Holdet 2022 hh122ia2 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marie Foldby
Hold 2022 hh122ia2 DA (hh122ia2 DA, hh223ia2 DA, 3ia2 DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm (Grundforløb)
Titel 2 Medier og nyhedsformidling
Titel 3 Migration og globalisering
Titel 4 Sprog og kommunikation I: Retorik
Titel 5 Sprog og kommunikation I: Retorik (fortsat)
Titel 6 Litteraturhistorie - del 1
Titel 7 Dokumentar og Reality
Titel 8 Romantikken I
Titel 9 Sprog og kommunikation II
Titel 10 Romantikken II
Titel 11 Litteraturhistorie - del 2
Titel 12 Tendenser i samtiden
Titel 13 Litteraturhistorie - del 3
Titel 14 Repetition og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfilm (Grundforløb)

Forløbet kørte på grundforløbet og havde primært til formål kort at introducere eleverne for genren kortfilm og filmtekniske virkemidler.
Eleverne slutter forløbet af med at producere deres egen kortfilm, som præsenteres for klassen.

Kernestof:
kortfilmen "De nye lejere" (2009)
kortfilmen "Lovefield" (2006)
kortfilmen "Helium” (2013)

Supplerende materiale:
Filmiske virkemidler, fra ”iDansk”: https://idansk.systime.dk/index.php?id=449
Særligt om kortfilm, fra ”Textanalyse: https://textanalyse.systime.dk/index.php?id=5377#c21801
Richard Raskins 7 parametre

Læsestrategier, fra Studievaner fra HHX:
https://studievanerpaahhx.systime.dk/?id=130

Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
• demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger

Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Medier og nyhedsformidling

Forløb om medier og nyhedsformidling, med særligt fokus på mediernes historie, og nyhedsformidling og avisjournalistik. Vi har også berørt nyhedsformidling på internettet og på de sociale medier.

Desuden har forløbet også fungeret som et mindre skriftlighedsforløb med fokus på genrebevidsthed (bl.a. skrivning af en portrætartikel af en klassekammerat)

Fokus på:
-De fem nyhedskriterier (aktualitet, væsentlighed, konflikt, identifikation, sensation)
-Nyhedstrekanten
-Avistyper (bl.a. forskellen på omnibusaviser og tabloidaviser)
-Nyhedsgenrer og deres kendetegn (herunder bl.a. forskellen på nyhedsjournalistik og opinionsjournalistik)
-Vinkling og kildetyper (erfaringskilder, partskilder og ekspertkilder)
-Aktantmodellen
-Avisartiklers ydre layout
-Samspil mellem billede og tekst
-Sproglige virkemidler

Eleverne har afsluttet forløbet med en skriftlig afleveringsopgave med en analyse af Ekstra Bladets fremstilling af skyderiet i Fields d. 3/7 2022 med perspektivering til Jyllands-Postens dækning af sagen.

Primære tekster:
- ibogen ”Grundbog til dansk”: hovedafsnittet ”Mediehistorie. Fra kulturens medier til mediekulturer”: https://grundbogtildansk.systime.dk/index.php? id=377 (Afsnit 4.1 og underafsnittene 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3, 4.1.4,4.1.5 og 4.1.6)
-ibogen ”Den iscenesatte virkelighed”: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/index.php?id=129  og https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=133  (siderne ’nyheder- fra monopol til manfoldighed’ og ’når nyheder deles’)

- "Håndbog til dansk" (hovedafsnittet om avisjournalistik):
https://hbdansk.systime.dk/?id=218

- powerpoint om nyhedsformidling
- powerpoint om samspil mellem tekst og billede
- diverse artikler

faglige mål:
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale
strømninger
̶ demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
-anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi



Anslået omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Migration og globalisering


Inkl. værklæsning: den grafiske roman "Dansker" (2016) af Halfdan Pisket (værk 1) og den animerede dokumentarfilm "Flugt" af Jonas Poher Rasmussen (værk 2)

Forløbet er et tematisk forløb, hvor det overordnede tema vil være globalisering og migration med fokus på migrationslitteratur, dvs. litteratur i bred forstand, der beskriver et migrationsforløb. Temaet vil blive belyst ud fra flere genrer som f.eks. digte, noveller, kortfilm, den grafiske roman og dokumentar.
Teksterne i forløbet er primært placeret inden for samtidslitteraturen – altså inden for de seneste 20 år.
I forløbet læses klassen første værk "Dansker" (2016) af Halfdan Pisket samt klassens andet værk filmen "Flugt" af Jonas Poher Rasmussen.
I gennem forløbet er der arbejdet metodisk med en række begreber som kan anvendes til analyse af migrationslitteratur: bevægelse, sted, identitet og hybrididentitet, turister og vagabonder, push- og pullfaktorer.
Forløbet introducerer desuden flere grundlæggende danskfaglige metodiske tilgange, således at forløbet fungerer som en værktøjskasse til tekstanalyse inden for forskellige genrer.


primære tekster:
introduktionskapitel til bogen "Litteratur med udsyn 1”, Gustafsen, Kristiansen og Kjeldsen, Dansklærerforeningen, 2016
Henrik Nordbrandt: ”Vuggevise” (lyrik)
Hisham Zaman: ”Bawke” (kortfilm)
Halfdan Pisket: ”Dansker” (grafisk roman, læst som klassens første værk)
Tarek Omar: ”Skabelsesberetningen” (novelle) – skriftlig afleveringsopgave
Jonas Poher Rasmussen: ”Flugt” (dokumentarfilm, Animation), læst som klassens andet værk.
”Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge” (debatindlæg bragt i avisen ”Information”, d. 3/3, 2022)
”Regeringen bør udvide krisefortællingerne med migration (kommentar bragt i avisen ”Jyllands-Posten”, d. 10/2, 2023)

powerpoint om:
- globalisering og migration (billeder)
- migrationslitteratur
- den grafiske roman
- genren autofiktion
- argumentation og Toulmins model

sekundære tekster:
”Håndbog til dansk”: hovedafsnittet 3. om "Litteratur":
https://hbdansk.systime.dk/?id=124  

"idansk": hovedafsnittet om "at analysere en novelle": underafsnittet om personkarakteristik og helhedsmodellen:
https://idansk.systime.dk/?id=386

dokument om fortæller
dokument om personkarakteristik

"Skriveøvelser til dansk"
(afsnittene om "indledning og afslutning", "brug af citater", "afsnitsinddeling" og "overgange mellem afsnit":
https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?id=134
(anvendt i forbindelse med skriftlighed)

faglige mål:
-analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
-navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.


Anslået omfang: ca. 15 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Sprog og kommunikation I: Retorik

Et forløb med fokus på taler, retorik og retoriske virkemidler.

Formålet er at opnå kendskab og kunne identificere og anvende:
- Det retoriske pentagram (Ciceros pentagram)
- Appelformerne
- De tre talegenrer (den informative tale, den politiske tale og lejlighedstalen)
- Billedsprog
- Sproglige figurer

Eleverne arbejder både med analyse af konkrete taler og med i grupper at skrive en indledning til en tale ud fra forskellige retoriske bespænd.

Materiale:
Dronningen Margretes nytårstale, 2022
Uddrag af Villy Søvndals tale ”Fra minimalstat til Vasalstat”, 2005
Tessas nytårstale,  jan. 2021

Teorien er primært læst i ”Håndbog til dansk” kap. 4.
Retorik:
https://hbdansk.systime.dk/?id=204&L=0#c1580
Sprog:
https://hbdansk.systime.dk/?id=131

PP om det retoriske pentagram, appelformer og talegenrer
PP om sproglige figurer
PP om billedsprog (troper)
Om billedsprog i dansk: https://www.youtube.com/watch?v=xyLztnhQQ1E   

Faglige mål:
-udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster

Anslået omfang: udgør sammen med del 2 af sprog og kommunikation ca. 20%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Litteraturhistorie - del 1


En del af et litteraturhistorisk overbliksforløb med nedslag og læsning af kanonforfattere.
I denne del af forløbet er der fokus på følgende litterære perioder: Middelalderen, Barokken og oplysningstiden.


•       Middelalder og folkeviser:
Fokus i denne del er kendskab til Middelalderens livssyn og samfundsstruktur og til genren "folkeviser".

Eleverne har arbejdet med at definere folkevisen som genre og stiftet bekendtskab med forskellige genremæssige træk.
Vi har bl.a. beskæftiget os med, forskellige visetyper, de 4 æ’er (skæbne, slægt, ære og hævn), komposition, stilistiske træk som syrebadsteknik og formelsprog. Eleverne har desuden også arbejdet kort med de 4 æ'er i et nutidigt perspektiv.

Primære tekster:
Folkevisen ”Ebbe Skammelsen”

Sekundær litteratur:
"Bug litteraturhistorien", Systime Ibog: kapitler om Middelalder og folkeviser: https://bl.systime.dk/?id=155&L=0
Lærerfremstillet PP (om genren Folkeviser med fokus på ridderviser og trylleviser)

Supplerende:
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - hvad fanden skal det nu betyde
Traileren til filmen "En familie” af Pernille Fischer Christensen (2010)
klip fra "Drengene fra Angora: Ridderproblemer"

•       Barok:
Vi har især arbejdet med Barokkens stilistik, metrik og særligt vanitassymboler.

Primære tekster:
-Uddrag af ”Keed af Verden, kier ad Himmelen” (1681) af Thomas Kingo + Hyldestdig af Thomas Kingo til kong Frederik den 5. fra 1687.

Sekundær litteratur:
”Brug Litteraturhistorien”, Systime Ibog: Kapitler om barokken: https://bl.systime.dk/?id=141
PP om Barok

Marie Antoinette: "I want candy" - klip fra filmen "Marie Antoinette" (2006):
https://youtu.be/cLJ1vuUWprA?feature=shared
Eksempler på Barokbilleder

• Oplysningstiden:
Fokus på perioden som fornuftens tidsalder og troen på det enkelte individ.

Primære tekster:
”-Jeppe på bjerget” (1722) af Ludvig Holberg, uddrag af første og femte akt  
-”Om katten som brystede sig af sit Adelskab” (1751), 45. Fabel i Moralske Fabler af Ludvig Holberg

Sekundær litteratur:
-”Brug Litteraturhistorien”, Systime Ibog: Kapitler om Oplysningstiden: https://bl.systime.dk/?id=169

Supplerende:
-Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
-Klip fra filmen”En kongelig affære”:
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=DB-2poR952w
Klip om Conseilet: https://www.youtube.com/watch?v=OlrTahs7yVM
klip fra filmatisering af ”Jeppe på Bjerget”(1981):  https://youtu.be/1QxXYpx1DT8?si=sZrliSP3ahfq3hcW
- Filmklip fra DRTV fra ”Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid”.

Ordbøger:
https://holbergordbog.dk/
https://ordnet.dk/

Skriftligt arbejde:
-Eleverne skrev deres egne hyldestdigte til en selvvalgt magtfuld person
-Essay om alkohol og unge med tekstgrundlaget:
” To indgreb, der udskyder drukdebuten, kan give os unge et mere modent forhold til alkohol”, debatindlæg af Anders Lind Thorning, udgivet i Information, den 4. oktober 2021.
”Party now, apologize later” (2009), annonce fra virksomheden Cult:
csm_026_Cult-reklame_red_f93c8e0601.jpg (650×461) (systime.dk)
”Guide til skriftlig dansk”(herunder afsnit om essaygenren): https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=150

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Anslået omfang: udgør sammen med litteraturhistorie del 2 og 3 ca. 15 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentar og Reality

Inkl. værklæsning af "Kandis for livet" (værk 3)

Forløbet har til formål både at give indblik i tv-dokumentaren og film-dokumentaren samt diverse undergenrer og give indblik i realitygenren.
Der vil være fokus på bl.a. faktagenren og forholdet til virkeligheden herunder iscenesættelse af virkeligheden. Eleverne vil undervejs i forløbet arbejde med opbygning, formater, filmiske virkemidler, fakta-og fiktionskoder samt autenticitetsmarkører. I forbindelse med reality-tv har vi også snakket om Erwing Goffmanns stage begreber og om Goffmans begreber om face og facework.

Dokumentar:
Vi har arbejdet med observerende og dybdeborende dokumentarer samt underkategorierne:
- den dybdeborende
- den observerende
- den deltagende
- den refleksive
- den poetiske
- den dramatiserende

Reality:
Vi har arbejdet med:
Realityserien
Realitymagasin
Realitygameshow


Primære tekster:
- "Hjemvendt”: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/hjemvendt
-”Svømmestjerner – under overfladen”:  https://www.dr.dk/drtv/se/svoemmestjerner-_-under-overfladen_159916  
- ”Kandis for livet” (Klassens 3. værk)
- Der er set afsnit og uddrag af Matchet på mælkevejen, Paradise hotel og Station 2.
-Diverse klip:

Klip som optakt og til diskussion af fakta og fiktion:
Traileren til ”Borgen”: https://youtu.be/pmRJiZ4mFQU?si=rINwyeiutjAfpDVl
Traileren til ”AFR”: https://youtu.be/me3Yda7UtW4?si=_fMb2UGoJb5wGmar

Klip brugt i forbindelse med øvelse om genrebestemmelse af dokumentarfilm (uddrag af):
-Supersize me: https://www.youtube.com/watch?v=S9__23-zjhM  
-Scandinavian Star: branden: https://www.dr.dk/drtv/se/scandinavian-star_-branden_172903
- ”Drømmen om Danmark”: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/droemmen-om-danmark

Klip brug i forbindelse med øvelse i filmiske virkemidler og bestemmelse af fakta-og fiktionskoder (uddrag fra):
- Snowdens store flugt: https://www.youtube.com/watch?v=tHCmapbdAQs
- En fremmed flytter ind: https://youtu.be/sHafgoXC8ws
- Blodets bånd: https://www.youtube.com/watch?v=YFmTQO7G-fM  


Sekundære tekster:
Fra Ibogen ”Den iscenesatte virkelighed – fra nyheder til reality”, Systime:
- afsnittet ”Virkeligheden i medierne”: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=126
- afsnittet ”Er det fup eller fakta at tale om fakta og fiktion?”: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=127
- Hovedafsnittet ”at analysere levende billeder” + tilhørende underafsnit: https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=p128   
-Dokumentarens grundtyper:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=184
- Realityserien:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=201-
- Realitymagasinet:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=202
- Realityshowet/gameshowet:
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=203

Fra: Håndbog til dansk", Systime:
-hovedafsnittet "Dokumentarfilm og mockumentary" (underafsnittet om dokumentarfilmtyper): https://hbdansk.systime.dk/?id=224
-Afsnittene: ”Reality-showet” og “tilværelsen som teater” og “middle stage”:
https://hbdansk.systime.dk/?id=226#c1295
- Medieanalyse af dokumentarfilm:
https://hbdansk.systime.dk/?id=228

Fra ”Textanalyse”: vejledende spørgsmål til analyse af reality-programmer: https://textanalyse.systime.dk/?id=5393#c21937

Fra ”Dansk i Tiden. Grundbog”: ”Dramaturgi i dokumentaren”: https://danskitiden.systime.dk/?id=326

- Lærerfremstillet PP om Dokumentaren og fakta, fiktion og blandformer
- Lærerfremstillet PP om Reality-tv

Skriftligt arbejde:
Skriveøvelse med diskussion af den overordnede problemstilling i artikler bragt i forbindelse med "Kandis for livet"
Skriftlig aflevering med analyse af "Kandis for livet"

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.


Anslået omfang: ca. 10%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantikken I

inkl. værklæsning af "Præsten i Vejlby" af St. St. Blicher (værk 4)

Fokus på den litterære periode Romantikken. Eleverne får kendskab til perioden, som overordnet periode, men også til periodens forskellige understrømninger universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme og romantisme.
Desuden har vi kort trukket linjer til vores samtid og diskuteret national identitet, og hvordan fx nationalromantikken fortsat sætter spor i dag både i Danmark, men også i Norge og Sverige. I den sammenhæng, har vi bl.a. haft fokus på reklamer.

NB: romantisme og perspektivet til nutiden havde vi først rigtigt fokus på på hh3, hvor vi læste anden del af forløbet, "Romantikken II".

Primære tekster:
-Shack Staffeldt: ”Indvielsen” fra 1804
-Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring” (uddrag) fra 1805
-H.C. Andersen: ”Klokken” fra 1845
-Adam Oehlenschläger: ”Der er et yndigt land” fra 1819
-N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks Trøst” fra 1820
-kampagneplakat fra DF-valgkampagne: ”Vores Danmark – der er så meget, vi skal passe på”, 2016

Biedermeierbilleder (anvendt i forbindelse med billedanalyse):
-Martinus Rørbye: ”Udsigt fra kunstnerens vindue” fra 1825
-Emil Bærentzen: ”Det Schramske familiebillede” fra 1829
-Wilhelm Bendz: ”Familien Waage Petersen” fra 1830
-Albert Küchler: “Oberst Paulsens familie” fra 1838
-Constantin Hansen: ”Tre unge piger. Kunstnerens søstre Alvilde, Ida og Henriette” fra 1827
-Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue fra 1825
-C.W. Eckersberg: ”Familien Nathanson”, 1818.

-St. St. Blicher: ”Præsten i Vejlby” fra 1829 (værklæsning): teksten er hentet fra: Mesterfortællinger – Blichers noveller som værklæsning af Dorrit Færk Møller og Mette Moltesen, 2020



Skriftligt arbejde: stil om ”Klokken” af H.C. Andersen med litteraturhistorisk perspektivering


Sekundær litteratur:
- ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime: hovedafsnittet om Romantikken herunder:
-Romantikkens samfund: fra enevælde til demokrati: https://litthist.systime.dk/?id=p161
-Livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=p157
-Nyplatonisme og Shack Staffeldt: https://litthist.systime.dk/?id=158
-Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen: https://litthist.systime.dk/?id=159
-Nationalromantikken i Danmark: https://litthist.systime.dk/?id=162
-Biedermeier og Poetisk realisme: https://litthist.systime.dk/?id=164
-Romantisme: https://litthist.systime.dk/?id=165
- PPT om Nationalromantikken

Supplerende:
Klassikere genfortalt II: 6:6: Præsten i Vejlby (podcast om ”Præsten i Vejlby”, med forfatteren Pia Juul”)


Faglige mål:
• udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
• demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
• anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• analysere og fortolke fiktive tekster
• perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
• demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
• navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Anslået omfang: sammen med Romantikken del 2 udgør det ca.15 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Sprog og kommunikation II

inkl. værklæsning af kampagnen "Prik mod prikker" af Læger uden grænser (værk 5)

Forløbet har særligt fokus på retorik og argumentation.

Vi har repeteret retorik og retoriske virkemidler (fra hh1) og derudover haft særligt fokus på argumentation og argumentationsteori.
Fokus har således særligt været på: det retoriske pentagram (Ciceros pentagram), retoriske virkemidler, appelformerne, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper og argumentkneb. Vi har desuden også kort berørt diskursanalyse og begreber knyttet hertil (diskurs, nodalpunkt, ækvivalenskæde, hegemoni, antagonisme, flydende betegnere)

I den sidste del af forløbet har fokus været på sprog og kommunikation i reklamer og kampagner og på forskellige medier.
Vi har i den forbindelse arbejdet med oplysningskampagnen ”Prik mod prikker” fra Læger uden grænser, som er læst som værklæsning.
I arbejdet har vi både haft fokus på det sproglige og det mediemæssige – herunder anvendelsen af filmiske virkemidler til at understøtte argumentationen.

Materiale:
- Debat mellem skuespilleren Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller fra ”Sexarbejdernes Interesseorganisation” (indslag bragt i Go'morgen Danmark)
- kronik: "Jeg har været i chok over tilstanden i gymnasieskolen" af Christian Foldager, Berlingske, 2016
-Kronik: ”Uddannelse og ubehag hænger sammen. Det skal de unge lære at leve med” af Claus Holm, Information, 2019 (anvendt i forbindelse med stileskrivning)

”Prik mod prikker” oplysningskampagne fra Læger uden grænser fra 2019 (værklæsning). Udvalgt materiale fra kampagnen:
-Fra Læger uden grænsers facebookside: Prik mod Prikker: Hjælp os med at fjerne mæslingerne:
Prik mod Prikker: Hjælp os med at fjerne mæslingerne 💉🔴 | I Danmark taler vi om mæslinger, som om sygdommen ikke dræber. Men det gør den. Hver dag dør 300 mennesker af mæslinger, hvor langt de fleste er børn... | By Læger uden Grænser (MSF) | Facebook
og
https://www.facebook.com/laegerudengraenser/videos/prik-mod-prikker-hj%C3%A6lp-os-med-at-fjerne-m%C3%A6slingerne-/613074545878904/
-kampagnevideo: https://www.theunicorn.dk/cases/sadan-rykkede-vi-maeslinger-taettere-pa/  (“Baby in red”)
-kampagnevideo: https://youtu.be/D_PN3_WzlFQ  (“Drive by infection”)
-Kampagneplakat fra kampagnen: ”Nogle plakater er til pynt. Denne redder liv”
-Artikel bragt på Mediet ”Dansk Markedsføring” d. 5/7 2019: ”Død-alvorlig mæslingekampagne går rent ind hos danskerne”.

Sekundærlitteratur:
-"Håndbog til dansk, Systime": afsnittet (4.10) om "Argumentation":  https://hbdansk.systime.dk/?id=205
-”Håndbog til dansk”, Systime: afsnittet (4.1) om ”Ordenes betydning”: https://hbdansk.systime.dk/?id=179
- ”Håndbog til dansk”, Systime: underafsnittet om avistyper under afsnit 5.1 om avisjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c668   
- PP om det retoriske pentagram og appelformer
-”Retorisk analyse af meningsjournalistik”: https://hbdansk.systime.dk/?id=219
-video om ”Retorik og argumentation -diskursanalyse”: https://www.youtube.com/watch?v=2HLR5Hmw1ns
-”Håndbog til dansk”, Systime: afsnittet (5.6) om "Reklamer: https://hbdansk.systime.dk/?id=p227
- ”Medieanalyse af trykte reklamer”: https://hbdansk.systime.dk/?id=229
-iDansk: ”Filmiske virkemidler”: https://idansk.systime.dk/?id=449
-”Medieanalyse af reklamefilm”: https://hbdansk.systime.dk/?id=230
- Uddrag med beskrivelse af, hvad der generelt kendetegner en kampagne fra ”Closeup”, ibog, Gyldendal, 2020 (uddraget kan findes i dokumentet med introducerende opgave til kampagnen)

PP om billedsprog
PP om sproglige figurer

Skriftlighed:
Analyse og vurdering af kronik
”Guide til skriftlig dansk”: https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=147
Skriveøvelse:  Diskutér den overordnede problemstilling i reklamekampagnen ”Prik mod Prikker”

Faglige mål:
-udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken II

Dette er en del af periodelæsningen om Romantikken, som klassen læste tidligere på hh2."Romantikken II" har derfor bl.a. tjent som repetition af perioden.
Vi har haft fokus på romantismen og at trække perspektiver fra Romantikken til nutiden.

Romantisme:
Primære tekster:
-Emil Aarestrup:  ”Paa sneen” og ”Angst” fra 1838

Supplerende:
Klip fra filmatiseringen af ”Dr. Jekyll and Mr. Hyde” (brugt til at illustrere begrebet ”dobbeltgængermotivet”)
Traileren til animationsfilmen ”Corpse Bride”

Romantikken i perspektiv:
Primære tekster:
- maleriet “The Conqueror” af Michael Kvium (2024) set i forhold til maleriet ”Vandreren over Tågehavet” (1818) Caspar David Friedrich
- TINE – Brunost reklame – “Normannen” (2017):
https://www.youtube.com/watch?v=e3zrtvO7SHY (norsk reklamefilm på originalsprog)
-Volvo XC70 feat. Zlatan - Made by Sweden (2014):
https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc
(svensk reklamefilm på originalsprog)
- Kim Larsen: ”Om lidt” (1986)

Sekundær materiale:
PP om romantisme
PP om romantikken i perspektiv
lærerfremstillet dokument: "Romantikken -kort oversigt"


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Litteraturhistorie - del 2

En del af et litteraturhistorisk overbliksforløb og læsning af kanonforfattere.

Det moderne gennembrud får med placeringen af flere kanonforfattere her en mere betydelig plads.
Romantikken bliver behandlet mere indgående i et særskilt forløb, men klassen arbejder kort med repetition af Romantikken under det litteraturhistoriske overbliksforløb ved bl.a. at se på brudfladen mellem Romantikken og Det moderne gennembrud.

Malerier anvendt til at vise brudfladen mellem Romantikken og Det moderne gennembrud herunder realismen:
-P.J. Larsen: ”Billede af Livet i en Sjællandsk Bondegaard ved Middagstid” (1852)
-Hans Andersen Brendekilde: ”Udslidt” (1889)


•Det moderne gennembrud:
Primære tekster:
- Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887) samt uddrag af ”Ane Mette” (1887)
- Amalie Skram: Uddrag af ”Constance Ring” (1885)
- Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)

Supplerende:
Vidoeklip fra filmatiseringen af ”Emil fra Lønneberg”, DR, Ramasjang, 2017 (klip fra episoden ”Julegilde på Katholt”, hvor Emil inviterer fattiglemmerne fra fattiggården hjem til julegilde), Vi har set klippet på mitCFU.

Sekundær litteratur:
- "Brug litteraturhistorien", Systime Ibog: Hovedkapitlet samt underkapitlerne om Det moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=130
-Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime Ibog: videointro til det moderne gennembrud: https://litthist.systime.dk/?id=125
- Video om impressionisme og Herman Bang: https://www.youtube.com/watch?v=G6Ulq2u4iIc
-  ”Øgendahl og de store forfattere” om Herman Bang, DR, 2018
- PP om det moderne gennembrud
- PP om fremstillingsformer
- ”Håndbog til dansk”:  under hovedafsnittet ”3. Litteratur”:
Afsnittet om ”fortæller”: https://hbdansk.systime.dk/?id=159
Afsnittet om ”fremstillingsformer”: https://hbdansk.systime.dk/?id=163
- "Guide til skriftlig dansk, hhx/eux" (anvendt i forbindelse med skriftlighed):
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=144

Skriftligt arbejde:
- Kreativ skriveopgave: skriv impressionistisk eller naturalistisk om en festoplevelse ved en gymnasiefest
- Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering af teksten ”Lær mig, o skov, at visne glad” (1813) af Adam Oehlenschläger og maleriet ”Fattigfolk i dødens venteværelse” af Harald Slott-Møller (1888)

Forløbet har desuden været i forlængelse af skriftlighedsforløb 2, hvor eleverne har arbejdet med Dansk-historieopgaven i forbindelse med SO7.

Faglige mål:
-perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
̶ demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tendenser i samtiden

inkl. værklæsning af romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (værk 6)

Forløbet fokuserer på tendenser i nutidens litteratur, medier og kunst. Vi arbejder derfor med tekster (forstået bredt) fra det 21.århundrede, dvs. fra ca. årtusindskiftet (00’erne) og frem.
Der vil i forløbet her være særligt fokus på tendensen med eksperimenterende realisme og autofiktion. Eleverne får bl.a. kendskab til kendskab til realismeformerne dirty realisme / samfundskritisk realisme (både i forhold til provins og storby) samt minimalisme.
Der er i forløbet desuden været et fokus på klassesamfundet og det at være på kanten af samfundet (socialt, økonomisk, geografisk og etisk).

Tekster:
-Poul Ancher Bech: ”Herlig en sommernat, 2005” (billede)
-Anders Bigum: ”hjemme hos Anna” (1997) (billede)
-Anna Ancher: ”Pige i køkkenet” (1887) (brugt som sammenligning af Anders Bigums billede)
-Katrine Marie Guldager: Nørreport (2005)
-Et afsnit af den norske tv-serie ”Exit” (episode 1, sæson 1)
-Jacob Ejersbo: “Sushi Sunshine” (2000)
-Uddrag af dokumentarudsendelsen ”På røven i Nakskov” (episode 1, 2015)
-Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022) (uddrag)
-”Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi” (2017) læst som værk (6. værk)

Supplerende:
- Podcast: ”Genstart- Klassen forfølger dig” (DR Lyd, 13.januar, 2023)
-”Sproglig valuta” (klumme bragt i Weekendavisen d. 10/4, 2021)
-”Lige om lidt kommer katastrofen. Lige om lidt eksploderer min far” (interview med Thomas Korsgaard, Politiken, d. 28. januar, 2017)
-”Grænsen mellem fiktion og virkelighed” (artikel bragt i Politiken, d. 9. februar, 2017)
- ”Familie om debutforfatter – det er for groft og usandt” (bragt i Politiken, d. 9. februar, 2017 (reaktion på interview med Thomas Korsgaard d. 28.jan.))

Sekundærlitteratur:
Som generel intro til det 21 århundrede:
-Uddrag fra ”Litteraturhistorien på langs og på tværs” under hovedafsnittet ”2000-2020: Eksperimenterende realisme”:
”Videointroduktion til eksperimenterende realisme”: https://litthist.systime.dk/?id=127#c1005
”Det 21. århundrede”: https://litthist.systime.dk/?id=293
”Tendenser i den nyeste litteratur”: https://litthist.systime.dk/?id=p294  
”Temaer”: https://litthist.systime.dk/?id=p295   

Fra bogen: ”Nye øjne at se med – virkelighedstemaet i ny dansk realisme”, Rasmus Grøn og Stine Johannesen, DLF, 2006:
Fra afsnittet ”introduktion – virkelighedstemaet i litteraturen”:  om ”det dobbelte blik” (pdf-fil under timen d. 9/1)

Dokument med fakta- og fiktionskoder
PP om minimalisme
PP opsamling på "Nørreport"
PP om fortællertyper
PP opsamling på værklæsning

Faglige mål:
– demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
– analysere og fortolke fiktive tekster
– udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
– perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
– navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation

Anslået omfang: 15%
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Litteraturhistorie - del 3

Litteraturhistorie: Det 20.århundrede - projektforløb om litteraturen i 1900-tallet med efterfølgende gruppefremlæggelser.
En del af et litteraturhistorisk overbliksforløb og læsning af kanonforfattere.

Tekster:
• Det folkelige gennembrud:
-Martin Andersen Nexø: ”Pelle Erobreren – den store kamp”, uddrag af bind 2 (1906-1910)
-Johannes V. Jensen: ”Arbejderen” (1906)

• Mellemkrigstid:
-Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920)

•Efterkrigstid:
- Martin A. Hansen: "Roden" (1961)
- Karen Blixen: ”Babettes Gæstebud” (uddrag) (1958)

•1960'erne:
- Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt” (1963)
- Peter Seeberg: "Patienten" (1962)

•1970’erne og 80’erne:
- Vita Andersen: ”Arkitektens specialitet” (1977)
- Michael Strunge: ”Skråt op” (uddrag) (1980) og ”Det kommende” (1978)

•1990’erne:
- ”Fasaner” af Helle Helle (1996)
”- Sex” af Jan Sonnergaard (1997)

Sekundære tekster:
-”Brug litteraturhistorien", SystimeIbog: afsnittene om det folkelige gennembrud (Århundredeskiftet), mellemkrigstiden, efterkrigstiden, 1960’erne, 1970’erne, 1980’erne og 1990’erne:
https://bl.systime.dk/?id=129

- ”Litteraturhistorien på Langs og på tværs”: videointroduktion til modernisme og realisme samt udvalgte afsnit om de forskellige perioder og forfattere:
https://litthist.systime.dk/?id=126

Skriftligt arbejde:
-Eleverne har udarbejdet noter om den periode og forfatter(e), de har arbejdet med.
- stil om selvvalgt opgave fra eksamenslignende opgavesæt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer