Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Njal Laursen Würtz, Rikke Sylvest Vestergaard
|
Hold
|
2022 hh122ia4 EN (hh122ia4 EN, hh223ia4 EN, 3ia4 EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Emne 1: SoMe
I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Sociale medier" og dets indvirkning på det engelske sprog. Undervisningen har haft fokus på at udvikle elevernes sprogfærdighed og deres forståelse af sprog, tekst og kultur. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.
1. Introduktion til sociale medier og deres påvirkning på det engelske sprog
Præsentation og diskussion af forskellige sociale medieplatforme og deres betydning i det moderne samfund
Identifikation og analyse af nye ord og udtryk, der er opstået som følge af sociale medier
2. Grammatik og ortografi i sociale medier
Analyse af grammatik og ortografi i tekster fra sociale medier
Øvelser i korrektion og forbedring af tekster fra sociale medier
Diskussion af "textspeak" og forkortelser, der er almindelige på sociale medier
3. Ordforråd og idiomer relateret til sociale medier
Gennemgang og øvelser med ord og udtryk, der er specifikke for sociale medier
Diskussion og analyse af hvordan idiomer og slang kan ændres eller opstå på grund af sociale medier
4. Sprogstile og variation på sociale medier
Analyse af forskellige sprogstile og stillejer i sociale medietekster
Sammenligning af sprogbrug på forskellige sociale medieplatforme og mellem forskellige brugere
4. Kulturelle aspekter af sociale medier
Diskussion af, hvordan sociale medier påvirker kulturelle normer og værdier
Analyse af, hvordan sprog og kultur er repræsenteret og formidlet på sociale medier
5. Præsentation og diskussion af elevernes egne tekster og analyser
Eleverne har præsenteret deres egne analyser og fortolkninger af sociale medietekster
Gruppediskussioner og øvelser i at udtrykke sig flydende og spontant om emnet på engelsk
Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning, samt ordforråd, orddannelse og idiomer. De faglige mål om sprogfærdighed og sprog, tekst og kultur er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at analysere og beskrive engelsksprogede tekster samt udtrykke sig flydende og spontant om almene og faglige emner relateret til sociale medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Introduce yourself
|
11-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Emne 2: Introduction to class in Britain
I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Introduction to Class in Britain", hvor vi har fokuseret på at forstå de historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
Undervisningen har haft fokus på at udvikle elevernes evne til at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.
1. Introduktion til Storbritanniens historie og klassestrukturer
Præsentation og diskussion af Storbritanniens historie og dets indflydelse på klassestrukturen
Analyse af forskellige klassebegreber og deres betydning i det britiske samfund
Tekster, der beskriver klasseforhold i Storbritannien
2. Gennemgang og analyse af et bredt udvalg af tekster (skønlitteratur, artikler, film, etc.), der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
Diskussion og sammenligning af teksterne og deres skildring af klasseforhold i Storbritannien
3. Skriftligt arbejde om klasseforhold i Storbritannien
Øvelser i at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Individuelle og gruppebaserede skriveopgaver relateret til klasseforhold i Storbritannien
4. Analyse og perspektivering af aktuelle forhold i britiske regioner
Undersøgelse af aktuelle forhold i forskellige britiske regioner og deres forbindelse til historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Diskussion og perspektivering af, hvordan disse forhold påvirker klassestrukturen i Storbritannien
5. Præsentation og diskussion af elevernes egne tekster og analyser
Eleverne har præsenteret deres egne tekster og analyser af klasseforhold i Storbritannien
6. Gruppediskussioner og øvelser i at formulere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien. De faglige mål om at skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner samt analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at forstå og diskutere klasseforhold og deres betydning i det britiske samfund.
Eleverne har også forbedret deres formidlingsbevidsthed og evne til at kommunikere deres tanker og ideer om emnet på en klar og effektiv måde. Gennem præsentationer og diskussioner har de udvekslet perspektiver og analyser, hvilket har bidraget til en dybere forståelse af klassestrukturen i Storbritannien og dens påvirkning på de forskellige aspekter af det britiske samfund.
I løbet af forløbet har eleverne udviklet deres evne til at forholde sig kritisk og analytisk til tekster og kilder, hvilket er en vigtig kompetence inden for Engelsk A og i deres videre uddannelse. De har også opnået en større forståelse af Storbritanniens kultur og samfund, hvilket vil være nyttigt for dem i deres fremtidige studier og professionelle liv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 1 - Writing a formal email
|
03-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Emne 3: Climate Change
I dette forløb har vi arbejdet med emnet "Climate Change" med det formål at give eleverne en grundig forståelse af klimaforandringer og deres globale konsekvenser, samtidig med at vi udvikler deres engelske sprogfærdigheder.
Undervisningen har haft fokus på at træne elevernes sprogfærdighed og deres evne til at analysere og fortolke tekster. Nedenfor er en oversigt over de forskellige temaer og aktiviteter, som klassen har arbejdet med i løbet af forløbet.
1. Introduktion til klimaforandringer
Præsentation og diskussion af grundlæggende begreber og processer relateret til klimaforandringer
Gennemgang af historiske og aktuelle årsager til klimaforandringer
2, Konsekvenser og påvirkninger af klimaforandringer
Analyse af de globale konsekvenser og påvirkninger af klimaforandringer på miljøet, økonomien og samfundet
Diskussion af forskellige regioners sårbarhed og tilpasningsevne over for klimaforandringer
3. Tiltag og løsninger til at håndtere klimaforandringer
Gennemgang af forskellige initiativer, politikker og teknologiske løsninger, der er blevet sat i gang på globalt niveau for at håndtere klimaforandringer
Diskussion af individuelle og kollektive handlinger, der kan træffes for at mindske klimaforandringernes påvirkning
4. Tekstanalyse og metoder
Gennemgang og anvendelse af tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster relateret til klimaforandringer
Øvelser i at analysere og fortolke forskellige engelsksprogede tekster om klimaforandringer med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
5. Sprogfærdighedstræning
Læsning, skrivning, lytte og taleøvelser om klimaforandringer på engelsk
Øvelser i at udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om klimaforandringer og relaterede emner
Gennem disse aktiviteter og temaer har eleverne arbejdet med kernestoffet, herunder det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca og tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster. De faglige mål om sprogfærdighed samt analyse og fortolkning af engelsksprogede tekster er blevet trænet, og eleverne har udviklet deres evne til at forstå og diskutere klimaforandringer og deres konsekvenser på globalt plan.
Eleverne har også forbedret deres formidlingsbevidsthed og evne til at kommunikere deres tanker og ideer om emnet på en klar og effektiv måde. Gennem præsentationer og diskussioner har de udvekslet perspektiver og analyser, hvilket har bidraget til en dybere forståelse af klimaforandringer og de tiltag, der kan træffes for at mindske deres påvirkning.
I løbet af forløbet har eleverne udviklet deres evne til at forholde sig kritisk og analytisk til tekster og kilder, hvilket er en vigtig kompetence inden for Engelsk A og i deres videre uddannelse. De har også opnået en større forståelse af klimaforandringer og de globale udfordringer, som de repræsenterer, hvilket vil være nyttigt for dem i deres fremtidige studier og professionelle liv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Assignment 2 - Manuscript for a speech.
|
15-03-2023
|
Eksamenstræning - Analytical essay - non - fiction
|
17-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
US history, identity and culture
Et forløb med fokus på den amerikanske kultur og historie for at give et indblik i landets værdier og en forståelse af, hvad der har formet USA.
Der er primært arbejdet med udvalgte kapitler i bogen "American Ways", men der er også arbejdet med filmen "Forrest Gump" som et udgangspunkt for en researchopgave om vigtige historiske og kulturelle begivenheder og personligheder, der portrætteres i filmen samt et arbejde med personkarakteristik af filmen vigtigste karakterer.
Der er supplerende arbejdet med handelskorrespondance ud fra bogen "Yours Faithfully" samt grammatik fra Engram på Minlæring.dk
Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
THUG and BLM
Et forløb, hvor romanen "The Hate U Give" af Angie Thomas er læst og anvendt som analyseobjekt, men også som udgangspunkt for et forløb om Black Lives Matter samt afroamerikaneres kamp for ligestilling og deres rettigheder gennem tiden.
Der er primært arbejdet med nyere materiale, men der er også rørt ved elementer tilbage til Civil Right Movement og frem samt forskellige popkulturelle referencer for at illustrere, hvordan afroamerikanere er blevet portrætteret.
Der er taget udgangspunkt i romanen og arbejdet med opgaver hertil ud fra ibogen
Værklæsning: The Hate U Give. Herudover er suppleret med videoklip og artikler samt filmene The Hate U Give (2018) og All Eyez on Me (2017)
Primære materialer anvendt:
Roman:
The Hate U Give af Angie Thomas (2017)
Ibog:
Værklæsning: The Hate U Give af Dorthe Hjort Jensen
https://vaerklaesningthehateugive.systime.dk/?id=1
Film:
The Hate U Give (2018)
All Eyez on Me (2017)
Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶
analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analytical essay - Trump administration says....
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
The World of Business
Et kort blik på virksomheder i den engelsktalende verden samt et kig på virksomhedskultur og - kommunikation med fokus på virksomheder arbejde med CSR
Vi bruger primært i-bogen Company, Culture, Communication
Sprogfærdighed:
-forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
Sprog, tekst og kultur:
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
Kernestof:
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (dette mål er også opnået gennem forløbene i studieområdet)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Murder - true crime and fiction
Et forløb med fokus på mordmysterier i både fiktion og ikke-fiktion. Der er arbejdet med forståelsen af bevæggrundene for gerningsmændene, årsagerne til fascinationen af True Crime genren, hvordan gerningsmænd og mordsager er fremstillet i medierne samt hvorledes man i fiktionens verden har portrætteret mordsager i både fiktion, men også fra virkelighedens verden.
Der er læst artikler om True Crime samt noveller og uddrag af romaner.
Derudover er uddrag af eller hele følgende film og serier inddraget i undervisningen:
My Friend Dahmer (2017)
Don't F*ck With Cats (2019)
Zodiac (2007)
Mindhunter S1E1 (2004)
Diverse klip fra Youtube er angivet under kernestoffet
Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning ̶
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
American Politics
Der er arbejdet med det amerikanske politiske system med udgangspunkt i det amerikanske præsidentvalg i 2024. Vi har læst indledende tekster om det politiske system i USA, læst taler af politiske aktører samt set dokumentaren "4 hours at the Capitol" (2021). Eleverne har derudover udarbejdet præsentationer om det politiske system samt læst og foretaget analyse af uddrag af Donald Trumps tale udenfor The Capitol den 6. januar 2021.
Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶
analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning ̶
ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Global Businesses and branding
Der er arbejdet med globale virksomheder og branding. Både i forhold til, hvordan branding og tilpasning til et marked (nationalt eller globalt) er vigtigt, men der er også arbejdet med udgangspunkt i Naomi Kleins kritik af globale virksomheders brandingstrategi og deres påvirkning på både forbrugerkulturen og potentielt også den politiske scene i nyere tid. Endeligt er der arbejdet med virksomheden Airbnb med fokus på deres markedsføringsstrategier, branding af både virksomhed og den individuelle udlejer samt virksomhedens påvirkning på lokalsamfund.
Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag (dette mål opfyldes dog primært i forbindelse med forløbene i studieområdet)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
UK divided
Et forløb med fokus på årsagerne til Brexit og de efterfølgende konsekvenser heraf. Der er arbejdet med i-bogen "Divided Kingdom" fra Systime samt podcasts, dokumentarer, artikler osv. Fokus har været at forstå, hvorfor briterne stemt for Brexit samt at forholde sig til, hvorvidt konsekvenserne af Brexit stemmer overens med det, der blev lovet/forudsagt op til afstemningen i 2016.
Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
The Island of Ireland
Forløb, der behandler Irland og øens historie for at give en forståelse af påvirkningen af briternes herredømme samt baggrunden for og årsagerne til de uroligheder, der har præget øen de sidste cirka 100 år med. Der er taget afsæt i perioden omkring Påskeopstanden i 1916 med afsæt i filmen Michael Collins (1996). Herudfra er der arbejdet med den irske kamp for selvstændighed og konsekvenserne af opdelingen af øen med udgangspunkt i tekster (fiktion og ikke-fikton), dokumentarer, Netflix- serien Derry Girls (S1E1 2018) og i-bogen "The Island of Ireland" på Systime.
Sprogfærdighed:
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur:
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder mindst ét skrevet værk
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Opsamling og skriftlighed
Forløb, hvis formål har været at træne eksamenslignende situationer og der er læst to tekster med relation til emnerne UK Divided og THUG and BLM, hvor eleverne har trænet præsentationer af teksterne ud fra spørgsmål meget lig de, der stilles til den mundtlige eksamen.
Derudover er repeteret hjælpemidler til den skriftlige eksamen samt trænet diverse grammatik på Engram via minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamenstræning 1
|
08-05-2025
|
Eksamenstræning 2
|
13-05-2025
|
Sidste skriftlige aflevering
|
13-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56343173602",
"T": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56343173602",
"H": "/lectio/306/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56343173602"
}