Titel
7
|
Dokumentar, reality og kortfilm
Forløbet har til formål at give et indblik i dokumentarfilmen og reality som genre og bygge videre på elevernes viden fra deres arbejde med kortfilm fra forløbets første del. Forløbet vil introducere eleverne til forskellige typer inden for de to genre, ligesom eleverne skal arbejde opbygning, formater, filmtekniske valg, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder mv. Netop forholdet til virkeligheden vil være en væsentlig del i behandlingen af de to genrer. Dette skal lede til, at eleverne kan se de to genrers grænseflader. Til forløbet vil der være tilknyttet værklæsning af dokumentaren "En fremmed flytter ind". Forløbet har været afviklet virtuelt. Arbejdsformerne har primært være gruppearbejde og læreroplæg.
I forløbet vil følgene faglige mål indgå (jf. læreplanen, 2017, dansk a):
̶- analysere og fortolke fiktive tekster
- demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger
- demonstrere kendskab til digitale mediers indhold og funktion samt indsigt i tilhørende etiske problemstillinger
Tekstgrundlag:
Primær litteratur:
DR: Kontant: ”Energidrik – forbudt for børn?”, 2024, 0-10 minutter, set på DR
DR: ”Historien om Danmark – enevælde og demokrati”, 2017, 0-10 minutter, set på CFU
DR: ”Stories for millioner – jubilæumsfest ramt af kritisk journalistik”, 2023, 0-10 minutter, set på CFU
DR: ”Camma bliver kendt”, 2024, afsnit 1, set på DR
DR: "Alle kan blive millionær" (6:36-15:39), set på DR
DR: ”Partier i brand – Nye borgerlige”, sæson 2, 2024, 0-9.57, set på DR
DR: ”Os der lever”, 2023, 0-10 minutter, set på CFU
Horanyi, Nicole: En fremmed flytter ind, 2017, afsnit 1-4 (værk 4), set på CFU
DR: "Sirius", afsnit 1, afsnit 0-15 minutter
DR: ”Alene i vildmarken”, sæson 8, afsnit 1, 0-5:40, set på DR
DR: ”De dyre drenge”, afsnit 1, 0-6:19, set på CFU
DR: ”Forsvundende arvinger – Kunstnerens millioner”, 2024 0-8.30, set på DR
Jørgen Leth: "Jeg er levende", 1999, 0-3 minutter, vist i undervisningen
Uddrag af TV2: "Forræder", sæson 1, afsnit 1
Sekundær litteratur:
Sekundær litteratur:
Larsen, Ole Schultz: ”5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary”;
https://hbdansk.systime.dk/?id=224
”Reality-tv” i ”Håndbog til dansk”, https://hbdansk.systime.dk/?id=226
i "Håndbog til dansk", Systime, 2024
Derudover indgår del 1 (genenmgået i grundforløbet) som en del af det overordnede forløb:
Primære materialer:
Kortfilmen "Lovefield", vist i undervisningen
Korfilmen "De nye Lejere", vist i undervisningen
Korfilmen "Helium", vist i undervisningen
"Filmtekniske virkemidler", iDansk, Systime, 2022
https://idansk.systime.dk/?id=449
Filmcentralen: "Filmiske virkemidler"
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Raskins 7 parametre (udleveret i PDF)
"Vejledende spørgsmål til kortfilmsanalyse", Textanalyse, Systime, 2022
Forløbet har samlet set et omfang svarende til 15 % af pensum.
|