Holdet 2022 hh122in1 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Nikolaj Uhre Bruun, Ulla Frederiksen
Hold 2022 hh122in1 DA (hh122in1 DA, hh223in1 DA, 3in1 DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reklamer, Journalistik, SoMe og Argumentation
Titel 2 Metoder i danskfaget
Titel 3 Ungdom, Autofiktion og Performativ Biografisme
Titel 4 Om Hvad? Til Hvem? Retorik og Argumentation
Titel 5 Når tekster møder Myter og Intertekstualitet
Titel 6 Det endeløse klassesamfund i litteraturen
Titel 7 Middelalderen: Hvor kun ære er på spil
Titel 8 fra idealisme til realisme
Titel 9 Globalisering og migration
Titel 10 selvfremstilling på de sociale medier
Titel 11 Litteraturhistorie modernisme og realisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reklamer, Journalistik, SoMe og Argumentation

NB: ELEVERNE ARBEJDEDE I GRUNDFORLØBETS FEM MODULER MED KORTFILM.

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil eleverne opleve en naturlig mediemæssig overgang fra kortfilm til reklameanalyse. Eleverne arbejder primært med reklamefilmen, hvorfor flere af begreberne om filmiske virkemidler også her går igen. Eleverne bliver ydermere introduceret for Lasswells kommunikationsmodel, som de i løbet af modulerne gradvist bliver bedre til at benytte. Eleverne stifter også bekendtskab med en stiliseret reklameanalysemodel. Eleverne afleverer en reklameanalyse af en reklame fra Trygfonden og Kræftens Bekæmpelse.
Herefter fokuserer eleverne på journalistik, hvor vi tager udgangspunkt i i forskellige avistyper, genrer, nyhedskriterier, layout, kilder etc. Der vil også være et øget fokus på det sproglige aspekt, så eleverne kan få trænet deres skriftlighed i undervisningen. Det giver samtidig mulighed for at træne eleverne i peer feedback.
Forløbet afsluttes med et fokus på SoMe og argumentation, når eleverne får til opgave at jagte Facebooksider og profiler for at se, hvordan almene Facebookbrugere anvender argumentation, ligesom hadske og loyale kommentarer bliver belyst. Vi taler også kort om begreberne 'shitstorm' og 'ekkokamre'.
Dette forløb tilbyder desuden eleverne redskaber til at litteratur- og kildesøge. Forløbet afsluttes med en hjemmeaflevering, hvor eleverne skriver en journalistisk artikel, hvor de efterfølgende redegør for deres valg. Dette følger vi sammen op på, ligesom der også afholdes screening i starten af januar.

Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og
  nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶  Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder
  anvende grammatisk terminologi
̶  Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel
  mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶  Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
  formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
  argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶  analysere og vurdere ikke-fiktive tekster

Kernestof:
- Dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private,
  faglige og professionelle sammenhænge
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel
  kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- Sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Supplerende stof:
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Forfatterne,
  Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår
  2015.
- Diverse artikler (vedlagt undervisningsmodulerne).
- Diverse reklamefilm (vedlagt undervisningsmodulerne).

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af egenproducerede tekster
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Screening
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reklameanalyse 18-11-2022
Skriv en artikel og redegør for dine valg 06-01-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Metoder i danskfaget

Forløbsbeskrivelse:
Eleverne benytter det første modul på en screening og andet modul på at rette egne opgaver, som de har fået tilbage. I dette forløb vil eleverne opleve at stifte bekendtskab med det litterære og forskellige metoder, hvorpå man kan åbne en tekst. I dette forløb, der består af omtrent 9-10 moduler, skal vi arbejde med metoder i dansk. Vi bruger forløbets tredje modul på at læse en tekst af Naja Marie Aidt: "Som englene Flyver", hvorefter vi laver en skriveøvelse, hvor vi øver os på at redegøre for en fiktionstekst. Vi læser teksten sammen i dette modul.
Teksten vi læser i dette modul danner grundlag for de næste seks undervisningsgange.

Metoderne eleverne bliver præsenteret for i de følgende seks undervisningsgange lyder:
- Biografiske metode
- Nykritisk metode
- Psykoanalytisk metode
- Strukturalistisk metode
- Socialhistorisk og ideologikritisk metode
- Læseorienteret metode
  
Vi afslutter forløbet med en afleveringsopgave, som er estimeret til fire timer. Eleverne får et modul til at skrive på afleveringen. I afleveringen er der fokus på, at eleverne selv vælge en passende metode til kortprosateksten, de får udleveret. Eleverne foretager en analyse og fortolkning af denne kortprosa.

Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og
  nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
  formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
  argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
  kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
  samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede
  sammenhænge
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
  medier, herunder samspil med internationale strømninger
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private,
  faglige og professionelle sammenhænge
- Mangfoldige litterære genrer
- Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske
  perioder
- Litterære metoder begreber og metoder
- Litteratur- og metodehistorie

Supplerende stof:
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Forfatterne,
  Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår
  2015. (Litterære metoder)
- Aidt, Naja Marie (1993) "Som englene Flyver". Novellesamlingen:
  Vandværket (1993).

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Individuelt arbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af egenproducerede tekster/opgaver
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Screening
- Afleveringsopgave + feedback
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening i dansk 30-01-2023
Metodeopgave (Analyse og Fortolkning - Fiktion) 02-03-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdom, Autofiktion og Performativ Biografisme

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb bliver eleverne præsenteret for fakta/fiktion som overordnet tema, hvor de særligt kommer til at beskæftige sig med autofiktion og performativ biografisme. Eleverne indleder med at stifte bekendtskab med reality-tv og ungdomsserien SKAM. Herefter får de et større indblik i netop fakta/fiktion, når de arbejder hermed gennem to moduler med et teoretisk udgangspunkt.
Herefter skal eleverne aktivt bruge disse blandformer, når de først bliver præsenteret for Klovnafsnittet Frank the Prank, som de skal sammenstille med Casper Christensen udtalelser om, at han benytter LSD dagligt. Herefter indleder klassen en værklæsning af Yahya Hassan, hvor der både er fokus på den lyriske analyse, men også på fakta/fiktion. Vi lader tre artikler være omdrejningspunkt for dette arbejde inden eleverne begynder værklæsningen og analysedelen. Denne værklæsning udmunder i en podcast, som eleverne præsenterer. Eleverne skal herefter diskutere Yayha Hassans værk op mod Karl Ove Knausgaard 'Min Kamp', som de læser et kort uddrag af. Eleverne bliver også præsenteret for artiklen: "Jegets Enecelle", som kritiserer autofiktionen. Forløbet afsluttes med at diskutere Jørgen Leths: 'Det uperfekte Menneske', hvor vi læser to noveller fra, ligesom vi ser værket: 'De fem Benspænd'. Eleverne arbejder med opgaver og præsentationer hertil. Der bliver desuden udarbejdet en skriftlig aflevering til forløbet.

Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og
  nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
  formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
  argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
  medier
- Demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt
  indsigt i tilhørende etiske problemstillinger


Kernestof:
- Mangfoldige litterære genrer
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel
  kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- Medieanalytiske begreber og metoder
- Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske
  perioder
- To værker med genremæssig spredning, herunder en digtsamling og
  en spillefilm.
- Svenske og norske tekster på originalsprog
- Oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede

Supplerende stof:
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Forfatterne,
  Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår
  2015.
- Diverse artikler (vedlagt undervisningsmodulerne).
- SKAM (DRTV)
- Hassan, Yahya (2013) 'Yahya Hassan'.
- De fem Benspænd (Trier, Lars Von og Jørgen Leth)
- Diverse reality-programmer
- Klovn - "Frank the Prank"
- Knausgaard, Karl Ove - 'Min Kamp' (uddrag)
- Leth, Jørgen. Det uperfekte Menneske (uddrag)

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Elevproducerede Podcasts
- Empirifund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fakta/Fiktion - Essay 26-04-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Om Hvad? Til Hvem? Retorik og Argumentation

Forløbsbeskrivelse:
Hvad taler du om? Og til hvem? En udvidelse af mundtlig og skriftlig retorik og argumentation.
Forløbet arbejder eleverne med argumentation og retorik. Formålet er at undersøge, hvad der kendetegner argumentation og retorik, hvordan der skabes en god argumentation og retorik og hvordan argumentation og retorik opnår gennemslagskraft
Tematisk vil særligt taler af unge være omdrejningspunktet for de tekster, der undersøges i forløbet. Derudover vil eleverne arbejde med forskellige former for taler. Endeligt er der knyttet flere skriftlige afleveringer til forløbet, ligesom vi undersøger værket: "Fuld af Liv"


Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret,
  såvel mundtligt som skriftligt
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel
  mundtlige som skriftlige sammenhænge
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster


Kernestof og supplerende stof:
- De fire P'er (PDF)
- Nathaly Lerche Nowaks tale om skolesystemet, 2022
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen, 2019 (original+oversat)
- "4.2 Sproglige billeder", "4.3 Sproglige figurer", "4.9 Retorik", "4.10
  Argumentation" i Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime,
  2023
- VÆRK 2: Reklamekampagnen: "Fuld af liv", Kræftens bekæmpelse og
  Trygfondens hjemmeside

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Værklæsning
- Skriftlige opgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sproglige billeder og sproglige figurer i taler 27-08-2023
Taler med benspænd - Fokus på begreber 28-08-2023
Den gode indledning 04-09-2023
Analyse og Vurdering - Glenn Bechs Nytårstale 11-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Når tekster møder Myter og Intertekstualitet

Forløbsbeskrivelse:
Tilfældige tekstlige sammenhænge? Når tekster møder myter og intertekstualitet
Forløbet har til formål at give et indblik i udvalgte myter i relation med tekster fra forskellige genrer og litterære perioder. Samtidigt skal forløbet træne forskellige dele i analyser inden for forskellige genrer med fokus på selvstændigt at kunne udvælge, hvad der er vigtigt i analysen. Der er således fokus på metodisk og genremæssig bevidsthed samt tematisk forståelse af udvalgte myter. Der arbejder særligt med følgende myter:

- Syndefaldsmyten
- Ikarosmyten
- Kong Ødipus og Ødipuskomplekset
- De syv dødssynder

Derudover er der til forløbet tilknyttet værklæsning af "Melankolia/XxxCouture" af rapperen Liam O' Connor (L.O,C). Der er blevet arbejdet med værket med fokus på de syv dødssynder i en traditionel forståelse og i en oversættelse til samtidens populærkultur - et skifte fra at skamme sig, når man begår en synd til i dag, hvor man kan drage fordel af at synde, da det kan bidrage med anerkendelse og magt. Eleverne skriver desuden en opgave, der tager udgangspunkt i Klaus Rifbjergs digt: Engang.

Faglige mål, jf. læreplanen:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret,
  såvel mundtligt som skriftligt
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om -
  kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
  samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede
  sammenhænge
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Klaus Rifbjerg: "Engang" (digt)
- Karen Blixen: "Vinger" (digt)
- Nik og Jay: "Forstadsdrømme" (pop/rap)
- Liam O' Connor: "Melankolia/XxxCouture" (album -rapmusik).

Supplerende stof:
- "Kapitel 1: Alting ulidelige klarhed - om syndefaldsmyten", "Kapitel 2:
   Væbnet med vinger - om Ikarosmyten" i Ole Benn og Jørn Jacobsen.
  "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime, 1999

Kanonforfattere:
- Karen Blixen
- Klaus Rifbjerg

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Værklæsning
- Større skriftlig opgave
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, fortolkning og perspektivering. Rifbjerg. 08-10-2023
Stikordsopgave til danskfagets 7 opgavetyper 02-11-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det endeløse klassesamfund i litteraturen

Forløbsbeskrivelse:
Tematisk forløb om penge, klasse, køn religion og magt. Første del af forløbet har et sprogligt fokus, hvor eleverne arbejder med sammenhængen mellem sprog og identitet, herunder sociolekter, kommunikativ kompetence, gruppesprog, kodeskift og stilniveau. Her inddrages både fiktions- og faktatekster.
I anden del af forløbet vendes fokus mod behandlingen af klasse i litteraturen. Her behandles fire litteraturhistoriske perioder: Oplysningstiden, det moderne gennembrud, modernisme/realisme og eksperimenterende realisme. Undervisningen er struktureret efter at starte i 1700-tallets oplysningstiden og forløbe frem mod nyere litteratur. Der er, som skrevet, fokus på klasse og herunder penge, køn, religion og magtforhold.

Faglige mål, jf. læreplanen:
- Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder
  anvende grammatisk terminologi
- Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
  formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
  kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
  kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
  samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede
  sammenhænge
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres
  forbindelse til nutiden
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
  medier, herunder samspil med internationale
  strømninger
- Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster
  kvalificeret og med dokumentation
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- "På røven i Nakskov", Tv2, 2015, episode 1.
- klip med Siri fra "Prinsesser fra blokken", DR3, 2016.
- Klip med "Snobberne" - YouTube.
- Dialoger fra scene i spillefilmen "Ækte vare" (2014)
- Uddrag af "Jean de France" (1723) af Ludvig Holberg
- Henrik Pontoppidan "Ane-Mette" (uddrag).
- Martin Andersen Nexø "Lønningsdag".
- Glenn Bech "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (uddrag)
- Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi"
  (uddrag)
- Marx & Engels "Det kommunistiske Manifest". (Kapitel 1).
- Christian Tafdrup: "En Frygtelig Kvinde" (Spillefilm).
- Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem" (uddrag).

Supplerende stof:
- "Oplysningstiden" Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- "Det moderne Gennembrud" Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- "Modernisme/Realisme" Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- "Eksperimenterende realisme" Litteraturhistorien – på langs og på
    tværs
- "Klassen forfølger dig: "Genstart:
- "Sproglig valuta", Pia Quist, klumme i Weekendavisen, 9.4.21
- "Grupper og sprog" i Perspektiver i Dansk.
- Begrebsboks: Ordvalg i Perspektiver i Dansk.
- Begrebsboks: Syntaks - hypotakse og paratakse, forvægt og bagvægt i
  Perspektiver i Dansk.

Kanonforfattere:
- Ludvig Holberg
- Henrik Pontoppidan
- Martin Andersen Nexø

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Større skriftlige opgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenlignende Perspektivering 14-01-2024
Skriftlig Prøveeksamen 05-03-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Middelalderen: Hvor kun ære er på spil

Forløbsbeskrivelse:
I dette korte forløb bliver eleverne introduceret for litteraturen i middelalderen. Omdrejningspunktet for dette korte forløb er temaet: Ære. Derfor indleder vi forløbet med at dygtiggøre os i middelalderens samfund og litteratur. Herefter er der et særligt fokus på den norrøre digtning med henblik på sagalitteraturen, hvor de afsluttende kapitler af Gisle Surssøn bliver læst. Eleverne får stillet forskellige opgaver, der både tager udgangspunkt i forståelse af denne saga, men samtidig har ære/æreskrænkelse, underdrivelser, fortællerstemme, stamtræ og kvindens rolle i datidens samfund som omdrejningspunkter.
Herefter bevæger vi os videre til folkevisen. Vi forsøger at klargøre de forskellige typer af folkeviser, hvorefter vi læser tryllevisen Hr. Bøsmer i Elverhhjem. Denne tekst findes i en oversat version, hvorfor eleverne både orientere sig om, hvordan folkevisen er skrevet på originalsprog og i en oversat version. Den oversatte version er yderligere oversat af undertegnede. I det afsluttende modul trænes eleverne i at lave en remediering af folkevisen, hvorfor de først skriver folkevisen i en moderne version, hvorefter de fremlægger deres omskrevne folkevise i et nyt medie. Der er derudover et særligt fokus på at perspektivere middelalderens tematikker til nutidens samfund.

Faglige Mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
  kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
  samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede
  sammenhænge
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres
  forbindelse til nutiden
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
  medier, herunder samspil med internationale
  strømninger
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Remedieringsopgave, der bidrager til kravet om, billeder, film og øvrige
  multimodale tekster
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede
  tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng
- Folkevise: Hr. Bøsmer i Elverhjem

Supplerende stof:
- Middelalderen i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs"
- Gisle Surssøn saga (uddrag)

Kanonforfattere:
- Mindst én folkevise

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback
- Remediering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 fra idealisme til realisme

Forløbet arbejder med den litteraturhistoriske udvikling fra romantikken til det moderne gennembrud. Der arbejdes med udvalgte temaer så som fremstillingen af naturen, kvinden og den nationale identitet som belyses via forskellige tekster op gennem 1800-tallet.
Udviklingen fra idealisme til realisme (herunder impressionisme og naturalisme) vil fungere som bindeled.
Der indgår en værklæsning af Henrik Ibsens "Et dukkehjem" i forløbet.
Forløbet lægger op til SO7 (dansk-historieopgaven), hvor fokus også er på Danmarks udvikling i 1800-tallet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Globalisering og migration

Forløbet arbejder tematisk med migration og med migrationslitteratur - dvs. litteratur i bred forstand skrevet af migranter. Teksterne i forløbet placeres primært inden for samtidslitteraturen.
Forløbet arbejder metodisk med en række egnede begreber til at analysere migrationslitteratur: bevægelse og sted, identitetsforhold / identitetshybrid, turister og vagabonder, push og pull faktorer. Og derudover arbejder forløbet også med en række klassiske danskfaglige metoder og analyser inden for forskellige genrer som novelleanalyse, kortfilmsanalyse, dokumentar, grafisk roman, debatindlæg (argumentationsteori)

faglige mål:
analysere og fortolke fiktive tekster
perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge
anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
̶ demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

kernestof:
mangfoldige litterære genrer
̶ billeder, film og øvrige multimodale tekster
mindst seks værker med genremæssig og historisk spredning, herunder mindst én roman og to øvrige skønlitterære værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Litteraturhistorie modernisme og realisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer