Titel
3
|
Globalisering og migration
Inkl. værklæsning: den grafiske roman "Dansker" (2016) af Halfdan Pisket (værk 1) og den animerede dokumentarfilm "Flugt" af Jonas Poher Rasmussen (værk 2)
Forløbet er et tematisk forløb, hvor det overordnede tema vil være globalisering og migration med fokus på migrationslitteratur, dvs. litteratur i bred forstand, der beskriver et migrationsforløb. Temaet vil blive belyst ud fra flere genrer som f.eks. digte, noveller, kortfilm, den grafiske roman og dokumentar.
Teksterne i forløbet er primært placeret inden for samtidslitteraturen – altså inden for de seneste 20 år.
I forløbet læses klassen første værk "Dansker" (2016) af Halfdan Pisket samt klassens andet værk filmen "Flugt" af Jonas Poher Rasmussen.
I gennem forløbet er der arbejdet metodisk med en række begreber som kan anvendes til analyse af migrationslitteratur: bevægelse, sted, identitet og hybrididentitet, turister og vagabonder, push- og pullfaktorer.
Forløbet introducerer desuden flere grundlæggende danskfaglige metodiske tilgange, således at forløbet fungerer som en værktøjskasse til tekstanalyse inden for forskellige genrer.
faglige mål:
-analysere og fortolke fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
-navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
kernestof:
mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
primære tekster:
introduktionskapitel til bogen "Litteratur med udsyn 1”, Gustafsen, Kristiansen og Kjeldsen, Dansklærerforeningen, 2016
Henrik Nordbrandt: ”Vuggevise” (lyrik)
Hisham Zaman: ”Bawke” (kortfilm)
Halfdan Pisket: ”Dansker” (grafisk roman, læst som klassens første værk)
Tarek Omar: ”Skabelsesberetningen” (novelle) – skriftlig afleveringsopgave
Jonas Poher Rasmussen: ”Flugt” (dokumentarfilm, Animation), læst som klassens andet værk.
”Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge” (debatindlæg bragt i avisen ”Information”)
”Regeringen bør udvide krisefortællingerne med migration (kommentar bragt i avisen ”Jyllands-Posten”)
powerpoint om:
- globalisering og migration (billeder)
- migrationslitteratur
- den grafiske roman
- genren autofiktion
- argumentation og Toulmins model
sekundære tekster:
”Håndbog til dansk” hovedafsnittet 3. om "Litteratur":
https://hbdansk.systime.dk/?id=124
"idansk": hovedafsnittet om "at analysere en novelle": underafsnittet om personkarakteristik og helhedsmodellen:
https://idansk.systime.dk/?id=386
dokument om fortæller
dokument om personkarakteristik
"Skriveøvelser til dansk"
(afsnittene om "indledning og afslutning", "brug af citater", "afsnitsinddeling" og "overgange mellem afsnit":
https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?id=134
(anvendt i forbindelse med skriftlighed)
|