Holdet 2022 hh122in2 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Freya Marie Villemoes Nielsen, Jette Allentoft
Hold 2022 hh122in2 EN (hh122in2 EN, hh223in2 EN, 3in2 EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Entrepreneurship
Titel 2 Forløb#2 The British Empire
Titel 3 Forløb#3 The UK - A Disunited Kingdom
Titel 4 Forløb#4 American Values, American Dreams
Titel 5 Forløb#5 The Roaring 1920s and The Great Gatsby
Titel 6 Forløb #6 Black America - Nightmare or Dream?
Titel 7 Forløb#7 Starbucks Company Profile
Titel 8 Forløb#8 The Divided States of America
Titel 9 Forløb#9 Australia
Titel 10 Forløb#10 Broken Britain
Titel 11 Forløb#11 English writing skills

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Entrepreneurship

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 The British Empire

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 The UK - A Disunited Kingdom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 American Values, American Dreams

Forløbet er en introduktion til amerikansk historie og værdier. Hvordan opstod ideen om den amerikanske drøm, hvad bygger den på og hvordan ser det ud med den i dag? Er den blot en drøm? Derudover har eleverne arbejdet med deres ordforråd, de har lavet præsentationer om udvalgte nedslag i amerikansk historie samt om forskellige aspekter der relaterer sig til den amerikanske drøm.

Kerneord: social mobility, to go from rags to riches, the six basic American values, the definition of the American dream.

Kernestof:
Emma Lazarus: "The New Colossus", fra Worlds of English: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=97
"Traditional American values", kap 2, s. 31-37 i Datesman, Crandall & Kearny2: American Ways , 4th edition (2014),  
Uddrag fra The Declaration of Independence (pdf)

Supplerende materialer:
Quiz "The USA and I", fra Worlds of English: https://woe.systime.dk/?id=99
"American values and beliefs", video (2.46 min): https://www.youtube.com/watch?v=U32J91NzpSw&t=100s
"The American Dream", fra Worlds of English: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=324&L=10

Grammatik:
www.minlæring.dk
- uregelmæssige verber
- verbatider: præsens, præteritum, perfektum, pluskvamperfektum
Indhold


Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Introducing yourself 25-08-2023
Analytical essay - fiction 24-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forløb#5 The Roaring 1920s and The Great Gatsby

Forløbet centrerer sig omkring en dybdegående læsning og analyse af "The Great Gatsby", understøttet af historiske og kulturelle undersøgelser af 1920'erne. Eleverne vil udforske, hvordan denne periode påvirker romanens temaer og karakterer, og hvordan Fitzgeralds værk reflekterer datidens sociale, økonomiske, og kulturelle dynamikker.
Eleverne vil blive trænet i litterær analyse ved at undersøge sprogbrug, karakterudvikling, miljøbeskrivelser, fortællertype, den amerikanske drøm og symbolik i værket. Gennem dette forløb vil eleverne opnå en dybere forståelse af den amerikanske drøm og dens kritiske behandling i litteraturen.

Mål
Eleverne vil efter forløbet:

- Have en forståelse for den historiske og kulturelle kontekst af 1920'erne i USA og dens indflydelse på litteraturen.
- Være i stand til at foretage detaljeret litterær analyse af teksten, inklusiv sprog, karakterer, indstillinger, fortællerstandpunkt og symbolik.
- Kunne diskutere og reflektere over temaet den amerikanske drøm i "The Great Gatsby" og i en bredere kulturel kontekst.

Kernetekster:
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby i "The Great Gatsby", Systime, https://thegreatgatsby.systime.dk/?id=134
Film: "The Great Gatsby", instr. Baz Luhrmann, 2013

Supplerende tekster:
Video: "The Roaring Twenties: A Crash Course",  https://www.youtube.com/watch?v=VfOR1XCMf7A&ab_channel=CrashCourse  
Grammatik:
Futurum, i [Engram[/i], https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/40827#section-42233



Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar and business correspondence 21-11-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Forløb #6 Black America - Nightmare or Dream?

Forløbet "Black America – Nightmare or Dream?" har til formål at belyse amerikansk historie og nutid med særligt fokus på forholdene for sorte amerikanere. Forløbet er opdelt i to hoveddele: først fokuseres på de negative aspekter af amerikansk historie og samfund, hvorefter de positive aspekter udforskes, og der laves undervejs nedslag i slaveriet, Jim Crow-lovene og raceadskillelse, den amerikanske våbenkultur og -historie, racisme og ulighed, hvorefter der skiftes fokus til borgerrettighedsbevægelsen og kampen for rettigheder, Black Lives Matter og sport, sorte succesfulde iværksættere, mere nuancerede fremstillinger af racisme, samt indsatsen for at mobilisere unge sorte vælgere i sydstaterne.

Forløbet består af 15 moduler og strækker sig over hele forårssemestret fra januar til maj. Undervisningen veksler mellem læreroplæg, gruppearbejde, pararbejde og klassediskussioner.

Moduler indledes desuden af one-minute presentations, hvor eleverne individuelt skal forberede et kort oplæg foran klassen om hhv. en interessant nyhed, en idiomatisk udtryk eller et interessant citat. Formålet med øvelsen er at træne mundtlighed og at præsentere foran klassen.

Faglige mål:
• udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
• læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder

Kernestof:
• “History of African Americans” (11 min): History of African-Americans - Animation (youtube.com)
• Solomon Northup: “Twelve Years A Slave” (uddrag) i Black Voices, Systime: https://blackvoices.systime.dk/?id=140#c281
• W.E.B. Du Bois: “On Being Crazy” (1907) i Black Voices, Systime, https://blackvoices.systime.dk/?id=156
• WHYY: “The 2nd Amendment (video, 6 min): https://whyy.org/episodes/the-second-amendment/   
• Charles M. Blow: “Black and Armed” I The New York Times, 20.12.20: https://www.nytimes.com/2020/12/21/opinion/black-people-gun-control.html  
• Play Spent: https://playspent.org/   
• “Ross Kemp I Memphis” (2015), dokumentar DR2:  https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031510091355
• TED: Clint Smith: ”How to Raise a Black Son in America” (2015), https://www.ted.com/talks/clint_smith_how_to_raise_a_black_son_in_america
• “Young man shares his mother’s rules”: https://www.youtube.com/watch?v=VuZ6vcCF74g&ab_channel=GoodMorningAmerica
• John Lewis: “Speech at the March on Washington” (28 August 1963). https://voicesofdemocracy.umd.edu/lewis-speech-at-the-march-on-washington-speech-text/
• ”Legendary Black Entrepreneurs”, Investopedia: https://www.investopedia.com/legendary-black-entrepreneurs-5112876  
• Nike commercial “Dream Crazy” (2019), https://www.youtube.com/watch?v=ekZRoSCINLA&t=11s&ab_channel=AnthonyKalamut
• Joyner Lucas: “I am not racist” (2018), https://www.youtube.com/watch?v=43gm3CJePn0&ab_channel=JoynerLucas

Supplerende stof:
• “The African-American Experience”, fra kap. 8 “Ethnic and Racial Diversity in the United States” in Datesman, Crandall & Kearny: American Ways, 4th edition (2014), s. 183-188
• “Racial Inequality Today?” in Being American, Systime: https://beingamerican.systime.dk/?id=235
• “Slavery” in Black Voices, Systime: https://blackvoices.systime.dk/?id=129
• “John Lewis project work” in Black Voices, Systime: https://blackvoices.systime.dk/?id=293
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analytical essay Black America 29-01-2024
Grammar 2 31-03-2024
Assignment 4 25-04-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Starbucks Company Profile

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment#1A Starbucks 16-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 The Divided States of America

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 Australia

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 English writing skills

Tilladte hjælpemidler

Dictionaries

Ordbogen https://www.ordbogen.com/da/
Longman Online Dictionary https://www.ldoceonline.com/
Merriam-Webster Dictionary https://www.merriam-webster.com/


Grammar
Engram (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/1
Engram Basis (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/6
Engram Grundforløb (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/29
Getting Started (Systime) https://gettingstarted.systime.dk/
Getting Started A (Systime) https://gettingstarteda.systime.dk/
Get it Right (Systime) https://getitright.systime.dk/
Engelsk Grundgrammatik – questions and answers (Systime) https://engelskgrundgrammatik.systime.dk/
Engelsk Fortsættergrammatik – questions and answers (Systime) https://engelskfortsaettergrammatik.systime.dk/
Engelsk Multimediegrammatik (Systime) https://emmg.systime.dk/

Do It, Write (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/28
Yours Faithfully (fysisk bog)

Writing papers
Do It, Write (MinLæring) https://app.minlaering.dk/bog/28
The English Handbook (Systime) https://theenglishhandbook.systime.dk/
Skriftlig eksamen i engelsk – hhx https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/
Toolbox - tools for analyzing English https://toolboxengelsk.systime.dk/
Write On https://writeon.systime.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer