Holdet 2022 hh122ia3 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Emilie Storm Hardt, Rikke Sylvest Vestergaard
Hold 2022 hh122ia3 EN (hh122ia3 EN, hh223ia3 EN, 3ia3 EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Different genres of English
Titel 2 The UK: A Nation Divided
Titel 3 Social Media
Titel 4 US history, identity and culture
Titel 5 THUG and BLM
Titel 6 The World of Business
Titel 7 Murder - true crime and fiction
Titel 8 American Politics
Titel 9 Global Businesses and branding
Titel 10 UK divided
Titel 11 The Island of Ireland
Titel 12 Opsamling og skriftlighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Different genres of English

Indhold:
Vi arbejder med de fire forskellige genrer: novelle, sangtekst, digt og tale. Herunder diskuterer vi, hvad der kendetegner disse genrer og hvordan man analyserer dem. Der er fokus i temaet på analyse samt beherskelse af det engelske sprog både mundtligt og skriftligt.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode

Kernestof
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere

Noveller:
Ernest Hemingway: "Indian Camp", 1924

Taler:
Barack Obama, Emma Watson, John F. Kennedy, Lupita Nyong, Malala Yousafzai, Donald Trump, Severn Suzuki.

Lyrics:
Selvvalgt af eleverne.

Digt: Kernestof
Bryan Bilston: "Billionaire In a Midlife Crisis"
+ eksempler fra andre af Bilstons digte

Teori: Supplerende materiale
"Tools for texting" from Texting 1st Year Fiction + Trine Østergaard: "The English Handbook" fra Systime,
"6.1 Short story or novel" https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=148
+
"speech"
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146
+
"Guide to poetry analysis"
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=150#c848
+
"Short story or novel"
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148

Flocabulary - Five Elements of a Story (video)

Produkt: eleverne producerer en tekst af en af de gennemgåede genrer (novelle, speech, lyrics, poem).

Omfang:

Der er løbende arbejdet med funktionel grammatik på baggrund af uddrag fra artikler og tekster samt over hele året arbejdet med online grammatik på www.minlaering.dk samt brugt Ordbogen.com som online ordbog.

I forbindelse med at skrive skriftlige opgaver, er der arbejdet med "Skriftlig eksamen i engelsk – HHX", i-bog fra Systime
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Written assignment: genre 15-01-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The UK: A Nation Divided

Forløbet var centreret omkring the UK som en nation divided. Herunder med et mindre fokus på den geografiske opdeling og stort fokus på den efterhånden store forskel, der er mellem rig og fattig.
I starten af forløbet udarbejder eleverne i grupper præsentationer omkring forskellige aspekter af the UK: sport, Brexit, culture, monarchy, education og history.
Vi arbejder med den "cost of living crisis", som har ramt UK hårdt. Fokus er på fattigdom, og vi læser tekster om det britiske velfærdssystem. Vi ser en dokumentar omkring fattige børn i UK - "Breadline Kids". Udover fattigdommen i UK arbejder eleverne også med den store koncentration af ekstrem rigdom i primært London, og de diskuterer om rigdommen provokerer dem. Derudover arbejder vi med den politiske udvikling i UK, samt hvilke udfordringer den nye Prime Minister Rishi Sunak står overfor.

Sideløbende med forløbet arbejdes der med grammatik på min-læring og kontekstbaserede grammatikopgaver.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner  ̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Kernestof:

̶ ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca

Materiale:
Omfang ca. 40 sider

Jan Erik Mustad mfl. Supplerende materiale
"Being British - Identity, politics and welfare in contemporary Britain"
Welfare and class: s. 44-48

Kernestof
Music video: Ed Sheeran - Take Me Back To London (Sir Spyro Remix) [feat. Stormzy, Jaykae & Aitch]. 23. Aug. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=XJQy_R9CYR4

Fiktion:
Caitlin Moran
How to Build A Girl, Ebury Press, 2014
Chapter 13, s. 161-170

Kernestof
Blog:
Cooking on a Bootstrap
Jack Monroe
July 12, 2012 - "Hunger Hurts" (Word dokument)

Dokumentar: Kernestof
DR Horisont
Englands Fattige Børn (Breadline Kids)

Videoklip. Alle kernestof
"Soaring prices cause staple items to be removed from UK food banks | Ellie Costello reports", Nov. 2022
https://www.youtube.com/watch?v=K9h5UU6alvM

'Toast is a luxury': Families 'never been more scared' over where money will come from | ITV News, Oct. 2022
https://www.youtube.com/watch?v=Oioa9yeKdNo

"The Most Expensive Neighbourhood in London": https://www.youtube.com/watch?v=tlb-kfuPE-Q

"Inside The Lives Of The Rich Kids Of London": https://www.youtube.com/watch?v=Ekia1KqUt08

“Rishi Sunak: what challenges await Britain's new PM?” The Economist, Nov. 2022
https://www.youtube.com/watch?v=UnfosOgrtSM  

Article: Kernestof
"Every strike taking place in UK this winter: updating list of dates from Royal Mail, RMT, NHS and teachers", Nationalworld 13. Dec. 2022
https://www.nationalworld.com/news/uk/strike-uk-winter-updating-list-dates-royal-mail-rmt-nhs-3926988

Statistik.
"Conservative Wipeout if Election Held Now", 20. Oct., 2022
https://www.statista.com/chart/28501/uk-parliament-seat-distribution-projection/

Funktionel grammatik baseret på artiklen: Kernestof
“Rishi Sunak: A quick guide to the UK’s new prime minister”,  from BBC.co.uk, 25th Oct. 2022
https://www.bbc.com/news/uk-63345272

Fiktion:
Penelope Lively
The Happiest Days of Your Life (1978)

Texts for group work: Kernestof

Brexit:
"Brexit explained: how it happened and what comes next", The Guardian, 27. Jan. 2020, https://www.theguardian.com/news/2020/jan/27/brexit-explained-how-it-happened-and-what-comes-next

"Brits are starting to think again about Brexit as the economy slides into recession", fra CNBC, 23. Nov, 2022
https://www.cnbc.com/2022/11/23/brits-are-starting-to-think-again-about-brexit-as-the-economy-slides-into-recession.html

"No-one Likes Brexit Anymore: What Happens Next?", fra TLDR News, 28. Oct. 2022
https://www.youtube.com/watch?v=kLZOlHhumq8

Culture:
"Brits bagged 40% of the Golden Globes: Here are the 25 best British movies of the last 10 years", fra Insider, 3. Mar. 2021
https://www.insider.com/the-25-best-british-movies-of-the-last-decade-2021-2#the-souvenir-2019-5   

"Peaky Blinders - Season 1 | Trailer", 14. Sep. 2018
https://www.youtube.com/watch?v=oVzVdvGIC7U

"The 20 greatest British rock bands of all time, from Joy Division to the Beatles (but via who?)", fra Evening Standard 27. Jan, 2023
https://www.standard.co.uk/go/london/music/the-20-greatest-british-rock-bands-of-all-time-a3655391.html

"The Greatest British songs of all time", fra Planet Radio, 30. Dec., 2021
https://planetradio.co.uk/wave-105/entertainment/music/the-greatest-british-songs-of-all-time/

Sport:  
"There are four sports that really draw the crowds in Britain", fra Britain Explained
https://britainexplained.com/britains-most-popular-spectator-sports/  

"The rise of disorder at football: why is it happening and what can be done?", fra The Guardian, 18. Feb. 2022
https://www.theguardian.com/football/2022/feb/18/the-shocking-rise-of-disorder-at-matches

"The Hooligan Factory Trailer", 2. May, 2014
https://www.youtube.com/watch?v=GqAQzTSg8Wk  

History
"TOP 10 MOMENTS FROM HISTORY", fra English Heritage,
https://www.english-heritage.org.uk/learn/histories/1066-and-the-norman-conquest/top-10-moments-from-history/

"England’s weirdest customs", fra Conde Naste, 26. Apr. 2013
- https://www.cntraveller.com/gallery/strange-customs-english-traditions-weird-events

"Top 10 Most Important Moments In British History", fra Watch MoJo UK, 19. Jul. 2017
https://www.youtube.com/watch?v=BfLyCM1n3qs


Education:
"an introduction to the British education system", fra Bright World Guardianships,
https://www.brightworldguardianships.com/en/guardianship/british-education-system/

"The 15 private schools that are hardest to get into in the UK", fra Insider, 15. Aug. 2015
https://www.businessinsider.com/the-hardest-private-schools-to-get-into-in-the-uk-2016-8?r=US&IR=T#14-fettes-college-annual-fees-32340-2

"Eton College - Josh's Journey", fra Small Films, 26. Nov. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=S8LyrUm0b3c


Monarchy.
Royal UK hjemmeside
https://www.royal.uk/  

"Charles III faces challenges at home, abroad – and even in defining what it means to be king", 12. Sep. 2022
https://theconversation.com/charles-iii-faces-challenges-at-home-abroad-and-even-in-defining-what-it-means-to-be-king-190339

"The Dark Secret Behind the Royal Family's Wealth | Empires of Dirt", fra Vice, 7. Oct. 2022
https://www.youtube.com/watch?v=ZmcnSs58uVk

Der er løbende arbejdet med funktionel grammatik på baggrund af uddrag fra artikler og tekster samt over hele året arbejdet med online grammatik på www.minlaering.dk samt brugt Ordbogen.com som online ordbog.

I forbindelse med at skrive skriftlige opgaver, er der arbejdet med "Skriftlig eksamen i engelsk – HHX", i-bog fra Systime
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video analysis of How to Build a Girl 30-01-2023
Argumentative essay: poverty in the UK 12-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Social Media

Forløbet omhandlede Sociale Medier - herunder hvordan de påvirker især unge menneskers sociale helbred, men også hvordan store tech virksomheder behandler forbrugere, informationer og den generelle etik der omhandler brugen af SoMe fra både brugeren såvel som virksomhedernes side. En stor del af forløbet er brugt på at arbejde med The Social Dilemma og derefter et selvvalgt gruppeprojekt med et af de dilemmaer filmen behandler (Mental Health Dilemma, Discrimination Dilemma, Democracy Dilemma). Gruppeprojektet munder ud i en præsentation + selvvalgt aktivitet som sammen giver eleverne mulighed for selvstændigt at strukturere et undervisningsmodul for resten af klassen.

Sideløbende med forløbet arbejdes der med grammatik på min-læring og kontekstbaserede grammatikopgaver.

I løbet af forløbet afleverer eleverne en test uden hjælpemidler, med fokus på grammatik. Forløbet afsluttes med et manuscript om SoMe.

Faglige mål:
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner  ̶ skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder


I forbindelse med at skrive skriftlige opgaver, er der arbejdet med Martin Jørgensen mfl.  "Skriftlig eksamen i engelsk – HTX og EUX", i-bog fra Systime
https://skriftligeksameniengelskhtxeux.systime.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test: verber og Social Dilemma 13-03-2023
Engelsk test: verber + Social Dilemma 14-03-2023
Genaflevering af SO2 essay 14-03-2023
Show and tell 10-05-2023
SoMe Manuscript 17-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 US history, identity and culture

Et forløb med fokus på den amerikanske kultur og historie for at give et indblik i landets værdier og en forståelse af, hvad der har formet USA.

Der er primært arbejdet med udvalgte kapitler i bogen "American Ways", men der er også arbejdet med filmen "Forrest Gump" som et udgangspunkt for en researchopgave om vigtige historiske og kulturelle begivenheder og personligheder, der portrætteres i filmen samt et arbejde med personkarakteristik af filmen vigtigste karakterer.

Der er supplerende arbejdet med handelskorrespondance ud fra bogen "Yours Faithfully" samt grammatik fra Engram på Minlæring.dk

Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Handelskorrespondance - forespørgsel 10-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 THUG and BLM

Et forløb, hvor romanen "The Hate U Give" af Angie Thomas er læst og anvendt som analyseobjekt, men også som udgangspunkt for et forløb om Black Lives Matter samt afroamerikaneres kamp for ligestilling og deres rettigheder gennem tiden.

Der er primært arbejdet med nyere materiale, men der er også rørt ved elementer tilbage til Civil Right Movement og frem samt forskellige popkulturelle referencer for at illustrere, hvordan afroamerikanere er blevet portrætteret.

Der er taget udgangspunkt i romanen og arbejdet med opgaver hertil ud fra ibogen
Værklæsning: The Hate U Give. Herudover er suppleret med videoklip og artikler samt filmene The Hate U Give (2018) og All Eyez on Me (2017)


Primære materialer anvendt:

Roman:
The Hate U Give af Angie Thomas (2017)

Ibog:
Værklæsning: The Hate U Give af Dorthe Hjort Jensen
https://vaerklaesningthehateugive.systime.dk/?id=1

Film:
The Hate U Give (2018)
All Eyez on Me (2017)

Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶
analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region




Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 The World of Business

Et kort blik på virksomheder i den engelsktalende verden samt et kig på virksomhedskultur og - kommunikation med fokus på virksomheder arbejde med CSR
Vi bruger primært i-bogen Company, Culture, Communication

Sprogfærdighed:
-forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

Sprog, tekst og kultur:
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
-  anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi

Kernestof:
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (dette mål er også opnået gennem forløbene i studieområdet)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige) - Emnet trækker tråde til elevernes undervisning i virkssomhedsøkonomi
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Murder - true crime and fiction

Et forløb med fokus på mordmysterier i både fiktion og ikke-fiktion. Der er arbejdet med forståelsen af bevæggrundene for gerningsmændene, årsagerne til fascinationen af True Crime genren, hvordan gerningsmænd og mordsager er fremstillet i medierne samt hvorledes man i fiktionens verden har portrætteret mordsager i både fiktion, men også fra virkelighedens verden.

Der er læst artikler om True Crime samt noveller og uddrag af romaner.
Derudover er uddrag af eller hele følgende film og serier inddraget i undervisningen:

My Friend Dahmer (2017)
Don't F*ck With Cats (2019)
Zodiac (2007)
Mindhunter S1E1 (2004)
Diverse klip fra Youtube er angivet under kernestoffet

Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning ̶
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Argumentative essay - Serial killers 10-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 American Politics

Der er arbejdet med det amerikanske politiske system med udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg i 2024. Vi har læst indledende tekster om det politiske system i USA, læst taler af politiske aktører samt set dokumentaren "4 hours at the Capitol" (2021). Eleverne har derudover udarbejdet præsentationer om det politiske system samt læst og foretaget analyse af uddrag af Donald Trumps tale udenfor The Capitol den 6. januar 2021.

Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶
analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning ̶
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 9 Global Businesses and branding

Der er arbejdet med globale virksomheder og branding. Både i forhold til, hvordan branding og tilpasning til et marked (nationalt eller globalt) er vigtigt, men der er også arbejdet med udgangspunkt i Naomi Kleins kritik af globale virksomheders brandingstrategi og deres påvirkning på både forbrugerkulturen og potentielt også den politiske scene i nyere tid. Endeligt er der arbejdet med virksomheden Airbnb med fokus på deres markedsføringsstrategier, branding af både virksomhed og den individuelle udlejer samt virksomhedens påvirkning på lokalsamfund.

Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (dette mål opfyldes dog primært i forbindelse med forløbene i studieområdet)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuscript for a speech - Targeted Marketing 12-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 UK divided

Et forløb med fokus på årsagerne til Brexit og de efterfølgende konsekvenser heraf. Der er arbejdet med i-bogen "Divided Kingdom" fra Systime samt podcasts, dokumentarer, artikler osv. Fokus har været at forstå, hvorfor briterne stemt for Brexit samt at forholde sig til, hvorvidt konsekvenserne af Brexit stemmer overens med det, der blev lovet/forudsagt op til afstemningen i 2016.

Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3ia3 EN skr. prøve 24-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 The Island of Ireland

Forløb, der behandler Irland og øens historie for at give en forståelse af påvirkningen af briternes herredømme samt baggrunden for og årsagerne til de uroligheder, der har præget øen de sidste cirka 100 år med. Der er taget afsæt i perioden omkring Påskeopstanden i 1916 med afsæt i filmen Michael Collins (1996). Herudfra er der arbejdet med den irske kamp for selvstændighed og konsekvenserne af opdelingen af øen med udgangspunkt i tekster (fiktion og ikke-fikton), dokumentarer, Netflix- serien Derry Girls (S1E1 2018) og i-bogen "The Island of Ireland" på Systime.

Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Opsamling og skriftlighed

Forløb, hvis formål har været at træne eksamenslignende situationer og der er læst to tekster med relation til emnerne UK Divided og THUG and BLM, hvor eleverne har trænet præsentationer af teksterne ud fra spørgsmål meget lig de, der stilles til den mundtlige eksamen.

Derudover er repeteret hjælpemidler til den skriftlige eksamen samt trænet diverse grammatik på Engram via minlæring.dk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamenstræning 1 08-05-2025
Eksamenstræning 2 13-05-2025
Sidste skriftlige aflevering 13-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer