Titel
6
|
Forløb #6 Black America - Nightmare or Dream?
Forløbet "Black America – Nightmare or Dream?" har til formål at belyse amerikansk historie og nutid med særligt fokus på forholdene for sorte amerikanere. Forløbet er opdelt i to hoveddele: først fokuseres på de negative aspekter af amerikansk historie og samfund, hvorefter de positive aspekter udforskes, og der laves undervejs nedslag i slaveriet, Jim Crow-lovene og raceadskillelse, den amerikanske våbenkultur og -historie, racisme og ulighed, hvorefter der skiftes fokus til borgerrettighedsbevægelsen og kampen for rettigheder, Black Lives Matter og sport, sorte succesfulde iværksættere, mere nuancerede fremstillinger af racisme, samt indsatsen for at mobilisere unge sorte vælgere i sydstaterne.
Forløbet består af 15 moduler og strækker sig over hele forårssemestret fra januar til maj. Undervisningen veksler mellem læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde og klassediskussioner.
Moduler indledes desuden af one-minute presentations, hvor eleverne individuelt skal forberede et kort oplæg foran klassen om hhv. en interessant nyhed, en idiomatisk udtryk eller et interessant citat. Formålet med øvelsen er at træne mundtlighed og at præsentere foran klassen.
Faglige mål:
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
Kernestof:
• “History of African Americans” (11 min): History of African-Americans - Animation (youtube.com)
• Solomon Northup: “Twelve Years A Slave” (uddrag) i Black Voices, Systime: https://blackvoices.systime.dk/?id=140#c281
• W.E.B. Du Bois: “On Being Crazy” (1907) i Black Voices, Systime, https://blackvoices.systime.dk/?id=156
• WHYY: “The 2nd Amendment (video, 6 min): https://whyy.org/episodes/the-second-amendment/
• Charles M. Blow: “Black and Armed” I The New York Times, 20.12.20: https://www.nytimes.com/2020/12/21/opinion/black-people-gun-control.html
• Play Spent: https://playspent.org/
• “Ross Kemp I Memphis” (2015), dokumentar DR2: https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031510091355
• TED: Clint Smith: ”How to Raise a Black Son in America” (2015), https://www.ted.com/talks/clint_smith_how_to_raise_a_black_son_in_america
• “Young man shares his mother’s rules”: https://www.youtube.com/watch?v=VuZ6vcCF74g&ab_channel=GoodMorningAmerica
• John Lewis: “Speech at the March on Washington” (28 August 1963). https://voicesofdemocracy.umd.edu/lewis-speech-at-the-march-on-washington-speech-text/
• ”Legendary Black Entrepreneurs”, Investopedia: https://www.investopedia.com/legendary-black-entrepreneurs-5112876
• Nike commercial “Dream Crazy” (2019), https://www.youtube.com/watch?v=ekZRoSCINLA&t=11s&ab_channel=AnthonyKalamut
• Joyner Lucas: “I am not racist” (2018), https://www.youtube.com/watch?v=43gm3CJePn0&ab_channel=JoynerLucas
Supplerende stof:
• “The African-American Experience”, fra kap. 8 “Ethnic and Racial Diversity in the United States” in Datesman, Crandall & Kearny: American Ways, 4th edition (2014), s. 183-188
• “Racial Inequality Today?” in Being American, Systime: https://beingamerican.systime.dk/?id=235
• “Slavery” in Black Voices, Systime: https://blackvoices.systime.dk/?id=129
• “John Lewis project work” in Black Voices, Systime: https://blackvoices.systime.dk/?id=293
|