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentar, reality og kortfilm

Forløbet har til formål at give et indblik i dokumentarfilmen og reality som genre og bygge videre på elevernes viden fra deres arbejde med kortfilm fra forløbets første del. Forløbet vil introducere eleverne til forskellige typer inden for de to genre, ligesom eleverne skal arbejde opbygning, formater, filmtekniske valg, autencitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder mv. Netop forholdet til virkeligheden vil være en væsentlig del i behandlingen af de to genrer. Dette skal lede til, at eleverne kan se de to genrers grænseflader. Til forløbet vil der være tilknyttet værklæsning af dokumentaren "En fremmed flytter ind". Forløbet har været afviklet virtuelt. Arbejdsformerne har primært være gruppearbejde og læreroplæg.

I forløbet vil følgene faglige mål indgå (jf. læreplanen, 2017, dansk a):

̶- analysere og fortolke fiktive tekster

- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger   

- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger  


Tekstgrundlag:

Primær:
DR: Kontant: ”Energidrik – forbudt for børn?”, 2024, 0-10 minutter, vist i undervisningen
DR: ”Historien om Danmark – enevælde og demokrati”, 2017, 0-10 minutter, set på CFU
DR: ”Stories for millioner – jubilæumsfest ramt af kritisk journalistik”, 2023, 0-10 minutter, set på CFU
DR: ”Camma bliver kendt”, 2024, afsnit 1, set på CFU
DR: "Alle kan blive millionær" (6:36-15:39), set på DR
DR: ”Partier i brand – Nye borgerlige”, sæson 2, 2024, 0-9.57, set på DR
DR: ”Os der lever”, 2023, 0-10 minutter, set på CFU
Horanyi, Nicole: En fremmed flytter ind, set på CFU, 2017, afsnit 1-4 (værk 4)
TV2: Forræder, sæson 2, afsnit 1, set på CFU
DR: ”Alene i vildmarken”, sæson 8, afsnit 1, 0-5:40, set på CFU
DR: ”De dyre drenge”, afsnit 1, 0-6:19, set på CFU
DR: ”Forsvundende arvinger – Kunstnerens millioner”, 2024 0-8.30, vist i undervisningen
Jørgen Leth: "Jeg er levende", 1999, 0-3 minutter, vist i undervisningen
DR: Topdirektørerne - Ørsted: Mads i modvind, set på DR

Sekundær litteratur:
Larsen, Ole Schultz: ”5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary”;
https://hbdansk.systime.dk/?id=224
”Reality-tv” i ”Håndbog til dansk”, https://hbdansk.systime.dk/?id=226
i "Håndbog til dansk", Systime, 2024

Værk 4: Nicole Horanyi: "En fremmed flytter ind", set på CFU

Derudover indgår del 1 af forløbet (gennemgået i grundforløbsklasser):

Primære materialer:
Kortfilmen "Lovefield", vist i undervisningen
Korfilmen "De nye Lejere", vist i undervisningen
Korfilmen "Helium", vist i undervisningen

"Filmtekniske virkemidler", iDansk, Systime, 2022
https://idansk.systime.dk/?id=449

Filmcentralen: "Filmiske virkemidler"
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler

Raskins 7 parametre (udleveret i PDF)

"Vejledende spørgsmål til kortfilmsanalyse", Textanalyse, Systime, 2022

Forløbet har "Dokumentar, reality og kortfilm" har samlet et omfang svarende til 15 % af pensum.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Litteraturhistorie

I forløbet litteraturhistorie arbejdes der med udviklingen inden for litteraturen i i periode fra middelalderen til slutningen af det 20. århundrede. Her er fokus på litteraturens samspil med det omkringliggende samfund, og hvordan disse påvirker hinanden. Forløbet tager derudover udgangspunkt i forskellige teksttyper - lige fra lyrik, kortprosa, noveller, romaner og folkeviser. Derudover arbejdes der med mange af danskfaget kanonforfatter ud fra forskellige tilgange. Hele forløbet er bundet sammen af klassens fællesnoter, der skal skabe en tidslinje - fra middelalderen til litteraturens seneste træk. Endeligt er der i forløbet koblet værklæsning til. Til forløbet er der knyttet et skriftlighedsforløb, afviklet i forbindelse med Dansk-/historieopgaven samt en analyse, fortolkning og perspektivering. I forløbet har der været anvendt individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde samt læreroplæg.

Derudover er der arbejdet med følgende faglige mål, jf. læreplanen:
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger

Værklæsning 5: Klaus Rifbjerg: "Den kroniske uskyld"

Kanonforfattere:
Én folkevise
St. Steensen Blicher
Henrik Pontoppidan
Herman Bang
Martin Andersen Nexø
Johannes V. Jensen
Tom Kristensen
Martin A. Hansen
Klaus Rifbjerg
Peter Seeberg

Primære tekster:
Ukendt forfatter: "Ebbe Skammelsøn" fra Johannes Fibiger m.fl: "Litteraturens Huse", Systime, 2024; https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2145&L=10
Steen Steensen Blicher: "Præludium" fra "Trækfuglene.", 1838; https://kalliope.org/da/text/blicher1838a0
Pernille Rosendal og Ulrik Dam: "Sig nærmer tiden", set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød"; https://litthist.systime.dk/?id=256
Herman Bang: "Den sidste Balkjole"' i Per Dahl mfl.: "Ved vejen - roman, kontekst og opgaver"; https://vedvejen.systime.dk/?id=392
Martin Andersen Nexø: "Pelle Erobreren", Uddrag i Peter Fibiger: "Litteraturens huse", Systime, 2024: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2712#c7011
Martin Andersen Nexø: "Sevillia", Uddrag fra "Soldage" (afsnit 41-49) https://tekstnet.dk/books/nexoe-ma_soldage/004/
Bille August: "Pelle Erorbreren", 1987, 0-15 minutter, findes på CFU
Georg Brandes Forelæsning, 1871, "Georg Brandes om hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur"; læst i undervisningen; https://danmarkshistorien.lex.dk/Georg_Brandes_om_hovedstr%C3%B8mninger_i_1800-tallets_litteratur,_1871
Johannes V. Jensen: "Husvild"; https://kalliope.org/da/text/jensenjv2020010801
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" https://kalliope.org/da/text/aakjaer2000092434
Tom Kristensen: "Det er Knud, som er død" https://litteraturportalen.systime.dk/?id=881
Minds of 99: "Det er Knud, som er død", set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=vGmvtKKF95A
Tove Ditlevsen: "De tyske soldater", findes som PDF 14/11 2024, 2. modul på Lectio
Halfdan Rasmussen: "Bare en regnvejsaften", findes som PDF 14/11 2024, 2. modul
Martin A. Hansen: "Roden"; https://bl.systime.dk/?id=223&L=10#c542
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld, bog udleveret i undervisningen
Klaus Rifbejrg: Konfrontation; i Johannes Fibiger: "Litteraturens huse"; Systime, 2025 https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2011#c6901
Peter Seeberg: "Støvsuger", udleveret som PDF på lectio. 28/11 2024, 2. modul
Emil Aarestrup "På Sneen" (selvvalgt opgave i aflevering); https://kalliope.org/da/text/aarestrup1838b14
Christian Winther: "Skriftestolen" (selvvalgt opgave i aflevering); https://tekster.kb.dk/text/adl-texts-wintherchr03val-shoot-workid85432
Nivetha Ba­lasu­bra­ma­ni­am: "Companion" (selvvalgte opgave i aflevering); https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/companion--/
Peter Seeberg: "Patienten" (selvvalgt opgave i aflevering); https://litthist.systime.dk/?id=269#c1239

Selvvalgte barokmalerier:
David Bailley: Vanitas, 1651 David Bailly Vanitas1651 - Vanitas; (udleveret i undervisningen)
Jan Davidsz de Heem: A Richly Laid Table with Parrots,ca. 1650 Heem (udlevereret i undervisningen )
Antonio de Pereda: Vanitas, u. å. Antonio de Pereda - Allegory of Vanity (udleveret i undervisningen)
Pieter Claezoon: Vanitas with the Spinario, 1628 Pieter Claeszoon - Vanitas - Pieter Claesz; (udleveret i undervisningen)
Balthasar van der Ast: Stilleben med frugt og to papegøjer, u. å. Stilleben med frugt og to papegøjer, 1623, Balthasar van der Ast; udleveret i undervisningen
Matthias Withoos, Vanitas. Stilleben i et landskab, 1660-1669, Vanitas. Stilleben i et landskab, 1660 – 1669, Matthias Withoos; (udleveret i undervisningen)
Cornelius Norbertus Gijsbrechts, “Trompe l’oeil med aterliervæg med vanitas-stilleben” Trompe l'oeil med ateliervæg og vanitas-stilleben, 1668, Cornelius Norbertus Gijsbrechts; (udleveret i undervisningen)

Sekundær litteratur:
Barbara Kjær-Hansen m.fl.:
"Folkeviser", "1000-1536:; https://litthist.systime.dk/?id=135
"Middelalderen": https://litthist.systime.dk/?id=121
"Barokkens samfund": https://litthist.systime.dk/?id=145
"Skrivestil og sprog: Det poetiske gennembrud":  https://litthist.systime.dk/?id=146#c325
"Overgangen til oplysningstiden": https://litthist.systime.dk/?id=149
"Romantisme": https://litthist.systime.dk/?id=165
"Det moderne gennembruds samfund": https://litthist.systime.dk/?id=138
"Livssyn og syn på litteraturen": https://litthist.systime.dk/?id=139
"Skrivestil og sprog": https://litthist.systime.dk/?id=140
"Det moderne gennembruds genrer": https://litthist.systime.dk/?id=141
"Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke": https://litthist.systime.dk/?id=142
"1870-1890: Det moderne gennembrud": https://litthist.systime.dk/?id=125
"Skrivestil og sprog": https://litthist.systime.dk/?id=140#c287
"Folkelig realisme og socialrealisme (1890-1945)": https://litthist.systime.dk/?id=172
, "1890-2000: Modernisme og realisme":  https://litthist.systime.dk/?id=126
"Tidlig modernisme": https://litthist.systime.dk/?id=171
"Efterkrigsmodernisme": https://litthist.systime.dk/?id=173
"60'er modernismen":  https://litthist.systime.dk/?id=174
i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs",   Systime, 2024

Mimi Sørensen m.fl:
"Impressionismen og Herman Bang", https://bl.systime.dk/?id=186&L=0
"Martin A. Hansen: At vælge sit ansvar" i  "Brug litteraturhistorien, Systime, 2024 https://bl.systime.dk/?id=223&L=10

Kanon 14: "Henrik Pontoppidan", hørt i undervisningen

Klassens fællesnoter: "Litteraturhistorisk oversigtsark, version 1-8"

Ordnet.dk

Forløbet dækker ca. 20 % af pensum.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Diskursanalyse

I forløbet - som er en del af forløbet om Argumentation og retorik" - arbejdes der med begreber inden for diskursanalyser. Her er der særligt fokus på begreber som nodalpunkt og ækvivalenskæde, og hvilken betydning dette har for samfund og interaktioner. Forløbet er tematisk bundet sammen af fokus på mødet mellem generationer, herunder unges forhold til læsning og litteratur. I den forbindelse vil der læses svenske og norske tekster for at perspektivere ud til nordiske udfordringer inden for læsning, og hvilke tiltag nabolandene gør for at arbejde med læsning blandt unge. Derudover vil forløbet trække tråde til forløbet om argumentation og retorik. Forløbet tager udgangspunkt i forskellige teksttyper fra dokumentar, podcast, reklamer til kronikker.  I forløbet har der været anvendt individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde samt læreroplæg.

Der arbejdes særligt med følgende faglige mål, jf. læreplanen for dansk A hhx:
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt̶
demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og fortolke fiktive tekster
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
- samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Tekster:
Primær materiale:
AGF: "Hvis murene kunne tale: Tak for alt", 12/11 2014, set på Youtube; https://www.youtube.com/watch?v=HxKezXB-LA8
TV2: Balladen om kolonihaven, afsnit 1, sæson 1, set på CFU
DR Lyd: "Sofie og de nye tider - Hvorfor læser I ikke bøger", 2025(minut 11-28),  https://www.dr.dk/lyd/special-radio/sofie-og-de-nye-tider-5846996344000
SVT: "Här är regeringens läslista för skolan", 2/12 2024, https://www.svt.se/kultur/har-ar-regeringens-laslista-for-skolan
NRK: "Vil bruke 300 millioner på lærebøker", 29/5 2024,  https://www.nrk.no/innlandet/lanserer-ny-nasjonal-strategi-for-a-oke-leselyst-1.16901903
Information: ”Der er brug for et opgør med det mandsdominerende danske sprog”, 18/11 2024 ( tekst til aflevering ) https://www.information.dk/debat/2024/11/brug-opgoer-mandsdominerede-danske-sprog
Berlingske Tidende: ””Ophavsperson” eller ophaver – Kønsneutraliseringen af sproget kryber over Altanten, og det er ikke kønt”, sektion 1, side 16 den 15/8 2024 (tekst til aflevering) https://www.berlingske.dk/kronikker/ophavsperson-ophavsretshaver-eller-ophaver-koensneutraliseringen-af



Sekundær materiale:
Ole Schultz Larsen:
"4.11. Diskursanalyse", https://hbdansk.systime.dk/?id=202
"5.8. Podcast", https://hbdansk.systime.dk/?id=290
"4.1. Ordenes betydninger", https://hbdansk.systime.dk/?id=179
"Analysevejledninger" (inkl. underkapitler); https://hbdansk.systime.dk/?id=134
"4.6. Rim og Rytme", https://hbdansk.systime.dk/?id=198
i Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime, 2025

Forløbet dækker ca. 5 % af pensum.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Nyeste litteratur

Forløbet har til formål at undersøge de nyeste tendenser i samtidens litteratur med fokus på gerne, temaer og forfatterens rolle. I forløbet arbejdes der med forskellige typer af tekster. Både lyrik, manifest, noveller, romaner og spillefilm vil blive inddraget for at afdække litteraturens udvikling. Dette vil ske med fokus fra 90'ernes minimalisme frem mod nyeste litteratur.  I forløbet har der været anvendt både individuelt, pararbejde og gruppearbejde. Tematisk har forløbet været bundet sammen af et fokus på at være "På kanten". Her har der både været fokus på den geografiske udkant, den økonomiske udkant, den sociale udkant og den lovmæssige udkant. Derudover har der er arbejdet med høflighedsprincipper og kommunikation i forbindelse med spillefilmen "Meter i sekundet", baseret på Stine Pilgaards roman af samme navn. I forløbet er der læst Yahya Hassans "Yahya Hassan" som værk 6. I forløbet har der været anvendt individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde samt læreroplæg.

Derudover er der arbejdet med følgende faglige mål, jf. læreplanen:
udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og fortolke fiktive tekster
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
̶ navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Værk 6: Yahya Hassan: "Yahya Hassan", 2013
Oversat tekst: Edóuard Louis: Uddrag af "Forvandlingens metode", Gyldendal (Pdf)

Primær litteratur:
Helle Helle: "Fasaner" i Mimi Sørensen m.fl: "Brug litteraturhistorien", Systime, 2025; https://bl.systime.dk/?id=251#c681
Uddrag af Hella Joof: "Meter i sekundet", baseret på Stine Pilgaards roman af samme navn (0-25 minutter)
Uddrag af Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", udleveret i som PDF på Lectio, 11/3 2025, 3. modul
EchoPrisen: "Glenn Bech - Årets forbillede", set på YouTube; https://www.youtube.com/watch?v=aPgfnXTsfK0
Yahya Hassan: "Yahya Hassan", 2013, bog udleveret i undervisningen
DR: "Yahya Hassan - den fødte digter", set på CFU
Thomas Korsgaard: "I containeren" fra Maria Revsbech m.fl: "Det der dansk", Systime, 2025 https://detderdansk.ibog.gyldendal.dk/?id=177#c698
Edóuard Louis: Uddrag af "Forvandlingens metode", Gyldendal, udleveret som PDF på Lectio, 28/4, 4. modul
Puk Grasten: "Den, der lever stille", 2023 (minut 0-20, uddrag af spillefilm)
Uddrag af deadline, 18/12 2018 (5 minutter), findes på CFU
Karen Blixen: "Vinger", udleveret som PDF på Lectio, 28/4, 4. modul

Sekundær litteratur:
Barbara Kjær-Hansen m.fl:  "8. Eksperimenterende realisme 2000-2020": https://litthist.systime.dk/?id=127
"Minimalisme og modernistisk lyrik": https://litthist.systime.dk/?id=178
"Overgangen til det 21. århundrede": https://litthist.systime.dk/?id=306
"Temaer": https://litthist.systime.dk/?id=295
"Det 21. århundrede": https://litthist.systime.dk/?id=293
"Tendenser i nyeste litteratur": https://litthist.systime.dk/?id=294
"Sammenfatning og perspektivering", https://litthist.systime.dk/?id=296
i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs", Systime, 2025  

Mimi Sørensen (m.fl.): "Leonora Christina Skov: at skrive og blive sig selv"; https://bl.systime.dk/?id=345&L=10 i "Brug litteraturhistorien", Systime, iBog, 2025

"Kommunikationsanalyse" i Ole Schultz-Larsen: "Håndbog til dansk", Systime, 2025; https://hbdansk.systime.dk/?id=210

Forløbet dækker ca. 20 % af pensum.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer