Holdet 2022 hh122in2 DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Louise Damtoft Lassen, Nikolaj Uhre Bruun
Hold 2022 hh122in2 DA (hh122in2 DA, hh223in2 DA, 3in2 DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Reklamer, Journalistik, SoMe og Argumentation
Titel 2 Metoder i danskfaget
Titel 3 Ungdom, Autofiktion og Performativ Biografisme
Titel 4 Om Hvad? Til Hvem? Retorik og Argumentation
Titel 5 Når tekster møder Myter og Intertekstualitet
Titel 6 Det endeløse klassesamfund i litteraturen
Titel 7 Middelalderen: Hvor kun ære er på spil
Titel 8 Repetition og overblik
Titel 9 Ondskab i kunst, litteratur og samfund
Titel 10 Romantikken: køn, klima og klasse
Titel 11 Argumentation, retorik og diskurs
Titel 12 Tendenser i samtiden og værklæsning
Titel 13 Eksistentialisme og litteraturhistorie
Titel 14 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Reklamer, Journalistik, SoMe og Argumentation

NB: ELEVERNE ARBEJDEDE I GRUNDFORLØBETS FEM MODULER MED KORTFILM.

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil eleverne opleve en naturlig mediemæssig overgang fra kortfilm til reklameanalyse. Eleverne arbejder primært med reklamefilmen, hvorfor flere af begreberne om filmiske virkemidler også her går igen. Eleverne bliver ydermere introduceret for Lasswells kommunikationsmodel, som de i løbet af modulerne gradvist bliver bedre til at benytte. Eleverne stifter også bekendtskab med en stiliseret reklameanalysemodel. Eleverne afleverer en reklameanalyse af en reklame fra Trygfonden og Kræftens Bekæmpelse.
Herefter fokuserer eleverne på journalistik, hvor vi tager udgangspunkt i i forskellige avistyper, genrer, nyhedskriterier, layout, kilder etc. Der vil også være et øget fokus på det sproglige aspekt, så eleverne kan få trænet deres skriftlighed i undervisningen. Det giver samtidig mulighed for at træne eleverne i peer feedback.
Forløbet afsluttes med et fokus på SoMe og argumentation, når eleverne får til opgave at jagte Facebooksider og profiler for at se, hvordan almene Facebookbrugere anvender argumentation, ligesom hadske og loyale kommentarer bliver belyst. Vi taler også kort om begreberne 'shitstorm' og 'ekkokamre'.
Dette forløb tilbyder desuden eleverne redskaber til at litteratur- og kildesøge. Forløbet afsluttes med en hjemmeaflevering, hvor eleverne skriver en journalistisk artikel, hvor de efterfølgende redegør for deres valg. Dette følger vi sammen op på, ligesom der også afholdes screening i starten af januar.

Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og
  nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶  Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder
  anvende grammatisk terminologi
̶  Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel
  mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶  Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
  formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
  argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
̶  analysere og vurdere ikke-fiktive tekster

Kernestof:
- Dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private,
  faglige og professionelle sammenhænge
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel
  kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- Sprog- og medieanalytiske begreber og metoder

Primære materialer:
- reklame: OK Benzin: "Der kommer spyd"
- reklame: TV2: Alt det vi deler"
- B.T. "Fattig-Carina: Jeg ER altså fattig", 21. september 2012
- Information: "Arven efter Carina og Robert", 27.12.2013
- Weekendavisen: "Jagten på rigtige ting", 14.6.2023
- "Ekstra-Bladet, Hovedløse kroppe overalt", 22.3.2016
- Politiken: "Terror i Bruxelles: stopper det aldrig?", 22.3.2016

Sekundært materiale::
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Forfatterne,
  Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår: kapitlerne om avisjournalistik, argumentation, sociale medier, reklamer samt diverse analysevejledninger: https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c614 m.fl.
  2015.
- iDansk, Systime: kapitel om filmiske virkemidler: https://idansk.systime.dk/?id=449&loopRedirect=1

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af egenproducerede tekster
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Screening
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reklameanalyse 18-11-2022
Skriv en artikel og redegør for dine valg 06-01-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Metoder i danskfaget

Forløbsbeskrivelse:
Eleverne benytter det første modul på en screening og andet modul på at rette egne opgaver, som de har fået tilbage. I dette forløb vil eleverne opleve at stifte bekendtskab med det litterære og forskellige metoder, hvorpå man kan åbne en tekst. I dette forløb, der består af omtrent 9-10 moduler, skal vi arbejde med metoder i dansk. Vi bruger forløbets tredje modul på at læse en tekst af Naja Marie Aidt: "Som englene Flyver", hvorefter vi laver en skriveøvelse, hvor vi øver os på at redegøre for en fiktionstekst. Vi læser teksten sammen i dette modul.
Teksten vi læser i dette modul danner grundlag for de næste seks undervisningsgange.

Metoderne eleverne bliver præsenteret for i de følgende seks undervisningsgange lyder:
- Biografiske metode
- Nykritisk metode
- Psykoanalytisk metode
- Strukturalistisk metode
- Socialhistorisk og ideologikritisk metode
- Læseorienteret metode
  
Vi afslutter forløbet med en afleveringsopgave, som er estimeret til fire timer. Eleverne får et modul til at skrive på afleveringen. I afleveringen er der fokus på, at eleverne selv vælge en passende metode til kortprosateksten, de får udleveret. Eleverne foretager en analyse og fortolkning af denne kortprosa.

Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og
  nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
  formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
  argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
  kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
  samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede
  sammenhænge
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
  medier, herunder samspil med internationale strømninger
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Dansk sprog, herunder sproglig variation og sprog anvendt i private,
  faglige og professionelle sammenhænge
- Mangfoldige litterære genrer
- Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske
  perioder
- Litterære metoder begreber og metoder
- Litteratur- og metodehistorie

Primære materialer:
- Aidt, Naja Marie (1993) "Som englene Flyver". Novellesamlingen:
  Vandværket (1993).

Sekundært materiale:
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Forfatterne,
  Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår
  2015. (Litterære metoder): https://hbdansk.systime.dk/?id=241#c1519
- Forfatterweb om Naja Marie Aidt: https://forfatterweb.dk/oversigt/aidt-naja-marie?check_logged_in=1


Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Pararbejde
- Individuelt arbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af egenproducerede tekster/opgaver
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Screening
- Afleveringsopgave + feedback
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening i dansk 09-01-2023
Metodeopgave (Analyse og Fortolkning - Fiktion) 06-03-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ungdom, Autofiktion og Performativ Biografisme

Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb bliver eleverne præsenteret for fakta/fiktion som overordnet tema, hvor de særligt kommer til at beskæftige sig med autofiktion og performativ biografisme. Eleverne indleder med at stifte bekendtskab med reality-tv og ungdomsserien SKAM. Herefter får de et større indblik i netop fakta/fiktion, når de arbejder hermed gennem to moduler med et teoretisk udgangspunkt.
Herefter skal eleverne aktivt bruge disse blandformer, når de først bliver præsenteret for Klovnafsnittet Frank the Prank, som de skal sammenstille med Casper Christensen udtalelser om, at han benytter LSD dagligt. Herefter indleder klassen en værklæsning af Yahya Hassan, hvor der både er fokus på den lyriske analyse, men også på fakta/fiktion. Vi lader tre artikler være omdrejningspunkt for dette arbejde inden eleverne begynder værklæsningen og analysedelen. Denne værklæsning udmunder i en podcast, som eleverne præsenterer. Eleverne skal herefter diskutere Yayha Hassans værk op mod Karl Ove Knausgaard 'Min Kamp', som de læser et kort uddrag af. Eleverne bliver også præsenteret for artiklen: "Jegets Enecelle", som kritiserer autofiktionen. Forløbet afsluttes med at diskutere Jørgen Leths: 'Det uperfekte Menneske', hvor vi læser to noveller fra, ligesom vi ser værket: 'De fem Benspænd'. Eleverne arbejder med opgaver og præsentationer hertil. Der bliver desuden udarbejdet en skriftlig aflevering til forløbet.

Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og
  nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
  formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere,
  argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
  medier
- Demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt
  indsigt i tilhørende etiske problemstillinger


Kernestof:
- Mangfoldige litterære genrer
- Billeder, film og øvrige multimodale tekster
- Sagtekster, herunder journalistik, politiske tekster, kommerciel
  kommunikation og øvrige erhvervsrelaterede tekster
- Digitale kommunikationsformer, herunder sociale medier
- Medieanalytiske begreber og metoder
- Danske tekster fra de seneste 20 år og fra centrale litteraturhistoriske
  perioder
- To værker med genremæssig spredning, herunder en digtsamling og
  en spillefilm.
- Svenske og norske tekster på originalsprog
- Oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede

Primære materialer:
- SKAM (DRTV)
- Hassan, Yahya (2013) 'Yahya Hassan' (VÆRK 1)
- De fem Benspænd (Trier, Lars Von og Jørgen Leth) (VÆRK 2)
- Diverse reality-programmer
- Klovn - "Frank the Prank"
- Knausgaard, Karl Ove - 'Min Kamp' (uddrag)
- Leth, Jørgen. Det uperfekte Menneske (uddrag): https://metoderidansk.systime.dk/?id=191
- reklame: "Danish mother seeking", VisitDenmark: https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M&ab_channel=emfufu2
- uddrag af "Det nye talkshow": https://www.youtube.com/watch?v=hosJOtc21DY&ab_channel=slegdk
- Ekstra-Bladet: "Casper Christensen chokerer: jeg er på lsd lige nu", 14.12.2022
- Politiken: "Jeg er fucking vred på mine forældres generation", 5.10.2013
- Ekstra-Bladet: "Mors tårer fulgte Yahya i graven", 5.5.2020
- Heartbeats: Om Yahya Hassans død: https://heartbeats.dk/yahya-hassan-er-doed-farvel-til-perkeren-rebellen-og-den-store-digter/- DR: oplæsning af Yahya Hassan: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/video-se-yahya-hassan-laese-digte-op-i-vollsmose
- Aarhus Stifttidende: Yahya Hassan i Vollsmose: https://stiften.dk/forside/se-billederne-massivt-politiopbud-da-yahya-hassan-besoegte-vollsmose
- Weekendavisen: Jens Christian Grøndahl: "Jegets enecelle", 9.6.2017

Sekundært materiale:
- Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier. Forfatterne,
  Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår
  2015., kapitlerne om reality-tv, fakta- og fiktionskoder, podcast: https://hbdansk.systime.dk/?id=226
- gymdansk.dk: om performativ biografisme: https://www.gymdansk.dk/performativ-biografisme.html#:~:text=Den%20performative%20biografisme%20er%20biografisk%20i%20den%20forstand%2C,indt%C3%A6nker%20og%20leger%20med%20l%C3%A6serens%20og%20offentlighedens%20reaktion.


Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Elevproducerede Podcasts
- Empirifund
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fakta/Fiktion - Essay 26-04-2023
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Om Hvad? Til Hvem? Retorik og Argumentation

Forløbsbeskrivelse:
Hvad taler du om? Og til hvem? En udvidelse af mundtlig og skriftlig retorik og argumentation.
Forløbet arbejder eleverne med argumentation og retorik. Formålet er at undersøge, hvad der kendetegner argumentation og retorik, hvordan der skabes en god argumentation og retorik og hvordan argumentation og retorik opnår gennemslagskraft
Tematisk vil særligt taler af unge være omdrejningspunktet for de tekster, der undersøges i forløbet. Derudover vil eleverne arbejde med forskellige former for taler. Endeligt er der knyttet flere skriftlige afleveringer til forløbet, ligesom vi undersøger værket: "Fuld af Liv"


Faglige mål:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret,
  såvel mundtligt som skriftligt
- Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel
  mundtlige som skriftlige sammenhænge
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster


Primære materialer:
- Nathaly Lerche Nowaks tale om skolesystemet, 2022
- Greta Thunbergs tale ved Klimamarchen, 2019 (original+oversat)
- Reklamekampagnen: "Fuld af liv", Kræftens bekæmpelse og
  Trygfondens hjemmeside (VÆRK 3)

Sekundære materialer:
- De fire P'er (PDF)
- Håndbog til dansk, Systime: 4.2 Sproglige billeder", "4.3 Sproglige figurer", "4.9 Retorik", "4.10 Argumentation" i Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", Systime,
  2023: https://hbdansk.systime.dk/?id=205

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Værklæsning
- Skriftlige opgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sproglige billeder og sproglige figurer i taler 27-08-2023
Taler med benspænd - Fokus på begreber 28-08-2023
Den gode indledning 07-09-2023
Analyse og Vurdering - Glenn Bechs Nytårstale 17-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Når tekster møder Myter og Intertekstualitet

Forløbsbeskrivelse:
Tilfældige tekstlige sammenhænge? Når tekster møder myter og intertekstualitet
Forløbet har til formål at give et indblik i udvalgte myter i relation med tekster fra forskellige genrer og litterære perioder. Samtidigt skal forløbet træne forskellige dele i analyser inden for forskellige genrer med fokus på selvstændigt at kunne udvælge, hvad der er vigtigt i analysen. Der er således fokus på metodisk og genremæssig bevidsthed samt tematisk forståelse af udvalgte myter. Der arbejder særligt med følgende myter:

- Syndefaldsmyten
- Ikarosmyten
- Kong Ødipus og Ødipuskomplekset
- De syv dødssynder

Derudover er der til forløbet tilknyttet værklæsning af "Melankolia/XxxCouture" af rapperen Liam O' Connor (L.O,C). Der er blevet arbejdet med værket med fokus på de syv dødssynder i en traditionel forståelse og i en oversættelse til samtidens populærkultur - et skifte fra at skamme sig, når man begår en synd til i dag, hvor man kan drage fordel af at synde, da det kan bidrage med anerkendelse og magt. Eleverne skriver desuden en opgave, der tager udgangspunkt i Klaus Rifbjergs digt: Engang.

Faglige mål, jf. læreplanen:
- Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret,
  såvel mundtligt som skriftligt
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om -
  kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
  samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede
  sammenhænge
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Primære materialer:
- Klaus Rifbjerg: "Engang", 1965 (digt)
- Karen Blixen: "Vinger", 1915 (digt)
- Nik og Jay: "Forstadsdrømme" (pop/rap)
- Liam O' Connor: "Melankolia/XxxCouture" (album -rapmusik) (VÆRK 4)

Sekundære materialer:
- "Kapitel 1: Alting ulidelige klarhed - om syndefaldsmyten", "Kapitel 2:
   Væbnet med vinger - om Ikarosmyten" i Ole Benn og Jørn Jacobsen.
  "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime, 1999

Kanonforfattere:
- Karen Blixen
- Klaus Rifbjerg

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Værklæsning
- Større skriftlig opgave
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse, fortolkning og perspektivering. Rifbjerg. 08-10-2023
Stikordsopgave - De 7 skriftlige opgavetyper 09-11-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Det endeløse klassesamfund i litteraturen

Forløbsbeskrivelse:
Tematisk forløb om penge, klasse, køn religion og magt. Første del af forløbet har et sprogligt fokus, hvor eleverne arbejder med sammenhængen mellem sprog og identitet, herunder sociolekter, kommunikativ kompetence, gruppesprog, kodeskift og stilniveau. Her inddrages både fiktions- og faktatekster.
I anden del af forløbet vendes fokus mod behandlingen af klasse i litteraturen. Her behandles fire litteraturhistoriske perioder: Oplysningstiden, det moderne gennembrud, modernisme/realisme og eksperimenterende realisme. Undervisningen er struktureret efter at starte i 1700-tallets oplysningstiden og forløbe frem mod nyere litteratur. Der er, som skrevet, fokus på klasse og herunder penge, køn, religion og magtforhold.

Faglige mål, jf. læreplanen:
- Demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder
  anvende grammatisk terminologi
- Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer
  formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre,
  kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
  kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
  samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede
  sammenhænge
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres
  forbindelse til nutiden
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
  medier, herunder samspil med internationale
  strømninger
- Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster
  kvalificeret og med dokumentation
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Primære materialer:
- "På røven i Nakskov", Tv2, 2015, episode 1.
- klip med Siri fra "Prinsesser fra blokken", DR3, 2016.
- Klip med "Snobberne" - YouTube.
- Dialoger fra scene i spillefilmen "Ækte vare" (2014)
- Uddrag af "Jean de France" (1723) af Ludvig Holberg
- Henrik Pontoppidan "Ane-Mette",  1887 (uddrag).
- Martin Andersen Nexø "Lønningsdag", 1900
- Glenn Bech "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", 2022 (uddrag)
- Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017
  (uddrag)
- Marx & Engels "Det kommunistiske Manifest", 1848 (Kapitel 1).
- Christian Tafdrup: "En Frygtelig Kvinde", 2017 (Spillefilm).
- Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem", 1879 (uddrag).

Supplerende stof:
- "Oplysningstiden", Det moderne gennembrud, Modernsiem/realisme og Eksperimenterende realisme i Litteraturhistorien – på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=123
- "Klassen forfølger dig: "Genstart
- "Sproglig valuta", Pia Quist, klumme i Weekendavisen, 9.4.21
- "Grupper og sprog", "Ordvalg" og "Syntaks" i Perspektiver i Dansk: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=203&loopRedirect=1

Kanonforfattere:
- Ludvig Holberg
- Henrik Pontoppidan
- Martin Andersen Nexø

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Summeøvelser
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback til små mundtlige fremlæggelser i modulerne
- Større skriftlige opgaver
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Sammenlignende Perspektivering 22-01-2024
Skriftlig Prøveeksamen 28-02-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Middelalderen: Hvor kun ære er på spil

Forløbsbeskrivelse:
I dette korte forløb bliver eleverne introduceret for litteraturen i middelalderen. Omdrejningspunktet for dette korte forløb er temaet: Ære. Derfor indleder vi forløbet med at dygtiggøre os i middelalderens samfund og litteratur. Herefter er der et særligt fokus på den norrøre digtning med henblik på sagalitteraturen, hvor de afsluttende kapitler af Gisle Surssøn bliver læst. Eleverne får stillet forskellige opgaver, der både tager udgangspunkt i forståelse af denne saga, men samtidig har ære/æreskrænkelse, underdrivelser, fortællerstemme, stamtræ og kvindens rolle i datidens samfund som omdrejningspunkter.
Herefter bevæger vi os videre til folkevisen. Vi forsøger at klargøre de forskellige typer af folkeviser, hvorefter vi læser tryllevisen Hr. Bøsmer i Elverhhjem. Denne tekst findes i en oversat version, hvorfor eleverne både orientere sig om, hvordan folkevisen er skrevet på originalsprog og i en oversat version. Den oversatte version er yderligere oversat af undertegnede. I det afsluttende modul trænes eleverne i at lave en remediering af folkevisen, hvorfor de først skriver folkevisen i en moderne version, hvorefter de fremlægger deres omskrevne folkevise i et nyt medie. Der er derudover et særligt fokus på at perspektivere middelalderens tematikker til nutidens samfund.

Faglige Mål:
- Analysere og fortolke fiktive tekster
- Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om
  kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
  samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede
  sammenhænge
- Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres
  forbindelse til nutiden
- Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og
  medier, herunder samspil med internationale
  strømninger
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- Remedieringsopgave, der bidrager til kravet om, billeder, film og øvrige
  multimodale tekster
- oversatte tekster, der bidrager til at perspektivere dansksprogede
  tekster i en nordisk, europæisk eller global sammenhæng

Primære materialer:
- Folkevise: Hr. Bøsmer i Elverhjem
- Gisle Surssøn saga (uddrag)

Sekundære materialer:
- Middelalderen i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs": https://litthist.systime.dk/?id=121

Kanonforfattere:
- Mindst én folkevise

Tilrettelæggelse af undervisning:
Undervisningen vil bære præg af skiftende undervisningssituationer, hvor modulets program altid vil blive præsenteret i starten af hvert modul. Undervisningen vil være opdelt i følgende aktiviteter, som er skiftende fra modul til modul:
- Underviserpræsentation vha. PowerPoint
- Plenumdiskussioner
- Gruppearbejde
- Læsning af kernestof og supplerende materiale
- Besvarelse af underviseropgaver
- Begrebsafklarende arbejde
- Metodisk arbejde
- Skriftlig og mundtlig fremvisning af elevproduceret materiale
- Elevfeedback
- Remediering
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ondskab i kunst, litteratur og samfund

Tematisk forløb om ondskab med fokus på læsning af både fakta- og fiktionstekster, inddragelse af psykologiske teorier til analyse, diskussion af forskellige cases samt refleksions- og argumentationsøvelser over temaet.

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.

Primære tekster:

- "Vandkalv", Klaus Rifbjerg, 2001
- Dokumentar: "Herlufsholms hemmeligheder", TV2, (2022) (VÆRK 5)
-  "Skyggen", H.C. Andersen, 1847
-  "Henrettelsen", Tom Kristensen, 1922
-  "Kongens Fald", Johannes V. Jensen, 1900, (uddrag)
- "Handsmaid's Tale", sæson 1, afsnit 1
- "Dexter", sæson 1, afsnit 1
- "De dødsdømte",  Villy Sørensen, 1986

Supplerende stof:
- Ebbe Krogh og Finn Lykke Schmidt: "Gys, splat og Freud", s. 20-30
- "Psykologiens Veje": kapitel 24: "Det onde som frihed": https://psykveje.systime.dk/?id=5627
- "Ondskab - vold og lidenskab", Dansklærerforeningen: Forord side 7-9, "Det psykologiske", side 29-32,  og "Det politiske", s. 70-74
- "Metoder i dansk", Systime: kapitel 4.4.2. om Freud og psykoanalytisk tilgang: https://metoderidansk.systime.dk/?id=157
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Romantikken: køn, klima og klasse

Litteraturhistorisk forløb om romantikken og romantisme. Fokus på tekstanalyse, billedanalyse, litteraturhistorisk overblik og perspektivering.

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.:

Primære tekster:
- "Morgenvandring", Adam Oehlenschläger, 1805
-  ”Der er et yndigt land”, Adam Oehlenschläger, 1819
- Svenske, norske og danske reklamer med nationalromantiske træk:
1. Volvo: https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc
2. Landbrug og Fødevarer: https://www.youtube.com/watch?v=hGV2e-a2J0s
3. Tine: https://www.youtube.com/watch?v=Rf03W-sON-0
-  "Paa Sneen", Emil Aarestrup, 1838
-  ”Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde”, J.Th. Lundbye,1847
- "Glasskabet", B.S. Ingemann, 1847
- "Skriftestolen", Christian Winther, 1843


Sekundær litteratur:
- "Brug litteraturhistorien", Systime: barokken, oplysningstiden, romantikken, romantismen: https://bl.systime.dk/?id=353
- "Litteraturens Veje" - som opslagsværk til romantisme-projekt: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=529
- Rather homemade: oplysningstiden og romantikken
- "Historien om Danmark", DR, afsnit 8
- Klip fra "Avatar"
- Nik og Jay: "En dag tilbage"
- ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Argumentation, retorik og diskurs

Forløb om argumentation, retorik og diskursanalyse med fokus på bl.a. kønsroller. Fokus på forståelse for opbygning af argumentation og anvendelse af retoriske og diskursive virkemidler. Under forløbet har vi arbejdet med udarbejdelse af skriftlige analyser om emnet - skriftlighedsforløb.

Faglige mål:

Der arbejdes særligt med følgende mål, jf. læreplan, dansk a, 2017:

̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
̶ demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge
̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster

Primært materiale:

- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla, 2020
- Nike reklame: "What will they say about you"?
- "Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab", af Ketty Dahl, Kristeligt Dagblad, 28. maj, 2013
- "Balladen om kolonihaven", afsnit 1, sæson 1, TV2, 2022
- "Vi er vrede veganere", 8.nov. 2023, Politiken

Sekundært materiale:

- "Håndbog til dansk": kapitler om argumentation, retorik og diskurs: https://hbdansk.systime.dk/?id=205, https://hbdansk.systime.dk/?id=202&L=0 og https://hbdansk.systime.dk/?id=204
- "Guide til skriftligt dansk", Systime: Hele bogen: https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=129
- "MinLæring": om bl.a. vurdering og diskussion: https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tendenser i samtiden og værklæsning

Forløb om tendenser i samtiden. Her repeteres tidligere forløb om bl.a. autofiktion. Særligt fokus på værkslæsning.

Primære tekster:

Stine Askov: "Nøjsomheden", 2022 (VÆRK 6)

Sekundære tekster:

Powerpoint om vigtige tendenser i samtidens kunst og litteratur: identitet, globalisering, selviscenesættelse, autofiktion, hverdagens problemstillinger mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Eksistentialisme og litteraturhistorie

Kort litteraturhistorieforløb med nedslag i forskellige perioder med udgangspunkt i eksistentialisme.

Primære tekster:

"Roden", Martin A. Hansen, 1955
"Patienten", Peter Seeberg, 1962

Sekundære tekster:

"Eksistentialisme i dansk", Liselotte Henriksen, Systime: introkapitel: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=128
"Brug litteraturhistorien", Mimi Sørensen og Mads Rangvid, Systime: kapitel om efterkrigstiden om Martin A. Hansen: https://bl.systime.dk/?id=223
- Klip fra "Harry Potter 1", Youtube
- Klip fra "Squid games", Netflix
- Christian Hjortkær: ”Utilstrækkelig”: https://www.youtube.com/watch?v=AQgsulpcXmY
- 1. afsnit af "Limbo - når sabbatår er fucked", DR, 2019

Faglige mål:
– selvstændigt udføre metodisk og relevant analyse og fortolkning af
forskellige tekster, såvel mundtligt som skriftligt
– udtrykke sig mundtligt og skriftligt hensigtsmæssigt, formelt korrekt,
personligt, nuanceret og argumenterende
– perspektivere og vurdere tekster ud fra viden om historiske, kulturelle,
samfundsmæssige, æstetiske, psykologiske, kommunikative og
erhvervsrelaterede sammenhænge
– demonstrere kendskab til danske og internationale strømninger inden for
litteratur og medier og samspillet med kultur og samfund
– sprog-, medie- og litteraturvidenskabelige begreber, redskaber og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetition og eksamenstræning

Forløb, hvor vi både repeterer kendt stof, tackler de sidste kanonforfattere samt øver på mundtlig og skriftlig eksamen.

Primære tekster:

Herman Bang: "Den sidste Balkjole", 1887
Grundtvig: "Danmarks Trøst", 1820
Blicher: "Sig nærmer Tiden", 1838
Martin Andersen Nevø: "Sevilla", 1903

Sekundære tekster:
- diverse avisers hjemmesider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer