Titel
1
|
Reklamer, Journalistik, SoMe og Argumentation
NB: ELEVERNE ARBEJDEDE I GRUNDFORLØBETS FEM MODULER MED KORTFILM.
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil eleverne opleve en naturlig mediemæssig overgang fra kortfilm til reklameanalyse. Eleverne arbejder primært med reklamefilmen, hvorfor flere af begreberne om filmiske virkemidler også her går igen. Eleverne bliver ydermere introduceret for Lasswells kommunikationsmodel, som de i løbet af modulerne gradvist bliver bedre til at benytte. Eleverne stifter også bekendtskab med en stiliseret reklameanalysemodel. Eleverne afleverer en reklameanalyse af en reklame fra Trygfonden og Kræftens Bekæmpelse.
Herefter fokuserer eleverne på journalistik, hvor vi tager udgangspunkt i i forskellige avistyper, genrer, nyhedskriterier, layout, kilder etc. Der vil også være et øget fokus på det sproglige aspekt, så eleverne kan få trænet deres skriftlighed i undervisningen. Det giver samtidig mulighed for at træne eleverne i peer feedback.
Forløbet afsluttes med et fokus på SoMe og argumentation, når eleverne får til opgave at jagte Facebooksider og profiler for at se, hvordan almene Facebookbrugere anvender argumentation, ligesom hadske og loyale kommentarer bliver belyst. Vi taler også kort om begreberne 'shitstorm' og 'ekkokamre'.
Dette forløb tilbyder desuden eleverne redskaber til at litteratur- og kildesøge. Forløbet afsluttes med en hjemmeaflevering, hvor eleverne skriver en journalistisk artikel, hvor de efterfølgende redegør for deres valg. Dette følger vi sammen op på, ligesom der også afholdes screening i starten af januar.
Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og
nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder
anvende grammatisk terminologi
̶ Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel
mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Kernestof:
- Dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private,
faglige og professionelle sammenhænge
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel
kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- Sprog- og medieanalytiske begreber og metoder
Supplerende stof:
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Forfatterne,
Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår
2015.
- Diverse artikler (vedlagt undervisningsmodulerne).
- Diverse reklamefilm (vedlagt undervisningsmodulerne).
Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af egenproducerede tekster
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Screening
|